استان ها

فرونشست زمین در دشت مشهد به مرحله بحرانی رسیده است

مجله روز/ خراسان رضوی رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد گفت: در حال حاضر دشت مشهد یکی از مناطق کشور است که ریزش زمین به مرحله بحرانی رسیده است.

حمید ضمیری درباره راهکارهای پیشگیری از خطرات و پیامدهای رانش زمین در این شهرستان، اظهار کرد: یکی از مشکلاتی که در سال های اخیر به مشکلات کشور اضافه شده، موضوع ‘ریزش زمین در شهر’ بوده است.

وی ادامه داد: دشت های زیادی در کشور با این معضل دست و پنجه نرم می کنند و اخیراً خطرات آن را لمس کرده اند.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: دشت مشهد یکی از مناطقی در کشور است که رانش زمین در آن به مرحله بحرانی رسیده و بسیاری از پروژه های عمرانی با مشکل مواجه شده است. ریزش خط ریلی تهران – مشهد یکی از مصادیق بارز خطر ریزش در این استان است.

ضمیری خاطرنشان کرد: بر اساس تحقیقات انجام شده توسط کارشناسی ارشد ژئومورفولوژی برنامه ریزی محیطی، مهم ترین عامل فرورفتگی در دشت مشهد برداشت بی رویه آب های زیرزمینی و جلوگیری از نفوذ آب شرب، صنعت و کشاورزی در دشت بوده است.

به گزارش پایگاه اطلاع رسانی شهرداری مشهد، این پدیده به گونه ای است که 30 سال است که برداشت غیرمجاز از منابع آب زیرزمینی داشته اید و کم کم عارضه ای به وجود می آید و اگر مدیریت کنید به تدریج میزان فرونشست کاهش می یابد. یعنی اگر روزی در کشور به جایی برسیم که استفاده از منابع آب زیرزمینی به میزان قابل توجهی کاهش پیدا کند، می توان گفت که بعد از 5 تا 10 سال فرونشست به تدریج کاهش می یابد.

رئیس کمیسیون شهرسازی و معماری شورای اسلامی شهر مشهد تصریح کرد: موضوع کاهش نشست زمین در دشت مشهد همکاری همه جانبه دستگاه های اجرایی شهر و استان را می طلبد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا