اقتصادی

از قطع شبکه ارتباطی ۴ شهر تا اعلام شروط فعالیت پلت‌فرم‌های خارجی

صبح بیشترین زمان ارسال ویروس رایانه‌ای، استعفای دبیر شورای عالی فضای مجازی، قطع شبکه ارتباطی ۴ شهر، تبدیل ایران به هاب ترانزیت داده در منطقه و شروط ایران برای فعالیت پلت‌فرم‌های خارجی، برخی از مهم‌ترین اخبار حوزه ارتباطات و فناوری اطلاعات در هفته‌ جاری بود.

به گزارش مجله روز، یکی از متداول‌ترین روش‌های انتشار ویروس‌های رایانه‌ای، بازکردن ایمیل‌های اشخاصی است که به نظر دوست و آشنا هستند اما اینگونه ایمیل‌ها صرفآ جهت انتشار ویروس‌های مخرب و بعضاً سرقت اطلاعات شخصی افراد ارسال می‌شود. در این زمینه گفته شده ویروس‌های رایانه‌ای در قالب ارسال ایمیل از جانب افراد ناشناس جابه‌جا شده و گاهی دارای عناوین جذابی است که کاربران را برای بازکردن آنها، ترغیب می‌کند و در برخی موارد نیز درخواستی مبنی بر کلیک کردن روی لینک اینگونه ایمیل‌ها در قالب ایمیل‌های تبلیغاتی فرستاده می‌شود و گیرنده را برای بازکردن ایمیل‌ها تشویق می‌کند.

در همین رابطه مرکز مدیریت امداد و هماهنگی عملیات رخدادهای رایانه‌ای به تازگی اعلام کرده است با توجه به گزارش امنیت جهانی که این هفته توسط تحقیقات امنیتی شرکت Trustwave منتشر شده است بیشترین تعداد ویروس‌ها در هر روز بین ساعت ۸ تا ۹ صبح فرستاده می شوند. در این گزارش آمده است: تعداد برنامه های اجرایی و ویروس های ارسال شده در ساعات اولیه صبح افزایش یافته است. شرکت Trustwave با استفاده از داده‌های جمع آوری شده در سال ۲۰۱۱ از بیش از ۳۰۰ تحقیقات قانونی و پاسخگوی حادثه در ۱۸ کشور، به همراه تجزیه و تحلیل ۱۶ بیلیون ایمیل از سال ۲۰۰۸ تا سال ۲۰۱۱، گزارشی در خصوص امنیت و آسیب پذیری‌ها گردآوری کرده است.

دبیر شورای عالی فضای مجازی استعفا کرد

در خبرها اعلام شد که ابوالحسن فیروزآبادی -دبیر شورای عالی فضای مجازی- از سمت خود در این شورا استعفا داده و رئیس‌جمهور به زودی درباره این استعفا تصمیم‌گیری و دبیر جدید را معرفی خواهد کرد.

 این خبر درحالی منتشر شده که شنیده می‌شود چندی پیش فیروزآبادی دفتر خود را تحویل داده و در روزهای اخیر اعضای شورا درحال ارزیابی گزینه‌های جایگزینی فیروزآبادی بوده‌اند. از تقی‌پور، جلیلی و انتظاری به عنوان گزینه‌های جایگزینی فیروزابادی نام برده می‌شود. همچنین برخی منابع لاجوردی، آقامیری،  آهنگر و ثقفی را به‌عنوان دیگر گزینه‌های احتمالی دبیری شورای عالی فضای مجازی نام برده‌اند.

عملیات حفاری علت قطع شبکه ارتباطی ۴ شهر

از ساعت ۱۲ و ۳۰ دقیقه ظهر روز یکشنبه به دلیل عملیات حفاری یکی از دستگاههای اجرایی در جاده‌های اطراف قائمشهر، فیبرنوری شبکه ارتباطات ثابت و همراه در شهرهای بابل، قائمشهر، ساری و نکا تا قبل از خلیل شهر بهشهر قطع شد. بنابراین سازمان تنظیم مقررات و ارتباطات رادیویی در یک اطلاعیه اعلام کرد: در پی این اتفاق تیم‌های فنی و تخصصی از مجموعه اداره‌کل ارتباطات و فناوری اطلاعات استان مازندران، شرکت ارتباطات زیرساخت و مخابرات منطقه مازندران به منطقه اعزام شدند و با اقدامات صورت گرفته خوشبختانه شبکه ارتباطی منطقه به مدار بازگشت و هم اکنون مشغول ارایه خدمات به مردم است.

ایران به هاب ترانزیت داده در منطقه تبدیل می‌شود

امیرمحمد زاده لاجوردی- رئیس شرکت ارتباطات زیرساخت کشور – با انتشار پستی در یک پیام‌رسان داخلی گفت: با حضور مؤثر شرکت ارتباطات زیرساخت در عرصه بین‌الملل طی ۱۸ ماه گذشته، میزان ترانزیت داده از مسیر ایران عزیز اسلامی از ۱.۳ ترابیت‌برثانیه به بیش از ۲.۹ ترابیت‌برثانیه رسید.

وی افزود: با تلاش شبانه‌روزی، ایران به هاب ترازیت داده در منطقه تبدیل خواهد شد.

آخرین خبرها از پرداخت خسارت به کسب‌وکارهای اینترنتی

سخنگوی بیمه مرکزی به تازگی توضیحاتی را درمورد خسارت کسب‌وکارهای اینترنتی بیمه شده ارائه کرد. طبق این گزارش، محید مشعلچی در یک نشست خبری در پاسخ به  یک سوال مبنی بر اینکه آیا صنعت بیمه بودجه‌ای برای کسب‌وکارهای اینترنتی بیمه شده که به دلیل اختلال در اینترنت آسیب دیده‌اند در نظر گرفته است یا خیر، گفت: باید بررسی شود که آیا این موضوع در حیطه وظایف بانک مرکزی است یا خیر. البته مبدأ و ماخذ این موضوع وزارت اقتصاد است و اگر این وزارت‌خانه تشخیص دهد باید بررسی کنیم ببینیم بیمه برای جبران خسارت چه کاری می‌تواند انجام دهد.

وی ادامه داد: البته پوشش‌های بیمه‌ای سایبری در چند شرکت بیمه آغاز شده است و ریسک کسب و کارهای ناشی اختلال اینترنت را پوشش می دهد، اما در ماه‌های اخیر بودجه‌ای برای جبران خسارت در نظر گرفته نشده بود.

تأکید بر بهبود فضای کسب و کار در جهت رونق اقتصادی و پیشرفت کشور

پس از برگزاری نمایشگاهی که در روز شنبه در حسینیه امام خمینی (ره) برای ارائه توانمندی‌های شرکت‌های دانش بنیان داخلی در حضور رهبر معظم انقلاب برگزار شد، جمعی از تولیدکنندگان و صاحبان کسب و کار در حوزه‌های مختلف با رهبر معظم انقلاب دیدار کردند و در این دیدار تعدادی از شرکت های فعال در حوزه فناوری اطلاعات و ارتباطات هم حضور داشتند.

عیسی زارع پور- وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- با انتشار پستی در یک پیام‌رسان داخلی اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب در بخشی از سخنرانی خود به موضوع لزوم بهبود فضای کسب و کار در جهت رونق اقتصادی و پیشرفت کشور اشاره و برای رسیدن به این هدف الزاماتی را متذکر شدند، از جمله لزوم مقرّرات‌زدایی و حذف راه‌های پُرپیچ‌وخم کسب مجوز و سایر فرآیندهای اداری، کمک در تأمین مالی برای فعّالیّت های بخش خصوصی، نظم و انضباط مالی در بودجه، رفع مداخلات دولتی در مالکیت و مدیریت بنگاه‌های اقتصادی و عدم رقابت دستگاه های دولتی با بخش خصوصی. ایشان همچنین از راه اندازی پنجره واحد ابراز رضایت فرمودند و آن را برای تسهیل تعامل کسب و کارها با بخشهای گوناگون دولت مفید و ضروری توصیف کردند.

شروط ایران برای فعالیت پلت‌فرم‌های خارجی

عیسی زارع‌پور-وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات- در جمع خبرنگاران در حاشیه نشست هیئت دولت روز چهارشنبه درباره رفع فیلتر اینستاگرام و تلگرام گفت: سه شنبه شب، هم آقای رییس جمهور در صدا و سیما گفتند از فعالیت هر پلت‌فرمی استقبال می‌کنیم، مشروط بر اینکه حداقل به قواعدی که خودشان دارند پایبند باشند. اخیرا مرکز ملی فضای مجازی با شرکت متا مکاتبه‌ای کرده و همین جا هم اعلام می کنیم که هر پلت‌فرمی که قواعد جمهوری اسلامی ایران را بپذیرد یا به قواعد خودشان پایبند باشند حتما از آنها استقبال می ‌کنیم.

وی معتقد است الان ارتباط صوتی و تصویری در پیام‌رسان‌های کشور برقرار است و روزانه چند میلیون تماس تصویری و صوتی انجام می شود با کیفیت و روز به روز هم بر کیفتشان می افزایند. تمام زیرساخت‌های وزارت ارتباطات پای کار پیام‌رسان‌ها آمده تا بتوانند خدمات با کیفیتی را به مردم ارایه کنند.

طبق گفته وزیر ارتباطات و فناوری اطلاعات درحال حاضر چهار تا پنج پیام رسان این کیفیت و قابلیت را دارند و ایتا هم بیشترین اقبال را بعد از روبیکا دارد و به زودی نسخه جدیدش ارایه می‌شود که تماس صوتی و تصویری در آن دیده شده است.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا