جامعه و خانواده

تاثیر مصرف گل و حشیش بر سلول‌های مغزی؛ مصرف این مواد اعتیاد شدید می‌آورد

رییس اسبق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره کشور درباره مصرف گل، حشیش، ماری‌جوانا و تاثیر آن در اعتیاد افراد، می‌گوید: تحقیقات جدید جهان‌شمول بیانگر این است که مصرف گل، حشیش، ماری‌جوانا و… به صورت سنتی یا الکترونیکی فزون‌خواهی به همراه دارد.

به گزارش مجله روز، غلامعلی افروز اظهار کرد: یک باور غلطی که نوجوانان و جوانان پیدا می‌کنند و آغاز اعتیادِ ویرانگر است،‌ این است که «گل، حشیش و ماری‌جوانا و… معتاد نمی‌کند و سرخوشی و انرژی می‌آورد» و دلیل آن هم این است که در کانادا و آمریکا آزاد است و نوجوانان می‌توانند گل و حشیش تهیه و استفاده کنند، این درحالیست که تحقیقات جدید جهان‌شمول بیانگر این است که مصرف گل، حشیش، ماری‌جوانا و… به صورت سنتی یا الکترونیکی، فزون‌خواهی به همراه دارد.

وی ادامه داد: به عبارتی کسی که یکبار حشیش مصرف می‌کند، دو ساعت بعد با یک بگو مگو دوباره به سراغ حشیش می‌رود. به بیانی دیگر جنس آن موجب بیشتر مصرف کردن مواد و اعتیاد شدید در فرد خواهد شد.

رییس اسبق سازمان نظام روانشناسی و مشاوره با اشاره به تاثیر اعتیاد شدید گفت: طبق تحقیقات انجام شده در کشورهای انگلستان و کانادا، این اعتیاد شدید موجب انقباض سلول‌های مغزی، کاهش ظرفیت هوشی، بی‌اشتهایی تحصیلی، بدخوابی، کم حوصلگی، بداخلاقی و پریشانی روانی و توهم و بعضا افکار خودکشی خواهد شد.

افروز با بیان اینکه خانواده‌ها باید مراقب باشند، درباره اینکه معمولا کدام دسته بچه‌ها به سمت مصرف این مواد می‌روند، گفت: آنهایی که در خلا و فشار ذهنی هستند، به سمت مصرف آن می‌روند؛ انتظارات بیش از حد برای تحصیل، انتظارات برای قبولی در کنکور و رشته‌های فوق‌العاده و… نیز تاثیرگذار است.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا