تندرستی

شناسایی موارد آنفلوآنزا در کشور و احتمال افزایش آن/ در موارد سرپایی کرونا، کورتون تجویز نشود

معاون وزیر بهداشت از شناسایی موارد آنفولانزا در کشور و همچنین در تهران خبر داد و با اشاره به سختی تشخیص آنفولانزا و تاج بین آنها، گفت: در موارد سرپایی کووید به هیچ وجه از کورتون استفاده نشود. 19. ; زیرا اگر فردی مبتلا به آنفولانزا باشد، کورتیکواستروئیدها طول مدت و شدت آنفولانزا را افزایش می دهند.

به گزارش مجله روز، دکتر قاسم جانبابایی در حاشیه جلسه کمیته علمی کووید 19 در جمع خبرنگاران گفت: چهل و ششمین کمیته علمی کشوری مدیریت تاج امروز برگزار شد. وضعیت کشور خوشبختانه روند نزولی در بیماری های عروق بیماری کرونا و روند نزولی در مرگ و میر به همین دلیل داریم. البته در برخی استان ها وضعیت ما کمی ناپایدار است. چرا که گاهی ما روند رو به رشدی داریم که مستقیماً به مسائل اجتماعی و اجتماعات مربوط می شود که خواهان رصد آن در استان هایی هستیم که شرایطشان کمی نوسان دارد.

وی افزود: “تاج همچنان در جهان مشکلاتی را ایجاد می کند. روسیه روزهای سختی را پشت سر می گذارد. اوکراین و بریتانیا در زمینه شناسایی و بستری شدن در بیمارستان رو به افزایش هستند. ایالات متحده شرایط ناپایدار دارد و مکزیک در حال افزایش است. در کشورهای مختلف وضعیت تاج آن شرایط امنی نیست که انتظار می رفت و ممکن است با تاخیر در واکسیناسیون و رعایت نکردن پروتکل ها شرایط افزایش مجدد تاج را داشته باشیم.

جنبابایی ادامه داد: نکته ای که می توان پرسید در مورد سویه های جدید مانند مو و لامبدا است. بر اساس مطالعات جهانی، این دو سویه تقریباً دیگر برای جهان نگران کننده نیستند. اما با این حال، سویه غالب در جهان که منجر به بستری شدن در بیمارستان و مرگ و میر می شود سویه دلتا شناخته شده در هند است که در کشور ما نیز به عنوان سویه پیشرو شناخته می شود.

قائم مقام وزیر بهداشت با اشاره به تست تاج گفت: حساسیت تست ها در تشخیص تاج چه روش های آنتی ژن سریع و چه روش های مولکولی انجام شده با روش OCR مشخص نیست. داشتن علائم بالینی بسیار مهم است. به خصوص در مورد بازگشایی مدارس و در صورت بروز علائم در کودکان، بیشتر به علائم بالینی تکیه کنید. آزمایش آزمایشگاهی لازم است، اما آزمایش منفی نمی تواند تضمین کند که فرد بیمار نیست. مثبت بودن ارزشش را دارد اما در صورت منفی بودن باید دو روز بعد با روش ایمن تری مانند PCR در صورت علامت دار بودن دوباره آزمایش شود. تاکید اصلی ما روی علائم بالینی است که بارها تبلیغ شده است.

جان بابایی گفت: نکته مهم دیگر مشکل آنفولانزا است. با این حال، مواردی از آنفولانزا را در تهران و سراسر کشور شناسایی کرده ایم و احتمال ابتلا به آنفولانزا در سراسر کشور ممکن است افزایش یابد. در نتیجه، تشخیص آنفولانزا از کووید-19 دشوار است و تنها با استفاده از روش‌های آزمایشگاهی امکان‌پذیر است. در موارد سرپایی، تشخیص آنفولانزا و کووید واقعا دشوار است. اکنون مواردی از آنفولانزا در کشور وجود دارد که احتمال افزایش آن وجود دارد.

وی تاکید کرد: تفکیک آنها مهم نیست. زیرا در هر دو مورد عملاً درمان یکسانی در موارد سرپایی دارند که درمان های ایزوله و علامتی به همان اندازه مسکن رایج است. درخواست من این است که در مورد بیماران سرپایی کووید 19 به هیچ وجه از کورتون استفاده نکنند. اگر فردی به آنفولانزا مبتلا باشد، کورتیکواستروئیدها می توانند مدت و شدت آنفولانزا را تا حد زیادی افزایش دهند. بنابراین در موارد کووید و آنفولانزای سرپایی به هیچ وجه نیازی به کورتون نیست و به دارو و درمانی غیر از مسکن های معمولی، مایعات و استراحت نیازی نیست.

وی گفت: متاسفانه مواردی از قارچ سیاه در کشور داشتیم اما در حال حاضر روند نزولی است. قارچ‌های مهاجم می‌توانند عوارض جبران‌ناپذیری مانند افتادن از چشم یا تخلیه بخشی از فک فرد ایجاد کنند و حتی می‌توانند باعث مرگ شوند که همه اینها با درمان نادرست ممکن است رخ دهد. افراد مبتلا به دیابت باید قند خون خود را کنترل کنند. مایعات خوب بنوشید، از مصرف کورتیکواستروئیدها که مهمترین اقدامات برای پیشگیری از عفونت قارچی است، اجتناب کنید.

جانبازی با اشاره به بازگشایی مدارس گفت: می توانیم از فرصت مدارس برای آموزش خانواده ها استفاده کنیم. این فرصتی است که علاوه بر تهدید می توان از آن بهره برد. اگر از فضای بازگشایی مدرسه به خوبی استفاده کنیم، مطمئناً فرصت بسیار خوبی است. این در حالی است که تجربه جهانی نشان داده است که تعطیلی طولانی مدت مدارس آسیب های جبران ناپذیری به کودکان و خانواده ها وارد می کند و نگرانی هایی در سراسر جهان از خودکشی گرفته تا تحصیل و خشونت خانگی وجود دارد. با این حال، مدارس باید بازگشایی شوند.

وی افزود: باید از فرصت برای آموزش بیشتر در مدارس و واکسیناسیون کامل خانواده ها و کودکان استفاده کنیم. در عین حال، مدیران مدارس باید بیشتر مراقب باشند و به علائم کودکان توجه کنند. اگر در شناسایی بیماران و کودکان علامت دار سهل انگاری رخ دهد، مطمئناً می تواند به سرعت به کلاس درس سرایت کند. البته در زیر 18 سال، کرونا تهدید جدی برای کودکان نیست. از این گروه می خواهیم برای تشخیص زودهنگام بیماری در کودکان و پاره شدن حلقه انتقال واکسینه و مراقبت شود. کودکان حلقه انتقال بیماری هستند و می توانند خانواده ها و غیره را مبتلا کنند.

جان بابایی در پاسخ به سوال مجله روز مبنی بر انجام آزمایشات دوره ای در مدارس، گفت: در حال حاضر این مشکل در پروتکل نیست و بیشتر روی علائم بالینی تمرکز می کنیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر مجله روز درباره پوشش بیمه ای آزمایشات در بخش خصوصی، گفت: تست تاج در مراکز بهداشتی درمانی رایگان است. برای مراکز خصوصی انشالله در شورای عالی بیمه تصمیم گیری می کنیم.

وی درباره دوز واکسن تقویت کننده تاج نیز گفت: در کارگروهی روی بحث دوز تقویت کننده و تزریق دوز تقویت کننده برای گروه های پرخطر یعنی افراد بالای 65 سال، افراد بالای 18 سال که مبتلا هستند کار می کنیم. مشاغل پرخطر یا در مراکز تهیه غذا و ارتباطات آنها افراد بیشتری دارند، هفته آینده تصمیم خواهیم گرفت.

جان بابایی گفت: هنوز وارد قله ششم نشده ایم و از قله پنجم در مسیر پایین آمدن هستیم. برخی استان ها مانند کردستان، همدان، کرمانشاه، البرز، مازندران و گیلان که تعداد بستری های آنها اندکی افزایش یافته و روند رو به رشدی داشته اند که انشالله با مداخلات قابل مدیریت است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا