ایرانی کسب و کارعمومی

علت کاهش نور لامپ ال ای دی چیست؟

بررسی دلایل کم نور شدن لامپ ال ای دی

یکی از مهمترین دلایل کم شدن نور  لامپ 9 وات و لامپ 12 وات خراب شدن چراغ است. طبیعتا هرچه بیشتر از لامپ‌های ال ای دی استفاده شود، زودتر از بین خواهند رفت. تضعیف نور به طور مستقیم با دما نیز مرتبط است، که عمدتا توسط فناوری تراشه، فسفر و بسته‌بندی تعیین می‌شود. هرچه میزان تضعیف نور بیشتر باشد، LED سریعتر تیره شده و برای مدت طولانی روشن نمی‌شود. برخی از مهمترین دلایل کم نور شدن لامپ‌های ال ای دی عبار‌ت‌اند از:

۱- تراشه‌ی LED : کیفیت تراشه تعیین‌کننده‌ی بازده تبدیل الکترو نوری و دلیل اصلی بازده نور است. تراشه‌ی بدنه ساطع‌کننده‌ی نور LED است، بنابراین هنگامی که تراشه آسیب ببیند، روشنایی لامپ LED ضعیف می‌شود، چیزی که ما آن را تیره شدن نور می‌نامیم.

۲- کیفیت فسفرهای LED : هرچه راندمان کوانتومی فسفر بیشتر باشد، بازده نوری لامپ LED بیشتر است. افزایش کارایی کوانتومی فسفرها معمولا با افزایش اندازه‌ی ذرات همراه خواهد بود. افزایش اندازه‌ی ذرات باعث رسوب جدی می‌شود که کنترل فرآیند توزیع لامپ LED را دشوار می‌کند. توزیع قطر و انداز‌ه‌ی ذرات توزیع فسفر در ژل سیلیکا تاثیر کمی بر راندمان نور دارد، اما کیفیت آن را به طور قابل توجهی تحت تاثیر قرار می‌دهد.

۳- ساخت ال ای دی LED : چرا فرآیندهای مختلف بسته‌بندی از علت کم نور شدن لامپ ال ای دی در نظر گرفته شده و بر روشنایی آن تاثیر می‌گذارد؟ هنگامی که تراشه‌ی LED آسیب می‌بیند، روشنایی نور LED تضعیف می شود. چراغ‌ها کم نور یا حتی خاموش خواهند بود. میزان این تفاوت به پارامترهای الکتریکی LED در حین کار، طراحی چراغ و محیطی بستگی دارد که در آن از چراغ استفاده می‌شود.

علاوه بر این، می‌توان گفت کیفیت نور سفید LED یک عامل بسیار مهم در میزان نور آن است. فرآیند بسته بندی مواد (سیلیکون) نیز بر میزان نور چراغ تاثیرگذار است. میزان متفاوت استخراج نور از ژل سیلیکا به دلیل ضریب شکست متفاوت، به طور غیر مستقیم بر بازدهی نور تاثیر می‌گذارد. هرچه ضریب شکست بیشتر باشد، میزان جذب نور بیشتر است. علاوه بر این، کیفیت سیم‌های طلا، پرایمرها و چسب‌های نقره‌ای به دلیل تاثیر بر رسانایی و هدایت حرارتی بر رسانایی تاثیر می‌گذارد.

۴- براکت :مواد براکت (مانند مس، نقره، آهن و غیره) بر دفع حرارت و به طور غیر مستقیم بر عملکرد تراشه و همچنین بازدهی نور تاثیر می‌گذارد: مواد جام بازتابنده مانندPPA ، PCT ، EMC، صافی و ضخامت کف آینه‌ای با روکش نقره‌ای بازتاب‌کننده بر میزان استخراج نور موثر است.

۵- نگهداری نادرست: عمر مفید لامپ‌های LED نه تنها به کیفیت، بلکه به نگهداری از آن‌ها نیز مربوط می‌شود. گرد و غبار پشت لامپ‌های LED باید با یک پارچه‌ی خشک تمیز شود.

روش‌های برطرف کردن علت کم نور شدن لامپ ال ای دی

اکنون که می‌دانیم علت کم نور شدن لامپ ال ای دی چیست، بهتر است برخی از مهمترین عواملی را که در پر نور شدن این چراغ‌ها موثر هستند، نیز بررسی کنیم:  جریان برق میزان روشنایی را تغییر می‌دهد؛ روشنایی لوله‌ی ساطع‌کننده‌ی LED به ولتاژی که مستقیما به آن اعمال می‌شود، مربوط می‌شود. هرچه ولتاژ بیشتر باشد، جریان بیشتر می‌شود. اگر می‌خواهید روشنایی لامپ LED را افزایش دهید، می‌توانید با تنظیم مقاومت فعلی در مدار درایو، روشنایی آن را تغییر دهید. به طور کلی، کاهش مقدار مقاومت به طور مناسب می‌تواند روشنایی لامپ LED را بهبود بخشد. مدیریت حرارتی یک مشکل عمده در برنامه‌های LED با روشنایی بالا است. وقتی دما از مقدار معینی فراتر رود، میزان خرابی لامپ به صورت تصاعدی افزایش می‌یابد

کم نور شدن لامپ ال ای دی و طول عمر آن

 نوعی لامپ‌ است که برای روشنایی از دیود نورافشان استفاده می‌کند. در واقع این لامپ یک دیود نورافشان نیمه رسانا است که زمانی که جریان الکتریکی از آن عبور می‌کند از خود نور مرئی منتشر می­کند. این لامپ‌ها که در ابتدا بیشتر به عنوان چراغ در درون دستگاه‌های الکترونیکی کاربرد داشتند. در این مطلب به بررسی علت کم نور شدن لامپ ال ای دی ، کاهش نور لامپ و طول عمر این لامپ پردخته ایم.   طول عمر اولین و مهم‌ترین معیار، در لامپ‌های ال‌ای‌دی محسوب می شود. لامپ‌ها LED طول عمری بین ۵۰ هزار تا ۶۰ هزار ساعت دارند. این طول عمر در مقایسه با لامپ های دیگر بسیار بیشتر است.

علت کم نور شدن لامپ ال ای دی چیست ؟ ( کاهش نور لامپ )

کاهش نور لامپ مساله ای رایج و عادی در میان است. کاهش نور لامپ ال ای دی به مراتب دیرتر از دیگر انواع لامپ اتفاق می‌افتد و به همین دلیل گفته می‌شود عمر مفید لامپ ال ایدی بیشتر از دیگر لامپ‌هاست.

کاهش نور لامپ ها می‌تواند دلایل مختلفی داشته باشد. در و  و  ، لامپ در دمای بالا با نوعی تبخیر مواجه می شود و اتمهای تنگستن بر روی شیشه از سمت داخل لایه ای تشکیل می دهند و سدی در برابر نور ایجاد می نمایند. لکه سیاه داخل این لامپ ها در نیمه عمر آنها حاکی از این پدیده است. در به مرور زمان هم پدیده فوق رخ می دهد و هم لایه فسفر داخلی نازک شده و در محلهایی به دلیل برخورد اتمهای جیوه، دچار خراشهای بسیار ریزی می شوند و عملا نور ماوراء بنفش ساطع نموده و از درصد نور قابل روئیت کم می شود.

در لامپ ها ال ای دی این موضوع شکل متفاوتی دارد چرا که این عنصر به دمای کار بسیار حساس می باشد. در این لامپ در صورت استفاده از هیت سینک آلومینیومی مناسب، دمای پیوند دیود نورانی زیر ۹۰ درجه سانتیگراد باقی می ماند و این دما طول عمر طبیعی لامپ را برای استاندارد LM80 مناسب می نماید. از طرفی در لامپ های LED که توان بالای ۵ وات داشته و بدنه آلومینیومی مناسب جهت دفع حرارت ندارند، دمای نقطه پیوند LED ویا بالاتر از ۹۰ درجه سانتیگراد می رود.

در نتیجه افت نور بسیار شدید تر به وقوع می پیوندد، برای نمونه می توانید دو عدد از چنین لامپی را خریداری نمایید و برای حدود چهار ماه فقط از یکی از آنها استفاده نمایید، سپس لامپ دوم را پس از این مدت در کنار لامپ اول روشن نمایید، بدون نیاز به آزمایشگاه و تجهیزات پیشرفته قادر خواهید بود تفاوت دو لامپ را به چشم مشاهده نمایید.

عوامل متعددی بر طول عمر مفید یک لامپ LED تاثیر گذارند. نقش تعدادی از آن‌ها بسیار پر رنگ‌تر از دیگر عوامل است.

مهم‌ترین عامل در بین این عوامل، مدیریت گرما و کنترل گرمای تولید شده در لامپ است. اگر این گرما به درستی مدیریت نشود، می تواند باعث کاهش نور لامپ در بلند مدت شود.

عمر مفید یک چراغ یا لامپ ال ای دی ، تحت تاثیر عوامل محیطی است. یکی از این عوامل محیطی تاثیرگذار رطوبت است که می‌تواند باعث ایجاد خوردگی در قطعات و اجزاء تشکیل دهنده مدار لامپ شود.

ما لامپ‌ها ی ال ای دی را نسبت به عوامل تهدیدکننده محیطی کاملا مقاوم طراحی کرده‌ایم، به خصوص روشنایی‌های صنعتی که ممکن است در معرض مواد خورنده شیمیایی و تنش‌های شدید محیط کار قرار بگیرند. یکی دیگر از عوامل تاثیر گذار بر طول عمر لامپ  LED ، درایورها و کنترل‌کننده‌ها هستند که نقش اصلی تامین جریان الکتریکی مورد نیاز لامپ  را بر عهده دارند، به خصوص در زمانی که جریان برق با نوسان همراه است .

عوامل مؤثر در کاهش نور لامپ از منظری دیگر

1- خراب شدن چراغ (دیودهای نورافشان)

به طور کلی تمامی روشنایی و میزان نور لامپ ال ای مربوط به دیودهای نورافشان قرار گرفته در آن است. به طبع هرچه از لامپ بیشتر استفاده کنید، طول عمر کمتری خواهد داشت. زیرا روشنایی چراغ‌های لامپ با تولید دما همراه است و این امر در طولانی مدت موجب تضعیف میزان نوردهی آن خواهد شد.

از طرف دیگر با ضعیف شدن روشنایی لامپ، ال ای دی زودتر تیره می‌شود و مدت زمان روشن شدن آن افزایش می‌یابد. بدین صورت که پس از زدن کلید، چندین طول می‌کشد تا لامپ روشن شود. با این توصیف می‌توان گفت اصلی‌ترین علت کم نور شدن لامپ، خراب شدن چراغ‌ها یا دیودهای نورافشان است. البته به یاد داشته باشید که ممکن است یک یا چندین چراغ از کار افتاده باشد و این امر موجب کاهش روشنایی لامپ می‌شود. اما به حالتی که تمام دیودهای نورافشان از کار بیفتد، سوختن لامپ گفته می‌شود. چرا که لامپ فاقد هرگونه روشنایی و نوردهی است.

2- کاهش کیفیت فسفرهای ال ای دی

در تولید لامپ‌های ال ای دی از فسفر استفاده می‌شود. زیرا با افزایش راندمان کوانتومی فسفر، میزان بازده نور لامپ LED نیز بیشتر می‌شود. از طرف دیگر با گذشت زمان و افزایش ساعت کار لامپ، به نسبت کیفیت فسفر ال ای دی کاهش یافته و موجب کم شدن نور لامپ می‌شود.

به همین دلیل کاهش کیفیت فسفر ال ای دی علت کم نور شدن لامپ محسوب می‌شود. در این راستا شرکت‌های سازنده لامپ‌های LED سعی بر این دارند تا با بهره‌گیری از فسفر با درصد خلوص بالا، لامپ‌هایی تولید کنند تا طول عمر بیشتری نسبت به سایر محصولات مشابه داشته باشند. زیرا مصرف‌کنندگان صنایع روشنایی همیشه به دنبال خرید لامپ‌های باکیفیت و طول عمر بالا هستند.

3- عدم کیفیت ساخت و بسته‌بندی نامناسب

با توجه به اینکه برندهای زیادی از لامپ ال ای دی در بازار وجود دارند، به طبع خریداران نیز می‌بایست در زمان خرید لامپ حساسیت و دقت بیشتری به خرج دهند. زیرا هر چه کیفیت ساخت و قطعات به‌کاررفته در لامپ بیشتر باشد، طول عمر و میزان روشنایی آن نیز افزایش می‌یابد. علاوه بر این لامپ‌های باکیفیت در طولانی مدت ثبات روشنایی بهتری دارند و دیرتر دچار کاهش نور می‌شوند. اما بالعکس لامپ‌های بی‌کیفیت و تقلبی در مدت زمان کوتاهی دچار کاهش میزان روشنایی شده و خراب می‌شوند. از طرف دیگر علت کم نور شدن لامپ به نحوه بسته‌بندی نیز بستگی دارد. چرا که بسته‌بندی نامناسب موجب آسیب به تراشه ال ای دی و دیگر قسمت های لامپ می‌گردد.

از همه مهم‌تر اینکه وارد شدن ضربه به بدنه و قسمت سرپیچ فلزی لامپ قابل مشاهده نیست و در طولانی مدت موجب بروز مشکلاتی نظیر کاهش نوردهی لامپ و سوختن آن می‌شود. بدین جهت در زمان خرید انواع لامپ ال ای دی به بسته‌بندی و سلامت بدنه لامپ توجه کنید و بر اساس آن محصول موردنظرتان را خریدار نمایید.

روش‌های جلوگیری از کم شدن نور لامپ ال ای دی

همانگونه که گفته شد، تمامی لامپ ها در طی زمان دچار افت شدت نور می شوند که یکی از علائم اتمام طول عمر لامپ می باشد که در اثر عوامل مختلفی به وجود می آید. در بالا با اصلی ترین علت های کم شدن بازدهی نوری لامپ های ال ای دی آشنا شدیم. در ادامه با روش های جلوگیری و برطرف کردن آنها خواهیم پرداخت:

  • میزان روشنایی و بازهی نوری لامپ ال ای دی مستقیما با ولتاژ و جریان عبوری از آن رابطه دارد. هرچه ولتاژ بیشتر شود، شدت نور نیز افزایش می یابد. بنابراین با تنظیم و کاهش مقدار مقاومت در درایور، سبب افزایش جریان در ال ای دی شده و روشنایی آن را افزایش دهید.
  • با تعبیه هیت سینک مناسب و کنترل دما و حرارت ایجاد شده، می توانید طول عمر لامپ را افزایش داده و از کم شدن شدت نور آن جلوگیری نمایید. باید در نظر داشت با افزایش دما، میزان خرابی و آسیب دیدن قطعات لامپ ال ای دی نیز افزایش یافته و در پی آن بازدهی نوری کم و مصرف انرژی افزایش می یابد.

نتیجه گیری

لامپ های ال ای دی با بهره گیری از مزایای بی شماری مانند بازدهی نوری بالا، مصرف پایین، طول عمر بالا، ایجاد حرارت کم و حفاظت از محیط زیست و انسان ها به دلیل عدم وجود جیوه و پرتوهای مضر یکی از پرکاربردترین و محبوب ترین منابع نوری تولید شده می باشند. به مرور زمان، شدت نوردهی لامپ ال ای دی کم می شود که یکی از علائم اتمام طول عمر لامپ خواهد بود. علت کم شدن نور لامپ ال ای دی، وابسته به عوامل مختلف از جمله ساختار و کیفیت کلی قطعات لامپ، میزان فسفر به کار رفته، درجه حفاظت و کنترل دمای لامپ می باشد که با به کارگیری روش های مطرح شده در این مطلب، می توان تا حدودی این علل را برطرف نمود.

منابع ebay.co.uk

دکمه بازگشت به بالا