ایرانی کسب و کارعمومی

برخی از نشانه های خرابی شیلنگ هیدرولیک

فرمان هیدرولیک از آپشن های جذاب خودروها، برای رانندگی بهتر و راحت تر به شمار می رود. خراب شدن هیدرولیک فرمان خود را با نشانه های و علائمی نشان می دهد. اگر احساس می کنید که هیدرولیک فرمان شما خراب شده است، توصیه می کنیم تا انتها این مطلب با ما همراه باشید. در این مطلب به بررسی علائم خرابی هیدرولیک فرمان و دلایل بروز مشکل در آن می پردازیم. مجتمع فنی پارس یکی از دوره های بسیار کاربردی مربوط به خودرو است که شرکت در این کلاس بسیار مفید و سودمند است.

Some signs of hydraulic hose failure

هیدرولیک فرمان چیست؟

سیستم هیدرولیک فرمان خودرو، در حین رانندگی، موجب گردش راحت و مطلوب تر فرمان می شود. در اثر چرخاندن فرمان به وسیله راننده، دنده توسط پینیون فرمان به حرکت در می آید. در نتیجه این امر، پیستون متصل شده به میل دنده توسط روغن هیدرولیک، حرکت میل دنده را رقم می زند. بروز مشکل در سیستم هیدرولیک، بروز اختلال در این فرآیند را در پی دارد. با تشخیص نشانه های خرابی هیدرولیک فرمان، امکان رفع مشکلات احتمالی میسر می شود.

قطعات تشکیل دهنده فرمان هیدرولیک شامل چه مواردی می شوند؟

به طور کلی سیستم فرمان خودروهای امروزی به دو دسته کلی فرمان های الکتریکی،  فرمان هیدرولیک و مکانیکی خودرو تقسیم بندی شده اند.  فرمان هیدرولیک خودرو هم دقیقا مثل فرمان ساده ماشین عمل می کند و تنها تفاوتی که دارد این است که تجهیزاتی در جهت تقویت نیروی فرمان به سیستم آن اضافه شده است. این نیرو تقویتی سبب می شود، تا شخص راننده نیروی کمتری را برای پیچاندن فرمان وارد کند. به طور کلی این سیستم نوعی کمک کننده به راننده است.

در فرمان های هیدرولیک، از یک پمپ روغن استفاده می شود که این پمپ روغن به صورت دائم در حال کار است و در مواقع لازم از طریق سوپاپ ها و مدارهایی که وجود دارد، روغن پر فشار را به طرف پیستون قدرت میفرستد و سبب می شود که نیروی مورد نیاز فرمان را به مقدار زیادی اعمال کند. اما علائم خرابی فرمان هیدرولیک کدامند؟ در قسمت های بعدی مقاله حتما به این سوال پاسخ خواهیم داد، لطفا با ما همراه باشید. ما در این قسمت قصد داریم برخی از اجزای سیستم فرمان هیدرولیکی را نام ببریم:

1-روغن هیدرولیک فرمان

2-شلنگها و لوله های رفت و برگشت روغن هیدرولیک

3-پمپ هیدرولیک

4-مخزن هیدرولیک

5-شیر هیدرولیک

6-تسمه هیدرولیک فرمان

7-جک هیدرولیک

مهم ترین نشانه های خرابی هیدرولیک فرمان

1- معیوب شدن پمپ هیدرولیک

خرابی و معیوب شدن پمپ هیدرولیک خودرو، یکی از برجسته ترین نشانه های خرابی هیدرولیک فرمان محسوب می شود. بروز اشکال در سیستم فرمان هیدرولیک، موجب سفت شدن فرمان و تولید صداهای غیر طبیعی و نامتعارف از قسمت پمپ هیدرولیک می شود. در مواقع کند و سفت عمل کردن فرمان، برای ایجاد فشار بیشتر درون پمپ، نیاز به اعمال فشار بیشتر به پدال گاز خودرو می باشد.

در این شرایط با بررسی وضعیت پمپ هیدرولیک خودرو می توان از سلامت این قطعه اطمینان حاصل نمود. ضمنا، برطرف کردن مشکلات  شیلنگ هیدرولیک ، با صرف هزینه زیاد و سنگین همراه نمی باشد. بر همین اساس، در صورت بروز مشکل در این قسمت، می بایست در اسرع وقت به مکانیک خودرو مراجعه نمود. در صورتی که از علاقه مندان به مکانیکی هستید و علاقه مند تعمیر یا تعویض این قطعه توسط خودتان هستید توصیه می کنیم در یک دوره مکانیکی خودرو شرکت کنید.

2- سفت و کند عمل کردن فرمان خودرو

کند و سفت عمل کردن فرمان خودرو را می توان از دیگر علائم خرابی هیدرولیک فرمان به حساب آورد. به طور معمول، به محض شروع به کار پیشرانه و روشن شدن خودرو، سیستم هیدرولیک فرمان فعال می شود. بنابراین، سفت یا کند بودن فرمان در هنگام روشن بودن، حکایت از خرابی و معیوب بودن سیستم هیدرولیک خودرو دارد.

3- کاهش سطح روغن هیدرولیک

در برخی مواقع کم شدن سطح روغن هیدرولیک فرمان، می تواند از دیگر علائم خرابی سیستم هیدرولیک فرمان خودرو باشد. انتقال قدرت و روان کنندگی، از مهم ترین وظایف روغن هیدرولیک فرمان تلقی می گردد. کافی بودن میزان روغن، موجب چرخش راحت و آسان فرمان خودرو می شود.

کاهش سطح روغن، علاوه بر سفت شدن فرمان، می تواند منجر به بروز خرابی و آسیب در سیستم هیدرولیک خودرو شود. با بررسی میزان روغن هیدرولیک می توان از کافی بودن این سیال روان کننده اطمینان حاصل نمود.

4- روغن ریزی و نشت روغن از سیستم هیدرولیک

روغن ریزی یا نشت روغن از سیستم هیدرولیک خودرو، از دیگر نشانه های خرابی هیدرولیک فرمان خودرو قلمداد می گردد. روغن ریزی سیستم هیدرولیک فرمان، ضمن کاهش سطح روغن، آسیب و صدمه جدی به این بخش را در پی دارد. بنابراین، در هنگام روغن ریزی در سیستم هیدرولیک، بهترین و مناسب ترین راهکار مراجعه به تعمیرکار خودرو می باشد.

نشانه های خرابی شیلنگ پمپ هیدرولیک

همانطور که گفتیم هر یک از قطعات خودرو دارای وظیفه ای هستند. در صورتی خرابی، عملکرد خودرو با مشکل روبه رو شده و با بروز نشانه هایی آن را اطلاع می دهد. خرابی شیلنگ پمپ هیدرولیک فرمان  نیز با علائم ونشانه هایی همراه است که در ادامه به آن ها می پردازیم.

  • در صورت خرابی یا فرسوده شدن شیلنگ پمپ هیدرولیک، ممکن است که سطح روغن هیدرولیک کاهش یابد. زیرا برای انتقال روغن از یک محل به محل دیگر از شیلنگ استفاده می شود.
  • خرابی قطعات سیستم هیدرولیک ممکن است که شنیدن برخی صداها در طول چرخاندن فرمان خودرو همراه باشد. صداهای ناهنجار یا غیر عادی حاکی از بروز مشکل در سیستم است.
  • به دلیل نشت روغن از اطراف شیلنگ هیدرولیک امکان چرب شدن اطراف آن وجود دارد.
  • از طرفی نیز ممکن است در صورت چرخش فرمان، عملکرد مناسبی از آن مشاهده نکنید. مثلا ممکن است که با چرخاندن فرمان، چرخ های خودرو به درستی حرکت نکند.
  • یکی دیگر از نشانه های خرابی سیستم فرمان هیدرولیک، سستی یا خرابی بیش از اندازه لایه خارجی است. همانطور که می دانید لایه خارجی باید یکدست بوده و عاری از هرگونه لکه یا زدگی باشد.
  • لقی اتصالات از دیگر نشانه های فرا رسیدن زمان تعویض شیلنگ هیدرولیکی به شمار می آید.

در صورت خرابی، شلنگ پمپ هیدرولیک فرمان را تعویض کنید!

فرض کنید که در حال سرویس دوره ای خودروی خود بوده و متوجه یک سوراخ کوچک  بر روی بدنه شیلنگ پمپ هیدرولیک فرمان می گردید. احتمالا در این لحظه سعی می کنید که این مشکل را رفع کرده و در صدد تعمیر آن باشید.

اما این کار اشتباه است! شیلنگ های هیدرولیکی در حالت خرابی، در خطرناک ترین حالت ممکن قرار می گیرند. زیرا هرگونه فشار اضافی به آن ها می تواند منجر به ایجاد نیرو در سیال آن ها گردد.  در این شرایط تعویض و مونتاژ مجدد آن ها بهترین روش است.

تعویض شیلنگ پمپ هیدرولیک فرمان

با توجه به هزینه های سنگین تعمیر و تعویض قطعات، اغلب افراد تمایل دارند که این کار خودشان انجام دهند. اما پیشنهاد می کنیم که تعویض آن را به یک تعمیرکار یا کارشناس خودرو واگذار کنید. زیرا برای تعویض شما نیاز به یک سری ابزارها و تخصص لازم دارید.

از طرفی در اغلب سیستم های هیدرولیکی،  احتمال آسیب شیلنگ های فشار بالا بیشتر از شیلنگ فشار پایین است. اما با این وجود نیاز است تا هر دو شیلنگ مورد بررسی قرار گیرند. همچنین هرگونه حرکت اضافی در آن می تواند منجر به شکستن سر شیلنگی ها و یا قطعات دیگر گردد.

انتخاب شیلنگ پمپ هیدرولیک  فرمان مناسب

به نظر شما شیلنگ پمپ هیدرولیک فرمان مناسب چه ویژگی هایی باید داشته باشد؟

اگر شما هم به دنبال خرید هستید، باید یک سری ویژگی ها را برای خود روشن کرده و سپس اقدام به خرید کنید. به همین منظور ما یک سری از مهم ترین معیارها و نکات را خدمتتان ارائه می کنیم. همراه ما باشید.

  • سایز شیلنگ

اولین گام انتخاب سایز شیلنگ است. در این قسمت باید 3 فاکتور مهم و اصلی را مشخص کنید؛ قطر داخلی، قطر خارجی و اندازه شیلنگ. اگر در اینباره اطلاعاتی ندارید، بهتر است که با تعمیرکار خود مشورت کنید. در هنگام تعویض قطر داخلی و خارجی توسط کولیس باید اندازه گیری شوند. از طرفی اندازه شیلنگ نیز مهم است. این مقدار را نیز می توانید با پرسش از تعمیرکار یا فروشنده به دست آورید.

  • حجم جریان روغن

حجم جریان روغن نیز از دیگر معیارهای خرید به شمار می آید. البته این مقدار توسط کارشناسان و تعمیرکاران خودرو پاسخ داده خواهند شد. در انواع شیلنگ های هیدرولیکی حجم روغن تقریبا متفاوت است همچنین نوع خودرو نیز در آن تاثیرگذار خواهد بود. به همین دلیل پیشنهاد می کنیم که قبل از خرید از کارشناس تعمیر خودرو درباره آن سوال کنید.

  • دمای سیستم

محدوده دمایی بر روی شیلنگ پمپ هیدرولیک فرمان و سایر شیلنگ های هیدرولیکی قید می شود. بنابراین با نگاه کردن بر روی شیلنگ های قدیمی یا پرسش از افراد مطلع، شیلنگ مناسب دمای مورد نظر را انتخاب کنید.

  • فشار کاری سیستم

در مطالب فوق به طور مفصل درباره فشار کاری صحبت کردیم. اگر به خاطر داشته باشید در بخش انواع شیلنگ ها به دایره تحمل و فشار کاری آن اشاره کردیم. بنابراین در هنگام خرید توجه به این مورد ضروری است. به خاطر داشته باشید که شیلنگ پمپ هیدرولیک فرمان باید یک آستانه مشخص از فشار کاری و انفجاری داشته باشد.

خرید شیلنگهای با فشار کاری مناسب، از ترکیدگی و انفجار ناگهانی آن جلوگیری می کند. این موضوع می تواند از آسیب ها و هزینه های اضافی دیگر جلوگیری کند.

  • جنس شیلنگ

در مطالب فوق اشاره کردیم که با توجه به انواع شیلنگ ها جنس های آن ها متفاوت خواهد بود. بنابراین بهتر است که در هنگام خرید از این موضوع غافل نگردید. برخی از سودجویان برای سود بیشتر انواع شیلنگ ها را از جنس های ضعیف تولیدکرده و به مشتریان خود عرضه می کنند.

این اقدام آن ها علاوه بر طول عمر پایین قطعه موجب آسیب به سایر قطعات و اتصالات آن خواهد زد. راه حل ما این است که در وهله اول نوع شیلنگ هیدرولیکی خودرو را شناسایی کرده و سپس با کمی مطالعه و اطلاعات قبلی اقدام به خرید آن ها کنید.

  • کاربرد

شیلنگ های هیدرولیکی در چند قسمت از سیستم هیدرولیکی خودرو مشاهده می شوند. کارایی و عملکرد هریک از آن ها با یکدیگر متفاوت است. در برخی از قسمت ها پیچ های زیادی داشته و بالاجبار شیلنگ ها باید چند دور بچرخند. بنابراین اگر می خواهید که برای طول مدت بیشتری از شیلنگ استفاده کنید، بهتر است که از شیلنگ پمپ هیدرولیک فرمان انعطاف پذیرتر استفاده کنید.

  • مواد سازنده

اغلب شیلنگ های هیدرولیکی دارای ویژگی های مناسب و استاندارد بوده و اصول آن را رعایت کرده اند. اما با این حال بهتر است که نسبت به مواد سازنده آن نیز کنجکاو بوده و تحقیق کنید. مواد سازنده شیلنگ هیدرولیک فرمان به گونه ای باید انتخاب شود که با سیالات واکنش نداده و در آن ها حل نگردند. از طرفی وجود مواد بی کیفیت در آن موجب پایین آوردن طول عمر قطعه مورد نظر می گردند.

سخن پایانی

شیلنگ های پمپ هیدرولیک فرمان یکی از شیلنگ های اصلی سیستم هیدرولیکی خودرو به شمار می آید. در این قطعه روغن با فشار زیادی در حال جریان بوده و نیروی لازم را برای چرخاندن فرمان خودرو فراهم می کند. شیلنگ های هیدرولیکی دارای ویژگی و مشخصاتی هستند که در طول این مطلب به آن ها اشاره کردیم. ساختار، انواع، جنس و سایر نکاتی که باید درباره آن بدانید را توضیح داده ایم. تنها کافی است که چند دقیقه وقت خود را به مطالعه آن اختصاص دهید.

نکات و راهنمای خرید را با توضیح هر یک از در بخش انتهایی مطلب ارائه کرده ایم. هر یک از نکات فوق جهت راهنمایی شما در خرید تهیه شده اند. مشخص و تعیین نمودن معیارهای خرید، می تواند تجربه خوبی را برایتان رقم زند.

دکمه بازگشت به بالا