اقتصادی

سند کار شایسته؛ ترسیم چشم انداز بازار کار ایران

اجرای کامل سند ملی کار شایسته پس از قانون کار یکی از مطالبات اساسی جامعه کارگر است. رعایت حداقل دستمزد متناسب با محیط زندگی ، عزت و امنیت منابع انسانی و ممنوعیت تبعیض در اشتغال و شغل از جمله خصوصیاتی است که بر اساس آن سند کار مناسب استوار است. و وزارت کار مسئول نظارت و نظارت بر اجرای صحیح این سند است.

به گزارش مجله روز ، مقاله کار شایسته با هدف دستیابی به رشد و توسعه اقتصادی ، مهارت و توسعه حرفه ای ، حمایت از مشاغل خانگی کوچک و دانش بنیان با کاهش نرخ بیکاری حداقل 0.8 در طول سالهای اجرای قانون. ششمین برنامه پنج ساله توسعه تدوین شده است.

حل مشکلات در زمینه روابط کار با کار مناسب

هادی ابو در مصاحبه با مجله روز ، فعال کارگری اظهار داشت: “مقاله ملی نجیب کار به حل بسیاری از مشکلات در حوزه روابط کار ، از جمله دستمزد کارگران و قراردادهای استخدامی ، و ویژگیهایی مانند دستمزد کمک می کند. کار شایسته ، شایسته و عزت کارگران “. نیروی کار را حفظ می کند.

وی افزود: درست است که سند ملی کار شایسته تصویب شده است و هم اکنون تحت نظارت وزارت کار در حال اجرا است اما نباید انتظار داشته باشیم اقتصاد کشور به سرعت و پویا رشد کند.

این فعال کارگری معتقد است که در این سند علاوه بر موضوع دستمزد و معاش نیروی کار ، مسائلی از جمله تولید و بهره وری ، حقوق اساسی کار ، ثبات و امنیت شغلی و اشتغال و … مجموعه ای از استراتژی های مختلف و یک بسته کامل از مشاغل کوچک. و نکته کوچک تامین مالی شرکت ها ، بهبود فضای کسب و کار و سیاست های مؤثر در بازار کار است ، بنابراین لازم است که همه دستگاه ها به مرحله عملی برسند و وظایف خود را به درستی انجام دهند تا اهداف سند کار.

مطابق تعریف سازمان بین المللی کار ، کار مناسب و معقول به معنای دستیابی به فرصتهای برابر برای زنان و مردان برای دستیابی به کار مناسب و معقول و در عین حال حفظ کرامت انسانی است.

کار شایسته تأکید دارد بر ابعاد مختلف کمی و کیفی کار در جامعه ، از جمله آزادی انتخاب شغل ، ارتقاء کار مولد ، احترام به کرامت انسانی ، اطمینان از امنیت دست در محل کار کار کنید و درآمد و دستمزد کافی در کنار ساعات کاری مطلوب داشته باشید. این ویژگی های برجسته آن است.

9 استراتژی اساسی سند ملی کار مناسب

مقاله کار شایسته از چهار ستون تشکیل شده است: “ایجاد و توسعه فرصت های اشتغال زای مولد ، بهره مندی از حمایت های اجتماعی ، تضمین حقوق اساسی کار و تقویت گفتگوی اجتماعی” و “بکارگیری سیاست های مالی ، پولی ، تجارت و پشتیبانی و مشوقها ، بهبود نهادی در اشتغال و بهبود فضای کسب و کار ، بهبود سیستم تأمین مالی شرکتهای کوچک و متوسط ​​و شرکتهای داخلی ، توسعه منابع انسانی ، کارآفرینی و بهبود مهارتها ، توسعه مشاغل سبز ، توسعه اشتغال زنان ، اشتغال زایی از طریق مشارکت عمومی ، ایجاد مشاغل مورد نیاز برای جابجایی از مشاغل غیر رسمی به سمت رسمی در زمینه قانون کار ، توسعه و سرمایه گذاری با محوریت اشتغال عمومی و برنامه های کار متمرکز می شوند. 9 استراتژی در این سند که وزارت کار مسئولیت نظارت و نظارت بر اجرای آنها را بر عهده دارد.

نظارت بر اجرای سند توسط وزارت کار

با توجه به نقش فعال وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی در زمینه سیاست اشتغال و نقش نظارتی آن در اجرای این سند ، وزارت کار موظف است اجرای صحیح برنامه ، گزارش عملکرد سالانه و پیشرفت مبتنی بر شاخص. مؤسسات ذیربط هر ساله وضعیت اثربخشی برنامه را در فواصل سه ماهه و وضعیت اثربخشی سند دریافت و به هیئت دولت ارسال می کنند.

بر این اساس ، کمیته هماهنگی اجرای سند ملی سیاستهای شغلی و اشتغال براساس این سند برای سنجش موفقیت ها و نتایج این برنامه با حضور نمایندگان همه تشکیل شده است آژانسها و ذینفعان وزارت کار. کمیته های تخصصی یا چند منظوره را تشکیل دهید.

کار شایسته از یک سند پویا ، از پایین به بالا

معاون وزیر کار و توسعه کارآفرینی ، سند ملی کار با عزت را یک سند از پایین به بالا و پویا می داند و می گوید: هنگام تهیه این سند ، کلیه موضوعات مربوط به کار شایسته در نظر گرفته شده و مکانیزم های مناسب طراحی شده است. برای رسیدن به اهداف این برنامه

وی اظهار داشت: در رابطه با سیاست پولی با محور اشتغال ، ایجاد سازوکارهای مناسب برای تعیین تعرفه های ترجیحی و تجارت آزاد با تأکید بر حوزه های با ظرفیت بالا ، هر ساله به شورای عالی ارائه می شود. همچنین با توجه به اینکه بخشی از اشتغال ایجاد شده در رده مشاغل غیر رسمی و غیر بیمه قرار می گیرد ، تدوین راهکارهای مناسب برای تبدیل مشاغل غیررسمی به حمایت رسمی و اساسی کارمندان در سه حوزه گسترش حمایت اجتماعی ، تضمین حقوق اساسی کار و تقویت گفتگوی اجتماعی در دستور کار قرار دارد. کار وجود دارد.

در ماه مه سال گذشته ، کابینه به وزارت تعاون ، کار و رفاه اجتماعی ، اتاق تعاون ایران و سازمان برنامه بودجه پیشنهاد شد و طبق قانون برنامه ششم توسعه ، سند کار شایسته ملی پذیرفته شده است

به گزارش مجله روز ، اگرچه برخی از کارشناسان و فعالان حوزه کار ، اجرای مفاد یک سند کاری مناسب را نیاز به یک اقتصاد پویا و رو به رشد مبتنی بر بیکاری پایین و تعادل بین عرضه و تقاضا می دانند در بازار کار ، دیگران ایستادگی می کنند. این سند ترسیم کننده چشم انداز آینده بازار کار ایران است و همه بخش ها و آژانس ها برای دستیابی به اهداف خود و انجام وظایف خود در قبال این سند باید با هم همکاری کنند.

انتهای پیام

دکمه بازگشت به بالا