تندرستی

راهکار بحث برانگیز سوئد برای کووید نتیجه‌بخش بود؟

در آغاز همه‌گیری کووید-19، بسیاری از نقاط جهان محدودیت‌های ترافیکی اعمال کردند و تعطیل شدند، اما سوئد به کار عادی خود ادامه داد. رویکرد این کشور برای مقابله با این بیماری بحث برانگیز بود و برخی آن را «تجربه سوئد» نامیدند. پس از گذشت حدود دو سال و نیم از آغاز اپیدمی، امروز در مورد نتایج این «تجربه» چه می توان گفت؟

به گزارش مجله روز، ابتدا مروری داریم بر نحوه کنترل استراتژی کووید در سوئد. این کشور تا حد زیادی برنامه همه گیر خود را حفظ کرد، که در ابتدا برای مقابله با یک بیماری همه گیر آنفولانزای احتمالی ایجاد شده بود. به جای اعمال قرنطینه، هدف دستیابی به فاصله گذاری اجتماعی از طریق توصیه های بهداشت عمومی بود.

سوئدی ها تشویق شدند تا در صورت امکان از راه دور کار کنند و سفرهای داخلی را محدود کنند. علاوه بر این، از افراد 70 سال و بالاتر خواسته شد که تماس های اجتماعی را محدود کنند و از افرادی که علائم کووید-19 داشتند خواسته شد تا خود را قرنطینه کنند. هدف این بود که از سالمندان و سایر گروه های پرخطر در برابر این بیماری محافظت شود و در عین حال سرعت انتشار ویروس را کاهش داد تا سیستم مراقبت های بهداشتی تحت فشار قرار نگیرد.

با افزایش تعداد موارد، محدودیت هایی اعمال شد. به این ترتیب، برگزاری رویدادهای عمومی در اسفند 1399 حداکثر به 50 نفر و در نوامبر 2020 به هشت نفر محدود شد. جلسات در خانه های سالمندان ممنوع و برخی از دوره های آموزشی تعطیل شد. با این حال، مدارس ابتدایی در طول همه گیری به فعالیت خود ادامه دادند.

استفاده از ماسک برای عموم مردم در موج اول بیماری توصیه نمی شد و بعداً استفاده از ماسک تنها در شرایط خاص پیشنهاد شد.

در بهار 2020، سوئد جزو کشورهایی در جهان بود که بالاترین میزان مرگ و میر ناشی از کووید-19 را به ثبت رساند. کشورهای همسایه مانند نروژ و دانمارک که اقدامات قرنطینه را به سرعت اجرا کرده بودند، بسیار بهتر عمل کردند و سوئد به دلیل رویکرد سهل‌انگیزش به شدت مورد انتقاد قرار گرفت. اما حامیان استراتژی سوئد مدعی شدند که این استراتژی در درازمدت نتیجه خواهد داد و استدلال می‌کردند که اقدامات ریاضتی ناپایدار بوده و همه‌گیری یک ماراتن است، نه یک سرعت.

آیا رویکرد سوئد جواب داد؟

اگرچه سوئد از موج اول این بیماری به شدت آسیب دید، اما مجموع مرگ و میر آن در دو سال اول همه گیری کمترین میزان در اروپا بود. تصمیم برای باز نگه داشتن مدارس ابتدایی نیز مثمر ثمر بود. میزان بروز کووید شدید در کودکان کم بوده است و نتایج یک نظرسنجی اخیر نشان داد که کودکان سوئدی مانند دانش‌آموزان سایر کشورها دچار افت تحصیلی نشده‌اند.

در این شرایط، استراتژی سوئد از «یک فاجعه» و «یک رویداد هشدار دهنده» به یک «موفقیت اسکاندیناوی» تغییر کرد. اما برای نتیجه گیری مرتبط، مهم است که کمی بیشتر در مورد برنامه سوئدی ها در این همه گیری بخوانید.

همچنین توجه به این نکته مهم است که هر تصوری مبنی بر اینکه سوئدی ها در طول همه گیری به زندگی روزمره خود ادامه می دهند، گویی هیچ چیز تغییر نکرده است، نادرست است.

در یک نظرسنجی که توسط آژانس بهداشت عمومی سوئد در بهار سال 2020 انجام شد، مشخص شد که بیش از 80 درصد از جمعیت این کشور رفتار خود را در طول همه گیری تعدیل کرده اند که با رعایت فاصله اجتماعی و اجتناب از حضور در جمعیت قابل مشاهده است. و حمل و نقل ذکر شده کار عمومی و مسافت.

سوئدی ها مجبور نبودند برای مقابله با شیوع ویروس کرونا اقدامی انجام دهند، اما به هر حال این کار را انجام دادند. این رویکرد داوطلبانه ممکن است در همه جا کارساز نباشد، اما در سوئد مردم تمایل دارند از توصیه های بهداشت عمومی پیروی کنند.

به همین ترتیب، مقایسه نتایج به دست آمده در سوئد با نتایج کشورهای خارج از منطقه اسکاندیناوی که شرایط اجتماعی و جمعیتی بسیار متفاوتی دارند، دشوار است.

نقاط قوت و ضعف

با وجود مزایای اجتناب از محدودیت ها و قرنطینه ها، واکنش سوئد بسیار بی عیب و نقص بود. در اواخر سال 2020، کمیسیون تاج، کمیته مستقلی که توسط دولت برای ارزیابی واکنش به این بیماری همه گیر ایجاد شد، دریافت که دولت و آژانس بهداشت عمومی تا حد زیادی در هدف خود برای محافظت از افراد مسن شکست خورده اند.

در آن زمان، تقریبا 90 درصد از قربانیان کووید در سوئد 70 سال یا بیشتر سن داشتند. نیمی از این افراد در خانه های سالمندان زندگی می کردند و کمتر از 30 درصد از خدمات مراقبت در منزل بهره مند بودند.

در واقع، در طول همه گیری، مشکلات متعددی برای مراقبت از سالمندان در سوئد آشکار شد. مشکلات و کمبودهای ساختاری مانند کمبود نیروی انسانی، مدیریت شرایط را برای خانه سالمندان دشوار کرده بود. در گزارش نهایی خود در مورد واکنش به این بیماری همه گیر، کمیسیون تاج و تخت به این نتیجه رسید که باید اقدامات سخت گیرانه تری در ابتدای شیوع بیماری اتخاذ می شد، مانند قرنطینه افرادی که از مناطق پرخطر وارد کشور می شوند و ممنوعیت موقت ورود به سوئد.

با این حال کمیسیون اعلام کرد که راهبرد عدم اعمال محدودیت اصولا معقول است و کمیسیون نیز از تصمیم برای ادامه فعالیت حضوری در مدارس ابتدایی حمایت کرد.

در مقایسه، کمیسیون تاج و تخت در نروژ، یکی از معدود کشورهای اروپایی با نرخ مرگ و میر کمتر از سوئد، به این نتیجه رسید که اگرچه مدیریت بیماری همه گیر در نروژ به طور کلی خوب بود، کودکان به شدت تحت تأثیر قرنطینه قرار گرفتند و مقامات این موضوع را انجام ندادند. به اندازه کافی از آنها مراقبت کنید

به گزارش مجله گفتگو، تمرکز استراتژی سوئد کاهش شیوع ویروس و در عین حال در نظر گرفتن سایر جنبه های بهداشت عمومی و حمایت از حقوق مردم بود. در حالی که استراتژی سوئد بحث برانگیز است، امروزه اکثر کشورها رویکردهای مشابهی را با ادامه بیماری همه گیر در پیش می گیرند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا