بین الملل

«عادی‌سازی جنایت است»؛ انتقادها از آل‌خلیفه و سازشکاران عرب دوباره بالا گرفت

به گزارش گروه بین‌الملل خبرگزاری آنلاین مجله روز، جلسه اخیر نمایندگان مجلس بحرین که با حاشیه‌ها و بحث‌هایی بر سر اطلاق نام «رژیم صهیونیستی» به موجودیت جعلی «اسرائیل» توسط نمایندگان این کشور همراه شد، باعث شد تا کاربران عرب‌زبان توئیتر به همراه بحرینی‌ها موجی از مخالفت‌ها و انتقادها با عادی‌سازی عربی را در شبکه‌های اجتماعی به نمایش بگذارند.

نمایندگان پارلمان بحرین؛ نمایشی از شرافت و غیرت در برابر سازشکاران

با وجود آنکه بحرین از ۱۵ سپتامبر ۲۰۲۰ به جمع کشورهای عادی‌سازی کننده روابط با رژیم صهیونیستی درآمد اما در جلسه اخیر پارلمان این کشور مشخص گردید که نمایندگان منامه نظر دیگری در مورد توصیف وتعامل با «اسرائیل» دارند.

در جلسه سه روز گذشته (چهارشنبه، یک فوریه) پارلمان بحرین، «ممدوح الصالح» یکی نمایندگان بحرین، موجودیت جعلی «اسراییل« را «رژیم صهیونیستی غاصب» خواند. با این حال، «احمد بن سلمان المسلم»، رئیس پارلمان بحرین، این توصیف را رد کرده و گفت که عبارت «رژیم صهیونیستی» باید از سخنرانی‌ها خط زده شود؛ این امر باعث شد تا «زینب عبدالامیر»، نماینده دیگر مجلس، در بحث مداخله کرده و با گفتن جملاتی، از تداوم خطاب إسرائیل به عنوان موجودیت غاصب و رژیم صهیونیستی حمایت کند.

زینب عبدالامیر، از دخالت یکی از مشاوران عرب [که گفته می‌شود با ملیتی غیربحرینی به عنوان مشاور حقوقی مجلس بحرین منصوب  شده و ظاهراً شهروند یکی از کشورهای عربی حوزه خلیج‌فارس است] در جلسه عصبانی شده و می‌گوید: من دیدم که او به رئیس پارلمان ما اشاره کرد تا درخواست و سخنان همکارمان را از دستور کار خارج کنند! او صدایی غیربحرینی است، بنابراین چگونه می‌تواند درباره مسائل کشور ما نظر و یا به رئیس مجلس‌مان دستور دهد؟!

الصالح، نماینده بحرینی که «اسرائیل» را رژیمی غاصب توصیف کرده بود، در جریان مطرح کردن درخواست خود در مجلس از عدم تخصیص پرواز مستقیم خطوط هوایی خلیج فارس به کشورهای همسایه مانند عراق توسط خطوط هوایی در کشورش انتقاد کرده و گفته بود: در حالی که شرکت‌های هواپیمایی برای سفر به سایر کشورها از جمله (سرزمین‌های اشغالی) تخفیف ۲۵٪درصدی ارائه می‌دهند بدون اینکه بازدهی داشته باشد، فکر نمی‌کنم هیچ یک از مردم بحرین بخواهد از این مسیر هوایی به سوی سرزمین‌هایی که رژیم غاصب و جنایتکار اشغال کرده، سفر کند.

این دو نماینده بحرینی توصیف خود از «اسرائیل» به عنوان موجودیت غاصب را چندبار تکرار کرده و خواستار تأیید این عنوان توسط حاضران در جلسه شده بودند. پس از انتشار گسترده ویدئوهای مربوط به این جلسه، مردم بحرین در فضای مجازی از مواضع شجاعانه این دو نماینده تقدیر کرده و تداوم خدمات رژیم‌های عربی به رژیم غاصب اشغالگر را محکوم کردند.

مردم بحرین نوشتند: حرف نمایندگان، موضع ملت ماست

فعالان فضای مجازی بحرینی از نمایندگان مجلس خود بخاطر این موضع شرافتمندانه آن‌ها در قبال رژیم اشغالگر صهیونیستی که بیانگر نظر خیابان‌ها و ملت بحرین است، قدردانی کردند.  برخی از آن‌ها گریزی نیز به مخالفت‌شان با سفر مقامات تل آویو به منامه زده و بار دیگر بر همبستگی ملی‌شان با با وزیر سابق فرهنگ، شیخه «می بنت محمد آل خلیفه» که از دست دادن با سفیر تل‌آویو در کشورش خودداری کرده و پس از آن از سمت خود برکنار شد.ه بود تاکید کردند.

یکی از کاربران بحرینی با بازنشر فیلم جلسه پارلمان بحرین، نوشت: «این همان موضع ملت بحرین است؛ درود ما بر شما که روح آرمان قدس بر زبانتان جاری می‌شود».

کاربر بحرینی دیگری درباره این جلسه پارلمان می‌نویسد: شرکت زینب عبدالامیر نماینده مجلس ما در بحث امروز گویای سه موضع اصلی است: یک. موضع ما در قبال عادی‌سازی، دو. موضع ما در خصوص دخالت مشاور حقوقی پارلمان برخلاف خواست نمایندگان و سه. تایید موضع ما درباره هویت بحرینی بودنمان.

توئیتر بحرین:  بحرینی‌ها مخالف عادی‌سازی هستند

بحرینی‌ها در شبکه‌های اجتماعی و به ویژه توئیتر چند هشتگ را ترند کرد. «التطبیع جریمه/ عادی‌سازی جنایت است» و «التطبیع لایمثل شعب البحرین/ عادی‌سازی، موضع ملت بحرین نیست» از مهم‌ترین این هشتگ‌ها بودند. هشتگ دیگر ترندشده «البحرینیون ضد التطبیع/ بحرینی‌ها مخالف عادی‌سازی هستند» بود که مردم کشور با ترند کردن آن، محکومیت عادی‌سازی نظام آل‌خلیفه با اشغالگران صهیونیست در اشکال مختلف را رد کردند.

حالا هشتگ‌های «البحرین»، «الکیان الغاصب/رژیم جنایتکار» و «فلسطین قضیة الشرفاء/ فلسطین مسئله شرافتمدان است»، در فضای مجازی این کشور ترند شده‌اند. یکی از کاربران عرب زبان توئیتر در توئیتی نوشت: آنانی را که می‌گویند فلسطین مسئله من نیست، ملامت نکنید.. این مسئله و مسئولیت سنگین‌تر از آن است که مشتی ترسو به دوش بکشند!

شهروندان منامه به تل‌آویو: در همه حوزه‌ها تحریم‌شده‌اید!

بحرینی‌ها هم‌زمان با این موضوع، فرصت را غنیمت شمردند و از وجوه و ابعاد مختلف همکاری بین منامه و تل‌آویو ا هشتگ «مقاطعون/ تحریم‌ می‌کنیم» انتقاد کردند؛ یکی از این موارد مخالفت درباره بیمارستانی بود که مقامات بحرینی با کمک شرکت‌های اسرائیلی ساخته‌اند. یکی از شهروندان بحرینی در توئیتی نوشت: بیمارستان الارسالیه آمریکایی با مرکز بهداشتی اسرائیلی شیبا همکاری می‌کند. این بیمارستان با تزریق سم عادی سازی به خدمات پزشکی خود، دستورکار دولت آمریکا را در آوردن رژیم غاصب به خانه‌های ما را اجرا می‌کند. فراخوان شهروندان بحرینی به تحریم این بیمارستان، حالا به یک ضرورت برای مصون‌سازی جامعه ما از نفوذ صهیونیست‌ها تبدیل شده است.

شهروند دیگری از بحرین در توئیترش درباره عادی‌سازی منامه-تل‌آویو در حوزه پزشکی نوشت: عادی‌سازی ویرانگر! بیمارستان الارسالیه آمریکایی با مرکز بهداشت شیبا اسرائیل همکاری دارد. ما عادی سازی و این همکاری را به ویژه در بخش بهداشت و درمان رد می‌کنیم و خود را در معرض خطر قرار نمی‌دهیم؛ همه ما باید این بیمارستان را تحریم کنیم، زیرا شریک روند عادی‌سازی است.

کاربران بحرینی با ترندکردن هشتگ «ارحمونا/به ما رحم کنید» انتقاد و اعتراض خود به مقامات کشورشان مبنی بر سپردن سلامت مردم به صهیونیست‌های جنایتکار به عنوان دشمن شماره یک جهان عرب را نشان داده و از وجود این بیمارستان در منامه اظهار نگرانی کردند. مردم بحرین با انتشار کاریکاتورهای زیر، ترس خود از ماموریت شوم اشغالگران در حوزه سلامت مردم را به تصویر کشیدند.

بحرینی‌ها پیامی هم به زبان عبری برای اشغالگران ارسال کرده و نوشتند: «التزام ما به طریقت علما، عهدی‌است که پای آن ایستاده‌ایم. ما شما را تحریم کرده‌ایم. به پیمان‌مان با رهبر فقیه‌مان پایبندیم».

کاربر بحرینی دیگری در توئیتر ضمن انتشار تصویری از روزنامه این کشور که یادداشت سفیر تل آویو در منامه را منتشر کرده بود، نوشت: «وقتی روزنامه کشورتان را باز کردید و دیدید سفیر رژیم صهیونیستی در آن با مرکبی از خون فرزندان فلسطین، یادداشت نوشته، بدانید که حکومت، عادی‌سازی فکری را بر شما تحمیل می‌کند؛ پس قدم اول تحریم آن روزنامه است تا فکرمان به آلودگی کشیده نشود».

کاربر دیگری با بازنشر تصویر روزنامه «الایام» بحرین و یادداشت سفیر رژیم اشغالگر با هشتگ «الایام تطبع/ روزنامه الایام عادی‌سازی می‌کند»، نوشت: زمانی به آن روزنامه می‌گفتند و بعد از اینکه تمام لوازم پاگیزگی را از دست داد، امروز به نجاست تبدیل شده است.

کاربران عرب‌زبان همراه بحرینی‌ها: دولت ها نماینده مردم نیستند

سایر فعالان مجازی عرب زبان در توئیتر با ترندکردن هشتگ «الحکومات لا تمثل الشعوب/ دولت‌ها نماینده مردم نیستند» حمایت خود را از مردم بحرین اعلام کردند. یک کاربر اردنی در حمایت از پویش توئیتری بحرینی‌ها نوشت: فلسطین خانه من و سرزمین پیروزی من است؛ فلسطین شریف برای همیشه در قلب اردنی‌ها باقی خواهد ماند…

یک کاربر کویتی با انتشار تصویر بنری که در یکی از میدان‌های این شهر نصب شده نوشت: «الحمدلله ما هنوز در حال مبارزه هستیم، تسلیم عادی سازی نشدیم و در مقابل صهیونیست‌ها سر فرود نیاوردیم». روی این تصویر نوشته شده است: به فرزندانتان بیاموزید که فلسطین اشغال، و مسجدالاقصی اسیر شده است. رژیم صهیونیستی دشمن ماست و قطعاً مقاومت در برابر آن، شرافت است. بیاموزید که هیچ دولتی به نام اسرائیل وجود ندارد؛ عادی سازی با آن خیانت است.

کاربران مراکشی نیز با بازنشر تصاویری از حجم زیاد گردشگران صهیونیست به مغرب و تردد آن‌ها در فرودگاه‌های داخلی شهرهای این کشور نوشتند: این اشغال مراکش و سیاست روانه‌کردن کردن مهاجران و مواد مخدر به کشور ما و همچنین تلاش برای واردکردن صهیونیست‌ها به صحرای غربی و اشغالگری است.

پیش‌تر فعالان فضای مجازی طرفدار مقاومت در عراق و لبنان نیز و در محکومیت احکام اعدام‌های آل‌خلیفه هشتگ «بحرین المحتلة/بحرین اشغالی» را ترند کردند تا دایره انتقادات از رژیم این کشور را گسترش دهند.

 پایان پیام/م

 


دکمه بازگشت به بالا