ناگفته هایی از ابرچالشی به نام «کرونا»

ناگفته هایی از ابرچالشی به نام «کرونا»

با بزرگداشت روز جهانی ارتباطات در دنیایی کاملاً خورده ، رسانه هایی که با این معضل روبرو هستند و افراد وسواس به اخبار مربوط به تاج ، رنگ و بویی متفاوت دارند. بسیاری از اخبار این روزها مربوط به جهش ویروس و اخبار مربوط به واکسیناسیون و افرادی است که منتظر پایان خوش این وضعیت ناخوشایند هستند.

پیوستن به این شرایط از ابتدای ورود کرونا تا امروز روندی است که رسانه ها را شوکه کرده است. غالباً تصور می شد که این روند به زودی پایان یابد و مانند هر بحران دیگری در تاریخ ثبت شود. اما این ویروس از بین نخواهد رفت یا از بین نمی رود ، در جستجوی زنده ماندن به جهش ادامه می دهد و بحرانی را برای انسان ها و رسانه ها ایجاد کرده است که بی سابقه است. تاج را باید یکی از چالش های فوق العاده ای دانست که رسانه ها در طول تاریخ با آن روبرو بوده اند.

یک سال و نیم از انفجار تاج در کشور می گذرد. ویروسی کشنده که بیشتر قدرت رسانه ای کشور را به دست گرفته و همچنان تیتر خبر است.

***

محمد سلطانی فر ، استاد ارتباطات ، به مناسبت روز جهانی ارتباطات در مصاحبه ای با مجله روز شرکت کرد و در مورد بزرگداشت این مناسبت و همچنین فراز و نشیب های رسانه ها طی یک سال و نیم گذشته صحبت کرد.

این استاد ارتباطات درباره وضعیت رسانه ها پس از یک سال و نیم از فوران کرونا اظهار داشت: “رسانه ها مانند بسیاری از مشاغل دیگر فراز و نشیب ها و تغییرات زیادی را تجربه کرده اند.” متأسفانه ، و متأسفانه ، به آرامی در رسانه های چاپی ما نشان داده شده است كه اداره كاغذ آنها مانند گذشته فضای زیادی برای اعراب نخواهد داشت و آنها باید به انتشار نسخه های جدید در فضای مجازی متوسل شوند و باید در این زمینه ها كار كنند.

سلطانی فر در ادامه به توصیف عملکرد رسانه ها در دوره تاجگذاری پرداخت: “همه رسانه ها ، از جمله رسانه های چاپی و فضای مجازی ، آموخته اند که اولویت دادن به آموزش و آموزش مخاطبانشان یکی از اساسی ترین کارهایی است که می توانند انجام دهند.” زیرا اگر آموزش های ارائه شده توسط رسانه ها در مبارزه با اپیدمی تاج و همچنین راه های مقابله با آن در مسیر جهانی شدن نبود ، آنها نمی توانستند آن جو را شکل دهند.

این استاد ارتباطات سپس گفت: یکی از اتفاقاتی که در این مسیر برای رسانه ها افتاد ورود به حوزه جهانی شدن بود. شعار “جهانی فکر کنید و محلی عمل کنید” دقیقاً در زمان تاج گذاری اتفاق افتاد و همه آنچه در دنیای خارج در این منطقه تجربه شد در داستان رو به تاج و دنبال کردن همان مسیر شکل گرفت.

به گفته وی ، در متن تاج و اطلاعات در این زمینه ، مخاطبان دریافتند که چگونه می توانند اخبار دروغ را با در نظر گرفتن نکات مثبت و منفی اخباری که در فضای مجازی رد و بدل می شوند ، بررسی کنند و بین چیزهای درست و غلط . در واقع ، آموزش تجربی و غیرمستقیم در این زمینه اتفاق افتاد و تحقق یافت.

سلطانی فر با اشاره به تسلط فضای تصاویر و فیلم ها بر فضای نوشتن و نوشتار در زمان تاج ، گفت: “این یکی از پدیده هایی است که قصد داشت در گذشته اتفاق بیفتد ، اما در تاریخ. د کرونا دیدیم که محتوای ارائه شده در قالب فیلم ، تصاویر متحرک و حتی عکس بسیار بیشتر از متن نوشتاری است ، یعنی تسلط تصویر بر متن یکی از ویژگی هایی است که در این زمینه رخ داده است.

در پایان ، سلطانی فر روز جهانی ارتباطات را به دست اندرکاران این حوزه تبریک گفت و گفت: “امیدوارم آنها در موقعیت و مسیری که تاکنون طی کرده اند ادامه دهند و این بار مانند سالها بار پیام رسانی و پیشگویی را به دوش می کشند. “ناامید نشوید که پدیده ای مانند کرونا توانسته ضربه بزرگی به بدنه ارتباطات وارد کند. ما امیدواریم که رسانه ها و ارتباطات ما با هم دیدار کنند. مانند همه مشاغلی که به آرامی پیدا می شوند و به قلمرو قبلی بازمی گردند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا