اقتصادی

کلید کهنه‌ساز را بدهید کلید نوساز بگیرید

معاوضه خانه فرسوده با زمین یا آپارتمان نوساز دولتی، اعطای یک یا دو طبقه تشویقی، تسهیل در تامین پارکینگ و ایجاد کاربری انتفاعی در طبقه همکف به منظور حمایت از کسب و کارهای خانگی باعث افزایش جذابیت سرمایه‌گذاری در بافت‌های فرسوده شده و در قالب طرح نهضت ملی مسکن تاکنون بیش از ۱۵۰ هزار واحد در این مناطق به مرحله ساخت رسیده است.

به گزارش مجله روز، به دنبال رونمایی از دو بسته تشویقی، روند نوسازی خانه‌های واقع در بافت‌های فرسوده با وجود سه چالش در ریل مناسب قرار گرفت. طبق آخرین آماری که محمد آیینی ـ معاون وزیر راه و شهرسازی اعلام کرده در حال حاضر طبق پروانه‌های صادره، نوسازی بافت‌های فرسوده از ۱۵۰ هزار واحد عبور کرده که از رشد ۲.۷ درصد در مقایسه با ماه گذشته حکایت دارد. اوایل شهریورماه تعداد پروانه های صادر شده در بافت‌های فرسوده کل کشور ۱۴۶ هزار فقره بود.

از طرف دیگر سه معضل، مسیر نوسازی بافت‌های فرسوده را به چالش کشیده است؛ تغییر نرخ محاسبه بیمه پروانه ساختمانی در محلات فرسوده شهری که تا ۲۰ برابر افزایش پیدا کرده، عدم همکاری برخی از بانک‌ها در اعطای تسهیلات این مناطق و طولانی بودن فرآیند صدور پروانه از جمله مشکلاتی است که متقاضیان نوسازی واحدهای فرسوده با آن مواجهند.

البته بررسی‎ها در برخی مناطق شهرداری‌ها همکاری مناسبی در صدور پروانه بافت‌های فرسوده دارند و فرآیند صدور پروانه به کمتر از ۲ ماه کاهش یافته اما در برخی شهرها این زمان تا بیش از یک سال طول می‌کشد.

محمد آیینی ـ مدیرعامل شرکت بازآفرینی شهری ایران به تازگی گفته است: با تصویب اصلاحیه ماده ۵ قانون بیمه کارگران ساختمانی در شورای نگهبان و حل مشکل بیمه آنان شاهد سرعت بخشیدن به اجرای ساخت مسکن در بافت‌های فرسوده خواهیم بود.

وی با اعلام اینکه ساخت مسکن در بافت های فرسوده کشور از مرز ۱۵۰ هزار واحد گذشته است، بیان کرد: سیاست راهبردی ما در حوزه بازآفرینی شهری، تعریف و ارایه بسته‌های تشویقی جدید و مناسب برای سازندگان، سرمایه‌گذاران و مالکان است.

شرکت بازآفرینی شهری ایران در نظر دارد میزان نوسازی مسکن را تا پایان سال جاری به ۲۰۰ هزار واحد برساند. تا پیش از دولت سیزدهم طبق قانون ساماندهی و حمایت از تولید و عرضه مسکن مصوب تیرماه ۱۳۸۷ هدف آن بود که سالیانه ۱۰۰ هزار واحد مسکونی نوسازی شود؛ در حالی که عملا سالی ۱۰ هزار واحد نوسازی شد. رقم ۱۵۰ هزار واحدی که دولت سیزدهم تا کنون به مرحله‌ی اجرا رسانده عملکرد بیش از ۱۵ برابری در مقایسه با گذشته را نشان می‌دهد.

دولت از آبان سال گذشته بسته تشویقی ۱۹ بندی را به منظور افزایش ترغیب مالکان و سازندگان برای نوسازی بافت‌های فرسوده ابلاغ کرده است. اعطای یک یا دو طبقه تشویقی، تسهیل در تامین پارکینگ، تسهیل شرایط توده و نما و ایجاد کاربری انتفاعی در طبقه همکف به منظور حمایت از کسب و کارهای خانگی با تامین شرایطی از جمله این مشوق‌ها است و بر اساس آمار صدور پروانه، جذابیت سرمایه‌گذاری در بافت‌ها را بالا برده است.

در هفته های اخیر نیز طرح کلید به کلید با هدف معاوضه خانه‌های فرسوده واقع در محدوده‌های هدف بازآفرینی شهری با واحد نوساز یا زمین به عنوان بسته تشویقی جدید به اجرا درآمد. بر اساس این طرح ساکنان بافت‌های فرسوده می‌توانند واحد مسکونی فرسوده‌ی خود را با یک واحد نوساز یا یک قطعه زمین دولتی با ۴۰ درصد تخفیف تعویض کنند.

ارایه تسهیلات بافت فرسوده، تخفیف‌های پروانه، عوارض ساختمانی، انشعابات و مشوق‌های شهرسازانه، معاوضه خانه فرسوده با زمین یا واحد نوساز با تخفیف ۴۰ درصد از جمله برنامه‌های اجرایی شرکت بازآفرینی شهری ایران و مجموعه دولت برای نوسازی مسکن مردمی است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به پوشش اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد می‌پردازم. با داشتن دانش عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در حوزه اقتصاد، تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا