استان ها

افزایش ۲۵ درصدی تقاضای طلاق در خراسان رضوی

مجله روز / خراسان رضوی معاون رفاهی وزیر خراسان رضوی گفت: درخواست طلاق طی 6 ماهه نخست امسال در خراسان رضوی نسبت به مدت مشابه سال گذشته 25 درصد افزایش یافته است.

غلامحسین دلبری با اشاره به اینکه در 6 ماهه اول سال 1378 نسبت به سال قبل نه تنها افزایش نیافته بلکه اندکی کاهش سیستم را نشان داد ، گفت: البته باید در نظر بگیریم که این آمار ، واقعی متقاضیان طلاق نشان داده نمی شوند. این امر به این دلیل است که تعدادی از افرادی که خارج از سیستم تصمیم می گیرند می توانند وارد جرگه شوند و از طرف دیگر ، تصمیم گیری برای جدا کردن زوجین می تواند از یک لحظه تأمل به عمل منجر شود ، یک روند موقت یک روز تا شش ماه یا بیشتر.

وی افزود: بنابراین ، از آمار ثبت شده در سیستم تصمیم گیری ، تنها می توانیم همان مشکل ثبت تقاضا را در این زمان بدون هیچ نتیجه و نتیجه گیری خاصی استخراج کنیم.

دلبری با تأکید بر اینکه 95 درصد خراسان رضوی تحت پوشش سیستم تصمیم گیری است ، گفت: این سیستم تنها در دو یا سه شهر کوچک که مرکز مشاوره یا درمانگاه کمکی وجود ندارد و تنها متقاضیان طلاق در این شهرها فعال نیست. که تعداد آنها از سایر شهرها کمتر است ، مستقیماً به قوه قضائیه یا شهرهای همجوار که سیستم در آن فعال است مراجعه می کنند.

وی گفت: “با وجود تلاش روانشناسان تحت نظارت بهزیستی و همکاری بسیار خوب قوه قضائیه ، ما در افزایش تعهدات کوتاهی کرده ایم.”

معاون رفاهي خراسان رضوي اظهار داشت: ما تعهد را به هر قيمتي صحيح نمي دانيم و معتقديم كه اگر تعهدي گرفته شود بايد با رضايت طرفين ، تفكر عميق و تصميم پايدار همراه باشد. به همین دلیل همکاران روانشناسی ما در مراکز مشاوره سعی می کنند از طرفین کاملاً آگاه باشند و خودشان تصمیم بگیرند که آیا می خواهند متعهد شوند یا نه. طلاق ، همانطور که در دین ما نامیده می شود ، مکروه ترین راه حل است ، اما در هر صورت ، برای افرادی است که می خواهند زندگی خود را ادامه دهند یا جدا شوند.

وی تاثیر کرونا و مشکلات یکی دو سال گذشته در افزایش آمار طلاق و درگیری های خانوادگی را نسبتاً زیاد ارزیابی کرد و گفت: این امر باعث بحران های داخلی و به تبع آن بحران های خانوادگی شده است. در نیمه اول سال جاری ، 16500 نفر در سیستم تصمیم گیری ثبت نام کرده اند ، در حالی که سال گذشته این تعداد 13300 نفر بود.

دلبری افزود: لازم به ذکر است در ارزیابی سالهای گذشته مشخص شد که 60 درصد از درخواست های طلاق به صورت توافقی است اما امسال طبق اطلاعات ثبت شده در سیستم تصمیم گیری این تعداد 40 درصد است که نشان می دهد طلاق معمولاً ادعاهای کیفری ارائه می دهند. ”

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی تصریح کرد: مهمترین نکته این است که تعداد طلاق های یک طرفه به درخواست زنان به 50 درصد رسیده است در حالی که در سال های گذشته این رقم 30 تا 40 درصد بوده است. در همین حال ، تقاضای طلاق یک طرفه به درخواست آقا به 10 درصد کاهش یافته است.

دلبری می گوید: “البته ، محققان برای تجزیه و تحلیل این آمار باید عمیق تر تحقیق کنند ، اما آنچه از نظر این آمار قابل قضاوت است این است که زنان بیشتر مستعد طلاق هستند و مردان بیشتر به فکر ادامه زندگی خود هستند.”

وی تاکید کرد: متأسفانه تعهدات در حال حاضر 13 درصد است که نسبت به سال های گذشته کاهش یافته است و این نشان می دهد میل زوجین مطلقه برای سازگاری و ادامه زندگی کاهش یافته است.

معاون پیشگیری بهزیستی خراسان رضوی افزود: نکته مثبت این است که در سالهای گذشته ما حدود 10 درصد از درخواستها را مستقیماً به قوه قضائیه ارجاع دادیم ، اما در حال حاضر این مراجعات مستقیم به 3 درصد رسیده است که نشان می دهد این زوج تمایل بیشتری به مشورت کردن “.

با توجه به روابط عمومی رفاه خراسان رضوی ، وی همچنین خاطرنشان کرد: متأسفانه میزان طلاق که قبلاً حدود 5 درصد بود ، اکنون به 1 درصد کاهش یافته است که نشان دهنده عزم طرفین برای پایان زندگی خانوادگی است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا