ایرانی کسب و کارعمومی

علت تخلیه نکردن آب لباسشویی

تخلیه آب ماشین لباسشویی از مهم‌ترین مراحلی است که نظافت لباس‌ها را به‌ارمغان خواهد آورد. حال تصور کنید که آب کثیف به‌همراه حجم بالایی از کف تخلیه نشود. در این‌صورت دردسر عظیمی برای همه پیش خواهد آمد. متاسفانه تخلیه نشدن آب لباسشویی از مشکلات متداول محسوب می‌شود که برند‌های مختلف ماشین لباسشویی این مشکل را با کدهای متفاوتی روی صفحه نشان می‌دهند؛ ولی علت اصلی آن در همه برند‌ها یکسان خواهد بود. با مطالعه این مطلب می‌توانید با اصلی‌ترین علت تخلیه نکردن آب لباسشویی آشنا شوید.

  1. مسدود شدن پمپ تخلیه؛ اولین علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی

اولین و رایج‌ترین علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی، مسدود بودن پمپ تخلیه است. در برخی از اوقات این امکان وجود دارد که اشیاء از فیلتر لباسشویی رد شده و به پمپ تخلیه رسیده باشند. با تجمع این اشیا و گرفتگی پمپ، خروج آب به‌درستی صورت نخواهد گرفت. در این صورت با تمیز کردن پمپ و گرفتن آشغال‌هایی که باعث انسداد آن شده است، مشکل به‌راحتی رفع خواهد شد. به‌طور‌کل، متخصص‌های ، نظافت پمپ تخلیه را یکی از راه‌های افزایش طول عمر دستگاه می‌دانند.

  1. علت تخلیه نکردن آب لباسشویی؛ خرابی پمپ تخليه

پمپ تخلیه وظیفه خالی کردن آب ماشین لباسشویی را بر‌عهده دارد. گاهی اوقات بر اثر خروج بعضی اشیا از لباس‌ها از این فیلتر، پمپ آسیب می‌بیند و باعث شکستگی پره‌های پمپ و یا آسیب‌های جدی‌تر می‌شود. در نتیجه دلیل تخلیه نشدن آب لباسشویی می‌تواند مربوط به خراب شدن پمپ تخلیه باشد.

گاهی اوقات هم به‌دلیل فرسایش زیاد و طول عمر بالای دستگاه، پمپ از کار می‌افتاد. در این‌صورت پمپ حتما باید تعویض شود. برای تعویض این قطعه باید حتماً با مراکز تعمیر لوازم خانگی تماس بگیرید.

یکی از مراحل برای رفع مشکل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی، تعویض پمپ است. برای این‌کار ابتدا برق دستگاه را قطع کنید؛ زیرا در تعویض پمپ تخلیه لباسشویی با سیم‌های برق ارتباط خواهید داشت.

سپس در صورتی‌که داخل دیگ ماشین لباسشویی آب جمع شده باشد، آن را با کمک شلنگ تخلیه خارج کنید. در مرحله بعد پنل بالایی دستگاه باید باز شود. پیچ‌های آن معمولا در پشت لباسشویی قرار دارد. پس از باز کردن پنل بالایی، پنل کنترلی را هم باز کنید.در این بخش باید پمپ تخلیه خارج شود. برای این کار ابتدا شیلنگ‌های متصل به پمپ و بعد اتصالات را از آن باز کنید. پس از خارج کردن پمپ قدیمی، پمپ جدید باید جایگزین شود.

اگر این کار برای شما دشوار است، می توانید با سایت تعمیر آنلاین تماس بگیرید تا در سریع‌ترین زمان مشکل شما را رفع کنند.

  1. گرفتگی محل خروج آب در لباسشویی

گرفتگی محل خروج آب نیز دلیل تخلیه نکردن آب لباسشویی است. گاهی اوقات محل تخلیه آب ماشین لباسشویی به وسیله اجسام و یا لباس‌های کوچک و جوراب گرفته شده و همین باعث تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی می‌شود.

حتی در برخی از اوقات پرزهای جمع‌شده از لباس‌ها، رسوبات آب و شوینده‌های استفاده‌شده دلیل این مشکل خواهد بود. در این صورت حتماً شلنگ تخلیه لباسشویی، فیلتر تخلیه دستگاه و لوله فاضلاب ماشین را چک کنید. البته در بعضی مواقع شلنگ تخلیه آب ماشین لباسشویی از دستگاه جدا می‌شود. به‌همین خاطر، طول شلنگ تخلیه آب دستگاه نباید خیلی بلند یا کوتاه باشد. دقت داشته باشید که طول شلنگ خرطومی تخلیه آب نباید بیشتر از 3 متر باشد. این مشکل در اکثر ماشین لباسشویی‌ها مخصوصا در برند سامسونگ دیده می‌شود.

در صورتی که نتوانستید گرفتگی محل خروج آب را برطرف کنید، با مرکز تماس بگیرید.

  1. گرفتگی فیلتر دستگاه

فیلتر ماشین لباسشویی یا کوین تراپ مخزنی برای جمع شدن پرز لباس‌ها یا اجسام خارجی داخل لباس‌ها، مثل سوزن و سکه است. گیر کردن هر یک از این موارد می‌تواند علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی باشد. به همین دلیل حتماً باید به‌صورت دوره‌ای و مستمر این قطعه از ماشین لباسشویی را بررسی و تمیز کنید. گرفتگی فیلتر‌ها نیز در ماشین لباسشویی کنوود یکی از ارور‌های متداول در این برند است.

در صورتی که فیلتر بیش از حد پر شود به مرور زمان کیفیت تخلیه کاهش می‌یابد تا جایی که دیگر آب تخلیه نخواهد شد. یکی از دلایل به‌دلیل گرفتگی فیلتر است که باید حتماً بررسی شود. معمولا فیلتر لباسشویی در پایین کابین در قسمت راست و یا چپ قرار دارد. برای باز کردن فیلتر نیز باید آن را خلاف عقربه‌های ساعت بچرخانیم.

در ویدئوی زیر به‌صورت کامل تمیز کردن فیلتر لباسشویی را به شما آموزش داده‌ایم.

  1. آسیب دکمه تخلیه آب ماشین لباسشویی

سیستم میکروسوئیچ از چرخش ماشین لباسشویی در زمان باز بودن در جلوگیری می‌کند. به‌همین‌دلیل، خراب شدن این سیستم می‌تواند علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی شود. اگر در دستگاه بسته نشود، ماشین لباسشویی نیز شروع به کار و شستن لباس‌ها نخواهد کرد. ایراد قفل در دستگاه ممکن است الکتریکی و یا مکانیکی باشد. برای رفع ایراد الکتریکی سیستم ابتدا نمودار سیم‌کشی دستگاه باید چک شود. در صورت قطع اتصال هر یک از کلیدهای در باید آن را تعویض کنید.

سیستم میکروسوئیچ در برند حایر و دوو باعث مشکل تخلیه آب ماشین لباسشویی است. البته سایر دلایل گفته‌شده نیز در این مشکل دخیل خواهد بود. به‌همین دللی، عیب‌یابی دقیق آن باید توسط تکنسین‌ها باشد.

  1. خرابی شیر الکتریکی

یکی دیگر از علت های تخلیه نکردن لباسشویی و جمع شدن آب، خرابی شیر الکتریکی (شیر برقی) دستگاه است. شیر الکتریکی ماشین لباسشویی میزان لازم آب برای شستشو لباس‌ها را تعیین می‌کند. خراب شدن این قطعه از ماشین لباسشویی یا به دلیل انسداد فیلتر دستگاه است یا به دلیل مشکل برق‌رسانی و یا بویین شیر الکتریکی خواهد بود. یکی از دلایل نشتی آب یا آب نگرفتن ماشین لباسشویی آبسال نیز آسیب این قطعه است.

در صورت خرابی شیر الکتریکی ماشین لباسشویی می‌توانید دستگاه را از برق جدا کرده و پنل عقب ماشین لباسشویی را باز کنید. شیر الکتریکی دستگاه را چک کرده و اگر نشتی و یا رسوب گرفتگی داشت مشکل آن را رفع کنید.

  1. استفاده اشتباه از مواد شوینده

یکی دیگر از مواردی که می‌تواند علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی باشد، استفاده زیاد و اشتباه از مواد شوینده لباسشویی است. برای اینکه لباس‌های تمیزتری داشته باشید، نباید مقدار ماده شوینده را بیشتر کنید. چرا که کف زیاد باعث اختلال در عملکرد پنل ماشین لباسشویی شما می‌شود. و انتخاب شوینده مناسب نکات مهمی است که باید به آن ها دقت و توجه لازم را داشته باشید.

  1. تخلیه نشدن آب لباسشویی با خرابی برد یا تایمر ماشین لباسشویی

خرابی برد لباسشویی از علت عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی محسوب می‌شود. زیرا این قطعه به عنوان مغز لباسشویی عمل می‌کند و وظیفه آن ارسال دستورات به سایر بخش‌های لباسشویی است. به یاد داشته باشید خرابی برد و تایمر حتما باید توسط تعمیر کار تست شود.

چگونه آب ماشین لباسشویی را تخلیه کنیم ؟

پس از آنکه علت تخلیه نکردن آب لباسشویی خود را پیدا کردید، احتمالا سوال مهمی که در ذهن شما ایجاد می‌شود این است که «چگونه آب ماشین لباسشویی را تخلیه کنیم؟». شما با استفاده از راهکارهای زیر می‌توانید برای برطرف کردن مشکل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی اقدامات لازم را انجام دهید:

  1. شلنگ تخلیه ماشین لباسشویی را از پشت دستگاه جدا کرده و داخل آن را با جریان فشار آب تمیز کنید. اگر شلنگ تخلیه با پرزها و مواد شوینده مسدود شده باشد، با این کار مشکل رفع می‌شود.
  2. اگر با تمیز کردن شلنگ تخلیه ماشین لباسشویی مشکل دستگاه رفع نشد و همچنان آب در ماشین لباسشویی شما جمع شده بود، حتماً باید پمپ دستگاه بررسی شود.
  3. اگر بخش بیضی پلاستیکی پمپ از آشغال گرفته شده بود، می‌توانید با شستشوی آن مشکل را رفع کنید.

اما اگر با تمیز کردن پمپ و بررسی شلنگ تخلیه، مشکل رفع نشد، باید پمپ را تعویض کنید. در این شرایط حتماً از یک متخصص ماهر کمک بخواهید.

سخن پایانی

در این مقاله به بررسی علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی پرداختیم. به‌طور‌کل، دلیل تخلیه نکردن آب لباسشویی را در 8 مورد بررسی کردیم. اگر مشکل مربوط به تمیز بودن فیلتر و پمپ تخلیه نباشد، پس حتماً باید به تکنسین مراجعه کنید.

کارشناسان و تکنسین‌های آموزش‌دیده تعمیر آنلاین، به شما کمک می کنند علت تخلیه نکردن آب لباسشویی و جمع شدن آب در آن را پیدا کنید و اقدامات لازم برای رفع این مشکل را انجام می‌دهند. شما می‌توانید از طریق تماس با تعمیر آنلاین از خدمات تعمیرات لبادر این مقاله به علل عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی و دلیل جمع شدن آب در دیگ ماشین لباسشویی پرداخته‌ایم. به علاوه، راهکارهایی جهت رفع این مشکل در اختیارتان قرار داده‌ایم.  لازم به ذکر است که علت تخلیه نشدن آب لباسشویی در اکثر برندها از جمله ال جی، سامسونگ، بوش، آبسال، آاگ، پاکشوما، اسنوا و… یکسان است و با خواندن این مقاله متوجه دلایل آن می‌شوید.

علت جمع شدن آب در ماشین لباسشویی خاموش

جمع شدن آب در دیگ شستشو از مشکلات رایج ماشین لباسشویی است. ممکن است در ابتدای شروع به کار لباسشویی یا پیش از آنکه دکمه استارت و انتخاب برنامه را زده باشید، لباسشویی شروع به آبگیری کرده و این کار متوقف نشود.

در واقع جمع شدن آب در ماشین لباسشویی خاموش یا علت جمع شدن آب در انتهای سیکل شستشو، به خرابی شیر الکتریکی یا شیر برقی لباسشویی مربوط می‌شود.

  • این شیر با دریافت فرمان از تایمر لباسشویی، باز شده و آب از طریق شیلنگ ورودی آب وارد دستگاه می‌شود.
  • لذا جمع شدن آب در دیگ لباسشویی خاموش یا پس از فرآیند شستشو، به خرابی این شیر و یا تایمر لباسشویی باز می‌گردد و بهتر است از یک تکنسین جهت رفع مشکل کمک بگیرید.

تعمیر تخصصی ماشین لباسشویی خود را به کاراباما بسپارید ثبت سفارش 24 ساعته در 7 روز هفته

چطور آب جمع شده در لباسشویی را تخلیه کنیم؟

در قسمت پایین دستگاه یک درپوش وجود دارد که درپوش یا فیلتر پمپ تخلیه لباسشویی نام دارد.

  • بعد از باز کردن فیلتر پمپ تخلیه، یک اهرم پیچ مانند مشاهده می‌کنید.
  • آن را به سمت چپ چرخانده تا باز شود (دقت کنید که با باز کردن این پیچ، تمام آب ماشین لباسشویی خارج می‌شود.
  • بهتر است قبل از خارج شدن آب، فرش را جمع کرده یا فکری به حال آب خارج شده بکنید.
  • بعد از تخلیه کامل آب، مراحل را از انتها تکرار کنید تا درپوش یا فیلتر پمپ تخلیه را مجددا ببندید.

دلایلی مختلفی برای تخلیه نشدن آب لباسشویی وجود دارد. برخی از مهم‌ترین‌ دلایل بروز این مشکل به قرار زیر هستند:

  1. انسداد شیلنگ تخلیه یا فیلتر پمپ

اگر آب ماشین لباسشویی شما تخلیه نمی‌شود، ممکن است جایی در شیلنگ تخلیه لباسشویی دچار انسداد شده باشد. ابتدا مطمئن شوید که شیلنگ خم نشده است.

گاهی اوقات راه حل به سادگی صاف کردن پیچ خوردگی شیلنگ است! اگر پیچ خوردگی وجود نداشت، شیلنگ باید جهت وجود هر گونه انسداد بررسی شود.

وسایل کوچک همیشه در ماشین لباسشویی گیر می‌کنند و اغلب به پمپ تخلیه می‌رسند. در این صورت پمپ خراب شده و باعث عدم تخلیه آب از لباسشویی می‌شود.

پمپ را بیرون بکشید و به دنبال اقلامی‌ مثل سکه بگردید یا ببینید آیا فیلتر آن مسدود شده است یا نه.

  1. نامناسب بودن ارتفاع لوله تخلیه

پیدا کردن ارتفاع مناسب لوله تخلیه ماشین لباسشویی کمی‌چالش برانگیز است. اگر ارتفاع بیش از حد بالا باشد، دستگاه نمی‌تواند آب را از طریق شیلنگ به سمت بالا بکشد. اگر خیلی پایین باشد، آب پس از پمپاژ دوباره به دیگ لباسشویی برمی‌گردد.

هر یک از این سناریوها منجر به یک ماشین لباسشویی می‌شود که پر از آب کثیف و شوینده است. ارتفاع دقیق مورد نیاز برای تخلیه آب لباسشویی در برندها و مدل‌های مختلف لباسشویی متفاوت است.

خوشبختانه، دفترچه راهنمای لباسشویی معمولا این اطلاعات را ارائه می‌دهد. اگر متوجه شدید که ارتفاع تخلیه فعلی کمتر از حد ایده‌آل است، ممکن است لازم باشد شیلنگ تخلیه یا لوله آن (لوله‌ای که به شیلنگ تخلیه متصل می‌شود) را تغییر دهید تا مشکل برطرف شود.

  1. توزیع نامناسب لباس‌ ها در دیگ لباسشویی

توزیع نامنظم البسه می‌تواند یکی دیگر از دلایل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی باشد. اگر در هر نقطه ای از پروسه شستشو، لباس‌های داخل دیگ شستشو نامتعادل شوند، ممکن است ماشین لباسشویی نتواند بچرخد و باقی چرخه را انجام دهد.

اگر لباس‌ها به یک طرف جمع شده‌اند یا در حال شستن یک شی بزرگ مانند بالش هستید، سعی کنید اقلام دیگری‌ را برای حفظ تعادل اضافه کنید یا جسم حجیم را داخل دیگ مرتب کنید.

  1. معیوب بودن سوئیچ درب

درست زیر درب ماشین لباسشویی، یک کلید پلاستیکی کوچک برای تشخیص بسته شدن درب و متعاقبا شروع پروسه شستشو وجود دارد. اگر این کلید معیوب باشد، ممکن است دستگاه به درستی تخلیه نکند.

  1. خرابی برد الکترونیکی، علت عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی

برد الکترونیکی مسئولیت ارتباط قطعات ماشین لباسشویی و برنامه‌‌های دستگاه را بر عهده دارد. در صورتی که در قسمت برد الکترونیکی که مربوط به تخلیه آب است، قطعه‌ای سوخته باشد، پمپ تخلیه فرمان نخواهد گرفت.

  1. استفاده نامناسب از شوینده

بیش از اندازه ریختن پودر یا مایع لباسشویی داخل محفظه مواد شونیده، منجر به زیاد شدن کف داخل دیگ شستشو شده، کارکرد پنل را تحت تاثیر قرار خواهد داد. به این ترتیب پنل روند شستشو را به درستی تشخیص نمی‌دهد و روند تخلیه لباسشویی نیز با مشکل مواجه می‌شود.

  1. انسداد لوله فاضلاب منزل

مسدود شدن لوله فاضلاب ساده‌ترین دلیل عدم تخلیه آب لباسشویی است که با رفع انسداد مشکل به راحتی برطرف خواهد شد.

  1. خرابی یا فرسوده شدن تسمه پمپ (در لباسشویی‌های قدیمی)

یکی از دلایل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی، فرسوده شدن یا آسیب دیدن تسمه پمپ است. در صورتی که این تسمه آسیب دیده باشد، با تعویض آن توسط تکنسین تعمیر لباسشویی مشکل برطرف خواهد شد.

چرا پمپ آب ماشین لباسشویی عمل تخلیه را انجام نمی‌ دهد؟

پمپ تخلیه ماشین لباسشویی یکی از قطعات اصلی لباسشویی است که در صورت کار نکردن یا عدم کارکرد آن، کل سیستم ماشین لباسشویی مختل خواهد شد.

  1. پرز لباس یا یک شی‌ء می‌تواند باعث مسدود شدن پمپ شود. با باز کردن درب پمپ مانند مراحل بالا، می‌توانید آن را تمیز کرده و مشکل را کاملاًرفع کنید.
  2. برد فرمان ماشین لباسشویی یا تایمر، فرمان تخلیه را صادر نمی‌کند. برای تعمیر آن نیاز است، حتما با تماس بگیرید.
  3. خراب شدن یا شکستن پروانه‌های پمپ تخلیه.
  4. خراب شدن یا از کار افتادن کامل موتور پمپ تخلیه، که در این حالت باید پمپ تخلیه عوض شود.

رفع مشکل عدم تخلیه آب لباسشویی با ریست کردن دستگاه

هنگامی‌ که تخلیه ماشین لباسشویی انجام نمی‌شود، این احتمال وجود دارد که یک خطای داخلی رخ داده یا پنل کنترل دچار ایراد شده باشد. ریست ماشین لباسشویی می‌تواند مشکلاتی از این دست را حل کند و ماشین لباسشویی را پروسه شستشو و تخلیه را تکمیل کند.

نکته

در صورتی که رخ دادن یک خطای داخلی یا ایراد پیدا کردن پنل کنترل علت عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی باشد، با ریست کردن دستگاه می‌توان مشکل را برطرف کرد.

قبل از امتحان کردن هر چیز دیگری حتما دفترچه راهنمای لوازم خانگی خود را بخوانید! بسیاری از لباسشویی‌های مدرن دارای یک دکمه ریست هستند که به کمک آن می‌توانید دستگاه را به راحتی راه اندازی مجدد کنید.

در مواقعی که موفق به عیب یابی آن نشدید پیشنهاد ما: خدمات تخصصی و فوری کاراباما امکان ثبت سفارش در 7 روز هفته (7 صبح تا 12 شب)

کلام پایانی

در این مقاله تمامی دلایل تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی را همراه با راهکارهای ممکن برای رفع مشکل در اختیار شما قرار دادیم. در نهایت توصیه می‌کنیم در صورتی که از دانش فنی مناسب برخوردار نیستید، رفع علت تخلیه نشدن آب لباسشویی و مشکلات دیگر از جمله رفع یا نشتی را به یک تکنسین ماهر بسپارید تا آسیب بیشتر به دستگاه وارد نکرده و متحمل هزینه‌های بیهوده نشوید.

سوالات متداول

برد الکترونیکی مسئولیت ارتباط قطعات ماشین لباسشویی و برنامه‌‌های دستگاه را بر عهده دارد.

جمع شدن آب در ماشین لباسشویی خاموش یا علت جمع شدن آب در انتهای سیکل شستشو، به خرابی شیر الکتریکی یا شیرماشین لباسشویی یکی از مهم‌ترین لوازم آشپزخانه محسوب می‌شود که در زندگی امروز انسان جایگاهی حذف‌نشدنی دارد. زندگی‌های مدرن و آپارتمانی دیگر به انسان اجازه نمی‌دهد که لباس‌های خود را به صورت سنتی که در قدیم مرسوم بوده بشوید و حتی خشک کند. ماشین‌های لباسشویی در زندگی‌های آپارتمانی امروز مشکل شستشو و همچنین خشک کردن لباس‌ها را حل کرده است. به همین دلیل هر مشکل فنی که برای این دستگاه مفید و کارآمد به وجود بیاید باعث ناراحتی و نگرانی افراد می‌شود.

یکی از مشکلات شایعی که برای ماشین‌های لباسشویی به وجود می‌آید خالی نشدن آب موجود در آن است. در این مطلب قصد داریم اطلاعات لازم در مورد علت تخلیه نشدن آب ماشین لباسشویی را در اختیارتان بگذاریم تا راحت‌تر بتوانید آن را عیب‌یابی کنید. همچنین راه‌حل‌هایی را به شما پیشنهاد می‌کنیم که تا حد ممکن بدون نیاز به کمک کارشناس بتوانید آن را رفع کنید.

استفاده اشتباه از مواد شوینده یا مواد بی کیفیت

یکی از پرتکرار‌ترین اشتباهاتی که ممکن است به سیستم تخلیه آب ماشین لباسشویی آسیب بزند این است که به طرز اشتباهی از مواد شوینده استفاده کنید. برای مثال عده‌ای تصور می‌کنند که اگر مواد شوینده را در حجم زیاد در جایگاه مواد شوینده ماشین لباسشویی خود بریزند‌ لباس‌ها بیشتر تمیز می‌شوند. باید بگویم که این تصور قطعا اشتباه است و به دلیل حجم بالای کف تولید شده توسط مواد شوینده سیستم تخلیه ماشین لباسشویی نمی‌تواند آن را تخلیه کند.

همچنین مواد شوینده بی‌کیفیت و متفرقه نیز همین مشکل را برای سیستم تخلیه آب ماشین لباسشویی به وجود خواهند آورد. مواد موجود در شوینده‌های بی‌کیفیت باعث به وجود آمدن تراکم بیش از اندازه در مجاری مربوط به مواد شوینده ماشین لباسشویی می‌شوند.

مشکل در برد ماشین لباسشویی

در ماشین لباسشویی‌های نسل جدید کامپیوتر حرف اول و آخر را می‌زند و به عنوان مغز ماشین لباسشویی کار می‌کند. اگر ماشین لباسشویی شما در تخلیه آب درست عمل نکند یکی از مواردی که حتما باید چک کنید سالم بودن برد کامپیوتری ماشین لباسشویی است. اختلال در این سیستم می‌تواند گاهی منجر به کند عمل کردن یا هرگز عمل نکردن تخلیه آب ماشین لباسشویی شود.

البته در این مورد باکیفیت بودن و معتبر بودن برندی که ماشین لباسشویی خود را از آن می‌خرید کاملا موثر خواهد بود. برای مثال اگر ماشین لباسشویی خود را از یک برند معتبر خارجی مانند خریداری کنید می‌توانید از بابت کیفیت کامپیوتر به کار رفته در این محصول کاملا مطمئن باشید.

خرابی شیر الکتریکی

شیر الکتریکی در لباسشویی به عنوان یک قطعه کنترلی استفاده می‌شود که جریان آب را تنظیم می‌کند. این شیرها با کمک یک سیستم الکتریکی کنترل می‌شوند تا به صورت اتوماتیک جریان آب را به دستگاه لباسشویی ارسال یا متوقف کنند. به این ترتیب، می‌توانید فرآیند شستشو را به‌طور دقیقتر و اتوماتیک‌تر کنترل کنید.

شیر الکتریکی در لباسشویی برای تنظیم جریان آب در مراحل مختلف شستشو استفاده می‌شود. به عنوان مثال، در مرحله پر کردن مخزن آب، شیر باز می‌شود تا آب به مخزن وارد شود. در مراحل دیگری همچون شستشو، آب گرم و سرد نیاز است و شیرهای الکتریکی برای ترکیب دقیق این دو جریان آب کاربرد دارند.

استفاده از شیرهای الکتریکی در لباسشویی مزایای زیادی دارد، از جمله کارایی بالا، کنترل دقیق تر جریان آب، امکان ترکیب آب‌های سرد و گرم به نحو ایده‌آل، کاهش هدررفت آب و انرژی، و افزایش بهره‌وری در فرآیند شستشو.

اگر ماشین لباسشویی در تخلیه آب به مشکل برخورد یکی از مواردی که باید چک کنید سالم بودن شیر الکتریکی آن است.‌ این قطعه از ماشین لباسشویی معمولا میزان آب ورودی و خروجی از ماشین لباسشویی را تنظیم می‌کند. معمولا خرابی‌های اتفاق افتاده در این قسمت از ماشین لباسشویی به دلیل انسداد فیلتر دستگاه به خاطر گرفتگی آشغال‌ها، مشکل برق‌رسانی و یا بویین شیر الکتریکی ماشین لباسشویی است.

اگر خواستید این مشکل را بررسی کنید و از وجود آن مطمئن شوید حتما ابتدا ماشین لباسشویی را از برق بکشید. سپس قسمت پشتی آن را باز کنید و چنانچه دارای مشکل ذکر شده بود می‌توانید آن را تمیز کرده و سر جای خود بگذارید. اگر مشکل ماشین لباسشویی شما در تخلیه آب از این ناحیه باشد به احتمال قوی رفع خواهد شد.

گرفتگی فیلتر ماشین لباسشویی

در تمام ماشین‌های لباسشویی قسمتی وجود دارد که مخصوص جمع‌آوری پرز‌ لباس‌‌ها، کاغذ، سکه‌ و هر جسم سختی که ممکن است در جیب لباس‌ها جا بماند است. فیلتر نقش بسیار مهمی در ماشین‌های دارد. اگر مواردی که گفته شد در قسمت‌های مرتبط با فیلتر ماشین لباسشویی جمع شده باشد و شما آن را تمیز نکنید مطمئنا مشکلات بسیاری پیش خواهد آمد. قطعا شایع‌ترین مسئله‌ای که در این خصوص می‌تواند برای ماشین لباسشویی پیش بیاید ایجاد مشکل در تخلیه آب دستگاه است. شما می‌توانید این قسمت از ماشین لباسشویی را معمولا سمت راست زیر درب بیابید و به راحتی آن را تمیز کنید.

خرابی سیستم کلید درب ماشین

در قسمت درب ماشین‌های لباسشویی یک سیستم میکروسوئیچ وجود دارد. این سیستم تا زمانی که درب به صورت کامل بسته نشود اجازه چرخیدن را به ماشین لباسشویی نمی‌دهد. یکی از دلایل شایع عدم تخلیه آب ماشین لباسشویی ممکن است خراب بودن کلید درب ماشین باشد. مشکل در این قسمت می‌تواند مکانیکی یا الکتریکی باشد.

در این مورد اهمیت کیفیت متریال به کار رفته در ماشین لباسشویی باز هم نقش پررنگ خود را نشان می‌دهد. ممکن است تصور کنیم که اگر یک ماشین لباسشویی باکیفیت فنی و مکانیکی عالی خریداری کنیم باید هزینه زیادی را متقبل شویم. اما حقیقت این است که شما می‌توانید با کمی تحقیق هزینه معقولی را در نظر بگیرید و یک ماشین لباسشویی باکیفیت‌ بین‌المللی‌ خریداری کنید.

برای مثال می‌تواند یکی از انتخاب‌های کاملا منطقی شما باشد. قیمت ماشین لباسشویی بوش تقریبا به اندازه قیمت ماشین لباسشویی‌های است که با برندهای متفرقه در بازار به وفور یافت می‌شوند. متاسفانه عدم آگاهی مردم باعث می‌شود افراد سودجویی که فقط به فکر پر کردن جیب‌های خودشان هستند اجناس بی‌کیفیت با قیمت‌های بسیار بالا را به مردم بفروشند و سودهای کلان کسب کنند.

مشکل در خروجی آب ماشین لباسشویی

در ماشین‌های لباسشویی قسمتی وجود دارد که اگر به آن دقت کرده باشید می‌بینید که پس از شستشو و قبل از خشک کردن لباس‌ها آب ماشین لباسشویی از آن‌جا تخلیه می‌شود. گاهی پیش می‌آید که جلوی این قسمت از خروجی آب با مواد سخت و سفتی مانند پرز‌های به هم چسبیده یا جوراب گرفته می‌شود. گرفتگی قطعا مانع خروج آب از ماشین لباسشویی خواهد شد.

اگر با مشکل تخلیه آب ماشین لباسشویی مواجه شدید یکی از موارد احتمالی که باید آن را بررسی کنید همین مسئله است. نکته‌ دیگر این است که گاهی به دلیل جابجایی یا تکان خوردن ماشین لباسشویی شیلنگ تخلیه آب از دستگاه جدا می‌شود که باز هم مانع تخلیه آب خواهد شد. شاید برایتان سوال پیش بیاید که بهترین راهکار برای جلوگیری از این اتفاق چیست؟

برای پیشگیری از این مسئله در درجه اول باید به کیفیت محصولی که قصد خرید آن را دارید دقت کنید. گاهی ما برای این‌که کمتر هزینه کنیم به خرید محصولات متفرقه روی می‌آوریم. در ماشین لباسشویی‌های غیر استاندارد معمولا درگاه خروجی آب بسیار تنگ یا گشاد است. این عدم توازن کاملا می‌تواند مقدمات به وجود آمدن مشکل در این قسمت از دستگاه را به وجود بیاورد.

شما باید محصول خریداری کنید که تمام استانداردهای جهانی را داشته باشد. برای مثال خرید ماشین لباسشویی بوش که جزو برندهای شناخته شده جهانی محسوب می‌شود می‌تواند از این جهت خیال شما را آسوده کند. قطعا قیمت این ماشین لباسشویی بسیار کمتر از خدمات و کیفیتی است که برای شما فراهم می‌آورد.

در قسمت معرفی محصولات بوش در سایت نمایندگی رسمی این برند شما می‌توانید انواع ماشین‌های لباسشویی را ببینید و با توجه به شرایط خود یکی از آن‌ها را انتخاب کنید. پس از انتخاب و خرید ماشین لباسشویی برای جلوگیری از مشکل تخلیه آب یک نکته را حتما رعایت کنید. توجه کنید که طول شیلنگ تعبیه شده در پشت ماشین لباسشویی نه خیلی کوتاه باشد که با کمی کشیده شدن از جا در بیاید و نه بیش از حد بلند.

خرابی پمپ تخلیه‌

اگر تخلیه آب ماشین لباسشویی با مشکل مواجه شد حتما پمپ تخلیه را بررسی کنید. وظیفه پمپ تخلیه با قدرت مکندگی که دارد هدایت آب موجود در ماشین لباسشویی پس از اتمام شستشو به خارج است. جمع شدن آب در ماشین لباسشویی می‌تواند در نتیجه قرار گرفتن جسم خارجی در پمپ تخلیه آب باشد. البته بیشترین زمانی که پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی دچار مشکل می‌شود زمانی است که مدت طولانی کار کرده و تقریبا فرسوده شده است.

به شما پیشنهاد می‌کنیم که اگر متوجه شدید پمپ تخلیه آب ماشین لباسشویی به دلیل فرسایش و طول عمر بالا خراب شده به فکر تعمیر آن نباشید. منطقی است که برای مراقبت از ماشین لباسشویی خود پمپ تخلیه آب را کلا تعویض کرده و یک پمپ تخلیه نو و باکیفیت جای آن قرار دهید. برای تعویض پمپ تخلیه ماشین لباسشویی حتما از یک متخصص کمک بگیرید و از مراکز و نمایندگی‌های معتبر درخواست اعزام کارشناس و تکنسین ماشین‌ لباسشویی کنید.

اگر به هر دلیلی نتوانستید از یک متخصص کمک بگیرید و خودتان مجبور به تعویض پمپ تخلیه آب شدید در وهله اول حتما ماشین لباسشویی را از برق بکشید. اگر هنوز در دیگ ماشین لباسشویی آب وجود دارد آن را با کمک شیلنگ یا هر وسیله دیگری تا جای ممکن خالی کنید. سپس به ترتیب پنل بالایی جلویی و پشتی ماشین لباسشویی را باز کنید.

در مرحله بعد کافیست پمپ تخلیه را پیدا کرده و شیلنگ‌های متصل به آن را باز کنید. پس از آن پمپ قدیمی را خارج کرده و پمپ جدید را نصب کنید و تمام اتصالاتی که از پمپ قدیمی جدا کردید را به پمپ جدید متصل کنید. سپس کافیست تمام مراحلی که گفته شد را به عقب بازگردید تا تعمیر ماشین لباسشویی شما به پایان برسد.

سخن پایانی

در این مطلب سعی کردیم تمام دلایل مربوط به جمع شدن آب در ماشین لباسشویی و عدم تخلیه آن را بررسی کنیم. در کنار بررسی دلایل راهکارهایی را به شما ارائه دادیم تا در صورت بروز چنین مشکلاتی بتوانید نیاز خود را در تعمیر ماشین لباسشویی برطرف کنید.

نکته مهمی که لازم است در پایان به آن اشاره کنیم این است که اگر ماشین لباسشویی شما دچار مشکل شد تا حد امکان از تعمیرکار ماهر برای تعمیر آن کمک بگیرید. گاهی ممکن است ما به دلیل عدم آگاهی لازم در جهت تعمیر ماشین لباسشویی خود اقدامی را انجام دهیم که باعث آسیب به سایر قسمت‌های ماشین لباسشویی شود.

در ضمن به یاد داشته باشید که حتما از مراکز تخصصی تعمیر ماشین لباسشویی بخواهید که یک متخصص برای شما بفرستند. زیرا به دلیل پیچیده بودن سیستم‌های لوازم خانگی نسل جدید دیگر نمی‌توان به هرکسی برای تعمیر لوازم الکترونیکی اعتماد کرد.

 

دکمه بازگشت به بالا