تندرستیایرانی کسب و کار

ایا ارتودنسی برای کودکان درد دارد؟

آیا ارتودنسی پیشگیری در کودکان با درد همراه است؟

ارتودنسی پیشگیری در کودکان

یکی از مواردی که ممکن است مانع از مراجعه والدین برای معاینه دندان‌های کودکان برای انجام ارتودنسی شود، این فکر است که ایا ارتودنسی درد دارد؟ والدین به ویژه مادران تحمل درد کشیدن و ناراحتی فرزندشان را ندارند. درمان ارتودنسی با توجه به مکانیسمی که دارد و کاری که روی دندان‌ها انجام می‌دهد با درد همراه است. با توجه به تفاوتی که فک و دندان‌های کودکان با بزرگسالان دارد، ممکن است این درمان برای آنها نیز با درد همراه باشد. البته درد در این شیوه درمانی به عوامل مختلفی بستگی دارد.

ارتودنسی پیشگیری چیست؟

ارتودنسی که در سنین ۶ یا ۷ سالگی و در ابتدای رشد دندان‌های دائمی در دهان کودک انجام می‌شود، ارتودنسی پیشگیری نام دارد. زیرا با آن جلوی به وجود آمدن بسیاری از اختلالات در بزرگسالی گرفته خواهد شد. به دلیل این که در کودکی فک همچنان در حال رشد است، از این عامل می‌توان برای حرکت دادن دندان‌ها و سرعت بخشیدن به درمان ارتودنسی استفاده کرد.

در چه مواردی از ارتودنسی برای کودکان استفاده می‌شود؟

  • داشتن مشکل در جویدن غذاها
  • تنفس با دهان
  • مکیدن انگشت
  • از دست دادن زود هنگام دندان‌های دائمی
  • داشتن دندان اضافه
  • نامرتبی، به هم فشرده بودن یا فاصله داشتن دندان‌ها
  • جلو یا عقب بودن فک بالا یا پایین
  • گاز گرفتن مدام گونه‌ها
  • قرار نگرفتن دندان‌های فک بالا و پایین به درستی روی هم
  • بی تقارنی در صورت
  • دندان قروچه

آیا درمان ارتودنسی دردناک دارد؟

درد ناشی از درمان ارتودنسی در واقع پاسخی کاملاً طبیعی است که بدن فرد نسبت به تغییرات نشان می‌دهد. فشاری که دستگاه‌های ارتودنسی بر دهان وارد می‌کنند موجب درد می‌شود. بیشترین درد در ارتودنسی در روزهای نخست است. عوامل مؤثر بر درد عبارتند از:

  • جنسیت
  • سن
  • آستانه درد
  • استرس

عوامل تأثیر گذار بر کاهش درد ناشی از ارتودنسی پیشگیری

  • رژیم غذایی
  • داروهای مسکن
  • بهداشت دهان و دندان
  • مراجعه به ارتودنتیست

رژیم و برنامه غذایی کودکان

کودکی که تحت درمان است باید از خوردن غذاهای سفت و چسبنده خودداری کند. این خوراکی‌ها به براکت‌ها آسیب می‌زنند. توصیه‌ می‌شود در هفته‌ اول غذاهای نرم مانند سوپ، آش و پوره به کودک خورانده شود. والدین باید در مقابل خواست آنها برای خوردن شکلات و خوردنی‌های سفت دیگر مقاوت کنند.

داروهای مسکن مصرفی کودکان

بیشتر کودکان آستانه درد کمی دارند. در صورت نیاز به طور حتم ارتودنتیست معالج داروی مسکن لازم را برای کاهش درد تجویز خواهد کرد.

چگونگی بهداشت دهان و دندان

رعایت بهداشت دهان و دندان از مهم‌ترین عوامل تأثیر گذار در ارتودنسی است. دندانپزشک باید صحیح مسواک زدن با وجود براکت‌ها و استفاده از نخ دندان و دهان شویه مخصوص کودکان را به والدین و کودکان آموزش دهد. والدین باید بر این کارها نظارت داشته باشند.

مراجعه به موقع به ارتودنتیست

اگر والدین به طور مرتب کودکان را برای معاینه به مطب بهترین متخصص ارتودنسی کودکان در تهران یا کلینیک دندانپزشکی ببرند، به این ترتیب بسیاری از مشکلات توسط آنها تشخیص و رفع خواهد شد. مراقبت از وسایل ارتودنسی در دهان کار ساده‌ای نیست. به خصوص برای کودکان که مدام در حال جست و خیز هستند و احتمال زمین خوردن و برخورد آنها با دیوار یا وسایل وجود دارد.

اگر در اثر ضربه یا حادثه آسیبی جدی به وسایل ارتودنسی در دهان کودکان وارد شود، والدین باید در اسرع وقت با دندانپزشک تماس بگیرند و مورد را توضیح دهند تا بتوانند به طور اورژانسی کودک را نزد او ببرند.

همراهی با کودک در زمان درمان ارتودنسی

والدین طاقت درد کشیدن کودکان را ندارند. در روزهای ابتدایی درمان که درد زیاد است، ممکن است آنها بی طاقت شوند و بزرگسالان تحت تأثیرشان قرار بگیرند. اما بهتر است والدین بر خود مسلط باشند و با راه‌هایی که می‌توانند درد آنها را کاهش دهند. هرگز والدین نباید تسلیم کودکان شوند.

آیا ارتودنسی درد دارد؟ | 7 روش کاهش درد + علل و میزان درد

تمام افرادی که قصد انجام ارتودنسی دندان را دارند، سوالات مختلفی برایشان پیش می آید. یکی از این سوالات این است که آیا ارتودنسی دندان درد دارد یا خیر؟ آیا نصب براکت های ارتودنسی درد دارد؟ درد این درمان تا چند روز ادامه خواهد داشت؟ و همچنین می خواهند بدانند که برای کاهش و یا تحمل درد آن چه اقداماتی را می توانند انجام دهند و چه غذاهایی باید در این مدت میل نمایند. در این مقاله قصد داریم تا به تمام سوالات مربوط در این زمینه به طور کامل پاسخ دهیم و همه مسائل مربوط به آن را بیان کنیم.

آیا ارتودنسی درد دارد؟

روند درمان به این شکل است که دستگاه های ارتودنسی به دندان ها فشار اعمال کرده تا به سمت جایگاه درست خود حرکت نمایند. به همین دلیل نمی توان به طور قطع بیان کرد که ارتودنسی کاملا بدون درد است. برخی از افراد هستند که حتی حاضر به تحمل درد اندک روز های ابتدایی این درمان نبوده و به همین دلیل درمان خود را رها می کنند. اما در صورتی که درمان توسط متخصص ارتودنسی خوب انجام شود و عمل به توصیه های او به درستی انجام گیرد، ارتودنسی تاثیر بی نظیری را به وجود می آورد. اگر درمان ارتودنسی را به تعویق بیندازید، احتمال دارد که برای رفع ناهنجاری های دهان و دندانی نیاز به جراحی باشد که درد بیشتری به دنبال داشته و همچنین وقت و هزینه های بیشتری را به خود اختصاص می دهد.

آیا هنگام نصب براکت های ارتودنسی درد دارد؟

یکی از مراحل اصلی این درمان، نصب براکت های ارتودنسی می باشد که شاید بسیاری از افراد نگران این موضوع می باشند. این افراد می خواهند بدانند که ارتودنسی نیاز به آمپول بی حسی دارد و نصب براکت ها دردی را به دنبال دارد و یا خیر. می توان گفت که با توجه به اینکه آستانه تحمل درد در افراد متفاوت می باشد، به طور قطع این پاسخ منفی نبوده و می تواند درد خفیفی را برای بیمار به دنبال داشته باشد. همچنین این درد به میزانی نیست که به آمپول بی حسی نیاز داشته باشد.

درد ارتودنسی دندان در روزهای اول

در روزهای ابتدایی که براکت های ارتودنسی روی دندان های شما قرار می گیرند، بروز مقداری درد و ناراحتی طبیعی بوده و جای نگرانی وجود ندارد. البته این احساس درد در تمام افراد به یک شکل نبوده و برخی از افراد ممکن است تا به علت نیاز به اعمال فشار بیشتر بر روی دندان ها، درد بیشتری را تجربه کنند. ارتودنتیست به کمک دستگاه های ارتودنسی به اعمال فشار به دندان ها و قسمت هایی از ریشه دندان پرداخته تا آن ها به سمت موقعیت صحیح حرکت کنند، به همین دلیل در قسمت هایی از فک خود احساس درد را تجربه خواهید کرد.

همچنین بافت داخلی دهان شما به دستگاه های ارتودنسی عادت نداشته و نسبت به آن ها حساس است. این موضوع می تواند برایتان آزار دهنده باشد. اما این را بدانید که چنین تجربه ای تنها در روز های ابتدایی ایجاد شده و به مرور زمان به وجود براکت ها در دهان خود عادت خواهید کرد.

شروع درد ارتودنسی دندان

یکی از موارد مهمی که در میزان درد ارتودنسی دندان نقش دارد، نوع ابزاری است که مورد استفاده قرار می گیرد. هنگامی که متخصص ارتودنسی براکت ها را بر روی دندان ها نصب می کند، تا چند روز درد و ناراحتی برای بیمار وجود دارد. به مرور زمان که بیمار به وجود دستگاه های ارتودنسی عادت کرد، درد نیز کاهش پیدا می کند. معمولا رایج ترین ابزارهایی که سبب درد می شوند، سیم و براکت های ارتودنسی هستند که با اعمال فشار بر روی دندان ها سبب بروز مقداری درد و ناراحتی می شوند.

به همین دلیل تا حدود 3 الی 4 روز درد و ناراحتی برای بیمار وجود خواهد داشت و هنگامی که دندان ها در روند حرکت صحیح خود قرار بگیرند، از میزان این درد کاسته می شود. گاهی اوقات احتمال دارد تا ابزاری به نام لیگاتور یا حلقه های کشی در درمان مورد استفاده قرار بگیرد. این کش ها به منظور حرکت سریع تر دندان ها استفاده شده و بسیار موثر می باشند، اما در هنگام قرار دادن آن ها بر روی دندان ها میزانی درد و ناراحتی برای بیمار ایجاد خواهد شد.

میزان درد حین درمان ارتودنسی

بعد از نصب براکت ها بر روی دندان ها تا چند روز درد و ناراحتی به وجود خواهد آمد که باعث می شود تا شما به راحتی نتوانید هر غذایی را مصرف کنید. در روز های ابتدایی غذا های نرم را مصرف نمایید. بعد از حدود یک الی دو هفته حساسیت و درد دندان ها کاهش پیدا کرده و می توانید راحت تر غذا بخورید. اما همواره توجه داشته باشید که مصرف غذا های سخت و چسبناک در حین درمان ارتودنسی توصیه نمی شود.

علل درد ارتودنسی دندان

عوامل متعددی مانند سن، میزان نیرویی که به دندان ها اعمال می شود، میزان استرس، آستانه درد هر فرد و موارد دیگری می توانند بر درد ارتودنسی تاثیر گذار باشند. نیروی اعمال شده به دندان ها، جریان خون را تغییر داده و به همین دلیل باعث ایجاد واکنشی التهابی در دهان می شوند. بررسی هایی که بین درک درد ارتودنسی و سلامت روانی بیمار انجام شده است، نشان داده که اثرات روانی می توانند سبب افزایش شدت درد شوند. در مطالعاتی که در این زمینه صورت گرفته است، 95 درصد بیماران ارتودنسی درد این درمان را تجربه کردند که در عرض 4 ساعت این درد شروع شده و تا حدود 24 ساعت شدت می یابد. مواردی که سبب درد ارتودنسی می شوند، عبارتند از:

·         عادت نداشتن به دستگاه ها

    یکی از دلایل مهمی که سبب درد در درمان ارتودنسی می شود، تازگی داشتن براکت ها و سیم در دهان است، زیرا فرد قبلا چنین ابزار ها و دستگاه هایی را استفاده نکرده است. زمانی که براکت ها بر روی دندان ها نصب می شوند، برای تغییر موقعیت دندان ها به آن ها فشار و کشش وارد کرده و اعصاب فک را تحریک می کند، به همین دلیل است که احساس درد ایجاد می شود. وجود درد در چند هفته اول درمان طبیعی می باشد، اما اگر میزان زیادی زمان برد، باید به کلینیک ارتودنسی مراجعه شود و با متخصص ارتودنسی در این باره مشورت شود.

·         سخت بودن براکت ها برای بافت نرم دهان

    یکی دیگر از مواردی که سبب درد در درمان ارتودنسی می شود، سخت بودن براکت ها برای بافت نرم دهان است که این براکت ها در اوایل درمان سبب ایجاد زخم و خراش در دهان می شوند. باید گفت در تمام ویزیت ها، ارتودنتیست به تنظیم براکت ها پرداخته و وجود این درد طبیعی خواهد بود.

·         تغییرات جریان خون

    اعمال فشار براکت ها بر روی دندان ها سبب تغییرات جریان خون می شوند که ممکن است دلیل بر بروز درد ارتودنسی باشند. همچنین احتمال دخالت عوامل خارجی در این زمینه وجود دارد. عوامل خارجی، براکت ها و سیم قرار گرفته در دهان می باشند که باعث بروز حساسیت برای بافت نرم دهان خواهند شد.

تاثیر تغذیه بر کاهش درد ارتودنسی دندان

نصب براکت ها بر روی دندان ها می تواند محدودیت هایی را در هنگام غذا خوردن ایجاد کند. در حین درمان ارتودنسی باید از مصرف غذا های سخت و چسبناک پرهیز کنید. ارتودنتیست توصیه های غذایی لازم را برای شما بیان می کند که باید به آن ها توجه داشته باشید، زیرا در غیر این صورت اگر آسیبی به براکت های ارتودنسی وارد شود، هزینه و درد مجددی برایتان ایجاد خواهد شد.

تاثیر بهداشت دهان و دندان بر کاهش درد ارتودنسی

رعایت بهداشت دهان و دندان از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است و علاوه بر جلوگیری از بیماری های لثه و پوسیدگی های دندانی، می تواند به کاهش درد ارتودنسی دندان نیز کمک کند. شما باید روزانه مسواک بزنید و از نخ دندان و دهانشویه استفاده نمایید. سعی کنید تا بعد از وعده های غذایی مسواک بزنید و یا حداقل دهان خود را با آب بشویید. اگر به بهداشت دهان و دندان خود بی توجه باشید، مشکلات بسیاری برای شما ایجاد خواهد شد که در این صورت درد بیشتری را تجربه خواهید کرد.

روش های کاهش درد ارتودنسی دندان

برای اینکه بتوانید این درد و ناراحتی را کاهش دهید، می توانید راهکار های زیر را انجام دهید:

    داروهای مسکن

    برای کاهش درد ارتودنسی خود می توانید با مشورت ارتودنتیست خود از دارو های مسکن استفاده داشته باشید.

    کمپرس یخ

    کمپرس یخ می تواند با کاهش التهاب دهان را بی حس کرده و باعث کاهش درد شود. برای این کار کمپرس یخ را در ناحیه خارجی دهان خود قرار دهید تا درد ارتودنسی کاهش یابد.

    خوردن آب یخ

    در صورتی که نمی توانید از کمپرس یخ استفاده کنید، نوشیدن آب یخ نیز می تواند برای کاهش درد کمک دهنده باشد.

    دارو های بی حسی دهان

    یکی دیگر از روش هایی که به منظور کاهش درد ارتودنسی مورد استفاده قرار می گیرد، استفاده از دارو های بی حسی دهان است. برای استفاده ازاین دارو ها مانند Orajel می توانید به کمک پنبه و یا انگشت خود این دارو را روی دندان و یا لثه خود بمالید. این دارو ها با کاهش حساسیت دندان و لثه ها می توانند منجر به کاهش درد ارتودنسی شوند.

    موم ارتودنسی

    موم ارتودنسی برای محافظت از بافت نرم داخل دهان یک محصول بسیار مناسب می باشد. احتمال دارد تا قسمت هایی از براکت ها و یا سیم ارتودنسی موجب زخم و یا خراشی در محیط داخلی دهان شود. شما می توانید موم ارتودنسی را روی براکت ها و یا بخشی از دستگاه ارتودنسی که سبب درد شما شده است، قرار دهید. موم های ارتودنسی کاملا غیر سمی بوده و هیچگونه خطری برای شما نخواهد داشت. فقط باید حواس خود را جمع کنید تا موم ارتودنسی را در هنگام مسواک زدن و یا غذا خوردن از دهان خود خارج کنید.

    آب نمک

    راهکار دیگری که می توانید برای کاهش درد و همچنین بهبود زخم های دهان خود از آن استفاده داشته باشید، شستن دهان با آب نمک است.

    ماساژ لثه

    می توانید لثه های خود را با انگشت به آرامی ماساژ دهید تا به کاهش درد ارتودنسی شما کمک کند. در صورتی که این کار را به کمک یک تکه یخ انجام دهید، علاوه بر اینکه به کاهش درد خود کمک کردید، می توانید التهاب و تورم را نیزکاهش دهید.

تیترهای این محتوا پنهان کن
دکمه بازگشت به بالا