تندرستی

بدن ما چقدر میوه و سبزی نیاز دارد؟

به گزارش شفاف ، تجزیه و تحلیل کارشناسان دانشکده پزشکی دانشگاه هاروارد نشان می دهد که در مجموع پنج وعده میوه و سبزیجات در روز بیشترین مزایای سلامتی را دارد.

مطالعه وی که به صورت آنلاین در مجله Circulation منتشر شد ، داده های رژیم غذایی و سلامتی حدود دو میلیون نفر در سراسر جهان را تا 30 سال پیگیری کرد.

به گزارش دویچه وله ، در مقایسه با افرادی که فقط دو وعده میوه یا سبزیجات در روز مصرف می کردند ، نتایج زیر در افرادی که پنج وعده از این اقلام مصرف می کردند به دست آمد:

– خطر مرگ به هر دلیلی 13 درصد کمتر است

– خطر مرگ بر اثر بیماری قلبی یا سکته مغزی 12 درصد کمتر است

– خطر مرگ بر اثر سرطان 10 درصد کمتر است

– خطر مرگ ناشی از بیماریهای تنفسی مانند بیماری مزمن انسدادی ریه 35 درصد کمتر است

به گفته دکتر دانیل وانگ ، نویسنده ارشد دانشکده پزشکی هاروارد ، میوه ها و سبزیجات منابع اصلی مواد مغذی مختلف از جمله پتاسیم ، منیزیم ، فیبر و پلی فنول (ترکیبات گیاهی با خواص آنتی اکسیدانی) هستند که به ویژه برای سلامت قلب و عروق مفید هستند. مطالعه و محقق: آنها با خون مرتبط هستند.

در بهترین حالت ، به گفته محققان ، مردم باید دو وعده میوه به علاوه سه وعده سبزیجات در روز بخورند.

بهترین مزایای سلامتی ناشی از خوردن سبزیجات تیره (کلم پیچ ، اسفناج) و میوه ها و سبزیجات غنی از ویتامین C و بتاکاروتن (مرکبات ، توت ها ، هویج) است. ویتامین C و بتاکاروتن آنتی اکسیدان هایی هستند که ممکن است نقش مهمی در پیشگیری از سرطان داشته باشند.

نکته دیگر این است که طبق نتایج این مطالعه ، خوردن بیش از پنج وعده میوه یا سبزی در روز فایده بیشتری در کاهش خطر مرگ ندارد. دکتر وانگ خاطرنشان می کند که اگر یک روز به میوه و سبزیجات دسترسی ندارید ، می توانید روزهای دیگر کمی بیشتر از حد معمول غذا بخورید تا میانگین مصرف این مواد در هفته افزایش یابد.

برای انجام این کار ، نیازی به ایجاد تغییرات اساسی در وعده های غذایی معمولی خود ندارید. به عنوان مثال ، صبحانه شما می تواند یک کاسه غلات با مقداری بلوبری یا تخم مرغ و گوجه فرنگی آب پز ، پیاز و اسفناج باشد. ناهار می تواند یک سالاد با میوه ها و سبزیجات مورد علاقه شما باشد (شاید یک سالاد کلم و اسفناج با برش های گریپ فروت ، فلفل قرمز ، هویج) ، یک فنجان ماست با توت فرنگی یا یک اسموتی با کلم و انبه.

برای شام ، سبزیجاتی مانند بروکلی بخارپز یا کدو سبز و کدو بخورید. اگر فرصتی برای خوردن سبزیجات کافی در طول روز ندارید ، یک سالاد عالی برای شام با مقدار زیادی سبزیجات رنگارنگ و مقداری پروتئین مانند مرغ کبابی یا ماهی آماده کنید.

دکمه بازگشت به بالا