اقتصادی

برنامه داریم امسال حتی یک کیلوگرم گندم هم وارد نکنیم

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی گفت : برنامه داریم امسال حتی یک کیلوگرم گندم وارد نکنیم و به خودکفایی کامل برسیم و در این خودکفایی بمانیم.

به گزارش مجله روز علیرضا مهاجر با بیان اینکه برداشت گندم از استان‌های جنوبی کشور از جمله هرمزگان، سیستان و بلوچستان، جنوب کرمان، جنوب فارس، بوشهر و قسمت‌هایی از خوزستان شروع شده است، گفت: معمولا از اوایل فروردین برداشت گندم شروع می‌شود و تا ابتدای شهریور ادامه دارد. تقریبا حدود ۵ ماه از سال برداشت گندم داریم.

وی افزود:در کشور اقلیم های متفاوتی وجود دارد. به همین دلیل برداشت گندم ابتدا از مناطق گرم شروع می شود و سپس به جنوب شرق ایران و در نهایت نیز در شمال غرب کشور خاتمه می یابد.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی تصریح کرد: امیدواریم بتوانیم با توجه وعده‌ای که دولت به مردم داده برای همیشه به صورت پایدار در گندم خودکفا باشیم و در خودکفایی بمانیم.

مهاجر با  بیان اینکه برنامه‌های درازمدتی در بحث تولید گندم تدوین کرده‌ایم، افزود: برای گندم دیم برنامه جداگانه‌ای داریم که با مشارکت ستاد اجرایی فرمان حضرت امام (ره) به نام جهش تولید در دیمزارها با مشارکت مردم، کارشناسان و صاحب نظران انجام می‌شود.

وی با اشاره به اینکه کشور خشکی داریم، عنوان کرد: اهمیت گندم بر کسی پوشیده نیست به همین خاطر علاوه بر جهش تولید در دیمزارها برای روی گندم آبی نیز برنامه جداگانه ای داریم. اگر بتوانیم میزان عملکرد در واحد سطح گندم آبی را افزایش دهیم نیازی به گندم دیم و نگرانی از بابت بارش های نخواهیم داشت.

به گفته وی با یک میلیون و ۸۰۰ هزار هکتار گندمی که به صورت آبی کشت می شود اگر کشاورزان خرده پا را بسیج کنیم و امکانات در اختیارشان قرار دهیم می‌توانیم از همین گندم آبی به خودکفایی برسیم و گندم دیم هم می‌تواند برای صادرات استفاده شود.

وی که در یک برنامه تلویزیونی صحبت می کرد در ادامه به عوامل موثر در کشت اشاره کرد و گفت: یکی از عوامل موثر در کشت بذر مناسب است. ما می توانیم ۱۰۰ درصد نیازمان به بذر گندم را در داخل کشور تهیه کنیم. همچنین نگاهمان را بر تکنولوژی و فناوری‌های روز دنیا نمی بندیم و از دستاوردهای دنیا هم استفاده می‌کنیم. از طرفی محققان بسیاری نیز در کشور داریم.

مهاجر در ادامه گفت: موسسه تحقیقاتی خوبی در زمینه خاک و آب داریم و آنها دستورالعمل های خوبی دارند که اگر کشاورزان به آنها و توصیه ها عمل کنند میزان عملکرد افزایش می یابد.

معاون وزیر جهادکشاورزی اضافه کرد: موضوع بعدی استفاده از سموم مناسب برای مبارزه با آفات و بیماری‌هاست. از کشاورزان سراسر  کشور خواهش می‌کنم با توجه به اینکه در فصلی قرار داریم که بارندگی‌ها و افزایش دما  ممکن است منجر به زنگ زرد و بیماری‌های گندم در سراسر کشور شود قطعاً با بیماری‌ها مبارزه کنند زیرا به محض اینکه بیماری مشاهده شد  کار خودش را کرده و ما معمولاً در بیماری‌ها به جای درمان به دنبال پیشگیری هستیم.

وی عامل دیگر موثر در کشت را مکانیزاسیون عنوان کرد و گفت: ماشین آلات نقش مهمی در کاشت، داشت و برداشت دارند. اگر ما بتوانیم ماشین مناسب رو در فضای مناسب استفاده کنیم میزان عملکردمان افزایش پیدا می‌کند.

مهاجر همچنین در پاسخ‌ به پرداخت مطالبات گندم کاران گفت: قیمت گندم امسال ۱۷ هزار و ۵۰۰  تومان اعلام شده است. شرکت بازرگانی دولتی مباشر با کمک سازمان تعاون روستایی به عنوان مباشر خرید همکاری می کنند و در حال خرید گندم در سراسر کشور هستند. در تمام مرکز خرید نیز  مستقر شدند و کشاورزان با تحویل محصول مطالبات خود را دریافت می کنند. اعتبارات نیز قرار است به موقع تامین شود.

وی گفت: یارانه‌ای که پرداخت می‌کنیم به گندم نیست بلکه به نان است. گندم ۱۷ هزار و ۵۰۰ تومانی با احتساب  هزینه تبعی  برای دولت ۱۸ هزار تومان می شود ولی آرد آن با قیمت ۶۶۰ تومان به نانوایی می رسد. این اختلاف زیاد بوده و  فشار به دولت است. ولی دولت وعده داده که مطالبات گندمکاران سریع پرداخت شود.

معاون امور زراعت وزارت جهادکشاورزی خاطرنشان کرد: سال ۱۴۰۰ ، ۴.۵  میلیون تن گندم خریداری شد. سال ۱۴۰۱ این عدد به ۷.۵ میلیون تن و سال ۱۴۰۲  خرید ۱۰.۵ میلیون تن گندم نان و۵۰۰ هزار تن بذر رسید.  امیدواریم امسال این عدد را رد کنیم. برنامه داریم امسال حتی یک کیلوگرم گندم وارد نکنیم و به خودکفایی کامل برسیم.

وی در بخش دیگری از صحبت‌هایش به خودکفایی در دانه‌های روغنی نیز اشاره کرد و گفت: در زمینه دانه‌های روغنی بیشترین وابستگی را داریم. مشکل ما واردات این محصولات با ارز دولتی و تولید کشاورزان با ارز آزاد است. اختلاف شدید قیمت واردات و تولید باعث می‌شود کسانی که وارد می‌کنند که صاحب صنایع هم هستند کمتر تمایل به خرید داشته باشند، ولی امسال مکانیزمی را طراحی کردیم که بخش خصوصی خریداری کند. چنانچه خرید و پرداخت پول کشاورزان فراهم شود می توانیم ۹۰ درصد وابستگی را به ۶۰ درصد در بازه زمانی ۵ ساله کاهش دهیم. این اتفاق باید بیفتد زیرا پایداری تولید گندم در گرو تناوب با کلزا است. اگر کلزا نداشته باشیم گندم هم نخواهیم داشت.

مهاجر در پایان گفت: در خصوص جو و شکر نیز به راحتی می توانیم خودکفا شویم.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به پوشش اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد می‌پردازم. با داشتن دانش عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در حوزه اقتصاد، تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا