اقتصادی

تله کاهش تصنعی نرخ ارز برای دولت سیزدهم – خبرگزاری آنلاین | اخبار ایران و جهان

به گزارش خبرنگار آنلاین ، روند نوسان قیمت های بازار ارز آغاز شده است. دولت از یک طرف وزن سنگین به یک طرف چرخش متصل می شود و آن را پایین می کشد و از طرف دیگر ، فعالان اقتصادی و برخی از نمایندگان بازار سعی می کنند نرخ ارز را در طرف دیگر چرخش افزایش دهند. نمی دانم که یک روز چشمه فشرده در وسط جاده باز می شود و آن را می اندازد شدید، قوی این برای نرخ ارز خواهد بود. این روزی است که بارها در اقتصاد ایران تجربه شده و تاریخ شکست آن به شدت فزاینده شده است.

دام کاهش مصنوعی نرخ ارز دولت سیزدهم

واقعیت این است که به دلیل هیجان دولت و تلاش آن برای پایین نگه داشتن مصنوعی نرخ ارز ، بهار اغلب فشرده می شود. واحد پول در بازار مارس و شرایط نامساعدی را برای اقتصاد ایران ایجاد کرده است. تولید را متوقف کرده و تجارت را به چالش کشیده است. هنوز هم ، دولت هایی که مشتاق کاهش مصنوعی نرخ ارز هستند ، می خواهند خود را معرفی کنند و بگویند که گام های درست را برای اقتصاد برداشته اند. بدون دانستن میزان صید مصنوعی ، دامن به زودی آنها را می آورد.

کاهش مصنوعی نرخ ارز تله ای است که اگر در برابر عوامل اقتصادی شکل بگیرد ، می تواند عواقب منفی برای مردم و کشور داشته باشد.

در هفته های اخیر ، آنچه در بازار ارز مشهود است ، روند کاهشی نرخ ارز با شیب رو به افزایش است ، بدون در نظر گرفتن عوامل اساسی اقتصاد ایران. اگرچه بخشی از آن به احساسات و خوش بینی عاطفی مکالمات وین برمی گردد. اما مطمئناً تأثیر رویدادی که هنوز چشم انداز مشخصی ندارد ، می تواند در بازار باقی بماند. اگرچه شاید بهانه ای باشد برای شروع یک حرکت خطرناک دولت و بانک مرکزی در دستکاری قیمت ها در بازار باشید.

بدبینانه بازار ارز و بازی خطرناک برای تغذیه منابع مسدود شده ارزی

در همین حال ، سناریوی بدبینانه این است که دولت ، به بهانه گفتگوهای وین ، می خواهد نرخ ارز را کاهش دهد و منابع بانک مرکزی موجود را به بازار عرضه کند به این امید که سایر منابع ارزی مسدود شده در آینده منتشر شود. به طور مصنوعی میزان را کاهش می دهد. زیرا او تصور می کند که با موفقیت در مذاکرات وین ، بخش دیگری از این منابع آزاد می شود و شاید مانند دوران اوباما ، 20 میلیارد دلار از منابع ارزی مسدود شده در ایالات متحده آزاد شود. ندانستن این رویا ممکن است در دنیای واقعی تعبیری نداشته باشد.

نکته نگران کننده این است که ، با حوادثی که در سال های اخیر با اعمال تحریم های ظالمانه و هوشمندانه از یک سو و تکرار آنها در مدت زمان کوتاه تری از سوی دیگر اتفاق افتاده است ، ایران باید به طور جدی مراقبت کند. منابع ؛ نه با لبخند برخی از کشورها ، چوب حراج کنید و آن را غارت کنید.

روند نزولی نرخ ارز فقط یک مورد سیاسی است که بسیار موفقیت آمیز است

بسیاری از کارشناسان نگران آینده بازار ارز هستند و معتقدند که سقوط سریع بازار ارز در هفته های اخیر مشتقات دستکاری دولت مصنوعی درباره ی، عطف به این بازار ارز است که باعث نگرانی فعالان اقتصادی و کارشناسان اقتصادی شده است. به عبارت دیگر ، سقوط نرخ ارز یک حرکت سیاسی توسط دولت برای نشان دادن دستاوردهای دولت در جریان مذاکرات وین در آخرین روزهای دولت است.

واقعیت این است که هیچ یک از اقتصاددانان و فعالان اقتصادی نگران کاهش نرخ ارز به صورت منطقی و مطابق با عوامل اقتصادی نیستند. اما آنچه اکنون آنها را نگران کرده ، افت شدید نرخ ارز است ، صرف نظر از اصول بازار ، که در واقع زمینه را برای یک بهار خوش فراهم می کند. ارز از قبل اقتصاد ایران را تحمیل می کند.

نکته مهم این است که این نوع برخورد با نرخ ارز بازار و دستکاری آن بازار ساز ماههای آینده چالشهای بزرگی را برای اقتصاد ایران و مردم به وجود خواهد آورد ، که چاره ای جز تکرار تجربه شکستهای گذشته ندارند.

اگر نرخ ارز سیاسی کاهش یابد و مبادلات نه ، پس چرا دولت سال گذشته وقتی هیچ انتخابی نبود ، نرخ را پایین نیاورد؟ این س seriousال جدی است که منتقدان در مورد شرایط فعلی نرخ ارز و نیاز به بانک مرکزی مطرح کرده اند درباره ی، عطف به او پاسخ خواهد داد.

قیمت ارز دور و بر آنها 20 تا 22 تومان بازی می کنند

حسین درودیان ، اقتصاددان ، به آنلاین گفت: “با توجه به اوضاع سیاسی در ایالات متحده ، تصور کنید که فعالان اقتصادی ایران این است که سرانجام گشایش ارز در اقتصاد ایران اتفاق می افتد تصور کنید که از ابتدای تغییر دولت در ایالات متحده و انتخابات بایدن وجود دارد و باعث شده نرخ ارز بیش از 30 درصد در مقایسه با دوره ترامپ کاهش یابد.

اضافه: تصور کنید که فعالان اقتصادی معتقدند نرخ ارز نزول کردن خواهد بود؛ به موازات این انتظار ، فشار افزایش می یابد ارزش a صورت شدید، قوی و نه تجربه خواهد شد. اما من فکر می کنم در مورد زمان وقوع این امر در کوتاه مدت عدم اطمینان زیادی وجود دارد.

این اقتصاددان ادامه داد: در روزهای اخیر خوش بینی در مورد مذاکرات انجام شده است ذره ذره تغییر رنگ و قیمت ارز نیز از افت شدید پس از آن خارج شد. بنابراین انتظار می رود که بازار ارز به طور کلی باشد دور و بر این قیمت های فعلی تا زمان بازگشت کار خواهند کرد برجام و گشایش های ارزی در واقعیت اتفاق می افتد که در آن صورت یک گام قیمت دیگر سقوط خواهد کرد.

با کاهش مصنوعی نرخ ارز ، دولت قصد دارد موفقیت رکورد خود را به مردم بفروشد

درودیان گفت: “به دلایل پیچیده ، مردم ما سالهای سختی را دیده اند که کنترل نرخ ارز را از دست داده اند.” سیاستمدار آنها بیرون آمده اند و سالهای اقتصادی خوبی را به عنوان سالهایی که نرخ ارز در آنها دیده می شود ، دیده اند کنترل بوده است؛ بنابراین معیار ساده آه تو این برای موفقیت یا شکست دولت ها وضعیت قیمت ارز را در نظر می گیرند و این یک درک رایج در طبقه سیاسی ما است و بنابراین دولت ها همیشه تمایل دارند که قیمت ارز را تا حد ممکن پایین نگه دارند. زیرا افکار عمومی این باورها و برداشت ها را دارد و در مورد آنها قضاوت می کند.

وی افزود: “دولتها در سالهای دولت خود ، اونادا آنها نرخ ارز را بالا می برند و تا آنجا که ممکن است ، آن را به عنوان سابقه موفقیت به مردم می فروشند.

درودیان گفت: “من فکر نمی کنم بانک مرکزی اکنون ارز قابل توجهی برای کنترل نرخ ارز داشته باشد مبادلات داشتن یک بازار گسترده و مسئله اصلی نرخ ارز در شرایط فعلی چشم انداز و افقی است که با بازده ارتباط دارد برجام وجود دارد و بنابراین ، اگر دولت بخواهد همان کار را در بازار انجام دهد ، بر اساس منابع ارزی بانک مرکزی ، چشم خود را به مذاکرات فعلی معطوف کرده و از منابع کمیاب فعلی مرکز رضایت ندارد. بانک

وی افزود: “در سالهای گذشته ، هنگام اجرای سیاست دلار 4200 تومان ، ما بیشتر ذخایر ارزی خود را از دست داده ایم و بنابراین دولت ، حتی اگر این سیاست استفاده از منابع بانک مرکزی برای تجارت را در پیش گرفته باشد کنترل به آرامی ، مطمئناً شکست سختی خواهد خورد.

دکمه بازگشت به بالا