استان ها

میزان وقوع بیماری آنگارا در خراسان رضوی کاهش یافته است

مجله روز/خراسان رضوی رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل، کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی گفت: با انجام تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه در سطح واحدها، افزایش سطح اطلاعات عمومی مرغداران و بهره‌برداران، محدودیت‌های جوجه‌ریزی و الزام به واکسیناسیون کردن مرغ مادر و خرید جوجه از مزارع مادر توانستیم میزان ریسک و وقوع این بیماری را در سطح استان کاهش دهیم.

دکتر علیرضا شهرام شرقی در گفت‌وگو با مجله روز در خصوص شیوع بیماری آنگارا در خراسان رضوی، اظهار کرد: آنگارا، بیماری ویروسی است که از ۲ سال گذشته در کشور شایع شده است. با توجه به تعاملات با آزمایشگاه‌ها و بخش خصوصی اولین موارد ابتلا در استان و کشور شناسایی و به صورت قطعی اعلام شد.

وی افزود: با توجه به تمهیدات و اقدامات انجام شده از سال گذشته خوشبختانه میزان بروز این بیماری‌ در چند ماه اخیر در استان و شهرستان‌های تابعه کمتر شده است. طی سال گذشته گله‌های مبلغ یا مادر علیه این بیماری واکسیناسیون شده تا جوجه‌ها ایمنی نسبی پیدا کنند. خوشبختانه جوجه‌ها با ایمنی لازم به واحدهای پرورشی منتقل می‌شوند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل، کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی بیان کرد: خوشبختانه واحدهای مرغ مادر و مبلغ در استان درگیر این بیماری نشده و تنها واحدهای مرغ گوشتی و دو واحد مرغ تخم‌گذار در استان در سال گذشته درگیر این بیماری شدند. با انجام تشدید اقدامات بهداشتی و قرنطینه در سطح واحدها، افزایش سطح اطلاعات عمومی مرغداران و بهره‌برداران، محدودیت‌های جوجه‌ریزی و الزام به واکسیناسیون کردن مرغ مادر و خرید جوجه از مزارع مادر توانستیم میزان ریسک و وقوع این بیماری را در سطح استان کاهش دهیم.

وی تصریح کرد: در چند ماه اخیر بیماری آنگارا تنها یک مورد در سبزوار وجود داشت. این واحد به دلیل عدم ساختار مناسب درگیر این بیماری شده بود. اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور استان با تشخیص اولیه بیماری برای کنترل، اقدام به حذف و معدوم سازی گله آلوده کرد.

شرقی در خصوص چگونگی انتقال بیماری آنگارا، عنوان کرد: این بیماری از روش‌های مختلف انتقال پیدا می‌کند. مورد اول انتقال بیماری از مرغ مادر به جوجه و در نوع دیگری انتقال این بیماری از جوجه مبتلا به جوجه سالم است. این بیماری می‌تواند از طریق باد، عدم رعایت اصول بهداشتی در زمان پرورش از واحد آلوده به واحد غیر آلوده منتقل شود.

وی خاطرنشان کرد: این عامل ویروسی می‌تواند از  طریق جابه‌جایی نهاده و تجهیزات، نقل و انتقال توسط وسایل نقلیه و حتی زمان کشتار به صورت مکانیکی و فیزیکی منتقل شود. از آن جایی که این ویروس نسبت به حرارت، مواد شیمیایی و دمای هوا مقاوم است، واحدهای مرغداری باید تشدید اقدامات بهداشتی را سرلوحه کار خود قرار داده تا از ورود ویروس به داخل مجموعه جلوگیری شود.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل، کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی اظهار کرد: واکسیناسیون مزارع مرغ مادر در سطح کشور و با مدیریت در سطح استان‌های مختلف انجام می‌شود. به طور کلی کلیه مزارع مرغ مادر فعال در حال جوجه‌ریزی به الزام سازمان دامپزشکی و ادارات کل مجموعه استان‌ها اقدام به اجرای ۲ نوبت واکسن آنگارا در سطح گله‌ها کردند. واکسیناسیون جزو ضروریات گله‌های مرغ مادر است و در هر استان هم این اعمال نظارت با دقت لازم انجام می‌شود.

شرقی در خصوص میزان تلفات طیور در سرمای اخیر، اذعان کرد: سرما به عنوان یک فاکتور و زیر فاکتور مخاطره انگیز برای ایجاد بیماری‌های تنفسی است. در این شرایط آب و هوایی، ویروس‌های مقاوم به سرما مانند آنفلوآنزا و آنگارا می‌توانند فعالیت داشته باشند.

رئیس اداره بهداشت و مدیریت بیماری‌های طیور، زنبور عسل، کرم ابریشم اداره کل دامپزشکی خراسان رضوی تصریح کرد: خوشبختانه در سرمای اخیر قبل از شروع سرما اطلاعیه و هشدارهای لازم به واحدهای تولیدی در استان داده شد.

انتهای پیام    

دکمه بازگشت به بالا