عمومیاقتصادیایرانی کسب و کار

نحوه استفاده از کود کبوتر برای درخت + مقدار مصرف

نحوه استفاده از فضله کبوتر به عنوان کود

از میان مواد غذایی اصلی (یعنی: نیتروژن، فسفر و پتاسیم) درختان میوه، به‌طور معمول تا آغاز باروری، تنها به نیتروژن اضافی نیاز دارند و مقدار فسفر و پتاسیم موجود در خاک برای تامین نیازهای آنها تا آن زمان کافی است، مگر اینکه خاک از نظر این دو عنصر، کمبودی داشته باشد.

برای اضافه کردن نیتروژن به خاک، فرمولی کلی و بسیار تقریبی توسط باغداران به کار گرفته می‌شود. طبق این فرمول، باید بر حسب میزان رشد، در هر سال ۶۰ تا ۹۰ گرم نیتروژن خالص تا حداکثر ۵۰۰ تا ۱۰۰۰ گرم به ازاء هر سال سن، به هر درخت داده می‌شود. بدین ترتیب، یک درخت پاکوتاه به ازاء هر سال سن خود ۶۰ گرم (تاحداکثر ۵۰۰ گرم) و یک درخت قوی و پررشد به ازاء هر سال سن خود ۹۰ گرم (تا حداکثر ۱۰۰۰ گرم) نیتروژن در سال دریافت خواهد کرد و پس از رسیدن به میزان حداکثر، مقدار کود دریافتی سالانه‌ی آنها به ترتیب ۵۰۰ و ۱۰۰۰ گرم ثابت خواهد ماند که باید در دو یا سه نوبت، یکی در اول بهار و یک تا دوبار در طول فصل رویش، به درخت داده شود.

میزان مصرف کودهای فسفره و پتاسه، برحسب نوع گیاه و مقدار این کودها در خاک، ۵۰ تا ۱۵۰ کیلو در سال در هکتار می‌باشد. برای مصرف، باید کودها با خاک زیر سایه‌انداز درخت مخلوط گردند و درخت مورد نظر مانند نهال بادام، در صورت امکان، بی‌درنگ آبیاری شود.

عناصر کم‌مصرف مانند آهن، روی، منیزیم و غیره را باید تنها در صورتی به خاک اضافه کرد که علایم کمبود آنها در باغ دیده شود. برای تعیین مقدار مورد لزوم از عناصر یاد شده، بهترین راه تجزیه برگ درختان و اندازه گیری مقدار عنصر مورد نظر و مقایسه آن با مقدار یک گیاه سالم و یا با اعداد جداول خاصی که برای این کار وجود دارند می‌باشد.

کودهای حیوانی دارای ارزش غذایی چندانی نیستند و بیشتر به‌خاطر بهبود خواص فیزیکی خاک و بالابردن قدرت نگهداری آب مورد مصرف قرار می‌گیرند. بر حسب میزان مواد آلی موجود در خاک، مصرف ۴۰ – ۱۰ تن کود دامی پوسیده در سال در هر هکتار باغ توصیه شده است.

در بسیاری از موارد، کشت کود سبز، به ویژه گیاهان یکساله تیره‌ی لوبیاسانان که قدرت تثبیت نیتروژن هوا را دارند، در باغ توصیه می‌شود. این گیاهان هنگامی که در آخر فصل رشد به‌وسیله‌ی شخم با خاک مخلوط شوند، اولا مانند کودهای دامی، خواص فیزیکی خاک را بهبود می‌بخشند و ثانیا با رها کردن نیتروژن تثبیت شده‌ی خود در خاک حاصلخیزی آن را بالا می‌برند.

بسیار موثر برای تغذیه گیاه ، استفاده آسان از آن فضولات پرندگان و به ویژه کبوترها است. کود آلی به دلیل اثربخشی و مقرون به صرفه بودن در بین باغداران بسیار محبوب است. با وجود سهولت استفاده ، کود خاک باید طبق قوانین خاصی انجام شود. نهالستان ارغوان با سایقه چند ساله در زمینه فروش نهال آماده ارائه مشاوره رایگان به شما باغداران می باشد.

آیا می توان از فضولات کبوتر به عنوان کود استفاده کرد

مدفوع کبوتر به دلیل داشتن ترکیبات شیمیایی ، به عنوان کود مورد استفاده گسترده قرار گرفت. این شامل عناصر کمیاب و مواد مغذی ضروری است. عمل کود سریعتر و پربارتر از کود است. در کشت محصولات مختلف ، جذب مواد آلی عملکرد خوبی می دهد.

عناصر کمیاب در فضولات کبوتر بیشتر از کود اسب یا گاو است. این به دلیل ویژگی های تغذیه ای و ساختار سیستم هضم پرندگان است. محتوای نیتروژن در امرار معاش کبوترها 4 برابر کود اسب و فسفر 8 برابر گاو است.

کودهای معدنی عملکرد را افزایش می دهند ، اما می توانند در محصول نهایی جمع شوند. این میزان بیش از حد نیترات در سبزیجات و میوه ها آشکار می شود. فضولات کبوتر سازگار با محیط زیست است. تمام عناصر کمیاب موجود در آن به خوبی توسط گیاهان جذب می شوند.

استفاده از زباله های زباله کبوترهای وحشی توصیه نمی شود. غذای آنها تنظیم نشده است. زباله های آلوده به انگلی و عفونت ها ممکن است در رژیم غذایی گنجانده شود. برای جلوگیری از شیوع آنها ، استفاده از فضله کبوتر پرندگان وحشی غیرممکن است.

اگر قصد احداث باغ دارید، خرید نهال گردو برای شما گزینه مناسبی می باشد.

کدوم بهتره – فضله کبوتر یا مرغ

بیشتر اوقات باغبان و باغبان از فضله مرغ استفاده می کنند. این ماده حاوی اکسید منیزیم ، آهک ، اسید فسفریک ، گوگرد و پتاسیم است. غنی از نیتروژن است. فضولات مرغ می تواند تغذیه محصولات باغی را بدون افزایش غلظت نمک در خاک فراهم کند.

با مقایسه مرغ با اردک ، مقدار بیشتری از مواد مغذی در اولین مورد ذکر شده است. تغذیه با فضولات کبوتر بسیار کمتر استفاده می شود ، زیرا این پرنده اغلب در مقیاس صنعتی پرورش نمی یابد. در عین حال ، او موثرترین است. در حالت تازه ، کبوتر از نظر نیتروژن (9/17 درصد) و اسید فسفریک (18 درصد) از مرغ برتر است ، اما ترکیب آن تا حد زیادی به خوراک طیور بستگی دارد.

از مزایای کود می توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ترکیب شیمیایی غنی ؛
  • کارایی؛
  • توانایی ذخیره سازی طولانی
  • امکان استفاده در انواع مختلف ؛
  • کمپوست با کیفیت پخت و پز.

 

با استفاده صحیح از فضولات کبوتر ، ساختار خاک ، ترکیب شیمیایی آن بهبود می یابد و مواد مغذی اشباع می شوند که باعث افزایش فعالیت بیولوژیکی خاک می شود.

ترکیب فضله کبوتر

ترکیب شیمیایی بستر کبوترها به آنچه پرندگان تغذیه می کنند بستگی دارد. رژیم گیاهی و لوبیایی کبوترها منجر به افزایش نیتروژن می شود. غلات با مواد افزودنی گچ – به افزایش پتاسیم ، کلسیم در ترکیب کود کمک می کند. علاوه بر این ، شامل موارد زیر است:

  • منیزیم
  • منگنز
  • اهن؛
  • کلسیم
  • مولیبدن
  • گوگرد؛
  • بور

هرچه مدفوع کبوتر بیشتر ذخیره شود ، مقدار نیتروژن کمتر می شود. افت سریع شاخص در هنگام نگهداری در انبوه های باز رخ می دهد. برای حفظ خواص مفید کود ، لازم است که آن را به درستی ذخیره کنید: به صورت بسته ، خشک یا مایع.

چرا فضولات کبوتر مفید است

فواید استفاده از فضله کبوتر فقط در تغذیه گیاهان نیست. مواد آلی موجود در زمین باعث تحریک میکروارگانیسم ها و درگیری کرم های خاکی می شود. آنها مواد زائد را ترشح می کنند ، بقایای گیاهان را پردازش می کنند و مقدار هومات های مفید برای گیاهان و انسان را افزایش می دهند. اسیدهای هیومیک ، که توسط بدن از طریق محصولات به دست می آیند ، سیستم ایمنی بدن را تقویت می کنند ، از سموم پاک می کنند.

 

اگر به جای کودهای معدنی از مدفوع کبوتر استفاده می کنید ، ترکیب و ساختار خاک بهبود می یابد. مقدار فسفر و نیتروژن برای تأمین تغذیه گیاه کافی است. اگر از خاکستر چوب به عنوان پتاس استفاده می کنید ، پس محصول بدست آمده سازگار با محیط زیست خواهد بود. بهترین زمان برای استفاده از پانسمان رویه خشک بهار یا پاییز است. در بهار سه هفته قبل از کاشت از مدفوع خشک کبوتر استفاده می شود. زمان لازم است تا غلظت نیتروژن و اشباع خاک با عناصر کمیاب کاهش یابد.

نحوه جمع آوری و ذخیره کود کبوتر

ارزش جمع آوری فضولات کبوتر فقط از طیور به منظور جلوگیری از خطر ابتلا به اورنیتوز است. برای ذخیره سازی ، از چندین روش استفاده می شود:

  • مخلوط کردن با خاک اره
  • خشک کردن و بسته بندی در کیسه های کاغذی یا معمولی ؛
  • خوابیدن با لایه های ذغال سنگ نارس و نی برای پوسیدگی ؛
  • سوختن تا خاکستر (با این حال ، نیتروژن از بین می رود).

هنگام ذخیره فضولات کبوتر به شکل خام ، قسمت عمده ای از خواص مفید به زودی از بین می رود. کود باید بدون دسترسی به رطوبت خشک شده در یک اتاق قرار داده شود.

این کار را می توان هم در شرایط طبیعی ، هم مستقیم روی کبوترها و هم در کوره های حرارتی انجام داد. در حالت دوم ، کود در دمای بالا ضد عفونی می شود.

در بسیاری از کشورهای جهان ، کود کود کبوتر پس از خشک شدن به صورت پودر خرد می شود. پس از استفاده به عنوان محلول آبی در نسبت 1 به 10.

نحوه استفاده از فضله کبوتر به عنوان کود

از هر کبوتر می توانید ماهیانه 3 کیلوگرم بستر بدست آورید. روش های مختلفی برای استفاده از آن به عنوان کود وجود دارد.

می توانید آن را به طور مرتب در اتاق زیر شیروانی جمع آوری کنید ، کبوترخانه نگهداری کرده و از آن برای تهیه کمپوست استفاده کنید. برای سرعت بخشیدن به روند کار ، باید یک جعبه چوبی با شکاف هایی به عرض حداقل 5 سانتی متر بگیرید. سوراخ هایی برای اکسیژن رسانی و تهویه هوا مورد نیاز است. کمپوست در لایه هایی متشکل از فضله کبوتر ، برگ ، کاه ، ذغال سنگ نارس ، چمن تهیه می شود. جز nit نیتروژن از یک چهارم همه اجزا فراتر نمی رود. برای به دست آوردن سریع کمپوست ، شما نیاز به یک محلول ویژه دارید که هر لایه با آن آبیاری شود. سرعت بخشیدن به رسیدن به بیل زدن مداوم مخلوط کمک می کند.

علاوه بر کمپوست ، از مدفوع کبوتر می توان به صورت خشک ، در محلول آبی ، گرانول های صنعتی استفاده کرد.

در این سایت dreamstime.com می توانید اطلاعات کاملی در مورد درختان گردو بدست آورید.

به صورت خشک

پانسمان بالا اغلب برای محصولات ریشه ، درختان میوه و بوته های توت استفاده می شود. کود با فضولات خشک کبوتر مخصوص سیب زمینی و سبزیجات به ویژه مثر است. برای این منظور ، هنگام فرود در 1 مربع. متر 50 گرم ماده خشک ایجاد کنید.

مقدار کود اعمال شده در زیر درخت میوه به اندازه آن بستگی دارد. برای یک کوچک – 4 کیلوگرم برای بزرگسال کافی است – در هر فصل حدود 15 کیلوگرم طول می کشد. بستر در بهار یا پاییز استفاده می شود. به طور مساوی در اطراف دایره نزدیک ساقه پراکنده شده و در یک لایه 10 سانتی متری خاک حفر می شود.

بدون خاک رس ، سبک سازی و بهبود کیفیت ساختاری از مدفوع خشک کبوتر برای خاک رس استفاده نکنید.

به صورت مایع

اعتقاد بر این است که استفاده از محلول موثرتر از کود خشک است. این اثر سریعتر ایجاد می شود ، اما لازم است که فضولات کبوتر را به درستی تولید کنید تا به گیاه آسیب نرساند:

  1. ماده خشک در یک ظرف قرار می گیرد.
  2. به ترتیب متناسب با بستر 1 تا 10 آب بریزید.
  3. برای 10 لیتر محلول ، 2 قاشق غذاخوری خاکستر و یک قاشق غذاخوری سوپرفسفات اضافه کنید.
  4. تخمیر به مدت دو هفته کنترل می شود و گهگاهی هم می زنیم.
  5. از محلول بارش استفاده نمی شود.

پانسمان بالا در بهار یا پاییز با تکرار هر دو هفته یک بار انجام می شود. با استفاده از مایع می توانید منطقه را قبل از حفر بارور کنید ، قبل از باردهی با آبیاری فاصله ردیف از گلدان توت فرنگی را تغذیه کنید. بلافاصله پس از ساخت پانسمان مایع ، گیاه به مقدار زیادی با آب سیراب می شود.

توجه! اجازه تماس محلول با برگهای گیاهان را ندهید. در غیر این صورت ممکن است منجر به سوختگی شود. بهترین زمان روز برای استفاده از کود عصر است.

قوانین تغذیه

استفاده از فضولات کبوتر به عنوان کود برای خاکهای لومی ، چرنوزم ها امکان پذیر است. در این خاک میزان رطوبت و هوموس لازم برای جذب نیتروژن وجود دارد. استفاده از آن در خاک ماسه ای به دلیل کمبود رطوبت معنی ندارد. اگر آهک در خاک وجود داشته باشد ، فضولات کبوتر باعث آزاد شدن آمونیاک می شود.

مصرف کود بهاره باعث افزایش عملکرد محصولاتی می شود که در این سایت به مدت 3 سال رشد می کنند. استفاده از فضولات کبوتر به صورت کمپوست به صورت تازه ، خشک و دانه ای باروری را در سال اول 65٪ ، در سال دوم – 25٪ ، در سال سوم – 15٪ افزایش می دهد.

تغذیه تازه برای زمستان توصیه می شود. در حال پوسیدگی ، خاک را با مواد مغذی اشباع می کند. معرفی کود تازه در بهار منع مصرف دارد ، زیرا امکان سوختن و پوسیدگی ریشه گیاهان وجود دارد. در این زمان ، مناسب ترین فرم مایع از بالا لباس. مدفوع و گرانول خشک بهتر است در حفر پاییزه استفاده شود.

 

ویژگی های کود محصولات مختلف

سیب زمینی رایج ترین محصول در زمین های باغ است. از کود آلی پرندگان برای آن به سه روش استفاده می شود:

  • به صورت مایع – یک سوم سطل فضولات کبوتر با آب رقیق می شود ، پس از چهار روز آنها 20 بار رقیق می شوند و 0.5 لیتر در هر چاه می ریزند.
  • ماده خشک یا دانه ای – قبل از کاشت اضافه شده است ؛
  • خشک – پراکنده در سایت برای حفاری با سرعت 50 گرم در هر متر مربع.
  • نحوه کود دادن به کاکتوس| اسکانو
  • امروز نیز نکاتی در مورد زمان کود دادن به گیاهان و نحوه خوراندن آنها به خاک و سپس … کودی که استفاده می کنید یک چهارم کود دهی معمولی در دیگر گیاهان باشد، زیرا کود بیش…
  • نحوه مصرف کودهای حیوانی به خاک – نهالستان ارغوان
  • Jul 15, 2016 — نحوه مصرف کودهای حیوانی به خاک در این مطلب مورد بررسی قرار می گیرد. کودها را باید درمزرعه بشکل یکنواخت پخش نموده سپس با شخم زیر خاک برد.
  • مقاله تاثیر کودها و ضایعات آلی مختلف بر رشد و نمو گیاه آلوئه ورا
  • به منظور مطالعه تاثیر کود ها و ضایعات الی مختلفی بر عملکرد و صفات رشد گیاه … با استفاده از پرداخت اینترنتی بسیار سریع و ساده می توانید اصل این مقاله را که … برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را…
  • مقاله تاثیر مصرف کود مرغی بررشد اندام هوایی و عملکرد محصول …
  • مقدار بهینه کود نیز عبارت بود از مصرف کود دامی به علاوه ازت به همراه70 کیلوگرم … برای آشنایی کامل با نحوه مرجع نویسی لطفا بخش راهنمای سیویلیکا (مرجع دهی) را…
  • کود هایی که باید برای تغذیه درخت پسته استفاده کنیدپسته. این امر به دلیل نقش مهم … معرفی و نحوه استفاده از کود سیلیکات پتاسیم … از فواید کود کبوتر در نگه داشتن خاک در وضعیت عالی، استفاده در دباغی، چرم سازی و ساخت باروت می توان نام برد.
  • نحوه کود دادن به گیاهان خانگی ، چه زمانی به گیاهان کود بدهیم …
  • برخی از کودها برای گیاهان برگ دار و برخی دیگر برای پرورش گل ها و درختان میوه … استفاده از این نوع کود باید در مواقعی از روز که هوا خنک است، صورت پذیرد تا دچار…
  • اثر تراكم گياهي و كود نيتروژن بر جذب نور و عملكرد ماده … – SID.ir
  • تراكم هاي 50، 150 و 250 بوته در مترمربع در مشهد و 30، 90 و 150 بوته در متر مربع در شيروان مورد استفاده قرار گرفت. كود نيتروژن در دو مقدار 50 و 200 كيلوگرم در هكتار…
دکمه بازگشت به بالا