ایرانی کسب و کارجامعه و خانواده

مناسب ترین زمان بازدید از کردان ؟

تاریخچه روستای زیبای کردان و نکاتی که باید بدانید

روستای کردان از حیث قدمت تاریخی یکی از قدیمی‌ترین روستاهای شهر کرج است. طبق یافته‌های باستان‌شناسان و مطالعات پژوهشگران سابقه استقرار و سکونت در این روستا به قبل از قرن 6 هجری برمی‌گردد. این روستا در گذشته مرکز سیاسی و جغرافیایی کرج به‌شمار می‌رفت و ساکنان آن نیز حاشیه‌نشین قلمداد می‌شدند؛ اما طی سال‌های متمادی دوران پرفرازونشیبی گذرانده و تغییرات زیادی در گذرگاه تاریخ در حیات کردان رخ داده است.

امروزه این روستا به دلیل طبیعت بی‌نظیری که دارد باعث شده اقشار مرفه از شهرهای هم‌جوار از جمله تهران و کرج جذب آن شده و با سرمایه‌گذاری‌ها و خرید ویلا باعث رونق اقتصادی روستای کردان شوند. این سرمایه‌گذاری‌ها در ایجاد کارخانه‌های بافندگی و ریسندگی، کارتن‌سازی و مرغداری اهمیت فراوانی داشته و روستای کردن را به قطب اقتصادی شهر کرج تبدیل کرده است.

فرهنگ و آداب و رسوم روستای کردان

شهرستان ساوجبلاغ یکی از شهرستان‌های استان البرز است. این شهرستان و روستاهای اطراف آن از جمله روستای کردان دارای آداب و رسوم هفت‌هزارساله‌ای هستند. آیین‌ها و مراسم‌هایی که در این روستا برگزار می‌شود تقریباً در بین کلیه اقوام ایرانی مشابه است؛ اما برخی موارد فقط به خود روستای کردان اختصاص دارد. از جمله می‌توان به مراسم نوروز اشاره کرد. این عید که از بزرگ‌ترین اعیاد ایرانیان است از دوره ایران باستان به جا مانده و در تمام دنیا، در یک زمان و تقریبا به طور یکسان اجرا می‌شود.

در روستای کردان نیز مردم این روستا با رسوم خاصی به استقبال بهار می‌روند. مراسم نوروز خوانی یکی از رسم‌های زیبای ایام نوروز در این روستا است. در این مراسم چندنفر با ساز در کوی و برزن روستای کردان با گویش‌های مختلف محلی به خواندن شعر پرداخته و آمدن بهار را نوید می‌دهند. از دیگر مراسم‌هایی که در روستای کردان از دیرباز بین اهالی رایج است مراسم تخم‌مرغ‌شکنی است. در این مراسم اهالی روستا تخم‌مرغ‌ها را همراه با پوست پیاز می‌پزند تا تخم‌مرغ‌ها رنگ بگیرند و سپس آن‌ها را به رسم عیدی در نوروز و چهارشنبه‌سوری به کودکان هدیه می‌دهند.

کردان و روستاهای اطراف آن

کردان منطقه‌ای بزرگ است که امروزه با نام کردان کرج شناخته می‌شود. در واقع این منطقه شامل روستای کردان و روستاها و توابع اطراف آن می‌شود. هریک از این روستاهای اطراف دارای جاذبه‌های طبیعی، جاهای دیدنی و ویلاهای زیبایی هستند. ازجمله معروف‌ترین این روستاها که مقصد بسیاری از مسافران در داخل و خارج از کشور ایران هستند می‌توان به موارد زیر اشاره کرد.

  • روستای طاووسیه
  • روستای سنقرآباد
  • روستای افشاریه
  • روستای چهارباغ
  • روستای زعفرانیه
  • روستای زکی آباد
  • روستای حصار
  • روستای آغلان تپه
  • روستای سهیلیه
  • روستای سیف آباد
  • روستای لشگر آباد
  • روستای تهران دشت

اقتصاد روستای کردان

روستای کردان در سال‌های گذشته منطقه حاشیه‌نشینی به‌شمار می‌رفت. همین موضوع سبب شد تا کارخانه‌های بسیاری از جمله کارخانه آلومینیوم‌سازی، کارتن‌سازی، کارگاه‌های ریسندگی و بافندگی، مرغداری و غیره در اطراف این روستا ایجاد شوند. احداث این کارخانه نقش مهمی در اشتغال‌زایی اهالی این روستا، کسب درامد، ماندگاری مردم و خصوصاً جوانان در این روستا و از همه مهم‌تر اقتصاد روستای کردان داشته است. همچنین با توجه به موقعیت جغرافیایی و طبیعت بکر کردان، قیمت زمین و املاک در این منطقه در طول زمان افزایش یافته و رفته‌رفته در کنار باغ‌ها و رودخانه‌ها ویلاهای لوکس و مدرن ساخته شده‌اند. گسترش ویلاسازی و وجود کارخانه‌های مهم روستای کردان را به قطب اقتصادی کرج تبدیل کرده است.

وضعیت آب‌و‌هوای کردان

پس از کسب اطلاعات راجع به این که کردان کجاست، یکی از مهم‌ترین سؤالاتی که پیش می‌آید، وضعیت آب‌و‌هوای روستای کردان است؟

کردان مانند سایر ویژگی‌هایش، از آب‌وهوای دلپذیری نیز برخوردار است و جزو مناطق خوش آب‌و‌هوا اطراف تهران و البرز محسوب می‌شود. این روستا در تابستان گرمای عذاب‌آوری ندارد و در زمستان نیز سرمای طاقت‌فرسا شرایط را سخت نمی‌کند، بلکه هوا همیشه معتدل و ملایم است. هوای خنک و مناسب این روستا می‌تواند شرایط عالی را برای بازدید از جاهای دیدنی کردان فراهم آورد. بیشترین دمای ثبت‌شده این منطقه ۳۰ درجه سانتی‌گراد و مربوط به ماه مرداد بوده و کمترین آن ۲ درجه سانتی‌گراد در بهمن ماه است.

بهترین فصل برای سفر به کردان

به علت وجود امکانات و شرایط متعددی که در این روستا قرار دارد، جاهای دیدنی کردان در هر فصلی می‌تواند جذابیت‌های خود را داشته باشد. هیچ‌گونه محدودیتی از لحاظ آب‌و‌هوا برای سفر به این روستا وجود ندارد. کردان در هر فصلی زیباست؛ اما به دلیل آب‌و‌هوای نسبتاً خنک این منطقه، در تعطیلات نوروز و روزهای گرم تابستان می‌تواند جزو بهترین گزینه‌های انتخابی برای سفر باشد.

به دلیل وجود کوه‌های بی‌نظیر در این منطقه، در فصل زمستان ارتفاعات معمولاً از برف پوشیده شده‌اند که انتخاب جذابی برای یخ‌نوردان خواهد بود. زیبایی‌های کردان در فصل پاییز هم به پایان نمی‌رسد. برای افرادی که علاقه‌مند به قدم‌زدن میان برگ‌های زرد و نارنجی درختان هستند، این روستا در فصل پاییز گزینه بسیار جذابی است.

غذاهای محلی کردان

تجربه چشیدن طمع غذاهای محلی که تا کنون نخورده‌ایم، بسیار جذاب است. در اقامتگاه‌های بوم‌گردی روستای کردان، می‌توانید این تجربه را با غذاهایی نظیر یوان آش، لوبیا پیله و مرجو خورش که جزو غذاهای محلی این منطقه به شمار می‌آیند، به دست آورید.

رستوران‌های کردان

چشیدن طعم غذاهای سنتی و بومی مقصد سفر یکی از جذاب‌ترین بخش‌های مسافرت است؛ بنابراین پیداکردن رستوران خوب و باکیفیت و خوردن غذاهای خوشمزه خاطرات سفر را دوچندان می‌کند. کردان نیز علاوه بر جاهای دیدنی و طبیعی، رستوران‌های مدرن و سنتی فراوانی دارد که هرکدام در بهترین جاهای این منطقه قرار گرفته‌اند که در ادامه به معرفی چند مورد از این رستوران‌ها پرداخته‌ایم.

رستوران سنتی باغ ارم کردان

اگر می‌خواهید طعم لذیذ غذاهای ایرانی و محلی را در کنار طبیعت زیبای رودخانه برغان بچشید حتماً در سفرتان به کردان به رستوران سنتی باغ ارم سری بزنید. این رستوران در ابتدای جاده برغان در کردان واقع شده است و یک حیاط بسیار بزرگ پر از تخت و آلاچیق‌های زیبا دارد که در کنار رودخانه برغان و درختان سرسبز قرار گرفته‌اند. البته فضای داخلی این رستوران نیز به اندازه فضای بیرونی چشم نواز است و معماری زیبا و شکیلی دارد و دکوراسیون آن نیز سنتی است.

آدرس رستوران سنتی باغ ارم کردان: ایران، کرج، شهرک کردان، کیلومتر 4 جاده برغان، دوراهی آغشت.

رستوران سمائی کردان

یکی دیگر از رستوران‌های زیبایی که در بلوار شهدای کردان واقع شده، رستوران سمائی است. در این رستوران انواع غذاهای خوشمزه ایرانی، انواع کباب‌ها، دسرها و نوشیدنی‌های متنوع در یکی محیطی دلنشین و زیبا با کیفیت و قیمت عالی سرو می‌شود.

آدرس رستوران سمائی کردان: ایران، کرج، بلوار شهدای کردان، مابین کوچه‌ی کیایی و مریم.

رستوران سنتی آلما کردان

رستوران سنتی آلما در جاده کردان و ابتدای بلوار شهدای کردان واقع شده است این رستوران تلفیقی از رستوران سنتی و مدرن است و علاوه بر تخت‌های سنتی دارای میز و صندلی نیز هست. در رستوران آلما انواع غذاهای محلی و ایرانی ازجمله کوفته تبریزی، چلوکباب، دیزی و ماهی با کیفیت عالی و در درون سینی سرو می‌شود.

آدرس رستوران سنتی آلما کردان: ایران، کرج، بلوار شهدای کردان، خیابان چناران

دیزی و طباخی چهار فصل

اگر در حین گشت‌وگذار و تماشای جاهای دیدنی کردان هوس خوردن دیزی با نان محلی و ترشی سیر در یک جای دنج و باصفا کرده‌اید حتماً سری به دیزی و طباخی چهار فصل کردان بزنید. برخورداری از محیطی سنتی و سرو دیزی‌های خوشمزه در ظروف مسی، این دیزی سرا را به یکی از رستوران‌های معروف در کردان تبدیل کرده است.

آدرس دیزی و طباخی چهار فصل: ایران، کرج، کردان، بخش چندار، بلوار شهدای کردان

مراکز خرید کردان

خرید یکی از مهم‌ترین تفریحات گردشگران در سفر به حساب می‌آید. از آنجایی که این روستا میزبان مسافران زیادی در طول سال است، مراکز خرید جذاب آن است. موقعیت مکانی بیشتر این بازارها در بلوار اصلی این روستا یعنی بلوار شهدای کردان قرار دارد. بیشتر افراد علاقه دارند زمان احساس خستگی در خریدهای طولانی، سری به کافه‌ها بزنند و دقایقی آنجا بنشینند تا خستگی‌شان رفع شود. از جمله ویژگی‌های مثبت مراکز خرید در کردان، وجود کافه‌های متعدد در نزدیکی این بازارهاست.

اقامت در کردان

هیچ نگرانی بابت اقامت در این روستا وجود ندارد. جاهای دیدنی کردان افراد زیادی را جذب این منطقه کرده و این روستا را به روستای توریستی تبدیل کرده است. بنابراین شرایط و امکانات این روستا به گونه‌ای فراهم شده که آمادگی پذیرش مسافران را داشته باشد. در این روستا ویلاهای لوکس بسیاری ساخته شده است. با این که اکثر آن‌ها شخصی بوده و متعلق به ساکنان تهران یا کرج است، اما ویلاهای بسیاری نیز پیدا می‌شوند که امکان اجاره آن‌ها وجود دارد. جدا از این موارد، اقامتگاه‌های توریستی نیز در این روستا وجود دارند که می‌تواند انتخاب مناسبی برای مسافران باشد.

یکی از این اقامتگاه‌ها مجتمع اقامتی کوهسار نام دارد که از معروف‌ترین اقامتگاه‌های کردان است و از امکانات ویژه‌ای نظیر استخر، سالن ورزشی، سالن غذاخوری و… برخوردار است. از دیگر گزینه‌های این روستا، انتخاب اقامتگاه‌های بوم‌گردی است. این اقامتگاه‌ها نه تنها از لحاظ اقتصادی نسبت به سایر گزینه‌ها به‌صرفه‌تر هستند، بلکه امکان تجربه سبک زندگی روستایی را نیز برای شما به ارمغان می‌آورند.

علاوه بر تمام این‌ها، برخی از مسافرین اسکان در طبیعت و کمپ‌کردن را به سایر گزینه‌ها ترجیح می‌دهند تا از آب‌وهوا و طبیعت بی‌نظیر این منطقه نهایت لذت را برده باشند. با وب‌سایت اتاقک می‌توانید تمامی اقامتگاه‌های موجود در روستای کردان را مشاهده کنید و براساس سلیقه و بودجه خود یک اقامتگاه انتخاب کنید. بسیاری از ویلاهای کردان، دارای استخر هستند، اقامت در یک ویلای استخردار در کردان می‌تواند انتخاب عالی برای روزهای گرم تابستان باشد.

راه‌های دسترسی به کردان

فاصله روستای کردان با شمال غرب تهران 65 کیلومتر و با کرج 25 کیلومتر است. این روستای زیبا همچنین در فاصله 5 کیلومتری کوهسار و 15 کیلومتری هشتگرد واقع شده است. برای دسترسی به این روستا باید از شهر تهران به کرج رفته و وارد اتوبان کرج قزوین شوید. در این اتوبان مسافت 20 کیلومتری را طی کرده و با دیدن تابلوی خروجی کردان از اتوبان خارج شوید. بعد از وارد شدن به جاده روستای کردان چند کیلومتر را نیز طی کرده و به روستای زیبای کردان می‌رسید.

فاصله کردان تا تهران

تهران تا کردان با وسیله نقلیه حدود 1 ساعت (62 کیلومتر) از پایانه آزادی می باشد.

نکاتی که در سفر به کردان لازم است بدانید.

  • بسیاری از مسافران در سفر به این روستا بعد از تماشای جاذبه‌های دیدنی برای اقامت به کرج بر می‌گردند. در حالی که در کردان اقامتگاه‌های متعدد و ویلاهای زیبا و فراوانی برای راحتی شما فراهم شده است که می‌توانید با توجه به سلیقه و شرایطتان یکی از آن‌ها را انتخاب کنید.
  • مناطق دیدنی کردان فراوان است بنابراین قبل از سفر به این منطقه برنامه‌ریزی کرده تا بتوانید از همه‌ی این مکان‌ها دیدن کنید.
  • در هنگام بازدید از روستا و جاهای دیدنی آن سعی کنید تا حد ممکن آسیب و آلودگی در محیط ایجاد نکنید، چرا که زحمت این تمیز کردن آن بر گردن اهالی است.

چرا باید به کردان سفر کرد؟

به طور یقین، مهمترین دلیل سفر به هر مکان، وجود ویژگی های خاصی اعم از: طبیعت بکر، آثار تاریخی، فرهنگی غنی و حتی سوغاتی های منحصر به فرد آن است؛ کردان نیز از این قاعده مستثنی نیست. مهمترین اولویت سفر به کردان، طبیعت بی مانند آن است، وجود درختان پر شاخ و برگ، باغ های میوه، نسیم روح بخش هوا و رودخانه پر آبش هر جنبنده ای را سر کِیف می آورد. رودخانه کردان عامل اصلی سرسبزی این منطقه به حساب می آید که از شمال و از رودخانه هزار بند از منطقه بن رود در ارتفاع 3000 متری شروع و در دوراهی ورده و برغان در ارتفاع 1500 متری به هم می رسد، است. همچنین از جنوب به دو رود مجزا به نام های سرخاب و عباس آباد تقسیم می شود.

در بیشتر فصول این رودخانه پر آب است که همین عامل باعث شده است که این روستا در همه روزهای سال مقصدی عالی برای سفر باشد. با نشستن در کنار این رود برای پیک نیک و صرف ساعاتی لذت بخش می توانید از مواهب طبیعی این منطقه کمال استفاده را ببرید. بعد از وارد شدن به کردان و در فاصله 1 کیلومتری با مقبره ای تاریخی روبروی می شوید که در داخل گورستان روستا قرار دارد، موسوم به زیارتگاه امام زاده حسین. این سازه آجری با شکل معماری خورشیدی با 34 کنگره که گنبد کلاه خود را تشکیل می دهند بنا شده است.

در انتهای هر شکاف روی بدنه بنا و پایین گنبد، پلکانی از هفت آجر که هرمی معکوس را قرار داده اند، قابل مشاهده است. سوراخ های تهویه در گنبد احتمالا جهت دفع رطوبت کار گذاشته شده اند. بر روی گنبد و بالای در ورودی مقبره که کمی متمایل به سمت چپ است، پنجره ای بزرگ قرار دارد، همچنین در سمت چپ پنجره بزرگ، پنجره ای کوچک نیز قرار دارد. دو بنا جدید دیگر در گورستان وجود دارد که تازه مورد مرمت قرار گرفته اند، یکی مقبره شاهزاده حسین و دیگری مقبره متعلق به بی بی نساء است.

ظاهرا این دو خواهر و برادر از فرزندان امام زین العابدین (ع) بوده اند. به همین دلیل مردم بومی کردان این بنا را به نام مقبره «امام زاده حسین» می شناسند و برای زیارت به آنجا می روند. با این حال، بر خلاف شکل بیرون مقبره، طرح داخلی آن شش ضلعی است. بنابراین اگر در داخل بنا بروید و از زیر به سقف گنبدی که به زیبایی تزئین شده است نگاه کنید، دوازده ستاره که مرتبط با طرح اصلی هستند را مشاهده خواهید کرد.

از دیگر امکانات و مکان های دیدنی در کردان می توان به دهکده تفریحی ایثار که در بلوار امام خمینی در جاده منتهی به شهر کوهسار اشاره کرد. این مرکز تفریحی دارای امکاناتی نظیر: هتل (مجهز به اتاق های دو تخته، سه تخته و بیشتر)، پارکینگ، رستوران، زمین فوتبال، استخر، امکانات تفریحی برای کودکان و بسیاری دیگر.

همچنین از آبان سال 1396 سایت پروازی کردان نیز راه اندازی شد که ماهیتی تفریحی و ورزشی دارد. شما می توانید در این محل با سوار بر پاراگلایدر و با بهره گیری از آموزش های لازم توسط تیم متخصص سایت، از پرواز کردن لذت ببرید.

آیا کردان دارای اقامتگاه است؟

از زمانی که کردان به منطقه ای مسافر خیز تبدیل شد، تعداد هم به نسبت آن افزایش یافت، وگرنه در گذشته ناحیه ای کاملا بومی با جمعیتی بسیار کم بوده است. با این حال در کردان به راحتی می توانید برای چند روز ویلا، آپارتمان و سوئیت اجاره کنید و همانگونه که در بالا بیان کردیم برای رزرو اتاق در هتل موجود در دهکده تفریحی ایثار نیز می توانید اقدام کنید.

ناگفته نماند در بسیاری از ماه ها سال کردان گردشگران بسیاری به خود می بیند، ولی عمده  حضور آنها در نوروز و فصل تابستان است. در نوروز درختان از نو جوان شده و میوه می دهند، شکوفه های بهاری کوچه های شهر را آذین کرده اند، رودخانه پر آب است و هر جا چشم نظاره می کند، چیزی جزء سرسبزی دیده نمی شود. به عبارتی بهار بهترین زمان برای سفر به کردان است.

برای سفر به کردان چه وسائلی با خود ببریم؟

برای سفر یک روزه و یا چند روزه به کردان باید ببینید در چه فصلی، چند نفر و چگونه (دارا بودن ماشین شخصی یا سفر با اتوبوس) وارد این روستا می شوید، ولی به طور کلی وسائلی همچون: کوله پشتی، مواد غذایی (به ویژه آب و غذاهای سبک)، زیراندار، چتر، لباس گرم، کلاه، عینک آفتابی، لپ تاپ، لوازم بهداشتی (دستمال کاغذی، کرم و غیره)، لوازم کمک های اولیه، کارت شناسایی و پول و اگر هم اهل عکاسی حرفه ای باشید، بردن دوربین و عکاسی از مناطق زیبای این روستا اجتناب ناپذیر است.

ولی بردن موبایل بدون شک از ضروریات است؛ اگر با ماشین شخصی به کردان سفر می کنید و یا به دنبال مکان های مختلف در داخل روستا هستید، نیاز به مسیریابی دارید. به همین دلیل نقشه گوگل در هر زمان به سرعت قابل استفاده است. حتی اگر دوربین حرفه ای نداشتید، داشتن موبایل نیز می تواند خاطره سفر را برای شما همیشه ثبت کند.

نکته: نوع و تعداد لوازم مورد نیاز سفر نخست به ترجیحات فردی و سپس به محل مورد نظر برای سفر بستگی دارد.

کلام آخر

این روستای کوچک با طبیعتی بکر که در دل خود زیبایی هایی بزرگ دارد، مقصدی منحصر به فرد برای مسافران و گردشگران است. سفر به کردان به ویژه برای تهرانی می تواند چه از لحاظ نزدیکی و چه از لحاظ گذراندن روزی بسیار خاطره انگیز در محیطی دل انگیز، فوق العاده مناسب باشد. خانواده ها می توانند برای گذراندن آخر هفته و یا سفر چند روزه به این روستا بیایند، به خصوص اگر در بهار و تعطیلات نوروزی، برنامه ای برای سفر به این روستا چیده باشند، پس بهتر است بی درنگ دست به کار شوید.

دکمه بازگشت به بالا