عمومی

یادمان شهدای حوزه علمیه نجف أشرف 

مرکز یا موسسه علمی ، فرهنگی ، پژوهشی البلاغی که هدف خود را در پیشبرد اهداف عالیه حوزه علمیه نجف قرار داده است ، و در این راستا تلاش خویش را در افزایش دادن به اطلاعات و آگاهی های علمی ، پژوهشی ، تحقیقاتی حوزویان صرف نموده و می نماید ، در اقدامی یبا و خداپسندانه ، در شب چهارم ماه مبارک رمضان ١٤٤٥ هجری قمری در دار العلم مرحوم آیة الله العظمی خویی در نجف أشرف ، نشستی را برای تجلیل و بزرگداشت از شهدای مظلوم حوزه علمیه در تالار شیخ محمد جواد مغنیه برگزار کرد که در این نشست میزبان تعدادی از شخصیت های سیاسی ، حوزوی ، اجتماعی و برخی از افراد خاندان شهدای یاد شده بود.

یادمان شهدای حوزه علمیه نجف أشرف 
این بزرگداشت با حضور رییس بنیاد شهید عراق ، دکتر عبدالأله النائلی و استاندار نجف اشرف، مهندس یوسف گناوی و تعدادی دیگر از شخصیت های رسمی برگزار شد.

یادمان شهدای حوزه علمیه نجف أشرف 
جلسه هم اندیشی که با مدیریت جناب آقای دکتر حسنین حلو برگزار شد، با سخنان ارزشمندی که ایشان در آن به یادآوری زندگی نامه جمعی از شهدای حوزه که به دست رژیم بعث جنایتکار ، دشمن با علم و علماء ، به ویژه شیعه داشت ، دستگیر شده و سرانجام به شهادت رسیدند، آغاز شد.حجة الاسلام و المسلمین سید هادی حکیم، آقای حیدر جواهری، و دکتر سید جواد شبر، چند مورد از جنایاتی که حزب بعث در راهروهای بازجویی از بی عدالتی و شکنجه مرتکب شده بودند ، را در فضایی که تاثر همه را فرا گرفته بود ، یادآور گردیدند.

یادمان شهدای حوزه علمیه نجف أشرف 
همچنین در این گردهمایی، پیشنهادهایی ارائه گردید که یادآور ایثار شهدای حوزه و نیز کمک و رسیدگی به خانواده شهدای آن حوزه باشد…

یادمان شهدای حوزه علمیه نجف أشرف 
گفتنی است مرکز البلاغی هر ساله در هفته اول ماه مبارک رمضان ، با حضور ارگان های رسمی بنیاد شهید، یاد و خاطره شهدای حوزه علمیه را گرامی می دارد که از جمله آن ، می توان به نامگذاری هفته اول ماه مبارک رمضان اشاره کرد. روز شهدای حوزه علمیه که در آن مراسم هایی در راستای تجلیل و بزرگداشت این شهدای مظلوم و فداکار ، در استان های گوناگون عراق برگزار شود که برپایی این مراسم که به یادمان شهدای حوزه بوده ، باشد که در خاطره های تاریخ عراق ، و نیز ملت آن ، به ویژه جوانان و نسل های آینده عراق ، زنده و جاوید بماند.

یادمان شهدای حوزه علمیه نجف أشرف 
به اشاره است پروژه عمرانی «دار العلم» در اصل یک مدرسه دینی است که حضرت آیت الله العظمی سید ابو القاسم خوئی (قدس سره) آن را در سال ۱٩٧٣ میلادی در محله «عماره» نجف اشرف تأسیس نمود. مدتها بعد، رژیم ستمگر بعث در سال ۱۹۹۰ میلادی به تخریب مدرسه مبادرت ورزید. هم اکنون فاز نخست این مدرسه در زمینی به مساحت ۳۳٢۰ متر مربع در فاصله ۳۰ متری از حرم مطهر أمیر المؤمنین امام علی (علیه السلام) حال ساخته شده و افتتاح گردید.
این مساحت در حقیقت مشتمل بر متراژ ١۶ خانه است که حضرت آیة الله خوئی (قدس سره) در زمان حیات خویش آن را خریداری نمود. این پروژه در دو فاز بوده که فاز نخست آن به بهره برداری رسید.
این دار العلم شامل ١١ طبقه و زیربنایی به مساحت ٣١۰۰۰ متر مربع تشکیل شده است.

یادمان شهدای حوزه علمیه نجف أشرف 
این پروژه «دار العلم» یک موقوفه خیریه تحت اشراف مرجعیت اعلای شیعیان، در نجف اشرف می باشد.
دار العلم آیة الله خویی شامل موارد زیر است : مدرسه ای برای دروس حوزوی که شامل ۴۰ سالن در ابعاد مختلف؛می باشد. همچنین کتابخانه ای عمومی با گنجایش یک میلیون و پانصد هزار جلد کتاب در دو طبقه مشتمل بر ٢۴ اتاق ویژه محققان و پژوهشگران و همچنین بخشهای ویژه کودکان و بانوان و نیازمندان خاص؛ است. دار العلم دارای مصلایی بزرگ به مساحت ۸۵٠ متر مربع در طبقه همکف باظرفیت ٨۰۰ نمازگزار؛است.

یادمان شهدای حوزه علمیه نجف أشرف 
از دیگر امکانات این مکان می توان به دو سالن همایش بزرگ، هر کدام با ظرفیت ٧۰۰ نفر؛ ده واحد سوئیت مخصوص محققان، پژوهشگران و اساتید حوزه علمیه خارج از نجف اشرف؛ سیصد اتاق به عنوان خوابگاه برای طلاب حوزه علمیه؛ استودیویی مجهز جهت تصویربرداری و ضبط برنامه های دینی ، علمی و فرهنگی؛ رصدخانه فلکی ـ نجومی؛ موزه علمی حوزه نجف اشرف؛ آشپزخانه مرکزی و سالن غذاخوری با گنجایش ۴۰۰ نفر؛ ۹ دستگاه آسانسور برقی در بخش های مختلف، استراحتگاه به همراه فضای سبز داخلی، سیستم سرمایش و گرمایش مرکزی، ژنراتورهای برقی، تلفنخانه مرکزی، اینترنت و خدمات الکترونیک، سالن ورزشی؛ و نیز جنّه العلماء (آرامگاه خاص) ویژه مراجع و علمای حوزه علمیه نجف اشرف می باشد.

یادمان شهدای حوزه علمیه نجف أشرف 
در اینجا بر خود ضروری می دانم که به عنوان فرزند یکی از شهدای مظلوم حوزه علمیه هزار ساله نجف اشرف ، یعنی شهید آیة الله حاج شیخ احمد انصاری ، شخصیتی که تار و پود سلول های پیکرم از اوست ، مردی که عشق مجاورت او در این سرزمین مقدًس و در کنار بارگاه ملکوتی أمیر المومنین علیه السلام ، وی را سرانجام بر آن داشت که در نوجوانی از زادگاهش مهاجرت کند

یادمان شهدای حوزه علمیه نجف أشرف 
و پس از سکونت در این شهر و کسب علم و فضیلت ، و دست یازیدن به مقام اجتهاد ، و تلاش و پایداری در حفظ حوزه علمیه هزار ساله نجف اشرف ، سرانجام جان خویش را به همراه دیگر شخصیت ها و بزرگان حوزه در این راه تقدیم دارد ، و به خیل شهیدان راه حق، و مکتب اهل بیت علیهم السلام ، در طول تاریخ خون بار تشیع پیوست ، از تلاش ها و فعالیت های یادگار مرحوم آیة الله العظمی خویی ، که اغلب شهدای حوزه از شاگردان آن مرجع عظیم الشأن و ستم دیده بشمار می آمدند ، یعنی حجة الاسلام و المسلمین سید جواد خویی مراتب سپاس و تقدیر و تشکر خود را تقدیم دارم.

روح شهیدان گسترده تر ، و نامشان مانا

جمعه ۲۵ اسفند ۱۴۰۲ شمسی
چهارم رمضان المبارک ۱۴۴۵ هجری

دکمه بازگشت به بالا