ایرانی کسب و کارتندرستی

آیا پس از شکستگی لگن دوباره می‌توانم راه بروم؟

انواع شکستگی استخوان لگن شامل چه مواردی است؟

به نقل از دکتر پنجه طلا جراحی لگن در اصفهان با توجه به اینکه استخوان لگن یک استخوان حلقوی است در صورتی که یک ضربه بسیار قوی باعث شکستگی در یکی از ساختارهای آن شود اغلب همان نوع شکستگی در سمت دیگر این حلقه نیز به وجود می‌آید. شکستگی استخوان انواع مختلفی دارد که بر اساس مسیر و شدت ضربه متغیر هستند.

 شکستگی استخوان لگن با و بدون در رفتگی

شاید مهم ترین راه برای دسته بندی شکستگی استخوان لگن این باشد که آن را به صورت شکستگی بدون در رفتگی یا شکستگی همراه با در رفتگی تقسیم کنیم. در اکثر موارد شکستگی استخوان لگن با دررفتگی همراه نیست.

  • شکستگی استخوان لگن بدون دررفتگی به وضعیتی گفته می‌‌شود که استخوان‌های شکسته هنوز به طور صحیح در جای خود قرار دارند به نحوی که شکل حلقوی حفره لگن حفظ شده است. معمولاً فقط یک استخوان درگیر می‌شود و فقط یک شکستگی به وجود می‌آید.
  • شکستگی که با دررفتگی همراه است معمولاً زمانی رخ می‌دهد که دو یا چند استخوان در حفره لگن دچار شکستگی شوند و انتهای استخوان شکسته از جای اصلی خود خارج شده باشد. این نوع شکستگی بیشتر در ضربه‌های پر قدرت به وجود می‌‌آید و با سایر آسیب دیدگی‌ها همراه است.

این نوع شکستگی در مقایسه با شکستگی بدون دررفتگی با خونریزی بیشتری همراه است زیرا جدا شدن قسمت شکسته استخوان باعث می‌شود که به راحتی خونریزی کند، همچنین این احتمال وجود دارد که به اعضای داخلی بدن نیز آسیب برساند.

 شکستگی باز و بسته

شکستگی استخوان چه هنگامی که بدون دررفتگی است و چه زمانی که با دررفتگی همراه است را می‌‌توان به شکستگی باز و شکستگی بسته تقسیم کرد. منظور از شکستگی باز شرایطی است که استخوان بیرون زده از روی سطح پوست قابل مشاهده است ولی در شکستگی بسته، پوست باز نشده است و استخوان قابل دیدن نیست. شکستگی باز بسیار جدی است و عفونت می‌‌تواند به راحتی خود را به زخم برساند و از محل زخم به استخوان منتقل گردد.

درمان شکستگی لگن به چه صورت است؟

در شکستگی ناپایدار لگن، درمان به محل شکستگی و آسیب‌های دیگر که این شکستگی وارد کرده بستگی دارد. هدف اصلی از درمان شکستگی ناپایدار لگن ابتدا ایجاد ثبات در لگن و جلوگیری از خونریزی بیشتر و در آخر ثابت نگه داشتن استخوان‌ها برای بهبودی است.

کمک‌های اولیه در شکستگی لگن

تا زمانی که کمک فرابرسد شخصی که مشکوک به شکستگی لگن است باید با پتو یا یک ژاکت به خوبی پوشانده شود و به هیچ عنوان نباید توسط افراد غیر متخصص حرکت داده شود به خصوص اگر بیمار درد بسیار شدیدی احساس می‌کند.

اگر شاهد یک تصادف خیلی خطرناک بودید و دیدید که حادثه دیدگان مرتباً راه می‌روند در قدم اول باید آنها را ثابت نگه دارید. از شخص حادثه دیده پرسید که آیا در قفسه سینه شکم یا باسن خود احساس درد می‌کند یا نه. اگر شخص حادثه دیده هر جایی در نزدیک لگن خود احساس درد داشت باید فرض را بر این بگیرید که شکستگی لگن به بدترین شکل ممکن اتفاق افتاده و تا رسیدن کمک باید او را گرم و ثابت نگه دارید. همانطور که قبلاً هم اشاره کردیم بعضی از افراد با شکستگی جدی لگن می‌توانند بلافاصله بعد از تصادفات جاده‌‌ای شروع به راه رفتن کنند چرا که شوک ناشی از حادثه باعث می‌شود که درد زیادی را احساس نکنند.

شکستگی‌های ناپایدار و شدید لگن چگونه درمان می‌شوند؟

شکستگی‌های ناپایدار و شدید لگن عمدتا نیازمند عمل جراحی برای ترمیم آسیب دیدگی هستند. در این نوع شکستگی بعد از عمل جراحی مشکل لگن رفع می‌شود اما مدت زمان زیادی باید طی شود تا بیمار کاملاً بهبود یابد.

عمل جراحی باید خیلی سریع بعد از تشخیص شکستگی لگن بر روی بیمار و در طی ۲۴ ساعت اول پس از آسیب دیدگی انجام شود. هرچه عمل جراحی زودتر انجام شود عوارض جانبی درمان برای بیمار کمتر خواهد بود و او سریع‌تر می‌تواند به زندگی عادی برگردد. در اغلب موارد اورتوپد‌ها عمل جراحی را برای یک تا دو روز به تعویق می‌اندازند تا بتوانند سایر مشکلات بیمار را حل کنند.

این تاخیر می‌تواند خطرات ناشی از عمل جراحی را کاهش دهد. محل ایجاد شکستگی لگن و وضعیت بیمار، نوع عمل جراحی لازم برای شکستگی لگن را تعیین می‌کند. بعد از انجام عمل جراحی بیمار باید فورا فعالیت‌های حرکت خود را از سر بگیرد تا دچار مشکلاتی مثل ذات‌الریه، آمبولی خون و زخم بستر نشود. همچنین باید فیزیوتراپی و کاردرمانی را شروع کند تا بتواند سریع‌تر راه برود.

شکستگی پایدار لگن چگونه درمان می‌شود؟

در شکستگی ثابت لگن رایج‌ترین درمان، استراحت در رختخواب و تجویز مسکن است. درمان‌های مبتنی بر جراحی معمولا برای شکستگی‌های پایدار استفاده نمی‌شود. عصا و وسایل کمکی برای پیاده روی به عنوان بخشی از بهبودی بیمار مورد استفاده قرار می‌گیرند و فیزیوتراپی نقش اساسی در درمان خواهد داشت.

دررفتگی لگن چگونه درمان می‌شود؟

بهترین درمان در دررفتگی لگن استراحت است. این شکستگی‌ها معمولا بین چهار تا شش هفته خود به خود ترمیم می‌شوند. همچنین استفاده از کمپرس یخ توصیه می‌شود. گاهی اوقات، برای اتصال مجدد استخوان و تاندون به لگن، به جراحی نیاز است. با این حال، عمل عمدتا برای شکستگی‌های غیر معمول و بزرگ استفاده می‌شود. پس از سپری شدن دوره استراحت، یک برنامه توانبخشی تدریجی می‌تواند به بازیابی قدرت و حرکت در مفصل ران کمک کند.

شکستگی استرسی لگن چگونه درمان می‌شود؟

شکستگی‌های استرسی لگن می‌تواند دردهای طولانی مدت و همچنین شکستگی‌های بزرگ‌تر به همراه داشته باشد. بنابراین دست کشیدن از هر نوع فعالیت که سبب ایجاد این شکستگی شده بسیار مهم است. زمانی که احساس درد از بین رفت ورزشکار می‌تواند پس از چند هفته به صورت تدریجی مجددا به ورزش برگردد. بسیاری از متخصصان داروی پامیدرونات برای درمان شکستگی استرسی لگن تجویز می‌کنند، دارویی که در درمان پوکی استخوان موثر است. تحقیقات نشان داده استفاده از این دارو در درمان شکستگی استرسی بسیار موثر است حتی اگر فرد مبتلا به پوکی استخوان نباشد.

آیا عمل جراحی لگن عوارضی دارد؟

همیشه هر عمل جراحی توام با خطراتی است. قبل از انجام هر عمل، پزشک درباره هر یک از این خطرات با بیمار صحبت خواهد کرد و اقدامات خاصی را برای جلوگیری از عوارض احتمالی آن انجام خواهد داد. هر چه تبحر جراح در انجام جراحی بیشتر باشد احتمال بروز عوارض هم کمتر می‌شود. وجود عوارض دلیل نمی‌شود که بیمار از انجام عمل جراحی خودداری کند. هرجا نیاز به انجام جراحی باشد بیمار باید جراحی شود. عوارض احتمالی جراحی لگن عبارتند از:

  • عفونت محل جراحی که در بسیاری از اوقات نیاز به انجام عمل جراحی مجدد جهت درمان آن دارد.
  • آسیب به عصب‌ها یا رگ‌های خونی
  • ساییده شدن مفصل مصنوعی
  • لخته شدن خون و تشکیل آمبولی در هر یک از اندام‌های بدن به خصوص ریه‌ها
  • درد مفصل مصنوعی که می‌تواند به علت عفونت، لق شدن مفصل مصنوعی و یا انتشار درد از ستون فقرات ایجاد شود.

آیا پس از شکستگی لگن دوباره می‌توان راه رفت؟

بسیاری از افراد که شکستگی لگن را تجربه می‌کنند بعد از چند ماه می‌توانند دوباره راه بروند. هرچه شکستگی کمتر و سن بیمار کمتر باشد و بیمار وزن کمتری داشته باشد، بهبودی زودتر حاصل می‌شود. بعضی اوقات شکستگی‌های بزرگ لگن می‌تواند در طولانی مدت بر حرکت افراد تاثیر بگذارد.

پس از جراحی شکستگی لگن چه اقداماتی باید انجام داد؟

بعد از عمل جراحی بیمار مقداری درد احساس خواهد کرد. این احساس درد یک قسمت طبیعی از روند بهبود است. پزشک و پرستاران همه تلاش خود را برای کاهش درد بیمار انجام خواهند داد.

  • دارو اغلب برای تسکین درد کوتاه مدت پس از جراحی تجویز می‌شوند. انواع مختلفی از داروها برای کمک به کنترل درد در دسترس هستند، از جمله، داروهای ضد التهاب غیر استروئیدی و بی‌حس کننده‌های موضعی.
  • در بیشتر موارد، پزشک‌ها حرکت زودهنگام را تشویق می‌کنند. اکثر بیماران بعد از جراحی در اسرع وقت راه رفتن و انجام تمرینات پا را شروع می‌کنند. تمرینات خاص به شما کمک می‌کند تا انعطاف پذیری خود را بازیابید و دامنه حرکات ران را بازگردانید. انجام تمرینات دیگر به شما کمک می‌کند تا قدرت و استقامت خود را بسازید و بتوانید فعالیت‌های روزمره خود را بهتر انجام دهید.

اگرچه حرکت زودهنگام بعد از عمل جراحی توسط بسیاری از پزشکان تجویز می‌شود، اما تحرک بیمار بعد از جراحی هنوز تا حدودی محدود خواهد بود. به همین دلیل، ممکن است پزشک برای جلوگیری از تشکیل لخته خون در رگ‌های عمیق لگن و پاها، داروی ضد انعقادی یا رقیق کننده خون برای بیمار تجویز کند.

  • پزشک ممکن است استفاده از عصا یا واکر را برای بیمار تجویز کند. تحمل وزن کامل معمولاً تا ۳ ماه بعد از عمل ممنوع است و تا بهبودی کامل استخوان‌ها نمی‌توان وزن بدن را به دوش آن‌ها انداخت. ممکن است نیاز به استفاده از عصا یا کمک برای راه رفتن برای مدت زمان طولانی‌تری نیز احساس شود.
  • شکستگی‌های پایدار لگن به خوبی بهبود می‌یابند. شکستگی‌های ناپایدار لگن که در حوادث مرگبار مانند تصادفات رانندگی ایجاد شده است، ممکن است عوارض قابل توجهی از جمله خونریزی شدید، آسیب اندام‌های داخلی و عفونت ایجاد کند. در صورت رفع موفقیت آمیز این آسیب‌ها، شکستگی معمولاً به خوبی بهبود می‌یابد.

جمع بندی

لگن رکن اصلی و مهمی در انجام فعالیت‌های ساده روزمره زندگی به حساب می‌آید. در انجام انواع فعالیت‌ها نیازمند لگنی سالم و قوی هستیم. نشستن، راه رفتن، برخواستن، انجام فعالیت‌های ورزشی سنگین و حتی حفظ تعادل همه و همه مدیون استخوان بزرگ لگن است. با پیشرفت پزشکی جای نگرانی برای درمان هر نوع شکستگی لگن وجود ندارد و تقریبا همه بیماران حتی با وخامت فراوان به زندگی روزمره خود برمی‌گردند. انواع شکستگی‌ها همواره نیاز به مراقبت و رعایت دارند تا تبدیل به معضلی بزرگ نشوند.

دکمه بازگشت به بالا