استان ها

احتمال افزایش تلفات ماهی‌ها در نهاوند

مجله روز/همدان مسئول شیلات و امور آبزیان جهاد کشاورزی نهاوند از خسارت سیل به بیش از ۴۰ درصد مزارع پرورش ماهی خبر داد و گفت: احتمال افزایش میزان تلفات ماهی‌ها به علت بیماری ساپرولگنیوزیس و یرسینیوزیس در هفته آینده دور از انتظار نیست.

مصطفی کزازی در بازدید مشترک مدیر شیلات استان همدان به منظور ارزیابی میزان خسارت وارده به مزارع پرورش ماهی شهرستان نهاوند، اظهار کرد: بارش‌های شدید باران که در روزهای ۲۳ و ۲۴ فرودین‌ماه در شهرستان نهاوند با بارش ۷۱ میلیمتری همراه بود، باعث طغیان و بالا آمدن آب در بستر رودخانه گامسیاب و سایر رودخانه‌های شهرستان شد.

وی تصریح کرد: در اثر این پدیده و با گل‌آلود شدن رودخانه گاماسیاب و همچنین سراب فارسبان متأسفانه شاهد خسارت و تلفات در مزارع پرورش ماهی شهرستان بودیم به طوردکه به بیش از ۴۰ درصد از مزارع پرورش ماهی شهرستان خسارت شدید وارد شد.

کزازی افزود: ۳۶ مزرعه پرورش ماهی شهرستان از رودخانه گاماسیاب و چهار مزرعه از سراب فارسبان  بهره‌برداری می‌کنند که طی این سیلاب و گل‌آلود شدن آب مزارع، آبزیان با کاهش شدید اکسیژن و تغییر ph آب، دچار تلفات آنی شده و به تبع آن با استرس شدید شاهد بیماری، تلفات ثانویه و خسارت دوباره خواهیم بود.

وی ادامه داد: در پی بازدیدهای صورت گرفته توسط مدیر جهادکشاورزی، دامپزشکی شهرستان و مدیر شیلات استان و شهرستان از چندین مزرعه پرورش ماهی واقع در روستاهای ده‌حیدر، بیان، گردچم، قلعه‌قباد، شعبان، فیازمان، بابارستم و فارسبان گل آلودگی شدید و تلفات کاملا مشهود بود.

مسئول شیلات و امور آبزیان جهادکشاورزی نهاوند یادآور شد: البته با توجه به اینکه گل‌آلود شدن آب علاوه بر تلفات آنی، باعث بروز استرس شدید به ماهی می‌شود بنابراین احتمال افزایش میزان تلفات ماهی‌ها به علت بیماری ساپرولگنیوزیس و یرسینیوزیس در هفته آینده دور از انتظار نیست.

به گزارش مجله روز و به نقل از روابط عمومی جهادکشاورزی نهاوند، وی تأکید کرد: طی بازدید میدانی خسارت شدید به ۴۰ درصد مزارع پرورش ماهی شهرستان مشهود و با فروکش کردن آب و قطع بارندگی در روزهای آینده ارزیابی میزان دقیق خسارت به واحدهای پرورش ماهی برآورد شده و اطلاع‌رسانی لازم صورت می‌گیرد.

انتهای پیام 

دکمه بازگشت به بالا