ایرانی کسب و کارعمومی

واتراستاپ دمبلی و تخت برای ساختمان

واتراستاپ چیست؟

واتر استاپ که نام دیگر آن نوار آب بند کننده می باشد در واقع نوار لاستیکی است که برای جلوگیری از حرکت آب و همچنین نفوذ مایعات (به ویژه آب) به درون شکاف ها و درزهای بتن، مورد استفاده قرار می گیرد. در جاهایی که قطع بتن داریم برای اینکه سازه، آب بند شود از آن استفاده می کنیم. آب‌ بند یا واتر استاپ (Waterstop) عنصری مورد استفاده در سازه‌ های بتن است که برای جلوگیری از نفوذ مایعات (مخصوصا آب) در مفاصل و درزهای آن تعبیه می‌شود.

در تولید واتراستاپ‌ ها از مواد مختلف و گسترده ‌ای استفاده می ‌شود که هر کدام دارای ویژگی ‌های خاص خود می‌ باشند. بنا به نیازهای مورد نظر در هر سازه، جنس واتر استاپ مورد نظر انتخاب می‌شود. نحوه‌ ی عملکرد و کاربرد واتر استاپ‌ ها به این صورت است که آن ‌ها طول مسیر جریان و حرکت آب و یا مایعات دیگر را طولانی می ‌کند تا آب نتواند نفوذ کند.

 همه‌ ی واتر استاپ ‌ها معمولا دارای آج هستند که باعث چسبندگی و افزایش طول مسیر آب می‌ شود. نوارهای آب‌ بند کننده واتراستاپ باید دارای انعطاف ‌پذیری زیاد بوده تا با ابعاد و حجم سازه‌ های بتنی و با پیچیده شدن نوع مقاطع و شرایط اجرا تغییر شکل یافته و متناسب با ابعاد و اندازه‌ های سازه از نظر ضخامت، پهنا، نوع آج‌ ها و تغییرات حفره و… طراحی گردند.

از جمله مهمترین ویژگی ‌های کیفیتی واتراستاپ درصد ازدیاد طول، مقاومت کششی و سختی آن بوده که باید با الزامات استاندارد مطابقت داشته باشد و همچنین ماندگاری واتر استاپ در شرایط مختلف از جمله محیط‌ های قلیایی حائز اهمیت است و باید مورد توجه قرار گیرد، در غیر این‌ صورت واتراستاپ در محیط قلیائی بتن کیفیت خود را به سرعت از دست داده و دچار تغییر حالت گشته و منجر به نشت و بروز سایر مشکلات کیفی نظیر ترک‌ خوردگی و نشست تکیه‌ گاهی سازه و… می‌ گردد.

واتراستاپ دیواری دمبلی تخت چیست؟

واتر استاپ دمبلی تخت: کاربرد واتر استاپ دمبلی برای درزهای اجرایی که فشار استاتیکی بالایی را متحمل می شوند، می باشد. واتر استاپ کفی حفره دار: از این محصول برای آب بندی درزهای انبساطی کف استفاده می شود. واتر استاپ دیواری تخت: از واتر استاپ تخت دیواری به منظور قطع بتن ریزی و آب بندی درزهای اجرایی استفاده می شود

به طور جزئی سازه های بتنی وجود دارند، که علاوه بر نیاز سازه برای آب بندی درزها، توسط نوارهای آب بندی واتراستاپ ، با توجه به جنس سازه، حجم بتن ریزی و … ، قشارهای هیدرواستاتیکی زیادی در مرحله بتن ریزی وجود دارد که امکان دارد موجب پارگی و یا جدایی لبه های واتراستاپ و در آخر جدایی واتراستاپ از سازه میلگردی می گردد.

در این شرایط نیاز به واتراستاپی است که دارای لبه های قوی تر نسبت به نوارهای آب بندی واتراستاپ معمولی باشد. واتراستاپ دیواری تخت دمبلی انتخاب مناسبی برای استفاده در مقاطع قطع بتن ریزی با فشارهای استاتیکی بالا می باشد. واتراستاپ دیواری دمبلی تخت بصورت دو طرف آجدار تولید می گردد و لبه هایی که قرار است توسط گیره واتراستاپ به سازه آرماتور وصل گردد یصورت یک دایره (دمبل) است که در طول واتراستاپ وسعت داده شده است.

واتراستاپ دیواری دمبلی تخت، عموماََ در درزهای اجرایی که دارای فشارهای استاتیکی بالایی می باشند، مورد استفاده قرار می گیرد. واتراستاپ دیواری دمبلی تخت در پهنای 24 و 30 سانتیمتر و ضخامت 3 تا 5 میلیمتر تولید می گردد. به دلیل عرضه لبه مستحکم و مقاوم در مقابل پارگی، در واتراستاپ دمبلی تخت، امکان اتصال توسط مفتول به شبکه میلگردی نسبت به باقی واتراستاپ ها میسرتر است. از این رو می توان این نوع واتراستاپ را هنگام سفارش از کارخانه بصورت پانچ دار خریداری نمود تا به راحتی بتوان توسط سیستم مفتول آرماتوربندی واتراستاپ را به سازه میلگردی متصل کرد. با توجه به نوع پروژه واتراستاپ دیواری دمبلی تخت را می توان در Elangation مختلف تولید نمود.

نوار واتر استاپ تخت پی وی سی AG STOP PVC E یکی از انواع واتراستاپ های پر کاربرد در اجرای بتن ریزی درز های اجرایی دیواری استخر ، لوله ، مخزن، تونل، منهول، فونداسیون، دیوار و سقف سازه های آبی بتنی. مشخصات استاندارد و جزئیات واتراستاپ های تولیدی شرکت شامل: ضخامت، طول، عرض، عملکرد، کارایی، نحوه نصب گیره فلزی، نحوه اجرای وصله به وسیله دستگاه اتوی هویه جوش و چسباندن در کاتالوگ درج گردیده است. تفاوت عمده نقش واتر استاپ های نواری ساده و دمبلی تخت با واتراستاپ گذاری حفره دار در نوع درز انبساطی و اجرایی است، رول واتراستاپ تخت در عرض های 15 , 20 25 و 30 سانتی برای پیشگیری از خروج آب و ورود مواد مایع به فروش می رسد.

موارد مصرف واتراستاپ دمبلی تخت

موارد مصرف واتراستاپ دمبلی تخت چگونه است؟

  • پیشگیری از عبور آب در درزهای اجرایی و انبساطی سازه ها
  • آب بندی درزهای سازه های بتنی در همجواری آب و مایعات
  • آب بندی سدها کانال ها و لوله های بتنی
  • آب بندی سازه های هیدرولیكی
  • آب بندی استخرها و دریاچه های مصنوعی
  • ساخت معابر پوشیده و ذخایر آبی
  • ساخت دریاچه های مصنوعی و راهروهای آبی
  • ساخت معابر فضولات و مخزن تصفیه کننده ها
  • پی و فنداسیونی که نزدیک و مجاور رطوبت اب قرار دارند
  • استفاده در مراحل مختلف بتن ریزی
  • قسمت هایی که نیازمند به آب بندی و آب گریزی می باشد.

روش نصب واتراستاپ دمبلی تخت

روش نصب وارتراستاپ دمبلی تخت چگونه می باشد؟ واتراستاپ را در محلی كه پیش بینی قطع بتن شده است قرار دهید، بطوری كه نیمی از عرض واتراستاپ  در بتن ریزی  اول و نیمه دیگر در بتن ریزی دوم دفن گردد. بتن را به آرامی ریخته تا واتراستاپ از محل اتصال جدا نشود در مورد واتراستاپ حفره دار نیز روش به همین ترتیب انجام میگیرد ، با این تفاوت كه حفره واتراستاپ دقیقا” در محل پیش بینی شده  درز انبساط قرار می گیرد.برای اتصال و ثابت سازی واترستاپ در سازه ، از گیره هایی كه به این منظور طراحی شده استفاده کنید.

 اتصال دو سر واترستاپ دمبلی تخت

اتصال دو سر واتراستاپ دمبلی تخت چگونه است؟برای اتصال دو سر واتراستاپ دمبلی به دو صورت می توان عمل کرد :

  • به کمک دستگاه هویه دو سر واتراستاپ را گرم کنید تا به حالت مذاب درآید بعد دو سر واتراستاپ را بر روی یکدیگر قرار می دهید تا اتصال انجام گردد که پس از سرد شدن به صورت یکپارچه در می آید
  • به وسیله چسبهای صنعتی که برای اتصال PVCنرم مناسب است اتصال دو سر واتراستاپ صورت می گیرد ، بدین ترتیب که تقریبا 30 سانتی متر از دو سر واتراستاپ را بصورت اورلب بر روی هم قرار دهید و میان آنها را از چسب مورد نظر آغشته کرده و تحت فشار قرار می دهند تا کاملا یکدیگر را جذب نمایند

خواص ویژه واتر استاپ دمبلی تخت

خواص ویژه دمبلی تخت چیست؟

  • مقاومت كششی  بالاتر از استاندارد
  • انعطاف پذیری زیاد در جهت طول و عرض
  • مقاومت در مقابل اسیدها و مواد  قلیایی
  • مدت زمان کارایی برابر با عمر سازه

موارد مصرف واتراستاپ دمبلی تخت

موارد مصرف واتراستاپ دمبلی تخت چگونه است؟

  • پیشگیری از عبور آب در درزهای اجرایی و انبساطی سازه ها
  • آب بندی درزهای سازه های بتنی در همجواری آب و مایعات
  • آب بندی سدها کانال ها و لوله های بتنی
  • آب بندی سازه های هیدرولیكی
  • آب بندی استخرها و دریاچه های مصنوعی
دکمه بازگشت به بالا