استان ها

خراسان رضوی علی‌رغم اختصاص سهمیه‌های برنج خارجی باز هم با کمبود مواجه است

مجله روز / خراسان رضوی خراسان رضوی ، معاون توسعه تجارت و بازرگانی سازمان صنعت ، معدن و تجارت گفت: علی رغم سهمیه بندی برنج اختصاص یافته به استان ، ما همچنان کمبود برنج خارجی خواهیم داشت زیرا استان به برنج پاکستانی و هندی بیش از تحویل نیاز دارد. ” است.

علی غفوری در مصاحبه با مجله روز گفت: “دلیل اصلی گرانی برنج این است که برنج پاکستانی قبلاً با ارز دولتی وارد کشور می شد ، اما طبق تصمیمات سازمان تنظیم مقررات از بازار ، ارز دولتی به برنج های پاکستانی و هندی اختصاص می یابد “. از بین رفته است و تقریباً بلافاصله برنج با نصف سکه وارد کشور می شود.

وی افزود: از طرف دیگر از ابتدای سپتامبر 1999 محدودیت هایی برای واردات برنج خارجی اعمال شده است که هر ساله به دلیل برداشت برنج در شمال اتفاق می افتد. مصرف برنج خارجی در استان خراسان رضوی بسیار زیاد است.

معاون وزیر تجارت و توسعه تجارت سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی در مورد ممنوعیت دو ماهه واردات برنج گفت: سازمان تنظیم بازار واردات برنج را به دلیل تفاوت قیمت بین برنج داخلی و خارجی ممنوع کرده است. ” امسال برداشته شد و در آن زمان قرار بود فقط از سه ماه قبل ، از اوایل ماه اوت تا اواخر اکتبر ، لازم الاجرا باشد. به دنبال مکاتبات استانی ، این ممنوعیت به دو ماه کاهش یافت ، اما ممنوعیت ادامه یافت و برنج خارجی که قبلاً وارد گمرک شده بود ، باید ترخیص شود.

غفوری مقدم خاطرنشان کرد: از ابتدای سال تنظیم بازار سهمیه برنج به استان اختصاص یافته است. در ماه رمضان ، 4000 تن برنج خارجی به استان تحویل داده شد. پس از آن ، مکثی انجام شد و هیچ برنجی توزیع نشد. در حال حاضر با توجه به سهمیه ماه محرم و صفر ، 2500 تن برنج هندی به استان تحویل داده شده است که قیمت آن نسبت به قبل تغییر کرده و قیمت برنج عمده درب منزل انبار 14500 تومان است که 700 مصرف کننده به این رقم به این رقم اضافه می کنند.

وی افزود: طبق اعلام سازمان تنظیم بازار ، به دلیل اینکه این برنج ماه محرم است و سهمیه و رأی صفر وجود دارد ، بیشتر به سازمانهای مذهبی و امور خیریه داده می شود و بخشی نیز به کسانی که آن را تسلیم می کنند داده می شود. فرم بسته معیشت “. در بین محروم ترین و آسیب پذیرترین افراد توزیع شده است. این مقدار برنج در حال حاضر جذب می شود.

خراسان رضوی معاون توسعه تجارت و تجارت سازمان صنعت ، معدن و تجارت در خصوص اختصاص سهمیه های ویژه به استان تصریح کرد: با توجه به نیاز به برنج خارجی در استان ، توافق شد که 1000 تن سهمیه ویژه به استان منتقل شود. اکنون در حال پیگیری انتقال هرچه سریعتر این مقدار برنج خارجی هستیم و این سهمیه ویژه در صورت جذب به شبکه های دیگر از جمله بازارها و تعاونی های مصرف کننده تعلق می گیرد. به طور کلی ، ما کانال های مختلف دیگری را برای جذب بیشتر برنج دنبال می کنیم.

وی ادامه داد: در حال حاضر کشور با محدودیت های ارزی روبرو است و از ابتدای سال 1999 این محدودیت به دلیل شرایط فعلی افزایش یافته است ؛ به همین دلیل ، سازمان تنظیم بازار ملی ارز را در اولویت قرار می دهد دولت ، که به کالاهایی مانند داروها ، ذرت ، آرد سویا و خوراک اختصاص دارد که برای ورود به کشور دارای اولویت بیشتری نسبت به برنج هستند.

معاون توسعه تجارت و تجارت سازمان صنعت ، معدن و تجارت خراسان رضوی درباره تسویه حساب برنج مانده در گمرک گفت: در حال حاضر برنج خارجی وارد می شود در وسط ارز و از آنجا که یکی از کالاهای اساسی خانوارهای ایرانی است ، تخصیص ارز همیشه در اولویت است. نیمی وجود دارد. طبق دستور ستاد تنظیم بازار ، در این دو ماه ، یعنی از ابتدای سپتامبر تا پایان اکتبر 1999 ، واردات برنج ممنوع است و می توان سفارشات را در این مدت ثبت کرد. ، اما ، البته ، هیچ مجوز جدیدی در این دو ماه ساخته نخواهد شد. مگر اینکه این دفتر مخصوص اقلام وارد شده از گذشته باشد و رسید انبار گمرک داشته باشد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا