ساخت رزومه حرفه ای بر اساس راهکارها و استانداردهای بین‌المللی

مزیت ساخت رزومه به صورت آنلاین

همیشه اولین قدم برای استخدام در هر شرکتی و همچنین جلب توجه از سمت کارشناسان استخدام و کارفرمایان، داشتن یک رزومه قوی و عالی است تا بتوانید هنگام درخواست همکاری، از آن استفاده کنید. رزومه آنلاین سندی است که شما از آن برای برجسته کردن سوابق تحصیلی، شغلی و مهارت‌ها استفاده می‌کنید. این سند باید حاوی اطلاعاتی متناسب با شرح شغلی باشد که قصد دارید برای آن اقدام کنید. در واقع شما می‌توانید تمام مهارت‌ها، توانایی‌ها، موفقیت‌ها و همچنین تجربیات خود را با استفاده از این سند، بازاریابی کنید و با این کار خود را بهتر به کارفرمایان معرفی کنید.

وب‌سایت ما همیشه سعی داشته تا بهترین راه‌حل‌ها در زمینه کاریابی و استخدام را منطبق بر استانداردهای جهانی در اختیار کارجویان قرار دهد. یکی از همین راه‌حل‌ها، مهیا کردن بستری برای ساخت رزومه به صورت رایگان و آنلاین بوده است. مطمئنا داشتن رزومه حرفه‌ای و استاندارد، دید کارفرما و کارشناس استخدام به کارجو را تغییر می‌دهد و باعث می‌شود که در میان دیگر متقاضیان شانس بیشتری برای استخدام داشته باشد. ساخت رزومه بر اساس راهکارها و استانداردهای بین‌المللی است و کارجو می‌تواند در کمترین زمان ممکن، یک رزومه‌ حرفه‌ای بسازد.

با ساخت رزومه علاوه بر اینکه رزومه‌ای حرفه‌ای خواهید داشت، این مزیت را دارید که رزومه خود را در معرض دید مدیران بزرگترین و معتبرترین شرکت‌ها قرار دهید. بانک رزومه میلیونی ما، این وب‌سایت را به بزرگترین و معتبرترین مرجع کاریابی و اشتغال در ایران تبدیل کرده است. بنابراین می‌توانید با ساخت رزومه شانس خود را برای دیده شدن و استخدام توسط شرکت‌های دلخواه‌تان تا حد زیادی افزایش دهید.

امکانات و ویژگی‌های رزومه‌ساز

صرف داشتن رزومه، موفقیت شما در فرایند استخدام را تضمین نمی‌کند. یک رزومه حرفه‌ای باید تمام ویژگی‌ها و امکانات یک رزومه استاندارد را داشته باشد. رزومه‌ساز ما مطابق با استاندارد جهانی طراحی شده و به همین خاطر، تمام امکانات یک رزومه حرفه‌ای در آن وجود دارد. برخی از امکانات و ویژگی‌های رزومه‌ساز آنلاین ما:

داشتن تمام بخش‌های مورد نیاز در یک رزومه حرفه‌ای؛ رزومه ساز مجموعه ما تمام موارد مورد نیاز برای نوشتن یک رزومه استاندارد مانند بخش درباره من، مشخصات فردی، سوابق شغلی، سوابق تحصیلی، مهارت‌ها، زبان‌ها، حقوق درخواستی، مدارک و گواهینامه‌ها و فایل‌های ضمیمه را، دارا است.

امکان درج نتایج آزمون‌ها؛ در این رزومه ساز این امکان وجود دارد که در صورت انتخاب شما، نتیجه تمامی آزمون‌های شما مانند تعیین سطح زبان انگلیسی ، تست MBTI ، تست هوش ریون پیشرفته، تست هوش ‌هیجانی بار-آن و آزمون رغبت‌سنج استرانگ، در رزومه ثبت شود.

تنظیمات حریم خصوصی (Privacy Setting)؛ در این بخش می‌توانید مشخص کنید که اطلاعات و رزومه شما به کارفرما و در نتایج جستجو نشان داده شود یا خیر.

دانلود و به اشتراک گذاری رزومه؛ در این بخش می‌توانید رزومه خود را با قالب پی دی اف دانلود کنید و یا آن را با یک کسب‌و‌کار و شخص به اشتراک بگذارید. با توجه به دو زبانه بودن رزومه، این امکان برای شما فراهم است که رزومه خود را به هر دو زبان دانلود کنید.

رزومه‌ساز دو زبانه

داشتن مهارت در زبان انگلیسی از مولفه‌های مهم در کاریابی به شمار می‌آید و به همین خاطر، مجموعه ما از ابتدای فعالیت خود بر استفاده از زبان انگلیسی در رزومه ساز تمرکز داشت. اما کارجویان در حال حاضر این امکان را دارند تا با کمک رزومه ساز، رزومه خود را هم به زبان انگلیسی و هم به زبان فارسی آماده کنند و از هر دو نسخه آن برای کاریابی و استخدام استفاده کنند.

نحوه نوشتن رزومه برای افراد تازه کار

اگر به تازگی می‌خواهید وارد بازار کار شوید و این اولین تجربه‌ی نوشتن رزومه شما است و دقیقاً نمی‌دانید چه بخش‌هایی را باید در اولین رزومه بنویسید، یا چطور بخش‌های سوابق تحصیلی، سوابق شغلی، مهارت‌ها و دیگر بخش‌ها را در کنار یکدیگر قرار دهید تا شما را به بهترین شکل به کارفرما معرفی کند، توصیه می‌کنیم این مقاله کوتاه را مطالعه کنید.

در این مقاله درباره‌ی نوشتن رزومه حرفه‌ای، نحوه‌ی انتخاب یک فرمت و قالب مناسب رزومه کاری و همین طور چگونگی نوشتن یک رزومه هدفمند و آن چه که باید در رزومه بنویسید، با شما صحبت خواهیم کرد. دقت داشته باشید که اگر در بیش از یک حوزه کاری تخصص دارید، توصیه می‌شود که برای هر تخصص و زمینه کاری خود یک نمونه رزومه تخصصی و سفارشی جداگانه بسازید.

نکات رزومه‌نویسی

1. بهترین مدل رزومه را انتخاب کنید.

تعداد زیادی سبک و روش رزومه‌نویسی برای ایجاد نمونه رزومه کاری وجود دارد که شما باید با توجه به وضعیت و شرایط خود بهترین فرم رزومه و سبک رزومه‌نویسی را برای درخواست کار انتخاب کنید. به عنوان مثال شما می‌توانید از یک رزومه زمانی، مهارتی، ترکیبی یا هدفمند استفاده کنید. اگر می‌خواهید یک رزومه حرفه‌ای فارسی و حتی یک رزومه انگلیسی بسازید، توصیه می‌کنیم برای پیدا کردن مدل مناسب رزومه خود زمان کافی بگذارید.

2. چه چیزهایی را در رزومه کاری بنویسیم؟

این خیلی مهم است که بدانیم چه مطالبی را در فرم رزومه خود بنویسیم و رزومه کاری خود را با اطلاعات اضافی و کم ارزش پر نکنیم. برای این کار باید بدانیم که چه چیزهایی برای کارفرما مطلوب است و آن دسته از مهارت‌ها و توانایی‌ها را در نمونه رزومه کاری خود بنویسیم. برای این کار می‌توانید از آگهی استخدامی شرکت مذکور کمک بگیرید و آن مهارت‌ها و توانایی‌هایی که شرکت استخدام کننده در آگهی درخواست کرده را (در صورت دارا بودن آن مهارت‌ها) در نمونه رزومه خود برجسته‌تر کنید.

دقت کنید یک رزومه طولانی عامل موفقیت شغلی نخواهد بود. هنر شما در رزومه‌نویسی باید در هم تنیدن اطلاعات و ساخت یک رزومه خلاصه و کاملاً مفید و کاربردی باشد. رزومه کاربردی یعنی این که رزومه کاری شما باید کاملاً مشخص کند که شما چه باری را از دوش کارفرما و شرکت برخواهید داشت و چه آورده‌ای برای رزومه شرکت او خواهید داشت. لزومی ندارد رزومه را با جملاتی هم چون «علاقه‌مند به یادگیری و پیشرفت در کار و دارای پشتکار و اراده‌ی استوار» استفاده کنید!

مهارت‌ها و توانایی‌های خود را به صورت کاملاً کمّی برای کارفرما شرح دهید. برای این کار می‌توانید از نمودار‌هایی برای نمایش درصد تسلط خود استفاده کنید. در ضمن یک خلاصه رزومه حرفه‌ای بنویسید.

3. چطور یک رزومه خوب بسازیم؟

بعد از ساخت نسخه اولیه رزومه برای حرفه‌ای تر شدن نمونه رزومه باید آن را بارها ویرایش کنید و همین طور تمامی خطاهای نوشتاری و گرامری خود را اصلاح کنید. وقتی انتخاب کلمات و جمله‌بندی شما خیلی آماتور و غیر حرفه‌ای باشد قطعاً ذهنیت کارفرما از شخصیت شما خراب خواهد شد و هرگز شانس مصاحبه کاری را به دست نخواهید آورد.

4. از رزومه‌های آماده الگو بگیرید.

بهترین کار قبل از شروع به رزومه‌نویسی، مشاهده برخی از نمونه رزومه‌ها و رزومه‌های آماده است. می‌توانید در صفحه‌ی رزومه‌های برتر سایت، رزومه‌های آماده مشاغل مختلف را مشاهده نمایید.

5. چه زمانی باید و چه  نباید اهداف خود را در رزومه بنویسید؟

شما باید اهداف و انگیزه خود از انتخاب این شغل و این شرکت را در نامه‌ی درخواست کار یا کاورلتر (Cover Letter) خود بنویسید. اما اگر می‌خواهید در بخش پروفایل رزومه، توصیف خلاصه یا همان خلاصه رزومه، انگیزه و شوق و اشتیاق خود را به کارفرمای آینده‌ی خود نشان دهید، می‌توانید از اهداف خود در این قسمت آن هم در میان سایر اطلاعات مهم و کاربردی (مهم‌ترین و مرتبط‌ترین مهارت‌ها و سوابق شغلی به همراه فرصت شغلی مورد نظرتان) می‌نویسید، سخن بگویید.

6. لیست مهارت‌های رزومه

باز هم تاکید می‌کنیم که برای کارفرما آن چه به او ارائه می‌دهید مهم است نه انتظارات شما از کار جدیدتان و اهداف آینده شغلی‌تان!

یکی از بخش‌هایی که برای کارفرما جذاب است بخش مهارت‌ها است. شما با نوشتن یک بخش مهارت خوب و حرفه‌ای می‌توانید خود را در چشم کارفرما بهتر از سایر متقاضیان استخدام در آن شرکت نشان دهید. ترتیب را در این بخش رعایت کنید و از مرتبط‌ترین مهارت‌های خود شروع به نوشتن کنید. در ضمن در این بخش هم مهارت‌های نرم و هم مهارت‌های سخت خود را بنویسید.

    مهارت سخت و مهارت نرم چیست؟ مهارت‌های فنی و تخصصی شما در حوزه کاریتان را مهارت سخت می‌نامند. در طرف مقابل نیز مهارت‌های فردی و شخصیتی را مهارت‌های نرم می‌نامند. در بخش مهارت‌ها می‌توانید مهارت‌های نرم خود را نیز بنویسید.

7. قبل از نوشتن رزومه، چک لیست تهیه کنید.

قبل از این که تمرکز خود را بر روی نوشتن رزومه کاری و ساخت بخش‌های مختلف رزومه و نحوه چیدن آن‌ها در یکدیگر قرار دهید، بهتر است یک چک لیست از تمامی اطلاعاتی که باید در رزومه بیاورید آماده کنید تا هیچ بخش و اطلاعات مهمی را از قلم نیاندازید.

8. خلأهای زمانی بین مشاغل خود را پوشش دهید.

اگر بین شغل‌های خود زمانی بیکار بوده‌اید، باید آن‌ها را به نحوی پوشش دهید. چندین روش برای این کار وجود دارد. روش اول این است که از سبک رزومه‌نویسی مهارتی و عملکردی استفاده کنید و یک رزومه مهارتی بنویسید. در روش دوم، مهم نیست سابقه‌ی بیمه‌ای در این مدت نداشته‌اید و جایی استخدام نبوده‌اید، می‌توانید هر گونه فعالیت و کاری که در این مدت به عنوان شغل داشته‌اید را در این قسمت بنویسید. روش سوم این که این زمان‌های خالی را با مدارک آموزشی و گواهینامه‌های دوره‌های تخصصی رشته خود پر کنید و به کارفرما نشان دهید که در این مدت مشغول آموزش و ارتقای فردی خود بوده‌اید.

نحوه نوشتن رزومه کاری

کمتر کسی است که نداند یک رزومه خوب تا چه اندازه برای موفقیت شما در استخدام مهم است. اینکه بدانید که چگونه می باید خودتان را معرفی کنید. سوابق خود را چطور قید کنید و از تجربیات کاریتان بگویید می تواند آینده شغلی شما را به طور کامل تغییر دهد. نوشتن یک رزومه کاری استاندارد و خوب شاید 70 درصد مسیر استخدام شما را تعیین کند. حال که به اهمیت نگارش رزومه پی بردیم باید بدانیم که چطور یک رزومه کاری خوب بنویسیم، ما در این مقاله به شما آموزش می دهیم تا با رعایت چه نکاتی می توانید به یک رزومه کاملا ایده آل و بدون عیب و نقص دست یابید. اما قبل از هر چیزی لازم است بگوییم اگر به هر دلیل نمی خواهید یا زمان لازم برای آموزش نوشتن یک رزومه خوب را ندارید می توانید از رزومه ساز آنلاین برای نوشتن یک رزومه آنلاین استفاده کنید.

چگونه رزومه بنویسیم ؟

اگر این سوال شما نیز می باشد و نمیدانید برای نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای چه باید کنید این مقاله دقیقا برای شما نوشته شده است. چگونگی نوشتن یک رزومه را بعد از مطالعه دقیق این مبحث به خوبی فرا خواهید گرفت اما اگر این مطالعه از توان و حوصله شما خارج است می توانید به راحتی و با استفاده از رزومه ساز کار خود را پیش برده و یک رزومه کاملا استاندارد و حرفه ای را در کمتر از 10 دقیقه برای خود آماده و دانلود نمائید.

رزومه کاری، موضوع این است

قبلا در مقاله رزومه چیست به تفصیل در مورد ماهیت رزومه صحبت کرده ایم و نیازی نیست اینجا نیز آنرا به طور کامل باز کنیم. اما همین قدر بگوییم که رزومه یک نوشتاری است که در آن شما خود،مشخصات، تجربیات تحصیلی و کاری و هر آنچه میتواند نشان دهد که فردی متخصص و کاربلد می باشید را در بر میگیرد. لذا اهمیت یک رزومه کاری خوب همین جا مشخص می شود. اینکه چطور خود را معرفی کنید که هم در نگاه اول رزومه کاری شما بتواند به بهترین شکل معرف شما باشد هم رعایت اصول رزومه نویسی را کرده باشید از مهم ترین موضوعات است.

نمونه رزومه کاری چیست ؟

نمونه رزومه کاری در واقع رزومه ای کامل شده است که شما  را با اجزای یک رزومه به طور کاملا ملموس آشنا می سازد. نمونه رزومه های مشاغل مختلف در بخش مربوطه بهترین انتخاب برای آشنایی شما با یک رزومه کامل شده در شغل مورد نظرتان می باشند.

چرا به رزومه کاری نیاز داریم ؟

نیاز به رزومه کاری اصلی غیرقابل انکار است. امروزه مدیران استخدام و کارفرمایان زمان و حوصله این را ندارند که صدها نفر را تک به تک دعوت به استخدام کرده و توانائی ها، سوابق و خصوصیاتشان را بررسی کنند. آنها به راحتی می توانند با درخواست یک رزومه کاری 70 درصد راه استخدام نیروهای مورد نظر خود را طی کنند. حال اینکه چرا ما به عنوان یک داوطلب استخدام به رزومه نیاز داریم پاسخی مشخص پیدا میکند، نیاز به رزومه یعنی نیاز به ارائه خصوصیات، سوابق و توانائی ها تا مدیران شرکت ها بتوانند از میان ده ها یا صدها داوطلب به راحتی در کمترین زمان ممکن مناسب ترین افراد را برای بکارگیری در سمت مورد نظر شناسایی نموده و از آنها برای مصاحبه دعوت به عمل بیاورند.

آیا یک رزومه کاری برای تمامی فرصت های شغلی مناسب است ؟

این یک سوال مهم بوده و احتمالا خیلی ها نیز به دنبال جواب آن هستند. اگر بخواهیم در یک کلمه به این پرسش پاسخ دهیم باید بگوییم خیر. شما نیاز دارید تا برای هر فرصت شغلی یک رزومه جداگانه ارائه نمائید و ارسال یک رزومه واحد برای تمامی آگهی های استخدامی کاری کاملا غلط می باشد. اما علت چیست ؟

هر آگهی استخدام یک رزومه کاری

اولویت ها در هر شغل متفاوت است

یک قالب رزومه مناسب تمامی مشاغل نیست

چیدمان مطالب در هر شغل متفاوت است

رزومه کاری یا تحصیلی

عکس دار بودن یا نبودن

اولویت های هر شغل رزومه کاری جدا می طلبد

شما نیاز دارید تا برای هر آگهی استخدامی یک رزوم جداگانه ارسال نمائید اما علت چیست ؟ علت اولویت ها و شرایط کاری متفاوت در هر شغل است. برای مثال شما در شغل مدیر فروش و یا شغل ادمین اینستاگرام یک اولویت و شرایط را پیش رو نخواهید داشت. در شغل مدیر فروش فضا کاملا رسمی بوده اما شما در شغل ادمین اینستاگرام شما فضایی اسپورت و بدون سخت گیری های رایج اداری را پیش رو دارید.

قالب رزومه صحبت می کند

قالب و ظاهر رزومه ای که ارائه می کنید اهمیت فوق العاده بالایی دارد. شما نمی توانید در دو شغلی که جنس آنها کاملا با هم متفاوت است یک ظاهر یکسان ارائه نمائید. شما می بایست در نوشتن رزومه کاری شرایط شغل را سنجیده و ظاهر و رنگ بندی را انتخاب نمائید.

اهمیت نوشتن رزومه کاری

اهمیت نوشتن رزومه کاری زمانی مشخص می شود که بدانید هیچ شرکت و یا مرکزی شما را بدون ارسال رزومه استخدام نخواهد نمود. در واقع اولین گام جهت آشنایی با شما بررسی رزومه کاری شما می باشد. به همین دلیل ارزش و اهمیت رزومه ای که می فرستید بی نهایت بالا می باشد. حال که ارسال رزومه تا این اندازه مهم می باشد می بایست در نوشتن رزومه کاری خود دقیق باشید و آنرا با بالاترین استانداردهای ممکن بنویسید.

گاهی اوقات ممکن است از تخصص های مختلفی بهره مند باشید که برای این کار توصیه می شود برای هر تخصص و زمینه شغلی، رزومه مجزا بسازید. با ما همراه باشید تا با چگونگی نوشتن یک رزومه کاری آشنا شوید.

روش های نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای

برای نوشتن یک رزومه کاری خوب می توانید از سرویس های آنلاین نوشتن رزومه استفاده نمائید یا اینکه با فراگیری نکات مهم در نگارش رزومه های شغلی خود دست به کار شده و آنرا پیاده سازی کنید، اما پیشنهاد ما استفاده از رزومه ساز آنلاین برای کسب بهترین نتیجه ممکن است چرا که این سرویس امکانات کاملی را در عین رایگان بودن خدمت شما ارائه می نماید تا بتوانید در مدت زمان کمتر از 10 دقیقه به یک رزومه استاندارد رسیده و شانس خود را برای موفقیت در مرحله اول استخدام بسیار بالا ببرید.

اهداف نوشتن یک رزومه

همانطور که گفته شده است رزومه یک ابزار درخواست کار می باشد و نشان دهنده مواردی خواهد بود که شما را به شغل مورد نظر می رساند.

  • نحوه برآورده نمودن اهداف شرکت
  • مشغول به کار بودن
  • برخوردار بودن از مهارت و تجربه بالا
  • برخورداری از آموزش مناسب
  • داشتن سطحی بالا برای کار مورد نظر

یک رزومه کاری نشان دهنده این موارد می باشد که کارفرما با مشاهده رزومه کاری شما از آنها مطلع می شود. بنابراین برای کسب یک شغل، داشتن رزومه الزامی می باشد و سعی نمایید با آگاهی کامل از نحوه نگارش یک رزومه کاری خوب، رزومه ای را طراحی داشته باشید تا مورد پسند کارفرما شغل مورد نظر قرار گیرد. در ادامه نکات مهم رزومه نویسی را بیان می نماییم و در نگارش رزومه خود به آنها دقت نمایید.

انتخاب بهترین مدل رزومه

برای نوشتن رزومه کاری قالب های مختلفی وجود دارد که به شغل و مهارت شما بستگی دارد که بهترین آن را می توانید مورد استفاده قرار دهید. این رزومه ها به ترتیب عبارتند از رزومه زمانی، رزومه مهارتی، رزومه هدفمند و رزومه ترکیبی که هر یک از آنها را برای شما توضیح خواهیم دارد.

انواع رزومه

  • ترتیب زمانی
  • عملکردی یا مهارتی
  • ترکیبی
  • هدفمند

رزومه زمانی

نگارش رزومه به ترتیب زمانی جزو روش هایی می باشد که اکثر کارفرماها آن را تایید می نمایند. نگارش این نوع رزومه اینگونه است، از آخر به اول طبق تاریخ سوابق و پیشینه درسی، مهارتی و شغلی خود را بیان می نمایید و این موضوع باعث می شود که رزومه کاری شما سرشار از جزئیات باشد.

رزومه مهارتی

برای شغل های مدیریتی رزومه مهارتی پیشنهاد می شود که نگارش آن بر مبنا مهارت های شغلی و توانمندی صورت می گیرد. در این رزومه چیزی که بسیار مهم است توانمندی در شغل مورد نظر می باشد و مدارک تحصیلی چندان اهمیتی ندارد.

رزومه ترکیبی

در رزومه ترکیبی نوع نگارش بصورت داستانی خواهد بود یعنی اینکه تجربه و مهارت های بدست آمده از هر شغلی را همراه با سوابق شغلی خود بیان داشته باشید.

رزومه هدفمند

نکته ای که باید در رزومه هدفمند رعایت شود اینکه برای شغل مورد نظر مدارک تحصیلی که ارتباطی با آن ندارد را نادیده بگیرید و سابقه شغلی خود را در ارتباط با شغل مورد نظر جدید بیان نمایید.

در رزومه کاری چه بنویسیم؟

دانستن اینکه چه چیزهایی در رزومه باید نوشته شود و از هر اطلاعات بی ارزش به دور باشد بسیار اهمیت دارد. وقتی آگهی برای یک شغل از سوی یک شرکت منتشر می شود قطعا مواردی تحت عنوان مهارت و توانایی در آن آگهی بیان شده است و شما با مطالعه کامل آگهی از جزئیات آن مطلع شوید و در صورت برخوردار بودن آن مهارت ها می توانید در رزومه کاری به انها اشاره نمایید. یک رزومه خوب و موثر را برای شرکت مورد نظر طراحی داشته باشید یعنی اینکه کارفرما با مشاهده رزومه شما متوجه شود که چه قدم هایی می توانید برای شرکت آنها بردارید. بنابراین طولانی بودن رزومه کاری دلیلی بر قبولی رزومه شما نخواهد بود و باید رزومه ای موثر و خلاصه توسط شما تنظیم گردد.

در رزومه به توانمندی و مهارت های خود اشاره داشته باشید که این کار را به شکل های مختلف همچون نمودار و … نمایش دهید. رعایت این موارد سبب می گردد که رزومه شما بصورت یک رزومه کاملا موثر و حرفه ای طراحی گردد و در رسیدن به شغل مورد نظر بسیار اهمیت دارد.

نوشتن یک رزومه خوب و عالی

تا اینجای کار شما مرحله اول رزومه خود را طراحی نموده اید و برای اینکه آن را تبدیل به یک رزومه خوب و عالی نمایید می بایست به ویرایش های متعدد آن بپردازید تا از هیچ گونه خطا و اشتباهی برخوردار نباشد. طریقه نوشتن رزومه کاری بسیار مهم است و آنقدر باید حرفه ای باشد تا کارفرما با خواندن جملات داخل آن دیدی خوب نسبت به شما پیدا کند.

نوشتن اهداف در رزومه کاری

چنانچه قصد نوشتن اهداف خود از انتخاب شغل و شرکت مورد نظر را دارید می توانید در قسمت پروفایل رزومه به آن اشاره نمایید. البته در بخش دیگر اطلاعات رزومه هم بعنوان مثال مهارت های شغلی می توانید از انگیزه خود صحبت نمایید. اهداف شغلی در رزومه در واقع نشان دهنده هدف های کاری شما در کوتاه مدت برای تصدی شغل مورد نظر است. شما به کارفرما نشان خواهید داد که به دنبال چه مقاصدی در این  شغل هستید.

نوشتن مهارت های کاری در رزومه

بخش مهارت ها برای همه کارفرما جزو بخش های مهم رزومه کاری به شمار می رود و از مهارت های مرتبط با شغل مورد نظر شروع به نوشتن نمایید تا در نگاه کارفرما مورد نظر نسبت به دیگر افراد بدرخشید. بنابراین دقت نمایید تا بخش مهارت های خود در رزومه کاری به بهترین شکل ممکن نگارش گردد.

رزومه کاری شامل چیست ؟

اگر بخواهیم به اطلاعاتی که باید در رزومه به ترتیب لیست شوند اشاره نماییم اینگونه می باشد :

  • اطلاعات تماس
  • متن
  • لیست مهارت های مهم
  • لیست مهارت های فنی
  • اطلاعات و مشخصات شخصی
  • مدارک تحصیلی
  • سابقه شغلی

هر کدام از این موارد رزومه کاری حاوی نکاتی می باشد که خدمت شما کارجویان توضیح داده می شود تا بتوانید یک رزومه خوب و منظم را بسازید.

اطلاعات تماس

منظور از اطلاعات تماس، نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و شماره تماس می باشد که باید در رزومه کاری خود بیان نمایید. پیشنهاد می شود اطلاعات تماس خود را در بخش پایین رزومه قرار دهید. در نوشتن اطلاعات تماس می بایست دقت کنید تا به طور دقیق از یک ایمیل استاندارد و یک شماره تماس که در دسترس است استفاده نمائید. استفاده از ایمیل هایی که آدرس های طولانی و عجیب و غریب دارند به هیچ عنوان توصیه نمی شود.

متن

در بخش متن شما می توانید از خودتان بگویید و اینکه چه نتیجه هایی می توانید برای شرکت مورد نظر در شغل پیشنهاد شده داشته باشید. بعد می توانید به توانمندی و مهارت های مربوط به شغل مورد نظر نیز اشاره نمایید. در کل بخش متن بیانگر تجربیات کاری و مهارت های شماست.

مهارت های مهم

آگهی که برای یک شغل منتشر می شود لیستی برای بخش مهارت ها توسط شرکت مورد نظر ترتیب شده است و شما می بایست مهم ترین مهارت های خود که با مهارت های معرفی شده مربوط می گردد را بیان نمایید.

مهارت های فنی

اگر به مهارت هایی فنی چون برنامه نویسی، کار با ابزارها، آشنایی با نرم افزارها و …مسلط هستید می توانید در بخش مهارت های خود در رزومه اشاره داشته باشید.

اطلاعات و مشخصات شخصی

اگر می خواهید نشان دهید که برای شغل مورد نظر فردی مناسب هستید اما تجربه کاری ندارید می توانید از ویژگی های شخصی خود استفاده نمایید. سرعت کار، صداقت و قابل اطمینان بودن از ویژگی هایی می باشد که می توانید به آنها بپردازید.

سابقه شغلی

زمانی که می خواهید در مورد سابقه شغلی خود در رزومه صحبت نمایید ابتدا از آخرین شغلی که داشته اید شروع کنید و بعد به شغل های قبلی آن بپردازید. به جزئیات سوابق شغلی خود یعنی موقعیت های شغلی و تاریخ مشغول بودن هم اشاره نمایید. اگر سابقه شغلی نداشتید می توانید در مورد دستاوردهای خود در دانشگاه و دیگر کارها سخن بگویید. نکته ای که باید در اینجا در نظر داشته باشید اینکه حتما باید موقعیت های شغلی و دستاوردها با مهارت های لیست شده آگهی شغلی مرتبط باشد.

اصول نوشتن رزومه کاری

اصول نوشتن رزومه کاری  در واقع مواردی هستند که شما می بایست با رعایت آنها به نوشتن یک رزومه کاری استاندارد نزدیک شوید. نوشتن رزومه کاری اصولی و استاندارد شرایطی دارد که تلاش نمودیم در این مقاله به تفسیر در مورد آن بحث کنیم، امیدواریم با مطالعه این مطلب کامل و مفید توانسته باشیم دانش تخصصی نوشتن یک رزومه موفق را برای شما به اوج رسانده تا انشالله با علم به شرایط و مشخصات یک رزومه خوب همانند یک متخصص کارکشته به نوشتن رزومه بپرازید. در زیر مورد وار مجددا به موارد مهم نوشتن رزومه کاری اشاره میکنیم که هر کدام جزو مهم ترین موارد هستند اشاره می نمائیم.

  • کامل بودن اطلاعات
  • به روز بودن اطلاعات و رزومه
  • صداقت در بیان محتویات و مطالب
  • انتخاب قالب مناسب با شغل
  • خلاصه بودن ( یک تا نهایتا دو صفحه )
  • پرهیز از دیزاین زیاد و شلوغ بودن
  • نوشتن رزومه مطابق با شرایط آگهی شغل

نکات مهم در نوشتن رزومه کاری

در نوشتن رزومه کاری می بایست دقت کنید که ترتیب نوشتن موارد در رزومه را رعایت نمائید. اطلاعات می بایست صحت و دقت داشته باشند و از ذکر مواردی که نمی توانید با سند و مدرک آنها را اثبات کنید به جد بپرهیزید. بوسیله آمار و اعداد از گفته ها و ادعاهای خود در مورد تجربیات و توانائی های خود حمایت نمائید. برای مثال اگر می گویید توانسته اید فروش یک شرکت را به عنوان فروشنده یا بازاریاب رشد دهید دقیق ذکر کنید که این افزایش چند درصد بوده است.

چگونه یک رزومه خوب بنویسیم ؟

اینکه چگونه یک رزومه کاری خوب بنویسیم بستگی به دانش ما در مورد رزومه نویسی دارد. شما به عنوان یک فرد که به دنبال استخدام است قطعا در حوزه ای خاص توانائی ها و تجربیاتی را با خود یدک می کشید. این توانائی ها شامل مباحث تئوری و عملی می شوند. مباحث تئوری در واقع همان تحصیلات آکادمیک بوده و مباحث عملی را می توان به عنوان تجربیات کاری گذشته شما لیست نمود. اگر قصد دارید که بدانید چطور یک رزومه خوب بنویسید باید بگوییم جواب این سوال در واقع این است که شما می بایست به درستی و با رعایت اصول مواردی مشخص را در رزومه خود قید نمائید.در واقع رعایت اصل زیر میتواند از رزومه شما یک رزومه رد نشدنی بسازد.

  • چیدمان درست اطلاعات
  • نوشتن موارد مهم و ضروری
  • وزن دادن به اطلاعات

در واقع ابتدا شما باید بدانید که چه چیز را در کجای رزومه باید بنویسید. دوم باید بدانید که لیست نمودن چه مواردی الزامی است و چه مواردی را نباید نوشت و سوم تقویت نوشته ها با اعداد و ارقام و ذکر شاهد برای ادعاهای شماست.

دکمه بازگشت به بالا