عمومی

راهنمای خرید رزین سختی گیر کاتیونی

آیا از سختی گیر آب اطلاعی دارید؟ آیا می دانید فواید و کاربردهای این ماده چیست؟ آیا می دانید در کجا از رزین های سختی گیر استفاده می شود؟ اگر اطلاعاتی در مورد این مقاله ندارید و دوست دارید بیشتر در مورد آن بدانید، ادامه این متن را بخوانید. قصد داریم اطلاعات مفید و مختصری در مورد رزین های سختی گیر در اختیار شما قرار دهیم تا به خوبی با کاربردهای این ماده آشنا شوید. پس با ما همراه باشید.

رزین سختی گیر در صنعت برای سختی آب کاربرد فراوانی دارد. رزین های سختی گیر را می توان به دو دسته اصلی قوی و ضعیف تقسیم کرد. دسته قوی تقریباً تمام یون های مرتبط با سختی کل آب را حذف می کند و دسته ضعیف در صنایعی مانند مواد غذایی و داروسازی برای حذف مقداری از سختی کل آب استفاده می شود. یکی از مهمترین مزایای رزین های کاتیونی کنیاک سخت علاوه بر کیفیت بالای آن، امکان استعلام اصالت محصول در سایت اصلی کنیاک می باشد.

رزین سختی گیر چیست؟

آب حاوی مقادیر زیادی املاح محلول است و برخی املاح و یون های موجود در آن مانند کلسیم و منیزیم باعث از بین رفتن سلامت کلیه ها و بدن انسان می شود. معمولاً برای از بین بردن اثر منفی این یون ها روی رزین سختی گیر اعمال می شوند. این دستگاه علاوه بر تصفیه آب در بویلرها یا مخازن صنعتی نیز کاربرد فراوانی دارد.

در آب دو نوع سختی وجود دارد. دشواری موقت و دشواری دائمی. در سختی موقت که نوعی سختی کربناته است، یون ها با جوشاندن آب به راحتی حذف می شوند اما تاثیری در سختی حرارت دائمی ندارند. برای از بین بردن سختی دائمی باید از روش هایی استفاده کرد که در آن از مواد شیمیایی استفاده می شود که یکی از آنها نصب سختی گیر رزینی است. اگر دقت کرده باشید امروزه دستگاه های سختی گیر رزین در اکثر منازل و یا در اکثر صنایعی که نیاز به آب بدون سختی ثابت دارند نصب می شوند.

رزین سختی گیر کاتیونی محیطی برای تبادل یونی است. این ماده جامد است و از تعداد زیادی دانه ریز با شعاع 0.25 تا 0.5 میلی متر تشکیل شده است. رنگ آن معمولا زرد یا سفید است و از پلی استایرن سولفونات ساخته شده است. هنگامی که این ماده به آب اضافه می شود، رزین یکی از یون های خود را آزاد می کند و در عوض یکی از یون های موجود در املاح را جذب می کند. این فرآیند شیمیایی یکی از مهمترین فرآیندهای تصفیه آب است که در ادامه در مورد آن صحبت خواهیم کرد.

معرفی رزین کاتیونی سختی گیر

برای کاهش یا از بین بردن سختی آب استفاده می شود. در واقع چاه هایی مانند آب چاه، آب دریا حاوی مواد معدنی و برخی عناصر مانند کلسیم، سولفات، کلر و… هستند.

این سختی آب باعث بروز مشکلاتی از جمله آسیب به تاسیسات صنعتی و خانگی می شود. و حتی برای آب آشامیدنی و دارو مشکل ساز است. برای این منظور باید سختی آب را گرفته و به نرم تبدیل کنند. و این کار توسط رزین انجام می شود.

چگونه سختی آب را بگیریم؟

طبق تحقیقات انجام شده در مورد آب، آب به طور کلی به دو نوع سختی آب موقت و سختی دائمی آب تقسیم می شود.

سختی آب با علامت TH نشان داده می شود و مقدار آن با PPM اندازه گیری می شود. با خرید رزین سخت کننده آب به راحتی می توانید سختی آب را بدست آورید.

سختی موقت آب: برای این مواقع می توانید آب را با حرارت کمی سفت بگیرید و آب نرم شود. و سختی آن به دلیل وجود کربنات و بی کربنات است. که باعث ایجاد رسوب در سماورها و لوله های آب گرم می شود.

سختی دائمی آب: در مورد سختی دائمی آب که دارای عناصر بیشتر و قوی تری مانند سولفات و کلر است، آب با حرارت نرم نمی شود، بنابراین باید از رزین کاتیونی استفاده کرد.

اما برای خرید باید دقت کرد که محصولی با کیفیت و اصل خریداری کنید.

نحوه عملکرد رزین سختی گیر کاتیونی

رزین در مخزن سختی گیر ریخته می شود. یون های کلسیم و منیزیم کم آب می شوند و یون های سدیم با کلسیم و منیزیم جایگزین می شوند. در نهایت آب را نرم می کند. پس از چند ساعت، رزین نیاز به بازسازی دارد که برای این کار می توانید از محلول نمکی استفاده کنید.

انواع رزین

رزین های سختی گیر تبدیل یونی دارای مدل های سختی گیر کاتیونی، رزین آنیونی و رزین بد مخلوط می باشند. رزین ها آب را سخت می کنند تا یون های کلسیم و منیزیم را به یون آب تبدیل کنند. رزین های سختی گیر برای کاربردها و اهداف مختلفی در صنعت و مصارف خانگی استفاده می شود.

کاربرد رزین های کاتیونی و آنیونی

همانطور که در بالا ذکر شد، یکی از جاهایی که خرید رزین سختی گیر می تواند بسیار مفید و موثر باشد، تصفیه آب و از بین بردن سختی دائمی آن است. دو نوع سختی در آب وجود دارد. دشواری موقت و دشواری دائمی. سختی موقت معمولاً با روش هایی مانند حرارت حذف می شود اما برای رفع سختی دائمی آب باید به فرآیندهای شیمیایی متوسل شد و اینجاست که این نوع رزین می تواند راه حل و مشکل گشا باشد.

آب از املاح مختلفی تشکیل شده است و دو عنصر مهم موجود در آن کلسیم و منیزیم هستند. رزین های سختی گیر به کمک تبادل یونی، کلسیم و منیزیم موجود را جذب کرده و در نتیجه از سختی دائمی آب کاسته می شود. رزین های کاتیونی و آنیونی عمدتاً در تصفیه آب و سخت شدن آب، کاربردهای صنعتی و بازیافت استفاده می شوند.

از دیگر کاربردهای این هاردنر می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • دیگهای بخار
  • موتور خانه ها
  • سیستم های سرمایش و گرمایش
  • صنعت چرم
  • داروخانه و آزمایشگاه
  • دستگاه های تصفیه آب صنعتی
  • صنعت نفت و پتروشیمی
  • رنگ رزی
  • خشک شویی
  • از بین بردن سختی در آب چاه و آب سطحی

چگونه عمر مفید رزین ها را افزایش دهیم؟

نکته قابل توجه طول عمر رزین ها می باشد. این بستگی به عواملی مانند بازسازی، کیفیت رزین و کیفیت آب دارد. اگر به طور مداوم و صحیح احیا شود باعث افزایش طول عمر رزین می شود.

عمر مفید رزین بین 5 تا 10 سال است که با فاکتورهای ذکر شده در بند بالا تا 15 سال قابل استفاده است.

انواع رزین های کاتیونی موجود در بازار

برای خرید رزین کاتیونی باید به فروشگاه هایی مراجعه کنید که رزین سختی گیر می فروشند و می توانند با توجه به نیاز خود این ماده را تهیه کنند. رزین های سختی گیر کاتیونی بر حسب کاربرد انواع مختلفی دارند که نام آن ها به شرح زیر است:

رزین کاتیونی اسید قوی یکی از انواع رزین های سخت کننده کاتیونی است و می تواند تمامی کاتیون های موجود در آب را از بین ببرد.

رزین کاتیونی اسید ضعیف نوع دیگری از این ماده است و می تواند برخی از کاتیون های مربوط به قلیایی بودن آب را از بین ببرد.

تفاوت بین رزین های کاتیونی و آنیونی

رزین های کاتیونی و آنیونی دو دسته از نقاط قوت و ضعف دارند:

رزین کاتیونی قوی: این رزین ها برای سختی آب استحکام بیشتری دارند. چون دارای قطب مثبت هستند. و انتخاب های عملی محسوب می شوند.

رزین کاتیونی ضعیف: از این نوع رزین برای حذف موقت سختی آب نیز استفاده می شود. به طور کلی برای حذف کاتیون های حاوی قلیایی استفاده می شود.

معرفی رزین آنیونی

رزین های آنیونی حاوی آنیون های فعالی هستند که نیترات ها و کلریدها را از آب حذف می کنند. این گروه از رزین ها نیز دارای دو نوع قوی و ضعیف می باشند

رزین آنیونی قوی: رزین های آنیونی قوی قادر به حذف تمام آنیون های موجود در آب هستند. و یک انتخاب عالی برای کاهش کلر و اسیدهای معدنی است.

رزین آنیونی ضعیف: رزین های آنیونی ضعیف به اندازه رزین های کاتیونی قوی نیستند و برای حذف اسیدهای معدنی قوی استفاده می شوند اما برای حذف اسیدهای معدنی ضعیف استفاده نمی شوند.

راهنمای خرید رزین سختی گیر

خرید رزین سخت کننده کاتیونی اگرچه کار ساده ای به نظر می رسد اما جزئیات زیادی دارد. شما به عنوان مدیر تاسیسات یک مجتمع باید در خرید رزین دقت زیادی داشته باشید زیرا سلامت و حیات تاسیسات شما در خطر است پس باید توجه لازم را داشته باشید. در اینجا چند مرحله وجود دارد که می توانید برای شروع فرآیند آماده سازی برای میانجیگری انجام دهید.

اول: برند

مهمترین کاری که باید انجام دهید این است که برندهای موجود در بازار را بشناسید. باید اطلاعاتی در مورد این برندها به دست آورید و متوجه شوید که کدام برند از کیفیت و شهرت بالاتری برخوردار است.

دوم: مدل

 انواع مختلفی از رزین های سخت کننده وجود دارد که باید با توجه به کاربرد، نوع خاص برای استفاده در تاسیسات خود، آنها را انتخاب کنید.

سوم: بررسی قیمت

در این مرحله لازم است قیمت ها را با توجه به کیفیت و برند محصول مورد نظر خود بررسی کنید.

پیشنهاد ما به شما این است که رزین سختی گیر کاتیونی را صرفاً به دلیل قیمت کمتر خریداری نکنید، زیرا رزین بی کیفیت می تواند تأثیر بسیار مخربی روی تجهیزات نصب شما بگذارد، کیفیت رزین عامل مهمی در خرید شما است، به آن توجه کنید.

چهارم: اصالت

پس از انتخاب رزین تصفیه آب، نوبت به بررسی اصالت محصول می رسد. آیا این محصول قابل بررسی است؟ آیا اصالت آن تضمین شده است؟

محصولات تکمیلی مورد نیاز پس از خرید رزین های سخت کننده

 پس از خرید رزین سخت کننده کاتیونی، باید محصولات اضافی را تهیه کنید. در زیر لیستی از این محصولات آورده شده است.

1- سیلیس

2- سنگ نمک

3- نازل رزینی

4- رزین آنیونی برای حذف سایر یون های موجود در آب

انواع روش های خرید رزین سختی گیر

شما می توانید به روش های مختلفی خرید کنید، اما بهترین راه برای خرید رزین کاتیونی سختی گیر، خرید آنلاین سختی گیر و از طریق سایت های معتبر فروش رزین سختی گیر است.

شما می توانید با بررسی و مقایسه دقیق محصولات در سایت ما، محصول مورد نظر خود را بیابید و تهیه کنید. راه دیگر خرید تلفنی رزین است. برای خرید این روش با شماره های درج شده در سایت تماس بگیرید.

مراکز فروش رزین سختی گیر

ساده ترین راه برای خرید آنلاین این است که شرکت این امکان را فراهم کرده است. با مراجعه به صفحه محصولات می توانید بهترین رزین مناسب برای تصفیه آب را انتخاب و به صورت آنلاین خرید کنید. در ایران مناطق مختلفی برای فروش رزین سختی گیر وجود دارد. یکی از پر رفت و آمدترین مکان ها برای خرید رزین سختی گیر خیابان طالقانی تهران است. در خیابان طالقانی می توانید رزین با هر سطح کیفی پیدا کنید.

منبع سایت اتیه انرژی تلاش:  (https://atie-energy.com/)

https://www.youtube.com/watch?v=BaGlva51DuE

https://www.mvorganizing.org/what-hardness-should-water-softener-be-set/

دکمه بازگشت به بالا