تندرستی

تیم‌های رباتیک ایران به فینال مسابقات First Global راه پیدا کردند

اولین مسابقه بین المللی جهانی رباتیک هر ساله توسط دانشگاه های MIT و Yale با هدف برابری آموزشی و تقویت روحیه علمی برگزار می شود. تیم های ایرانی نیز از سال 2017 در دوره های مختلف این مسابقات شرکت کرده اند که در آخرین حضور این مسابقات که به سال 2021 برمی گردد، این تیم ها با ارائه ربات هایی برای حل مشکل زباله مقام دوم را کسب کردند و همچنین جایزه چالش بزرگ را دریافت کردند.

رشته‌های «ربات‌ها و محیط‌زیست»، «ربات‌ها و آلودگی آب‌های شیرین»، «تولید انرژی سبز» و «آلودگی بستر اقیانوس‌ها» به‌عنوان سرفصل‌های اولین مسابقه جهانی 2022 اعلام شده است که با توجه به این سؤالات، تیم ایرانی موفق شد با طراحی و عرضه دستگاه رباتیک جذب کربن به فینال این مسابقات راه یابد. این تیم از سه گروه و در مجموع 22 نفر تشکیل شده است.

تیم های ایرانی در مسابقات 2022 علاوه بر شرکت در مسابقه و طراحی ربات های جاذب کربن، در بخش جایزه چالش فناوری جدید نیز حضور دارند. در این بخش، تیم ها موظفند برای مشکلاتی که در زمینه انتشار کربن در شهر و کشورشان وجود دارد، راه حلی رباتیک ارائه دهند.

تیم های رباتیک ایران پس از ارائه طرح خود در بخش مسابقه، توانستند در بین 10 تیم از 186 کشور شرکت کننده به مرحله دوم این مسابقات راه پیدا کنند. مسئولان برگزاری این مسابقات طی ایمیلی به اعضای تیم اعلام کرده اند که توانسته اند جزو تیم هایی باشند که می توانند در مرحله دوم این مسابقات شرکت کنند.

ایمیل تیم های رباتیک ایران در فینال مسابقات فرست گلوبال

در این مرحله که کشورهای ایران، بلیز، بوسنی و هرزگوین، کانادا، یونان، اندونزی، ماداگاسکار، رومانی، اسلواکی و زیمبابوه وارد شده اند، تیم ها باید طرح رباتیک خود را به صورت زنده در اختیار کارشناسان و داوران قرار دهند. این مرحله از مسابقات از 11 تا 16 اکتبر (19 تا 24 مهرماه) در شهر ژنو سوئیس برگزار می شود.

تیم ایران حاضر در این مسابقات را نوجوانان ایرانی و افغانستانی تشکیل می دهند و اعضای آن تنها نوجوانان نخبه از بهترین مدارس کشور نیستند. علاوه بر این نوجوانان، افرادی از مناطق محروم تهران، اصفهان، شیراز و… نیز حضور دارند. در این تیم و برخی از آنها توسط نهادهای حمایتی حمایت می شوند. این تیم پیش از این موفق به طراحی و ساخت سطل هوشمند شده است و از این طریق می تواند علاوه بر رفع مشکل زباله، راه حلی برای کوتاه کردن دست مافیای زباله این معضل زیست محیطی باشد.

در مسابقات فرست گلوبال همه تیم ها دارای قطعات مشخصی هستند و موظفند ربات خود را فقط با همین قطعات خاص بسازند تا در تجهیزات بین همه تیم ها برابری وجود داشته باشد و قطعات مورد استفاده کشورهای پیشرفته تر و بهتر از آن بهتر نباشد. که تیم های کشورهای دیگر …

تاکنون 150 دانش آموز طی هفت سال در دوره های مختلف این مسابقات شرکت کرده اند و بیش از 350 دانش آموز از خدمات آموزشی این تیم بهره مند شده اند. مسابقه First Global چالشی است که در آن تیم ها در زمینه های ریاضیات، محیط زیست، مهندسی و رسانه کارآموزی می کنند.

227227

دکمه بازگشت به بالا