اقتصادی

ماجرای پیامک سازمان مالیاتی به صاحبان مشاغل

سازمان امور مالیاتی طی پیامکی به کارفرمایان اعلام کرده است که با مراجعه به درگاه ملی خدمات الکترونیکی سازمان، نسبت به مشاهده فرم مالیات مربوط به فعالیت خود در کارت بازرگانی اطلاعیه الکترونیکی اقدام لازم را مشاهده کنند.

به گزارش مجله روز، سازمان امور مالیاتی کشور در پیامکی به شرکت ها اعلام کرد: مودی عزیز، فرم مالیاتی با عنوان فرم نهایی اظهارنامه مالیات بر درآمد در بند ج را برای شما صادر و در ایمیل اطلاع رسانی شما قرار گرفت. برای مشاهده جزئیات فرم، بلافاصله به آدرس «تماس با my.tax.gov.ir» مراجعه کنید. شما مجبور نیستید به اداره مالیات بروید.”
سابقه این پیامک به این موضوع برمی گردد که بر اساس قسمت اخیر ماده (97) قانون مالیات های مستقیم (اصلاحیه مصوب 1394/04/31) در صورتی که مودی از ارائه اظهارنامه در مهلت قانونی خودداری کند. . سازمان امور مالیاتی کشور به موقع و بر اساس مقررات، بر اساس فعالیت و اطلاعات اقتصادی کسب شده توسط مودیان طرح جامع مالیاتی، اظهارنامه برآوردی تهیه و طبق برگ تسویه مالیاتی مالیات مربوط را مطالبه می کند.

همچنین مطابق قسمت اخیر تبصره (3) ماده (22) آیین نامه اجرایی موضوع ماده (219) قانون مالیات های مستقیم، عدم ارائه ترازنامه یا حساب سود و زیان یا سود و زیان. حساب و هزینه ها یا خلاصه ای از درآمدها و هزینه ها همراه با اظهارنامه مالیاتی یا اظهارنامه صفر برای کل مبلغ هر یک از صورت های مالی فوق یا صورت های قبلی، در صورت وجود، به عنوان صورت توافق با مقررات قانونی مربوطه درک نمی شود.

در این راستا سازمان امور مالیاتی کشور در راستای اجرای مفاد قانونی فوق طی اطلاعیه ای مبنی بر تنظیم اظهارنامه انحلال و صدور برگ تصفیه برای مشمولان مالیاتی ذیل اعلام کرده است:

1) کارفرمایانی که با رعایت ضوابط سال 1398 فرم مربوط به موضوع تبصره ماده (100) قانون مالیات های مستقیم را بر اساس مقررات قانونی و مدارک دریافتی با رعایت شرایط قانونی مندرج در دستورالعمل ارائه می کنند. موضوع تبصره (100) قانون مذکور نبودند.

2) کلیه مؤدیانی که اظهارنامه عملکرد سال 1399 آنها با توجه به توضیحات فوق، مقررات قانونی را رعایت نکرده اند.

3) کلیه مؤدیان دارای فعالیت که از تسلیم اظهارنامه فعالیت تجاری خود در مدت مقرر قانونی خودداری کرده اند.

سازمان امور مالیاتی همچنین تاکید کرد: مودیان مالیاتی در صورت اعتراض به گواهی تسویه حساب مالیاتی صادره بر اساس اظهارنامه برآورد خلاق، باید مطابق با فعالیت واقعی و مطابق با اظهارنامه مالیاتی واقعی اظهارنامه ارائه کنند. مقررات مربوط به اقدام مطابق با مقررات سازمان امور مالیاتی مربوطه.

ضمناً مؤدیان در صورت عدم ارائه اظهارنامه با شرایط قانونی مندرج در مهلت قانونی در صورت طرح شکایت، قادر به استماع و تنظیم اظهارنامه نخواهند بود.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا