ایرانی کسب و کارعمومی

انواع دیزل ژنراتور و اجزای آن

دیزل ژنراتورها “Diesel Generators” قادر هستند تا با استفاده از یک ژنراتور الکتریکی و یک موتور دیزل برق تولید کنند. همچنین این دستگاه وظیفه دارد تا در زمان‌هایی که سازمان‌ها، بیمارستان‌ها، منازل و… با قطعی برق روبرو می‌شوند به تولید برق بپردازد. این دستگاه از طریق یک موتور و ژنراتور دیزلی باعث ایجاد ولتاژ برق می‌شود. در ضمن برای انجام این فرایند از سوخت دیزل استفاده می‌کند. سایت ؟؟؟ بهترین و با کیفیت ترین دیزل ژنراتورها را در اختیار مشتریان قرار می‌دهد‌.

دیزل ژنراتور چیست؟

موتور دیزلی یا دیزل ژنراتور دستگاهی است که می‌تواند از طریق احتراق نوعی از سوخت مایع که سوخت دیزل نامیده می‌شود، حرکت چرخشی ایجاد کند. سپس ژنراتور حرکت چرخشی را به برق تبدیل می‌کند. پس به بیان دیگر دیزل ژنراتور دستگاهی است که انرژی مکانیکی را به انرژی الکتریکی تبدیل می‌کند.

لازم به ذکر است که این نوع سوخت در مقایسه با سوخت‌های دیگر مانند بنزین با دمای بالاتری سوزانده می‌شود. به همین دلیل کارایی بیشتر و قدرت بسیاری برای ژنراتور به ارمغان می‌آورد. اگر به دنبال دیزل ژنراتور اصل و مرغوب هستید ما به شما پیشنهاد می‌کنیم که حتماً به سایت؟؟؟ مراجعه نمایید.

انواع دیزل ژنراتور

بسته به کاربرد هریک از ژنراتورها، کارخانه‌های سازنده ژنراتور، چهار نوع دیزل ژنراتور را تولید می‌کنند که شامل اضطراری، پرایم، دائم و چند منظوره هستند. ژنراتور وظیفه دارد تا توان مورد احتیاج پیش‌ بینی شده معتبر را بدون رساندن هیچ گونه آسیبی فراهم کند. این کار در صورتی امکان پذیر می‌شود که یک یا چند رتبه به ژنراتور داده شود. انواع دیزل ژنراتور عبارت‌اند از:

ژنراتور اضطراری “Standby”

این نوع ژنراتور در هنگام قطع برق شهری به صورت خودکار و خود به خود اقدام به تأمین برق مشترکین می‌کند. این مدل از ژنراتور که به صورت استندبای است؛ فقط چند ساعت در ماه فعالیت می‌کند. اما در مدل‌های دیگری از ژنراتورها مانند ژنراتورهای پرایم به صورت پیوسته عمل می‌کنند. هنگامی که یک ژنراتور جایگزین کار می‌کند، احتمال دارد با شرایطی به خصوص عمل کند. به عنوان مثال در حین فعالیت 10% بار اضافه منظور گردد.

جالب است بدانید که شرکت‌های سازنده بر اساس توافق جهانی برای هر نوع ژنراتور رتبه‌ای قائل می‌شوند. این رتبه بندی‌های استاندارد به این دلیل ارائه می‌شوند تا دسترسی‌های لازم را برای انتخاب صحیح بدهند. دلیل دیگر این رتبه بندی‌ها آن است که مقایسه بسیار مطلوبی بین سازنده‌ها‌ی مختلف صورت گیرد. به همین دلیل احتمال اینکه از عملکرد نادرست ماشین جلوگیری شود زیاد است و الگوی مشخصی برای طراحان مشخص می‌شود.

ژنراتور پایه “Prime”

ژنراتور پایه اغلب در مکان‌هایی که به طور موقت به برق احتیاج دارند مورد استفاده قرار می‌گیرند. به عنوان مثال در اردوگاه‌ها، نمایشگاه‌ها، اکتشاف معادن و کمپ‌ها به میزان زیادی از این نوع ژنراتور استفاده می‌شود. در موارد دیگر هم ژنراتور‌های پایه در مکان‌هایی استفاده می‌شوند که تنها مرجع توان باشد. از این رو، برای ارتباط راه دور با معادن، سایت‌های ساختمانی، زمین برگزاری نمایشگاه و فستیوال و… مورد استفاده قرار می‌گیرند.

ژنراتور دائم کار “Continuous”

از ژنراتور دائم کار برای امور نیروگاهی یا برق سراسری استفاده می‌شود. همچنین این نوع ژنراتور دارای قابلیت فراهم کردن توان پیوسته برای یک بار ثابت تا رتبه کامل خروجی برای زمان‌های نامحدود است. معمولاً به ژنراتورهایی دائم کار گفته می‌شود که در صورت قطعی برق، بتوانند بدون وقفه خروجی بدون نوسانی داشته باشند. همچنین از این نوع ژنراتورها برای تأمین منبع بی وقفه برق در مکانی که برق وجود ندارد استفاده می‌شود. در این نوع ژنراتور اصطکاک بین قطعات بیشتر است.

اگر به سایت ؟؟؟مراجعه کنید انواع دیزل ژنراتورها را مشاهده خواهید کرد و دستتان برای انتخاب یک دیزل ژنراتور باکیفیت و قوی باز تر است.

ژنراتور چند منظوره

ما به شما توصیه می‌‌کنیم که برای فعالیت‌هایی با رویکرد اقتصادی از این نوع ژنراتورها استفاده نکنید. به عنوان مثال احتیاج نیست که یک مولد دائمی که تابلوی کنترل اتوماتیک ژنراتور دارد؛ در هنگام قطع برق شهر مورد استفاده قرار گیرد. به هر حال، معمولاً فرض می‌شود که یک ژنراتور در حالت اضطراری ۱۰۰۰ کیلووات است، به همین ترتیب بهتر است که در حالت پایه و دائم به ۸۵۰ و ۸۰۰ کیلووات اکتفا شود. همچنین شیوه باردهی مولد در دفترچه مشخصات مولدها قرار دارد.

بیشتر بخوانید: معرفی برند های دیزل ژنراتور

اجزای تشکیل دهنده دیزل ژنراتور

دیزل ژنراتورها دارای اجزای مختلفی هستند که عبارت‌اند از:

دینام

دینام یکی از مهم ترین اجزای این دستگاه است. همچنین دینام باعث تبدیل انرژی مکانیکی به انرژی الکتریکی خواهد شد. دینام از یک روتور ساخته شده است. این روتور میدانی مغناطیسی تولید می‌کند. به همین دلیل روتور اصلی ترین بخش دینام است. هنگامی که روتور شروع به چرخش می‌کند؛ الکتریسیته تولید شده و آهنربای اطراف آن برای تولید میدان مغناطیسی، مرتب می‌شوند و در استاتور روی سیم کشی مسی حرکت می‌کنند. میدان مغناطیسی قادر است تا ولتاژی تولید کند که استاتور آن را جذب کند و در نهایت این انرژی را به رگولاتور بفرستد. این فرایند باعث می‌شود تا برق مورد نیاز توزیع شود و ولتاژ دریافتی کنترل شود.

سیستم سوخت

معمولاً یک مخزن سوخت قادر است برای فعالیت دستگاه حدود 6 تا 8 ساعت ظرفیت داشته باشد. همچنین مخزن سوخت در ژنراتورهای کوچک دقیقاً در قسمت بالای قاب قرار دارد. در خصوص ژنراتورهای تجاری امکان دارد تا مخزن سوخت به صورت نصب خارجی باشد.

تنظیم کننده ولتاژ

تنظیم کننده ولتاژ باعث تنظیم ولتاژ خروجی می‌شود. این بخش ولتاژی خروجی AC را می‌گیرد و آن را به جریان DC تبدیل می‌کند.

سیستم اگزوز

دودی که از اگزوز دیزل ژنراتور خارج می‌شود؛ دارای مواد شیمیایی بسیار خطرناکی است. از این رو، برای خارج شدن این گازها باید از سیستم اگزوز بهره گرفته شود. همچنین جنس لوله‌های اگزوز از فولاد، فرفورژه و چدن هستند.

رگولاتور ولتاژ

این قطعه برای کنترل نوسانات برق استفاده می‌شود. رگولاتور ولتاژ قادر است تا از وارد شدن آسیب به المان‌های مدار پیش گیری نماید.

سیستم روانکاری

در کل درون یک ژنراتور قطعات متحرکی قرار دارد. همچنین برای اینکه قطعات متحرک عملکرد طولانی و روان تری داشته باشند؛ لازم است تا از یک سیستم روانکاری بهره گرفته شود.

شارژر باطری

استارت دیزل ژنراتور از طریق باتری کار می‌کند. همچنین شارژر باتری مسئولیت تأمین ولتاژ دقیق شارژ را بر عهده دارد. نکته‌ای که وجود دارد این است که شارژرهای باتری معمولاً برای جلوگیری از خوردگی از جنس فولاد ضد زنگ هستند.

کنترل پنل

کنترل پنل رابط کاربری ژنراتور است. انواع کنترل پنل عبارت‌اند از:

  • کنترل پنل اتوماتیک
  • کنترل پنل دستی

بیشتر بخوانید: دیزل ژنراتور ولوو

گیج‌های موتور

گیج‌های مختلف نیز دارای پارامترهای مختلفی مانند سرعت چرخش موتور، ولتاژ باتری، دمای مایع خنک کننده، فشار روغن و مدت زمان فعالیت هستند. در صورتی که به صورت مستمر تحت نظر باشند؛ باعث می‌شوند تا با قرار گرفتن این موارد از سطح آستانه خود، ژنراتور خاموش شود.

سیستم خنک کننده

دیزل ژنراتورها گرمای بسیار زیادی تولید می‌کنند. این گرما می‌تواند به سیستم‌های دستگاه آسیب وارد کند. سیستم خنک کننده قادر است تا با استفاده از مایع خنک کننده که می‌تواند آب یا هر چیز دیگری باشد؛ گرما را جذب کند و از طریق مبدل حرارتی گرما را به هوا یا مایع انتقال دهد.

موتور دیزل

این قطعه منبع انرژی مکانیکی است.

سایبان

سایبان برای کاهش صدای موتور مورد استفاده قرار می‌گیرد.

قاب مونتاژ اصلی

چارچوب اصلی مونتاژ باعث می‌شود تا کل اجزای ژنراتور دیزلی در درون خود جای دهد.

خرید دیزل ژنراتور

اگر به دنبال خرید دیزل ژنراتور باکیفیت و مرغوب هستید؛ ما به شما سایت بهار نیوز را پیشنهاد می‌کنیم. همچنین برای دریافت اطلاعات بیشتر می‌توانید با کارشناسان سایت تماس بگیرید و یک انتخاب عالی داشته باشید.

دکمه بازگشت به بالا