استان ها

اولویت نخست تزریق واکسن آنفلوآنزا با چه کسانی است؟

مجله روز/فارس معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز با اشاره به اهمیت تزریق واکسن آنفلوآنزا در گروه‌های پرخطر، بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا را ابتدای شهریور تا آخر آنلاین عنوان کرد.

به گزارش مجله روز، عباس رضاییان‌زاده امروز، ۱۰ مهرماه در کمیته دانشگاهی آنفلوآنزا این دانشگاه گفت: هر ساله با نزدیک شدن به فصل پاییز، بیماری‌های ویروسی از جمله آنفلوانزا شیوع پیدا می‌کند و امسال احتمال همه‌گیری سه‌گانه کرونا، آنفلولانزا و آر اس وی (ویروس سین‌سیشیال تنفسی) وجود دارد.

وی افزود: تأکید پزشکان بر تزریق واکسن آنفلوانزا برای کاهش عوارض ناشی از این بیماری، به این دلیل است که آنتی‌بیوتیک‌ها هیچ تأثیری روی این بیماری‌ها ندارند و این واکسن برای گروه‌های در معرض خطر که ابتلا به آنفلوانزا در آن‌ها با عواقب سنگین‌تری همراه است، تجویز می‌شود.

رضائیان‌زاده افزود: بنا بر اعلام کمیته کشوری واکسن آنفلوانزا، اولویت نخست تزریق واکسن، کادر درمان، سپس مادران باردار و افراد مبتلا به بیماری‌های مزمن بدخیم مانند سرطان‌ها، دیابت و فشارخون هستند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز بیان کرد: با توجه به تعداد واکسن آنفلوانزایی که در اختیار معاونت بهداشت دانشگاه قرار می‌گیرد، به طور معمول بخشی از کادر درمان با اولویت شاغلان در بخش‌های بالینی و آی ‌سی ‌یوهای تنفسی تحت تزریق رایگان واکسن قرار می‌گیرند و سایر گروه‌های پرخطر باید واکسن را از بخش خصوصی تهیه کنند.

وی با اشاره به اینکه به طور معمول واکسن‌های آنفلوانزا دو ظرفیتی و چهار ظرفیتی هستند، گفت: هر دو این واکسن‌ها، بر اساس اطلاعات جمع‌آوری شده از ویروس آنفلوانزای شایع در سال قبل تهیه شده‌اند و می‌توانند ویروس‌های آنفلوانزای شایع سال جاری را پوشش دهند.

معاون بهداشت دانشگاه علوم پزشکی شیراز در خصوص سن مجاز برای تزریق واکسن آنفلوانزا اظهار کرد: بر اساس توصیه‌ها، افراد می‌توانند یک دز کامل واکسن را از ۶ ماهگی تزریق کنند.

رضاییان‌زاده با اشاره به تاثیر واکسن آنفلوآنزا در کاهش موارد بستری و مرگ و میر از این بیماری، تاکید کرد: بهترین زمان تزریق واکسن آنفلوآنزا ابتدای شهریور تا آخر آنلاین است.

به گفته وی، تأمین داروهای مورد نیاز بیماران، پیش‌بینی اتاق‌های ایزوله تنفسی در بیمارستان‌ها، اجرای برنامه بازآموزی پزشکان و کادر درمان توسط فوکال پوینت علمی برنامه، تولید و انتشار محتواهای آموزشی و استفاده از ظرفیت صدا و سیمای مرکز فارس و همکاری آزمایشگاه‌ مرجع معاونت بهداشت و مرکز تحقیقات دکتر البرزی، از دیگر موارد مورد بحث و تبادل نظر حاضران در این نشست بود.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا