بین الملل

سرنوشت تیم ملی بسکتبال را به دست قزاقستان نمی‌دهیم؛ خصومتی با زنگنه ندارم

خیلی دنبال نمی‌کنم که چه حرف‌هایی درباره‌ام می‌زنند

سرمربی تیم ملی بسکتبال گفت: تیم ملی جایگاه شایسته‌ترین افراد است و هیچ خصومت شخصی با آرمان زنگنه ندارم.

سعید ارمغانی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه ورزشی خبرگزاری آنا، در آستانه سفر تیم ملی بسکتبال به ژاپن به منظور برگزاری دیدارهای پنجره پایانی انتخابی جام جهانی بسکتبال اظهار داشت: اردوی تیم ملی با حضور جمعه شب ملی پوشان از صبح شنبه با حضور ۱۶ بسکتبالیست آغاز شده است. نفراتی که به اردو فرا خوانده شدند بر اساس نوع بازی حریفان و اینکه ما باید چه بسکتبالی و چه تاکتیکی با آنها انجام دهیم در تیم حضور دارند. فرصت کوتاهی داریم و باید نهایت استفاده را از زمانی که در اختیار داریم ببریم. ملی‌پوشان از لحاظ روحی خسته هستند چون در رقابت‌های لیگ برتر سخت کار کرده‌اند. آنها همگی از نفرات اصلی تیم‌های خود هستند و زمان زیادی از مسابقه را درون زمین بازی می‌کنند.

**مجبور هستیم یک سری کارهای تاکتیکی را تغییر دهیم

وی ادامه داد:  به همین خاطر از لحاظ جسمی هم خسته هستند. شرایطی که بازیکنان تیم ملی بسکتبال دارند به شکلی است که به آن اشاره کردم ولی الحمدالله بچه‌ها با اراده و مصصم هستند. خیلی خوب در حال کار هستند و زحمت می‌کشند. ما باید حواس‌مان جمع باشد که در این مدت کوتاه بتوانیم آن تاکتیک‌هایی که می‌شود روی آنها کار کرد و قبلا هم تا حدودی روی آنها کار کردیم دوباره آنها را یادآوری کنیم. یکسری تاکتیک‌های جدید داریم با توجه به اینکه حامد حدادی به دلیل مصدومیت در اختیار تیم ملی نیست. مجبور هستیم یکسری کارهای تاکتیکی را تغییر دهیم و حتی‌الامکان به شرایط بسیار خوبی برسیم تا دو بازی خوب را برابر ژاپن و چین برگزار کنیم. 

**احتمال باخت قزاقستان برابر حریفانش بسیار زیاد است

سرمربی تیم ملی بسکتبال در مورد اینکه تیمش اگر برابر تیم‌های ملی ژاپن و چین نتایج مورد انتظار را کسب نکند باز هم این شانس را دارد تا بتواند به جام جهانی صعود کند، عنوان کرد: تیم ملی ایران یک برد از قزاقستان جلوست. بازی‌هایی که پیش روی قزاقستان است از ما سخت‌تر خواهد بود چون این تیم باید با استرالیا و چین مسابقه دهد. هر دو بازی هم مهمان است و از امتیاز میزبانی برخوردار نیست. اگر خدای ناکرده مشکلی پیش بیاید و هر دو بازی را واگذار کنیم احتمال باخت قزاقستان برابر حریفانش بسیار زیاد است. در چنین شرایطی باز هم ما یک برد از قزاقستان جلو هستیم و در نهایت واجد شرایط حضور در جام جهانی می‌شویم. این بدترین سناریویی است که احتمال دارد اتفاق بیفتد. اگر قزاقستان در یکی از بازی‌های خود برنده باشد ما هم ناچار هستیم تا یک بازی را ببریم و مجوز صعود کسب کنیم. باخت قزاقستان در هر دو مسابقه ما را بی‌نیاز از پیروزی می‌کند ولی ما با هدف کسب پیروزی برابر رقبای خود بازی خواهیم کرد.

**اصلاً نباید به قزاقستان فکر کنیم

وی در خصوص اینکه یک پیروزی بیشتر از قزاقستان و باخت محتمل این تیم مقابل حریفان تا چه اندازه باعث می‌شود تا ملی‌پوشان با فشار روانی کمتری برای کسب نتیجه بازی کنند، تصریح کرد: از همان لحظه تشکیل اردوی تیم ملی در صحبتی که با بازیکنان داشتم به این موضوع پرداخته شد که ما اصلاً نباید به قزاقستان و شرایط این تیم فکر کنیم. باید با قدرت هر دو بازی خود را برگزار کنیم و به دنبال کسب بهترین نتیجه باشیم تا شایستگی‌های بسکتبال ایران را به اثبات برسانیم. راه پیشرفت بسکتبال ایران ارائه بهترین بازی است و به بازیکنان تأکید کردم سرنوشت خود را نباید منوط به نتیجه قزاقستان کنیم بلکه با کسب نتایج خوب باید بتوانیم اعتبار تیم ملی را بالاتر ببریم. 

**چین سرمربی صربستانی قهرمان اروپا را استخدام کرده

ارمغانی درباره اینکه تیم ملی بسکتبال ایران در پنجره‌های قبلی با ژاپن و چین بازی کرده و تا چه اندازه از این حریفان شناخت دارد، گفت: در هر پنجره‌ای می‌توان بازیکنان را تغییر داد. اطلاع دقیقی از بازیکنانی که چین و ژاپن برای این پنجره انتخاب کرده‌اند ندارم. ما هم در این پنجره دو تا سه بازیکن را تغییر دادیم و از نفرات جدید دعوت کردیم. لیست جدید رقبای تیم ملی به زودی می‌آید و مسلماً هر دو تیم با بهترین نفرات خود خواهند آمد. برای هر تیم بازی‌هایی که دارند فوق‌العاده مهم است. تا آنجایی که می‌دانم ژاپن می‌خواهد بازیکن خارجی‌اش را تغییر دهد. چین بهترین نفرات خود را می‌آورد ضمن اینکه سرمربی‌اش را تغییر داده و یکی از بهترین سرمربیان صربستانی را برای هدایت تیمش استخدام کرده که این مربی با صربستان قهرمان اروپا شده و در یورولیگ سرمربیگری کرده است. خودش هم به عنوان بازیکن قهرمان اروپا شده است. این دو کشور برنامه‌ریزی و سرمایه‌گذاری زیادی در بسکتبال کرده و حتی چین یک بازیکن خارجی فوق‌العاده قوی اضافه می‌کند.

**تیم ملی بسکتبال همانند یک ویترین است

سرمربی تیم ملی بسکتبال در خصوص اینکه برخی از روی ناآگاهی انتقاداتی را به او می‌کنند که درست نیست، عنوان کرد: تیم ملی بسکتبال همانند یک ویترین است و همیشه جلوی چشم هستند. شاید یک‌سری افراد هستند که دوست دارند در این ویترین جای داشته و عضو این ویترین باشند. الحمدالله من خیلی دنبال نمی‌کنم که چه حرف‌هایی درباره‌ام می‌زنند. من وظیفه‌ای را قبول کردم که با کمک همکارانم این وظیفه را به خوبی انجام دهم. وقتی اینجا باشم تمام سعی، قدرت و علمم را به کار می‌گیرم که کارم به بهترین وجه انجام شود. باید این را قبول کرد کسی که در این ویترین قرار می‌گیرد ممکن است مورد حملاتی قرار بگیرد که شاید خیلی از آنها از روی انصاف نباشد ولی به هر حال این جزئی از کار ماست و باید آن را قبول کنیم تا بتوانیم کا را پیش ببریم.

ارمغانی: سرنوشت تیم ملی بسکتبال را به دست قزاقستان نمی‌دهیم؛ خصومتی با زنگنه ندارم

**با آسیب دیدگی حدادی، داودی را دعوت کردیم

وی در مورد دعوت از آرن داودی به تیم ملی بسکتبال در حال که قبلاً خداحافظی کرده بود، گفت: داودی از آن دسته بازیکنانی است که سالیان سال به تیم ملی خدمت کرده است. بازیکن با تجربه‌ای است و میادین بین‌المللی زیادی دیده که با توجه به آسیب دیدگی حامد حدادی و خروجش از تیم ملی با او صحبت کردم تا به تیم ملی بازگردد. ضمن اینکه گارد رأس‌های ما آسیب دیدگی‌ها کوچک و بزرگ داشتند آرن دعوت شده تا در این پنجره انتخابی جام جهانی به ما کمک کند. هم داخل زمین و هم در بیرون از زمین و در رختکن تیم منسجم و خوبی داشته باشیم. از طرفی دیگر بازیکنان کارکشته و خوبی در تیم ملی داریم. در مجموع با آرن داودی تیم بهتری خواهیم داشت و با دانشی که این بسکتبالیست باتجربه دارد در داخل و خارج زمین تیم آماده‌ای را راهی مسابقه کنیم.

**مسئولیت باتجربه‌ها را به آنها گوشزد کردم

ارمغانی در واکنش به این موضوع که نفراتی چون محمد حسن‌زاده، سجاد مشایخی، بهنام یخچالی، محمد جمشیدی و ارسلان کاظمی در کنار آرن داودی بنا به تجربه‌ای که دارند مسئولیت بیشتری بر عهده آنهاست و با این نفرات در این زمینه صحبت کرده، تصریح کرد: با تک تک این نفرات حرف زدم و به آنها گوشزد کردم علاوه بر مسئولیتی که به عنوان یک بازیکن ملی دارند و همه تلاش خود را برای پیروزی کنند باید در کمک به جوان‌ها هم اثرگذار باشند و تجاربی که به واسطه سالیان سال حضورشان در تیم ملی به دست آوردند در اختیار جوان‌ها بگذارند تا آنها نیز عملکرد بهتری ارائه کنند. تمامی این بازیکنان با تجربه به این نکته واقف هستند و وظیفه انتقال تجربه به جوان‌ها را به بهترین شکل انجام می‌دهند.

**فقط جوانب فنی را نگاه کردیم

سرمربی تیم ملی بسکتبال در مورد حاشیه‌ای که به خاطر دعوت نشدن آرمان زنگنه به وجود آمده بود، تأکید کرد: مشکل شخصی با آرمان زنگنه و هیچ بازیکنی ندارم. هر تصمیمی گرفته می‌شود از سوی تیم مربیگری است که فنی بوده و احتمال دارد چنین نگاهی از سوی او نباشد ولی ما فقط و فقط جوانب فنی را نگاه کردیم. بر اساس نیازهای تیم ملی در دو بازی با ژاپن و چین نفرات را انتخاب کردیم تا به تیم ملی کمک کنند. انتخاب‌هایی که صورت گرفته بر اساس خصومت‌ها یا رفاقت‌های شخصی نبوده است. نفراتی دعوت می‌شوند که بتوانند مسئولیت‌هایی که بر دوش آنها گذاشته می‌شوند را بهتر انجام دهند. اگر آرمان زنگنه نسبت به نفرات دیگری می‌توانست بهتر کمک کند قطعاً دعوت می‌شد. تیم ملی متعلق به هیچ فرد خاصی نیست بلکه جایگاه شایسته‌ترین افراد است.

انتهای پیام/

دکمه بازگشت به بالا