بین الملل

کانادا در موضوع سقوط هواپیمای اوکراینی به دنبال چیست؟

به گزارش گروه سیاست خارجی خبرگزاری آنلاین مجله روز ، در 7 ژانویه 2009 یک هواپیمای هواپیمایی اوکراین به دلیل خطای انسانی و شلیک موشکی پس از خروج از فرودگاه امام سقوط کرد خمینی و 176 مسافرش ، از جمله مهمانداران ایرانی ، کانادایی ، افغانی ، سوئدی ، انگلیسی و اوکراینی درگذشتند. طبق گفته دولت کانادا ، 63 مسافر هواپیما شهروندان کانادا بوده اند. در این هواپیما 11 اوکراینی ، 17 سوئدی ، چهار افغانی و چهار انگلیسی نیز حضور داشتند.

جمهوری اسلامی ایران پس از حادثه تمایل خود را برای پرداخت غرامت اعلام کرد. صبح روز 12 ژانویه ، ستاد کل نیروهای مسلح اعلام کرد که بلافاصله مقصر را به دادگستری نیروهای مسلح اعلام می کند تا با این قانون برخورد قانونی شود.

جمهوری اسلامی ایران از همان ابتدا با تیم های فنی و سیاسی اوکراین و کانادا در زمینه صدور ویزا ، بازدید از سایت و حتی پزشکی قانونی همکاری کرد. علاوه بر این ، وی مشاوره های زیادی با کشورهای درگیر در این پرونده داشته است. از رایزنی ها در سطح وزرا و معاونان خارجه ، سفرا و حتی در سطح روسای جمهور گرفته تا گفتگوی قضایی. البته شیوع ویروس کرونا از جمله خواندن جعبه های سیاه ، روند را کمی کند می کند. در ابتدا ، کیف اعلام کرد که می تواند جعبه های سیاه هواپیما را بخواند ، اما پس از اینکه در ایران مشخص شد دولت اوکراین تجهیزات لازم برای خواندن جعبه های سیاه را ندارد ، سرانجام جعبه ها ارسال شد در فرانسه در اواسط ماه ژوئیه و با حضور کشورهای مرتبط بازخوانی شد. شد.

در این رابطه محسن بهاروند معاون وزیر امور خارجه در مصاحبه ای در تاریخ 21 ژوئیه گفت: “ما به عنوان کشوری که این حادثه ناخوشایند اتفاق افتاده است ، در این مدت آنچه که وظیفه خود بود مطابق با مقررات بین المللی و ایران انجام داده ایم.” برای امور حقوقی و بین المللی. و ما طبق کنوانسیون شیکاگو به ترتیب جلو رفتیم. در پاییز ، ما از کشورهایی که شهروندانشان جان خود را از دست داده اند دعوت کردیم تا در تحقیق شرکت کنند ، در این میزبان هیئت های بزرگی از همه کشورها ، به ویژه اوکراین و کانادا بودیم. ما از ارائه هرگونه درخواست از این هیئت ها دریغ نکردیم و به آنها اجازه دسترسی به همه چیز ، از جمله محل برخورد را دادیم و به آنها اجازه دادیم آزمایشات را بدون محدودیت انجام دهند. حتی برای قربانیان این حادثه ، دسترسی لازم به پزشکی قانونی و دیدن آزمایشگاه های ما به آنها داده شد. (اینجا بخوانید)

به گزارش فارس ، به این معنا و قبل از ارسال جعبه ها ، در روز دوشنبه دوم تیرماه محمد جواد ظریف وزیر امور خارجه جمهوری اسلامی ایران در گفتگوی تلفنی با فرانسوا فیلیپ شامپاین ، وزیر امور خارجه کانادا ، به وی اطلاع داد که ایران به زودی جعبه های سیاه هواپیمای اوکراین را به فرانسه می فرستد تا اطلاعات را بخوانید وزیر امور خارجه کانادا (+) همچنین تصمیم ایران برای ارسال جعبه های سیاه به سازمان جستجوی پرواز فرانسه را ستود.

در این مدت ایران با کارشناسان ایکائو و کشورهای درگیر همکاری کامل داشته و کلیه تعهدات خود را انجام داده است. لازم به ذکر است که ، طبق کنوانسیون شیکاگو ، رسیدگی به این پرونده در صلاحیت کشوری است که حادثه در آن اتفاق افتاده است و به تبع آن ایران از این نظر صلاحیت دارد.

در همین راستا ، طبق گفته مقامات ایرانی ، شش نفر پس از این حادثه دستگیر شدند ، سه نفر از روز اول حادثه در بازداشت باقی مانده اند ، سه نفر با قرار وثیقه آزاد شده اند ، همه رده های نظامی بازجویی شده اند از اپراتور و بالاتر ، و ده ها نفر برای بازجویی و بازجویی احضار شده اند.

در این دوره به عنوان منوچهر مرادی سفیر ایران در کی یف گفت که ایران سه گزارش تخصصی منتشر کرده و کارشناسان ایکائو ، کارشناسان ایرانی و اوکراینی و سایر کشورها به دلیل وضعیت کرونا جلسات مجازی برگزار کرده اند. به دنبال بازخوانی جعبه های سیاه در پاریس ، ایران و اوکراین نیز جلسه ای را در اوایل ماه اوت اداره کردند. محسن بهاروند معاون حقوقی و امور بین الملل وزیر امور خارجه در کیف دیدار کرد و دو طرف توافق کردند که دور بعدی گفتگوها ، که همچنین به موضوع غرامت نیز می پردازد ، از اواخر 19 تا 21 در تهران برگزار شود. اکتبر (28-30 اکتبر). .

در بحث جبران خسارت ، مرادی ، سفیر ایران ، در مصاحبه ای اظهار داشت: ما یک جلسه مجازی با کشورهای دیگر علاقه مند به جبران خسارت داشتیم. در این جلسه ، سایر کشورها توافق کردند که اوکراین باید نماینده و سخنگوی آن برای جبران خسارت در مذاکرات با ایران باشد ، بنابراین ما در مورد جبران خسارت با اوکراین صحبت می کنیم و البته ، توافق سایر کشورها باشد. بگیر

به گزارش فارس ، جمهوری اسلامی ایران همچنین ادعا کرده است که مبنای جبران خسارت قوانین و قراردادهای بین المللی است که ایران عضو آن است.

منوچهر مرادی “در مذاکرات کیف ، توافق شد که ایران گزارش نهایی را در اسرع وقت آماده کند ، و ما سعی خواهیم کرد این گزارش را قبل از دور بعدی مذاکرات آماده کنیم و قطعا یک نسخه را برای طرف اوکراینی ارسال می کنیم تا آماده شود. “سفیر ایران در کیف گفت. بازخورد خود را به گزارش اعمال کنید. در این رابطه به خبرنگار آنلاین مجله روز اطلاع داده شد که این گزارش تهیه شده و انتظار می رود هفته آینده منتشر شود. این گزارش یک گزارش جامع است که شامل تحقیقات میدانی و مصاحبه با کسانی که از این مسئله مطلع بودند و همچنین نتایج بازخوانی جعبه سیاه است.

* کانادا به دنبال چه چیزی است؟

اکنون ، با توجه به همکاری ایران در خاتمه دادن به این پرونده ، به نظر می رسد که دولت کانادا مانند گذشته اهداف دیگری را نیز در این مورد و در شیلات سیاسی خود دنبال می کند. علی رغم جلسات وزیر خارجه ایران و نخست وزیر کانادا و همچنین وزیر امور خارجه کانادا و رایزنی های تلفنی بین دو وزیر خارجه و تمایل طرف ایرانی برای گفتگو. اتاوا هنوز به این تبلیغ پاسخ نداده است. این کشور به دنبال بهره برداری بیشتر از پرونده است. حتی برخی از منابع می گویند که کانادا در تلاش است اوکراین را در این پرونده دخیل کند ، هرچند که کیف به درخواست کانادا پاسخ مثبت نداده است.

از این نظر نیز محسن بهاروند معاون وزیر خارجه در امور حقوقی و بین المللی در مصاحبه ای در ماه آگوست گفت: “اگر کشورهای مخالف کاری را که ما با اوکراین انجام دادیم بپذیرند ، همان کار با آنها نیز انجام خواهد شد.” در غیر این صورت ، ما مایل هستیم با کشورهای دیگر از جمله کانادا ، انگلستان و سوئد که به نوعی با این موضوع در ارتباط هستند ، به طور دوجانبه گفتگو کنیم. ما قصد استفاده سیاسی از این موضوع را نداریم و به هیچ کس اجازه استفاده سیاسی را نمی دهیم. ما با طرف اوکراینی توافق کردیم که اجازه ندهیم هیچ کشور ثالثی بر این مسئله تأثیر بگذارد.

در همین راستا ، در تاریخ 12 سپتامبر ، به دنبال انتشار برخی گزارش ها مبنی بر شکایت کانادا از کانادا به وزارت امور خارجه ایران در مورد هواپیمای اوکراینی ، سعید خطیب زاده سخنگوی وزارت امور خارجه (+) اظهار داشت: “ما در اخبار رسانه ها با این موضوع آشنا شدیم.” بدیهی است که وزارت امور خارجه چنین چیزی را دریافت نکرده یا دریافت خواهد کرد. هرکسی که اصول حقوق بین الملل را بداند می داند دادگاه کانادا صلاحیت رسیدگی به آنچه خارج از صلاحیت آن اتفاق افتاده را ندارد.

سخنگوی هیئت دیپلماتیک با اشاره به اینکه این پرونده در دو جهت مذاکره با دولت اوکراین و مراحل قضایی در داخل ایران در حال پیگیری است ، افزود: در ایران نیز این پرونده توسط دادگاه صالح “. و البته هرکسی اعم از حقیقی و حقوقی می تواند شکایت کند. اگر دولت کانادا قصد دارد به خانواده های نیازمند این حادثه کمک کند ، باید به دلایل خاص سیاسی این نمایش ها را متوقف کند.

* کانادا و خواستار تحقیقات مستقل است

اخیراً نیز دفتر فرانسوا فیلیپ شامپاینوزیر امور خارجه کانادا به آسوشیتدپرس گفت که تیم تحقیقاتی کانادا در حال جمع آوری ، طبقه بندی و بررسی مستقل تمام اطلاعات ، شواهد و اسناد موجود در مورد سقوط هواپیمای اوکراینی است.

وزارت امور خارجه کانادا اظهار داشت که س fundamentalالات اساسی در مورد جزئیات این حادثه و دلیل آن وجود دارد.

شایان ذکر است که کانادا نه تنها به دنبال بهانه ای در این زمینه است ، بلکه پس از قطع روابط دیپلماتیک و سیاسی دو کشور و با وجود چندین دور مذاکره و درخواست طرف ایرانی برای برقراری روابط کنسولی برای ارائه خدمات. به هموطنان ایرانی مقیم کانادا. حساس هم نیست. در 7 سپتامبر 2012 ، دولت کانادا اعلام کرد که سفارت در تهران را تعطیل کرده و روابط خود را با جمهوری اسلامی ایران به حالت تعلیق درآورده و به دیپلمات های ایرانی 5 روز فرصت داده است تا کشور را ترک کنند و از آن زمان ، روابط دیپلماتیک و سیاسی بین دو کشور قطع شده است. است.

از این نظر نیز سید عباس موسوی سخنگوی سابق وزارت امور خارجه (+) گفت: “متأسفانه ، كانادایی ها ، علی رغم ادعاهایشان ، و گاهی اوقات می بینیم كه آنها بسیار دلسوز ایرانی ها هستند ، اما سال ها علاوه بر قطع روابط سیاسی ، صدها هزار ایرانی در کانادا تصمیمات و خدمات کنسولی خود را به حالت تعلیق درآورده اند. ” این باعث ناراحتی آنها شده بود که باید در زمانهای مختلف و به زبانهای مختلف به آنها بگوییم که این موارد باید از هم جدا شوند و اگر اراده ای وجود داشته باشد ، ما مایل به همکاری برای باز کردن بخشهای کنسولی سفارتها و ارائه خدمات کنسولی به ایرانیان هستیم. البته ارائه خدمات به هموطنان از راه های دیگری انجام می شود اما هموطنان ایرانی مقیم کانادا از این نظر با مشکل روبرو هستند.

موسوی درباره مهمترین مانعی که کانادایی ها در برقراری روابط کنسولی پیش روی خود دارند ، گفت: “آیا ما نمی دانیم چرا آنها درخواست ایران را قبول نمی کنند؟” آنها می گویند چون ما هیچ رابطه سیاسی نداریم و این بهانه زیاد شنیدنی نیست. بعد از سقوط هواپیما ، کاسه ها از خاکستر گرمتر می شوند ، اما زمانی می رسد که به صدها ایرانی در کانادا خدمت می کنیم که ما می خواهیم آنها برای حل مسائل کنسولی زحمت نکشند ، اما آنها آنها را نادیده می گیرند. ما در ادعاها و اهداف او شک داریم.

* دولت کانادا رفاه 400000 ایرانی مقیم این کشور را به اهداف سیاسی پوچ خود گروگان گرفته است

موسوی سخنگوی پیشین وزارت امور خارجه همچنین گفت كه دولت كانادا رفاه 400000 ایرانی مقیم این كشور را به اهداف سیاسی پوچ خود گروگان گرفته است: “ما بارها اعلام كردیم كه مایل به مذاكره با کانادا برای آغاز همکاری کنسولی ، از جمله ما مفسدان اقتصادی هستیم که کانادا را وطن خود قرار داده ایم و بار دیگر بر تمایل خود برای مذاکره با کانادا تأکید کرده و از دولت می خواهیم که از مسائل سیاسی بهانه ای برای جلوگیری از تأمین منابع استفاده نکند. خدمات کنسولی به افراد و شهروندان ، و مهمتر از همه همکاری در افتتاح دفاتر کنسولی در دفاتر محافظت از منافع دو کشور در تهران و اتاوا.

در همین راستا ، در یک گفتگوی تلفنی روز پنجشنبه ، 22 خرداد 1395 محسن بهاروند و خانم مارتا مورگان معاونان وزیر امور خارجه ایران و کانادا بهاروند به دلیل تعداد زیاد ایرانیان مقیم کانادا و مشکلاتی که در دریافت خدمات کنسولی دارند و همچنین مسائل حقوقی و نیاز به تماس خانواده های کسانی که در سانحه هوایی جان خود را از دست داده اند. دولت کانادا می خواست موانع خدمات کنسولی برای شهروندان ایرانی و کانادایی را برطرف کند و اجازه دهد شهروندان هر دو کشور این خدمات را دریافت کنند ، اما طرف کانادایی با به تعویق انداختن موضوع شهروندان ایرانی در کانادا به درخواست همتای ایرانی پاسخ داد. و ایجاد خدمات کنسولی. به سمت آینده بود. (بیشتر بخوانید)

با توجه به رویکرد کانادایی و علیرغم اینکه جمهوری اسلامی ایران بارها تمایل خود را برای بحث در مورد سرنگونی هواپیمای اوکراینی ابراز داشته است ، به نظر می رسد که دولت اتاوا هنوز به دنبال بهانه گیری و سیاست زدگی موضوع است. . بعید به نظر می رسد که دولت موفق به کسب چیزی شود. قطعاً ایران اجازه هیچگونه سو any استفاده سیاسی در این زمینه را نمی دهد. جمهوری اسلامی ایران تاکنون در این زمینه همکاری کرده و این روند حتی بدون همکاری کانادا نیز در جریان است.

انتهای پیام /


دکمه بازگشت به بالا