حوادث

هشدار نارنجی هواشناسی برای جنوب کشور/ پیش‌بینی آبگرفتگی معابرعمومی

آفتاب‌‌نیوز :

سازمان هواشناسی با صدور هشدار نارنجی‌رنگ آورده است: وقوع رگبار باران و رعد و برق و وزش باد شدید پنجشنبه (۱۲ بهمن‌ماه) در هرمزگان و جنوب شرق کرمان و جمعه (۱۳ بهمن‌ماه) در هرمزگان، جنوب شرق کرمان و نیمه جنوبی سیستان و بلوچستان پیش‌بینی می‌شود. در این شرایط جوی آبگرفتگی معابر عمومی، بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، روان‌آب و سیلاب، وقوع صاعقه و وزش باد شدید دور از انتظار نیست.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی اجتناب از هرگونه تردد وتوقف در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، امتناع از هر گونه رفت و آمد غیر ضروری در سطح شهرها و روستاها، امتناع از هرگونه فعالیت‌های کوهنوردی، آمادگی سازمان‌های امدادی و کمک‌رسان از جمله راهداری‌ها و شهرداری‌ها و پاکسازی دهانه‌ پل‌ها و آبروها مد نظر قرار گیرد.

در ادامه این هشدار آمده است: فعالیت سامانه بارشی موجب بارش برف و باران و کاهش دما پنج‌شنبه در کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، همدان، غرب مرکزی، لرستان، شمال ایلام، ارتفاعات شمال خوزستان، چهارمحال و بختیاری، ارتفاعات در البرز و جمعه در جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، زنجان، قزوین، البرز، تهران، شمال سمنان، کردستان، کرمانشاه، همدان، مرکزی، شمال شرق خوزستان، چهارمحال و بختیاری، کهگیلویه و بویراحمد، شمال غرب فارس، غرب اصفهان، خراسان شمالی و خراسان رضوی می‌شود.

از اثرات این مخاطره جوی می‌توان به لغزندگی و آبگرفتگی معابر عمومی، کاهش دید ناشی از کولاک برف و مه آلودگی، کاهش دما و یخ‌زدگی سطح جاده‌ها، انسداد مسیرها به ویژه راه‌های روستایی و کوهستانی و احتمال قطع برق روستایی اشاره کرد و سازمان هواشناسی نسبت به امتناع از تردد و مسافرت‌های غیر ضروری درون شهری و بین شهری، تجهیز خودروها به وسایل ایمنی و تجهیزات گرمایشی، آمادگی سازمان‌ها و نهادهای کمک‌رسان، آمادگی راهداری و شهرداری‌ها به منظور برف‌روبی، مدیریت ترافیک شهری و بین شهری توصیه می‌کند.

سازمان هواشناسی با صدور هشدار زردرنگ آورده است: بارش باران و برف، وزش باد و کاهش دما سه‌شنبه در کهگیلویه و بویراحمد، چهارمحال و بختیاری، شرق لرستان، غرب اصفهان، جنوب مرکزی، نیمه شمالی زنجان، جنوب آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل، گیلان، مازندران، چهارشنبه در جنوب آذربایجان غربی، شمال کردستان، گیلان، مازندران، پنج‌شنبه در جنوب آذربایجان غربی، جنوب آذربایجان شرقی، البرز، غرب تهران، مرکزی، غرب اصفهان، شمال و شرق خوزستان، ایلام، کهگیلویه و بویراحمد، غرب فارس و جمعه در آذربایجان شرقی، آذربایجان غربی، اردبیل، لرستان، ایلام، شمال و شرق خوزستان، گلستان، مازندران و گیلان دور از انتظار نیست.

در این شرایط جوی احتمال آبگرفتگی معابر عمومی، مه آلودگی وزش باد و کولاک برف، کاهش دما و احتمال یخ‌زنی سطح جاده‌ها ، لغزندگی و کاهش دید در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها وجود دارد و بر اساس توصیه سازمان هواشناسی احتیاط و امتناع از هر گونه رفت و آمد در سطح شهرها و روستاها، احتیاط و اجتناب از مسافرت های بین شهری و تنظیم و تعمیر وسایل گرمایشی و ایمنی خودروها، امتناع از هرگونه فعالیتهای کوهنوردی، آمادگی سازمان‌های امدادی و کمک‌رسان از جمله راهداری‌ها و شهرداری‌ها در دستور کار قرار گیرد.

 در ادامه این هشدار ضمن پیش‌بینی وقوع رگبار و رعدوبرق و وزش باد شدید پنج‌شنبه در جنوب شرق فارس و جنوب سیستان و بلوچستان و جمعه در جنوب شرق فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی آمده است: در این وضعیت جوی احتمال شکل‌گیری روان‌آب و آبگرفتگی معابر عمومی، احتمال بالا آمدن ناگهانی سطح آب رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتمال سیلاب، صاعقه و وزش باد شدید وجود دارد وسازمان هواشناسی نسبت به احتیاط و امتناع از تردد و توقف در حاشیه رودخانه‌ها و مسیل‌ها، اجتناب و احتیاط از رفت و آمدهای غیر ضروری در سطح شهرها و روستاها، احتیاط و به همراه داشتن وسایل ایمنی در خودروها برای مسافرت‌های بین شهری توصیه می‌کند.

در ادامه این هشدار آمده است: وزش باد شدید پنج‌شنبه در شمال فارس و غرب کرمان، جمعه در فارس، کرمان، یزد، شرق هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی و شنبه در شرق هرمزگان، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی پیش‌بینی می‌شود و احتمال سقوط اجسام، احتمال سقوط و تخریب سازه‌های موقتی همچون گلخانه‌ها و احتمال شکستن درختان فرسوده وجود دارد.

بر اساس توصیه سازمان هواشناسی احتیاط و امتناع از توقف و تردد در مجاورت ساختمان‌های نیمه کاره، درختان فرسوده و سازه‌های موقتی، مستحکم‌سازی گلخانه‌ها و تابلوها مد نظر قرار گیرد.

در هشدار نارنجی ‌رنگ سازمان هواشناسی پیش‌بینی می‌شود که پدیده‌ای جوی اثرات منفی به دنبال داشته باشد و خسارت‌های احتمالی را سبب شود. هشدار نارنجی برای آماده‌باش دستگاه‌های مسئول برای مقابله با یک پدیده خسارت‌زا صادر می‌شود. هشدار زرد رنگ به معنای این است که پدیده‌ای جوی رخ خواهد داد که ممکن است در سفرها و انجام کارهای روزمره اختلالاتی را ایجاد کند. این هشدار برای آگاهی مردم صادر می‌شود تا بتوانند آمادگی لازم را برای مواجهه با پدیده‌ای جوی داشته باشند که از حالت معمول کمی شدت بیشتری دارد. از سوی دیگر مسئولان نیز در جریان این هشدارها قرار می‌گیرند تا اگر لازم باشد تمهیداتی را بیندیشند.

تیم تحریریه مطالب حوادث

نویسنده حوادث با استعداد در استفاده از سبک نوشتاری منحصر به فرد هستم. توانایی خلق تاثیر و ارتباط عاطفی با خوانندگان را دارم.
دکمه بازگشت به بالا