بین الملل

اقتصاد فرهنگی کشور در گرو صنعت پویانمایی/ انیمیشن؛ صنعت دانش‌بنیانی که از آن غافل هستیم!

کارگردان انیمیشن در گفتگو با آنا:

محمدامین همدانی معتقد است صنعت انیمیشن با اقتصاد فرهنگی کشور ارتباط مستقیم دارد و می تواند به اعتلای فرهنگ ایران کمک کند.

به گزارش خبرنگار حوزه سینما گروه فرهنگ خبرگزاری آنا، صنایع خلاق و فرهنگی یکی از ریشه دارترین صنایع ایران و جهان هستند که از همگرایی صنایع فرهنگی، فناوری و خلاقیت انسانی شکل گرفته است. ویژگی بارز این صنایع این است که برای تولید کالا، به جای استفاده قابل توجه از مواد اولیه طبیعی و معدنی، بیشتر منابع از تولیدات فکری و ذوقی انسان ها تامین می شود که ماهیتی هنری و فرهنگی دارند. صنایع خلاق در دهه‌های اخیر رشد چشمگیری داشته و توجه بخش‌های دولتی و خصوصی در سراسر جهان را به خود جلب کرده است.

صنعت انیمیشن بخشی از صنایع خلاق و فرهنگی است. انیمیشن در کشور ما یکی از هنرهای پیشرو و کهن محسوب می شود. اما برخلاف سایر کشورهای جهان، هنر انیمیشن در ایران صنعتی نشده و به جایگاه واقعی خود نرسیده است. اگرچه ایران در سال های اخیر در این زمینه چهره بین المللی پیدا کرده و آثار آن به بالاترین مراحل رویدادهای معتبر بین المللی در این صنعت هنری رسیده است.

محمدامین همدانی تهیه کننده و کارگردان انیمیشن نزدیک به 20 سال است که در این فضا کار می کند. وی در رشته فرهنگ و ارتباطات در دانشگاه امام صادق (ع) تحصیل کرد. این کارگردان انیمیشن از سال 1366 تا 1369 مدیرعامل و مؤسس مؤسسه رسانه ای «هفت سنگ ماهان» بوده و سپس مدیرعامل و مؤسس «خانه انیمیشن انقلاب اسلامی» است. حمدانی تهیه کننده و کارگردان فیلم ها و سریال های انیمیشنی چون «بازگشت»، «در بوشهر»، «دره زنجبیل»، «همسایه ها»، «سربازان بین المللی»، «درانگ»، «نوروز آن سال ها» است. «تاریخ جنگ»، مسئولیت‌های «چاخان تی وی»، «دربست» و «عموسم» را بر عهده داشته است. این کارگردان انیمیشن برنده جوایز بسیاری از جشنواره های بسیج، مقاومت، عمار، خلیج فارس و … شده است.

صنعت مبتنی بر دانشی است که ما نادیده می گیریم

همدانی در گفتگو با خبرنگار آنا در این باره وی گفت: صنعت انیمیشن چه کمکی به پیشرفت و توسعه کشور می کند؟ انیمیشن یک صنعت دانش بنیان است. به این معنی که مواد اولیه تمام شدنی است و هیچ باقیمانده مضری ندارد. توسعه و آموزش سریعتر آن در کشور امکان پذیر است. صنعت انیمیشن به راحتی صادر می شود و مخاطبان جهانی دارد. در نتیجه می توانید کارآفرینی و ارز برای کشور داشته باشید. این صنعت ارتباط مستقیمی با اقتصاد فرهنگی کشور دارد و می تواند به اعتلای فرهنگ ایران کمک کند بنابراین می توان گفت اقتصاد فرهنگی کشور وابسته به صنعت انیمیشن است.

در پاسخ به این سوال که چرا آنطور که باید به صنعت انیمیشن بها داده نمی شود؟ مقوله های بلندمدت در بحران ها اولویت ندارند. ما به توسعه فکر می کنیم، اما وقتی کشور دچار تضاد داخلی می شود، معمولا توسعه به تعویق می افتد. در مقوله های فرهنگی و بلندمدت هم همینطور. وقتی کشور درگیر تحریم ها، اتفاقات اقتصادی و اجتماعی است، اولویت ها فراموش می شود. مسائلی که به آینده و فرهنگ کشور غنی می شود در اولویت نیست. این یکی از انتقاداتی است که همواره به رویکرد فرهنگی کشور وارد شده است. از طرفی فرهنگ غربی وارد کشور ما می شود. صنعت انیمیشن یک مقوله استراتژیک برای کشور محسوب می شود که آینده کشور را تضمین می کند و متاسفانه ما از آن غفلت می کنیم.

چرخه تجاری بدون قانون کپی رایت نمی تواند ادامه یابد

وی با بیان اینکه چرا از شخصیت های داستانی ما محصول و انیمیشن موثر ساخته نمی شود و اسطوره فرزندان ما ابرقهرمانان خارجی هستند، گفت: با این حال، باید بپذیریم که تجربه کمی در صنعت انیمیشن داریم. انیمیشن ایرانی نمی تواند با صنعت انیمیشن آمریکا که 70 سال است انیمیشن ارائه می کند رقابت کند. آنها این صنعت را از قبل به یک اکوسیستم و یک چرخه تجاری تبدیل کرده اند. البته با توجه به تجربه کمی که داشته ایم، در این زمینه پیشرفت زیادی داشته ایم.

حمدانی افزود: از نظر بازار محتوا همیشه مسائل تولید داشتیم. یکی از بزرگترین چالش های ما نبود قانون کپی رایت است. من در حال حاضر با یک سایت برای حذف نسخه انیمیشن پسر دلفین صحبت می کنم. طبیعی است که وقتی قانون از ما حمایت نمی کند در کپی رایت شکست می خوریم و این چرخه اقتصادی به درستی کار نمی کند، بنابراین بخش خصوصی بازار را آنطور که هست پیدا نمی کند. این مشکل با سفارش‌گیری حل نمی‌شود، باید چرخه اقتصاد و بازار تقاضا را در مسیر درستی قرار دهیم تا پیشرفت حاصل شود و کیفیت محصولات افزایش یابد.

اقتصاد فرهنگی کشور به صنعت انیمیشن/دانش بستگی دارد که ما نادیده می گیریم

بیشتر بخوانید:

بازاریابی فرهنگی اسطوره می آفریند

تهیه کننده انیمیشن «پسر دلفین» در ادامه با اشاره به اینکه باید علاوه بر ساخت انیمیشن، سایر محصولات و تولیدات فرهنگی در جامعه گسترش و گسترش پیدا کند و به نوعی کالای مورد استفاده مردم تبدیل شود، گفت: «پسر دلفینی باید به عنوان یک کالای مورد استفاده مردم قرار گیرد. پس از تولید محتوای بصری بسیار مهم است که لوازم آنها در قالب لوازم التحریر، عروسک، لباس و … به بازار برسد. بازاریابی فرهنگی باعث ماندگاری شخصیت های انیمیشن برای مخاطبان کودک و نوجوان می شود و به خلق اسطوره ها کمک می کند.

حمدانی به ضعف صنعت انیمیشن در داستان و فیلمنامه اشاره کرد: در حوزه فیلمنامه‌نویسی، نویسنده با نوشتن داستان رشد می‌کند، فرافکنی می‌شود و از آن بازخورد می‌گیرد تا در کار بعدی خود آن را توسعه دهد. ما تجربه نقد کمی در انیمیشن و انیمیشن داریم، اما به تقویت تاریخ انیمیشن هایمان هم فکر می کنیم. انیمیشن «پسر دلفین» پیام های زیادی برای مخاطب دارد; اعتماد به نفس، هویت یابی، شجاعت و فداکاری.

انتهای پیام/110/

دکمه بازگشت به بالا