استان ها

بازرگان نخست‌وزیر شد

روز شمار ۵/ شنبه ۱۴ بهمن ماه ۱۳۵۷

در جلسه شورای انقلاب در روز ۱۴ بهمن سال ۱۳۵۷ که با حضور امام خمینی (ره) برگزار شد، به پیشنهاد اعضا و موافقت امام (ره)، مهدی بازرگان برای نخست‌وزیری دولت موقت انتخاب شد.

به گزارش خبرگزاری آنا، روز چهاردهم بهمن سال 1357 سیل مشتاقان زیارت حضرت امام خمینی(ره) از ابتدای صبح، کوچه‌ها و خیابان‌های اطراف مدرسه علوی را پرکرده بودند.

حضرت امام نیز با حضور در سرسرای مدرسه، به ابراز احساسات آنان پاسخ می دادند.

حضرت امام طی یک مصاحبه مطبوعاتی در مدرسه علوی، به وظیفه خطیر مطبوعات و اهل قلم‏ در عرصه جدید انقلاب اسلامی ایران اشاره نمودند.

حضرت امام درسخنرانی پرشور بهشت زهرا صراحتاً دولت بختیار را غیر قانونی خوانده بودند و اعلام کردند که دولتی اسلامی متکی به حکم خدا وآرای ملت تشکیل خواهند داد. این مهم بر عهده  شورای انقلاب بود.

صبح روز چهاردهم جلسه شورای انقلاب، برای تعیین نخست وزیر دولت موقت، تشکیل شد.دراین جلسه پس از بحث و بررسی، مهندس مهدی بازرگان برای نخست وزیری دولت موقت انتخاب شد.

امام خمینی در جمع روحانیون درباره تز استعماری جدایی دین از سیاست و کنار زدن روحانیت از سیاست و پیامدهای آن صحبت کردند.

امام خمینی در جمع اعضای کمیته استقبال شعار “ملیت” را نیرنگ آمریکا خواندند.

بختیار در مصاحبه با لوماتن گفت: بعضی اوقات صبر بهترین تاکتیک است و اگر آیت الله خمینی بخواهد در شهر مقدس قم دولت پیشنهادی خود را به وجود آورد، به او اجازه خواهم داد تا دولتی شبیه به واتیکان تأسیس کند.

اولین کتاب درباره بحران ایران تحت عنوان  «ایران بر ضد شاه» در پاریس منتشر شد. نویسنده کتاب، احمد ناروقی، از نویسندگان روزنامه لوموند و از طرفی نوه احمد شاه قاجار می باشد.

تااین روز سی وپنج هزار آمریکایی ایران را ترک کرده بودند.

به گزارش رسانه های گروهی دولت آمریکا تماس خودرا با شاه قطع کرده است. 

روسای سازمان انرژی اتمی تحت تعقیب دیوان کیفر قرار گرفتند

بختیار اعلام کرد نقش آیت الله خمینی را در حل و فصل مسائل اجتماعی و مذهبی می پذیرد.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا