رونمایی از آکادمی‌های تخصصی سما؛ هر استان یک باشگاه فرهنگی ورزشی

خبرگزاری آنا گروه استان ها; حدود 750 مدرسه سما در مقاطع مختلف پیش دبستانی تا متوسطه در سراسر کشور وجود دارد که با توجه به ظرفیت فوق العاده برای موضوع استعدادیابی و پرورش استعدادها در این مدارس، ایجاد آکادمی های تخصصی اجتناب ناپذیر است; البته ، مفاهیم مختلفی از مفهوم دانشگاه وجود دارد. اما مفهوم واقعی آکادمی این است که این مرکز علاوه بر ارائه آموزش های تخصصی در مهارت های هر رشته، در طول دوره آموزشی به صورت هفتگی و با برنامه ریزی متخصصان، موضوعاتی مانند روانشناسی، تغذیه و پزشکی ورزشی را نیز به همراه زبان انگلیسی ارائه می دهد.

افتتاح آکادمی های تخصصی سما ؛  هر استان یک باشگاه فرهنگی و ورزشی دارد

با توافق و تفاهمی که با فدراسیون کشتی و زورخانه داشتیم ، سه زورخانه دانش آموز را به طور همزمان در هفته تربیت بدنی در استان های یزد ، همدان و خراسان رضوی افتتاح می کنیم.آکادمی های ورزشی تخصصی سما نمونه بارز این گونه آکادمی ها است که در کنار سایر برنامه های ورزشی در دستور کار گروه تربیت بدنی و سلامت معاونت آموزش عمومی و مهارتهای دانشگاه آزاد اسلامی قرار دارد.

در همین راستا، در پی تصمیم اداره تربیت بدنی و سلامت معاونت تربیت عمومی و مهارت دانشگاه آزاد اسلامی مبنی بر ایجاد آکادمی تخصصی ورزشی برای مدارس سما هر استان، با جمشید همتی گفت‌وگو کرد. کارگردان تربیت بدنی و سلامت علت ایجاد این آکادمی ها و سایر برنامه های ورزشی به شرح زیر است که در ادامه می خوانیم.

هر استان دارای یک آکادمی ورزشی تخصصی است

آنا: برنامه ها و اهداف تربیت بدنی سما برای فعالیت های ورزشی مدارس چیست؟

همتی: با توجه به ظرفیت عالی که شامل 750 مدرسه در مقاطع مختلف تحصیلی ابتدایی تا دبیرستان و تعداد زیادی دانش‌آموز فعال است و ظرفیت فوق‌العاده‌ای برای پرورش استعداد و استعداد دارد، برنامه‌های متعددی از جمله راه‌اندازی آکادمی های تخصصی در هفته وی استان هایی را که افتتاح می شود و در سطح کشور افتتاح می شود نام برد تا در هر استان یک آکادمی تخصصی ورزش داشته باشیم.

مفاهیم مختلف از مفهوم دانشگاهی هستند و خواهند بود. اما مفهوم واقعی آکادمی ، به عنوان مثال در ورزش ، مرکزی است که علاوه بر ارائه آموزش های تخصصی مهارت های ورزشی ، موضوعاتی مانند روانشناسی ورزش ، تغذیه ورزشی و پزشکی را نیز ارائه می دهد. این ورزش به صورت هفتگی و به طور کامل برنامه ریزی شده است توسط متخصصان . به عنوان مثال در آکادمی والیبال علاوه بر آموزش مهارت های والیبال در طول دوره، مفاهیم روانشناسی ورزشی، تغذیه ورزشی، آسیب های ورزشی، پزشکی ورزشی، مفاهیم مرتبط به طور کامل با این رشته و علوم ورزشی آموزش داده می شود.


بیشتر بخوانید:

کسب مدال در مسابقات وزنه برداری قهرمانی جوانان جهان توسط دانش آموز سما بروجرد

مدرسه فوتبال در دانشگاه آزاد اسلامی بندرعباس راه اندازی می شود


آغاز قهرمانی از مدارس سما

آنا: برای ایجاد این آکادمی ها چه اقداماتی انجام شده است؟

همتی: برای اخذ مجوز آکادمی ها درخواست تایید صلاحیت کمیسیون ماده پنج را داده ایم که در اصل مجوز ایجاد باشگاه است تا در هر استان یک باشگاه فرهنگی ورزشی چهره دانشگاه آزاد اسلامی را می سازد. مجوزها در چندین استان صادر شده است و استانهای دیگر در تلاش هستند تا اطمینان حاصل کنند که تقریباً همه مجوزها را در هفته تربیت بدنی دریافت می کنیم. در نظر داریم اواخر مهرماه افتتاحیه ملی آکادمی ها را برگزار کنیم.

همه ادارات استان تلاش می کنند تا این امر را ممکن سازند و پس از ایجاد زیرساخت ها و آموزش دانش آموزان آکادمی ها ، چون مجوز باشگاه داریم ، می توانیم تیم های جوانان تشکیل دهیم و در لیگ های معتبر ورزشی شرکت کنیم. همین فرایند می تواند زیرساخت تشکیل تیم در لیگ دانشگاه اول باشد.

سال هاست که در دانشگاه آزاد اسلامی این انتقاد وجود دارد که ورزشکاران و قهرمانان جذب دانشگاه می شوند و بعد از طرف دانشگاه معروف می شوند. ما می خواهیم این چرخه و چرخه را کامل کنیم، یعنی از ابتدا به دانش آموزان دبستان، اول و دوم دبیرستان در آکادمی های ورزشی آموزش می دهیم تا بعد از دانشجوی دانشگاه آزاد اسلامی به ورزشکار حرفه ای باشگاه تبدیل شود. این دانشگاه

آنا: وضعیت مدارس سما در لیگ های کشور چگونه است و آیا مجوز دارد؟

همتی: جلساتی با مسئولان در خصوص لیگ جوانان داشتیم و اکنون در چهار رشته ووشو، تکواندو، تنیس روی میز و قایق (آزاد و فرنگی) تماس گرفته ایم و اقدامات لازم انجام شده است.

سایر رشته های ورزشی از برنامه های سما بوده است. اما به دلیل کمبود وقت تنها چند اردو برای معرفی افراد مستعد به مدارس سما سراسر کشور و جذب آنها تشکیل داده ایم.

راه اندازی آکادمی زمان بر است تا بتوانیم زیرساخت ها را فراهم کنیم و آموزش های لازم را ارائه دهیم. در حال حاضر چهار رشته را معرفی کرده ایم تا بتوانیم در لیگی به نام دانشگاه آزاد اسلامی سما حضور مجاز داشته باشیم.

افتتاح آکادمی های تخصصی سما ؛  هر استان یک باشگاه فرهنگی و ورزشی دارد

آنا: برای مدارس فوتبال سما چه برنامه ای دارید؟

همتی: در رشته فوتبال با توجه به توانایی و علاقه به این رشته فوتبال در استان ها وجود دارد، ما این زمینه را به خود استان ها داده ایم. در مجوز کمیسیون ماده پنج باید عناوین رشته هایی که اکثر استان ها برای فوتبال انتخاب کرده اند ذکر شود. ما می خواهیم با توجه به ظرفیت استان ها آکادمی راه اندازی کنیم.

ما نمی خواهیم در استانی که سابقه ندارد، آکادمی ایجاد کنیم، مثلاً در مازندران آکادمی کشتی و در زنجان آکادمی ووشو و هنرهای رزمی ایجاد کنیم. به همین ترتیب با بررسی هایی که در استان ها انجام داده ایم، رشته ها را در نظر گرفته ایم که فوتبال یکی از آنهاست.

آنا: آیا این ورزش ها می توانند در لیگ امسال شرکت کنند؟

برای اخذ مجوز آکادمی ها با اخذ گواهی کمیسیون ماده پنج که در اصل مجوز تشکیل باشگاه ها می باشد، اقدام به ایجاد باشگاه فرهنگی ورزشی دانشگاه آزاد اسلامی در هر استان کرده ایم. همتی: من به طور قطع می دانم که تکواندو و ووشو در لیگ امسال خواهند بود. چون کادر فنی بسیار قوی در این رشته ها داریم، آنها از خانواده دانشگاه آزاد هستند و همکار هستند، قطعا در این دو حوزه حضور داریم. البته یک نکته وجود دارد که در همه فدراسیون های کشور در همه زمینه هایی که می توانیم در آن حضور داشته باشیم لیگ جوانان نداریم. یعنی در بسیاری از رشته ها لیگی برای رده های سنی نداریم.

راه اندازی 3 زورخانه دانش آموزان در هفته تربیت بدنی

آنا: سایر برنامه های مدیریت تربیت بدنی مدارس سما چیست؟

همتی: برنامه دیگر برپایی زورخانه های دانش آموزی است. با توافق و تفاهمی که با فدراسیون پهلوانی و زورخانه ای داشتیم، در هفته تربیت بدنی در سه استان یزد، همدان و خراسان رضوی سه زورخانه آموز را به صورت همزمان افتتاح خواهیم کرد.

هماهنگی های انجام شده و سه استان یزد، همدان و خراسان رضوی به عنوان پایلوت سه زورخانه دانش آموزی با هدف ترویج فرهنگ ایرانی-اسلامی انتخاب شدند. روحیه قهرمانی و جوانمردی و اخلاق بیافریند. هدف سما گسترش این فرهنگ غنی ایرانی-اسلامی از طریق این میدان جنگ جذاب در مدارس است.

آنا: آیا مجوز باشگاه برای استان ها گرفته شده است؟

همتی: ما در نامه ای رسمی به 31 استان اعلام کرده ایم که هر استان برای راه اندازی آکادمی باید حداقل از کمیسیون ماده پنج مجوز بگیرد. واحدهای دانشگاهی در برخی استانها مجوز باشگاه دارند. به عنوان مثال ، خراسان رضوی دارای مجوز باشگاه است و سما از آن مجوز که دانشگاه نامیده می شود استفاده می کند و آکادمی ایجاد می کند. استان های بدون مجوز هم پیگیری می کنند، یکسری فرم ها و کاغذبازی های اداری هست که باید انجام شود، چند ماه است که همکاران پیگیری می کنند. اما به دلیل ترکیدن تاج و تعطیلات به تاخیر افتاده است.

اما به احتمال زیاد حداقل 50 درصد استان ها تا پایان مهرماه 1400 و هفته تربیت بدنی مجوز دریافت کنند و مابقی پس از دریافت مجوز در ماه های آینده آکادمی ورزش راه اندازی کنند.

افتتاح آکادمی تخصصی سما;  هر استان یک باشگاه فرهنگی و ورزشی دارد

آنا: آیا کاری برای جذب اسپانسر انجام داده اید؟

همتی: راه اندازی آکادمی ها سودآور است زیرا زیرساخت ها یعنی سالن بدنسازی و امکانات ورزشی در محوطه دانشگاه وجود دارد و از آنجایی که خانواده سما از نظر مالی در وضعیت خوبی هستند، مشکل مالی زیادی در آنجا نداریم. در موضوع حمایت نیازمند برگزاری کارگاه های تخصصی هستیم که از ظرفیت اساتید، کارکنان، داوران و مربیان حرفه ای دانشگاه آزاد اسلامی استفاده شود.


بیشتر بخوانید:

فعالیت 10 رشته ورزشی در باشگاه فرهنگی ورزشی سما کاشان

اجرای برنامه های ورزشی، آموزشی و فرهنگی در سما یزد


زبان انگلیسی همزمان با سایر مهارت ها در آکادمی های ورزشی آموزش داده می شود. چون یکی از مشکلات ورزشکاران بزرگسال این است که انگلیسی بلد نیستند، مخصوصاً آنهایی که ملی پوش و لژیونر می شوند و ما می خواهیم این مشکل را حل کنیم. بدین منظور ، معلم زبان قصد دارد هفته ای دو یا سه جلسه برای دانش آموزان زبان انگلیسی تدریس کند که به عنوان ارزش افزوده درآمد ایجاد می کند و خانواده ها از آن استقبال بیشتری می کنند. زیرا آنها می دانند که در این آکادمی ها علاوه بر آموزش ورزش ، سایر نیازهای دانش آموزان مانند انگلیسی ، روانشناسی و تغذیه ورزشی نیز پوشش داده می شود. این آموزش ها در آکادمی ها می تواند سودآور باشد و اسپانسر جذب کند.

آکادمی های ورزشی را درست و موثر ایجاد کنید

آنا: آیا همه آکادمی ها چنین تدریس می کنند؟

همتی: به جرات می توان گفت که هیچ یک از آکادمی های فعال کشور علاوه بر آموزش ورزش در این رشته پاتولوژیتغذیه ورزشی ، زبان انگلیسی ، روانشناسی ورزش ، علم ورزش و غیره آنها فعال نیستند.

با توجه به مطالعاتی که در مورد مفهوم آکادمی در دنیا انجام دادم، مفهوم آکادمی توجه به مهارت ها و نیازهای دیگر در کنار آموزش ورزش است. به عنوان مثال، وقتی باشگاه هایی مانند لیورپول، منچستریونایتد یا بارسلونا کودکان را از سنین پایین به دلیل جوان بودن و وابسته بودن به خانواده جذب می کنند، خانواده ها را در فاصله 20 تا 30 کیلومتری از ورزشگاه قرار می دهند تا کودک بتواند در کنار والدین خود باشد. بعد از تمرین. ; زیرا در طول سال نمی توان فرزندان را از خانواده جدا کرد.

آنا: آیا آکادمی آنطور که شما می خواهید کار خواهد کرد؟

همتی: ما همیشه برنامه ریزی خوبی انجام می دهیم ؛ اما در اجرا مشکلاتی وجود دارد. ما تلاش می کنیم که این واقعا اتفاق بیفتد. تاکید بر اجرای صحیح آن است و نیازمند حمایت مدیران به ویژه رسانه ها هستیم. سید محمد بطحایی، معاون آموزشی و مهارتی دانشگاه آزاد اسلامی از این طرح استقبال کرد و در تمامی جلسات ما را تشویق کرد.

انتهای پیام/4121/4062/

دکمه بازگشت به بالا