اقتصادی

مدیریت مصرف آب در گرو اصلاح شبکه فرسوده انتقال آب درون‌شهری

پس از افزایش مصرف آب به دلیل افزایش دما در برخی از شهرهای کشور ، به ویژه تهران ، یک فعال آب ، اگرچه وی بر لزوم توجه مردم به نحوه مصرف آن تأکید کرد. آب ، از مقامات خواست برای اصلاح شبکه انتقال آب فرسوده درون شهری.

در مصاحبه با مجله روز ، حسین رفیع بیانیه: منابع آب محدود است و مقداری از آب شهر در شبکه انتقال آب هدر رفته شهر هدر می رود ، در حالی که آب تلف شده تصفیه شده و در شهرها قابل نوشیدن است ، بنابراین هدر دادن بسیار گران است

وی با اشاره به اینکه باید از دولت بخواهیم شیوه مدیریت آب را تغییر دهد ، گفت: در حال حاضر ما در مدیریت منابع آب کشور از جمله هدر رفتن آب در شبکه های انتقال با چالش های بسیار مهمی روبرو هستیم. آب قدیمی و فرسوده. “درون شهری در اکثر شهرهای کشور.

به گفته وی ، متأسفانه وزارت نیرو آمار دقیقی از این زباله ها ارائه نکرده است ، اما طبق گفته برخی کارشناسان شهری مانند تهران که یکی از بزرگترین شهرهای خاورمیانه است ، بیش از 30 درصد وجود دارد از زباله های آب گرفته تا سیستم انتقال آب شهر. یعنی ما در شبکه های انتقال آب زیرزمینی تهران خیلی سدهای بزرگ را از دست داده ایم.

وی ادامه داد: وزارت نیرو با مدیریت صحیح و برنامه ریزی برای صرفه جویی در مصرف زیاد آب می تواند این 30 درصد پسماندهای آب را کنترل یا کاهش دهد.

رفیعی خاطرنشان کرد: گفته می شود در دوران تاج از 25 تا 30 درصد از مصرف آب شهروندان به دلیل مشکلات بهداشتی افزایش یافته است ، در حالی که بیش از 30 درصد از آب رفت. زباله در شبکه انتقال آب. ما در تهران هستیم. این وضعیت در سایر شهرهای بزرگ کشور مانند شیراز ، تبریز ، اصفهان ، مشهد و رشت نیز وجود دارد ، اما هیچگاه بحث بزرگی یا چالش برانگیز توسط کارشناسان و مدیریت آب در ایران در مورد بهبود صورت نگرفته است. شبکه های انتقال آب درون شهری فرسوده به دلیل عملکرد پرهزینه و دشوار. اما به نظر من ، خیلی راحت تر از ساختن سد جدید است.

وی افزود: یکی دیگر از مشکلات مربوط به از بین رفتن آب در شبکه های قدیمی و فرسوده انتقال آب شهری به فرونشست زمین در برخی از نقاط شهر است. این وضعیت به ویژه در شهر تهران رخ داده است ، زیرا در گذشته بر پایه قنات ها و کانال های زیرزمینی بنا شده بود و تونل های آن در زیر زمین باقی می ماند.

وی گفت: “ما به سمت ورشکستگی آب پیش می رویم ، اما اکنون جهان آگاهی ندارد که فقط بخشی از آب تجدید پذیر باید مورد بهره برداری قرار گیرد.” این برای نسل های آینده بسیار باقی خواهد ماند ، اما متأسفانه در ایران تولید آب به حدی است که نمی توان انتظار داشت سیستم طبیعی آن را جبران کند و با ادامه این روند در مدیریت ‘آب ، شما نمی توانید آینده خوبی را برای کشور تصور کنید.

وی گفت: “در این شرایط ، ما باید در مدیریت آب تغییراتی ایجاد کنیم ؛ در غیر این صورت ، نسل های آینده با چالش های بسیار بزرگی روبرو خواهند شد که هرگز حل نمی شوند.” آنها ما را نخواهند بخشید زیرا ما نسلی هستیم که بیش از حد از ظرفیت خود استفاده کرده ایم و به ما اجازه نداده اند تا منابع مورد نیاز خود را داشته باشیم.

رفیع با اشاره به تعریف سازمان ملل گفت: “براساس این تعریف” ، شاخص کم آب کشورها براساس معیار حجم سالانه آب تجدیدپذیر و ارتباط آن با میزان تقاضا است. و مصرف آب ، بنابراین ، تا زمانی که کل مصرف آب یک کشور 40 درصد باشد کشور با کمبود آب با منابع آب تجدیدپذیرتر دچار کمبود آب است.

اداره ملی سازمان های غیر دولتی به کنوانسیون حمایت از تالاب ها اضافه شده است: به گفته برخی از مقامات ، مصرف آب تجدیدپذیر کشور به بیش از 85 درصد رسیده است و این بدان معنی است که وضعیت آب کشور پرتنش است و وارد یک بحران بسیار شدید شده است ، که این خطر بزرگی را برای ما به وجود می آورد ، بنابراین مسئولان و اعضای پارلمان باید یک نگاه فرامرزی داشته باشند ، زیرا مدیریت آب باید یکپارچه و در سطح ملی باشد.

وی با اشاره به اینکه در زمینه مدیریت آب در بخش کشاورزی ، صنعت و شهرها مشکل داریم ، اظهار داشت: تمایل دولت برای تغییر نگرش در مدیریت آب ، به ویژه کارمندان دولت ، باید زیر سؤال برود. منصوب دکتر رضا اردکانیان – وزیر نیرو – او قبلاً یکی از سرپرستان برتر سازمان ملل متحد بود و دیدگاه های مختلفی در مورد آب داشت.

سازمان ملی سازمانهای غیردولتی کنوانسیون حمایت از تالابها در پاسخ به سوال مجله روز مبنی بر اینکه آیا می توان میزان مصرف آب را به دلیل عدم قطعیت شیوع تعیین کرد یا خیر؟ از coronavirus و احتمال کم بارندگی کم در سال جاری. کارا؟ وی اظهار داشت: اگر در سال آینده باران کمتری داشته باشیم ، قطعاً چالش ها و تنش های آبی ما افزایش می یابد ، اما مشکل فقط کمبود آب در سراسر کشور نیست. در حال حاضر برخی از سیستم های انتقال آب درون شهری به مصرف بیش از حد آب پاسخ نمی دهند و مسئولان برخی از شهرها نسبت به افزایش مصرف آب در ماه های آینده هشدار می دهند و با چالش هایی همچون کمبود آب.

نیاز به بهداشت در کنار مدیریت مصرف آب

این فعال محیط زیست استدلال می کند که کمبود آب در حال حاضر شمشیر دو لبه است: “در شرایط فعلی نمی توان به شدت توصیه کرد که مدیریت بیش از حد آب را توصیه کنیم زیرا سلامت شخصی و خانوادگی ممکن است تحت تأثیر قرار گیرد. ” از طرف دیگر ، آب یک منبع محدود در جهان است که باید با احتیاط و احتیاط از آن استفاده شود.

رفیعی ادامه داد: چه با مشکل کمبود آب مواجه باشیم و چه نخواهیم ، باید سعی کنیم اصول بهداشت را رعایت کنیم ، فشار شیر را کاهش دهیم و هنگام شستشو با مواد شوینده و آب را قطع کنیم. اصول مصرف آب و مدیریت را دنبال کنید “. بیشتر مراقب آب باشید.

این فعال آب تاکید کرد: جدا از رعایت اصول بهداشتی ، باید در نظر داشته باشیم که آب شهری ابتدا به تصفیه خانه منتقل می شود و پول زیادی برای تصفیه و هزینه صرف می شود. انتقال ، بنابراین برخی از منابع ملی و بودجه کشور در این زمینه اختصاص یافته است ، بنابراین اگر مردم میزان مصرف آب خود را مدیریت کرده و آن را کاهش دهند ، می توانند در کشور پول و آب بیشتری صرفه جویی کنند و بنابراین می توانند صرفه جویی در هزینه های بیشتر برای پرداختن به موضوعات اساسی تر در زمینه مدیریت آب.

در پایان ، رفیع گفت: “مردم باید به سلامتی شخصی و خانواده توجه کنند ، بنابراین مدیریت مصرف آب در همه زمانها بسیار مهم است ، زیرا مقدار آب ، به خصوص نوشیدن آب و آب شیرین به تمام دنیا محدود است ، بنابراین شما همیشه باید از آن آگاه باشید. ” ما رفتار می کنیم اگرچه پیروی از اصول بهداشت در صورت شیوع کروناویروس بسیار مهم است ، اما باید از مصرف غیرضروری آب خودداری کرد و تا حد امکان مدیریت مصرف آب را کنترل کرد.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا