استان ها

امسال ۲۰ هزار شغل در استان قزوین ایجاد می کنیم/ حمایت از تعاونی های بزرگ در اولویت است

به گزارش خبرنگار اجتماعی مجله روز از قزوین؛ عین الله کشاورز ترک عصر سه شنبه در جمع خبرنگاران رسانه های گروهی استان مهمترین اقدامات انجام شده در سال گذشته را تشریح کرد.

کشاورز در این نشست که در اداره کل تعاون، کار و رفاه اجتماعی برگزار شد اظهارداشت: در راستای صیانت از نیروی کار و اشتغال، حمایت از 13 بنگاه اقتصادی مشکل دار با تعداد 1921 نفر کارگر در دستور کار قرار گرفت و با تشکیل دو جلسه هیئت اندیشه ورز و اتاق فکربا همکاری ادارات تأمین اجتماعی و آموزش فنی و حرفه ای و انجمن صنفی کانون های کارگری و کارفرمایی، در راستای دستیابی به اهداف مهم تعیین شده همت شد.

وی اضافه کرد: با تشکیل هفت جلسه کمیته هماهنگی استانی بین اداره کار، تأمین اجتماعی و آموزش فنی و حرفه ای به منظور ایجاد وحدت رویه در امور بیمه بیکاری و حمایت از کارگران بیکار اقدام شد وتوانستیم با پیگیری پرداخت معوقات کارگری و کاهش 12 درصدی میانگین مدت حقوق معوق کارگران را ممکن کنیم.

photo_2023-04-19_02-20-42

کشاورز ترک تصریح کرد: همچنین با تشکیل کمیته سه جانبه گرائی در راستای افزایش تعداد تشکل ها و جلسات هم اندیشی با شرکای اجتماعی در خصوص ارتقاء کیفیت تشکل کارگری و کارفرمائی در استان اقدام شد.

وی یادآورشد: برگزاری 300 دوره آموزشی با سرفصل های مرتبط برای تقویت تشکل ها، برگزاری همایش ایمنی با عنوان کاربرد دانش های نوین در ارتقا فرهنگ ایمنی و کاهش حوادث ناشی از کار در شهرستان آبیک، انجام بازرسی های شبانه از کارگاههای مشمول قانون کار که ماهیت کار شب دارند از دیگر فعالیتهای این اداره در سال گذشته است.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان قزوین اظهارداشت:در سال قبل 5290 مورد بازرسی از کارگاههای مشمول قانون کار و 2817 مورد بازرسی ادواری از کارگاههای مشمول قانون کار بویژه کارگاههای پرخطر از جمله صنایع نفت، گاز و پتروشیمی،معادن و کارگاه های ساختمانی توسط بازرسان کار استان صورت گرفت.

وی گفت: برگزاری دوره آموزشی ایمنی و بهداشت عمومی برای کارگران و کارفرمایان مشمول قانون کار به میزان 4126 نفر ساعت، پیگیری قضایی 50 کارگاه به دلیل رعایت نکردن مفاد قانون کار و آئین نامه های مربوطه از کارهای انجام شده تلقی می شود که این عملکرد در دو دهه گذشته بی سابقه بوده است.

رسیدگی به 1745 دادخواست در هیئت حل اختلاف 

کشاورز ترک در ادامه بیان کرد: در حوزه معاونت روابط کار ارائه آموزش های آئین نامه ها و مقررات کار برای اعضای مراجع حل اختلاف به میزان 1000 نفر ساعت، آموزش ایمنی کارگران و کارفرمایان و تقویت تشکل ها 300 مورد، رسیدگی به 4062 دادخواست رسیده در هیئت تشخیص و رسیدگی به 1745 دادخواست در هیئت حل اختلاف از دیگر کارهای مهم انجام شده است که خوشبختانه 84 درصد رسیدگی ها منجر به صدور رای شده و 32 درصد آرا سازشی بوده است.

E-coupon

کسب رتبه اول کشوری در اجرای طرح کالابرگ الکترونیک

این مسئول در ادامه تشریح برنامه های مهم اجرا شده در سال گذشته اظهارداشت: در میزان تراکنش طرح کالا برگ با اتصال بیش از 800 فروشگاه به سامانه ملی توانستیم رتبه اول کشور را کسب کنیم.

وی در خصوص فعالیتهای اجتماعی هم گفت: پیگیری تاسیس خانه بهداشت کارگری در واحدهای مشمول 50 تا 499 نفر کارگر، پایش خانه های بهداشت کارگری بصورت هفتگی در ادارات شهرستان و ارائه گزارش نواقص به کارفرما، برگزاری دوره های آموزشی و بازآموزی بهداشتیاران خانه های بهداشت کارگری، شناسایی و انتخاب خانه بهداشت نمونه و کارفرمای سلامت محور از بین واحدهای مشمول از خدمات دیگر حوزه اجتماعی این اداره است.

کشاورز افزود: همچنین برگزاری جشنواره امتنان از نخبگان جامعه کار و تولید، تقدیر از کارگران، گروههای کار و واحد نمونه، فراخوان و شناسایی کارگر ، گروه کاری، واحد نمونه در سه بخش خدمات، صنعت و کشاورزی، تشکیل کمیته فنی و بررسی پرونده کارگران منتخب دارای طرح اختراع ، ابتکار، بازدید از طرحها و امتیازدهی و انتخاب و معرفی طرح های برتر جهت رقابت در جشنواره ملی،برگزاری جشنواره استانی امتنان از نخبگان جامعه کار وتولید و کارگاههای آموزشی پیشگیری از آسیب های اجتماعی و مهارت های زندگی برای کارگران و نشست های متعدد اجتماعی کردن پیشگیری از آسیب های اجتماعی بخصوص اعتیاد در سال گذشته انجام شد.

photo_2023-04-19_02-20-18

وی در خصوص فعالیتهای ورزشی این اداره نیز گفت: در عرصه ورزشی با برگزاری مسابقات مختلف کارگری در رشته های تنیس روی میز ، کشتی آزاد ، کشتی فرنگی، وزنه برداری، دو و میدانی، والیبال، کوهنوردی، کاراته، تکواندو، شطرنج، فوتبال، شنا، طناب کشی، تیراندازی و برگزاری همایش پیاده روی با حضور جامعه بزرگ کارگری به مناسبت هفته کارگر ومسابقات کشتی آزاد و فرنگی قهرمانی کارگران استان قزوین از مهمترین اقدامات ورزشی است.

کشاورز بیان کرد: برگزاری دور رفت اولین دوره مسابقات وزنه برداری لیگ کارگری کشور با حضور بیش از ۶٠ ورزشکار از 11 استان، در تاکستان با درخشش وزنه برداران سنگین وزن استان همراه شد و در پایان دور رفت تیم قزوین مقام چهارمی را از آن خود کرد.

وی افزود: اختصاص 4 میلیارد تومان برای ساخت و ساماندهی و تعمیرات اساسی مجموعه های ورزشی به ویژه بازسازی مجموعه استخر و سونای کارگران در شهرصنعتی البرز و تاسیس زمین چمن مصنوعی با مشارکت بخش خصوصی، برگزاری کلاس های آموزشی مربیگری در رشته های مختلف برای توانمند سازی کارگران، معرفی کارگران و خانواده آنها برای استفاده از مجموعه رفاهی و تفریحی کارگری انزلی، مشهد، مریوان، مهدی شهر و قم برای 25 خانوار، مسابقه چهارجانبه والیبال بانوان کارگر و برگزاری مزایده استخر کارگران شهرستان البرز از کارهای انجام شده است.

کشاورز ترک اظهارداشت: در راستای ایجاد اشتغال پایدار و ارز آوری و توسعه تعاونیها با پیگیری انجام شده و معرفی شرکتهای تعاونی به نمایشگاههای داخلی وبین المللی در زمینه صنایع دستی، صنایع غذایی، فرش و تابلو فرش در نیمه سال قبل صادرات 582 هزار دلاری محقق شد.

24376

ثبت 3609 تعاونی در استان/ از تعاونی های بزرگ حمایت می کنیم

این مسئول در ادامه در خصوص اولویت برنامه های امسال گفت: تعاونی ها از ظرفیت های بسیار ارزشمندی هستند که می توانند به تحقق شعار سال و مهار تورم و رشد تولید کمک کنند به شرط آن که بخوبی از آن استفاده کرده و آسیب هایش را برطرف کنیم.

وی افزود: در استان قزوین بیش از 3609 تعاونی مختلف ثبت شده که 910 مورد آن فعال است و برخی نیز راکد و غیر فعال هستند اما قرار نیست بخاطر تخلف یا ضعف چند تعاونی محدود نگاه ما به این تشکل مردمی مطلوب نباشد.

کشاورز ترک یادآورشد: امسال حمایت از تعاونی های بزرگ و سپردن طرح های مهم به آنها در دستور کار است که در این راستا تعاونی سهامی عام هتل آپارتمان قزوین الموت، تنکابن، تعاونی سهامی عام گلخانه، تعاونی سهامی عام توسعه وقف استان قزوین و تعاونی سهامی عام با مشارکت افاغنه در شرف تاسیس را مورد توجه جدی قرار خواهیم داد تا کارهای تاثیرگذاری توسط آنها صورت گیرد.

وی گفت: امسال همچنین نظارت بر عملکرد تعاونی های مسکن و مصرف را در اولویت قرار داده ایم و تعاونی هایی که شرایط لازم را نداشته باشند منحل خواهند شد البته این رویکرد به معنای نابودی آنها نیست بلکه نظارت بر عملکرد و کمک به تقویت و تاثیرگذاری بیشتر آنهاست.

کشاورز در خصوص نظارت بر فعالیت تعاونی ها و حقوق نامتعارف برخی مدیران عامل و روسای هیئت مدیره هم گفت: امسال در این زمینه نظارت بیشتری خواهیم کرد تا خلاف قانونی صورت نگیرد و حق اعضای تعاونی ها ضایع نشود.

وی در خصوص اتاق تعاون قزوین هم اظهارداشت: خوشبختانه اتاق تعاون قزوین عملکرد خوبی دارد اما باید تقویت شود و نگاه ما این است تا با جوانگرایی جایگاه این اتاق را ازتقا بخشیم. 

این مسئول از حل مشکلات اساسی تعاونی مسکن ارتش هم خبر داد و افزود: بخش عمده مشکل این تعاونی حل شده وبایستی اعضا پیگیر باشند تا به سرانجام برسد.

وی به تاسیس تعاونی عمران در هر شهرستان هم اشاره کرد و گفت: در قزوین این تعاونی با رویکرد اجرای یک طرح بزرگ برای معلولان راه اندازی شده و تاکنون 1500 عضو گرفته و می تواند تا سه هزار نفر ظرفیت دارد که مردم عادی هم می توانند با عضویت از این فرصت برای استفاده از مزایای آن استفاده کنند.

photo_2023-04-19_02-20-36

ایجاد 28 هزار شغل در استان/ تحقق 108 درصدی اشتغال

کشاورز در خصوص ایجاد اشتغال در استان و وضعیت بیکاری نیز گفت: در سال گذشته با ایجاد 28 هزار شغل توانستیم تحقق 108 درصدی اشتغال را رقم بزنیم و با کاهش نرخ بیکاری به 5.8 درصد خوشبختانه رتبه دوم کشور را کسب کردیم.

وی بیان کرد: در زمینه صدور مجوزها بیش از 4000 مجوز مشاغل خانگی در استان صادر شد که شاهد رشد 300 درصدی و به کار گمارده شدن 9604 نیروی کار توسط کاریابی های استان قزوین بودیم.

مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی استان گفت: در حال حاضر تعداد 4500 نفر از بیکاران از بیمه بیکاری استفاده می کنند تعداد کاریابی های استان از 13 مورد به 32 کاریابی افزایش پیدا کرده که این موضوع باعث رشد فزاینده مشاوره های شغلی، معرفی بکار چند برابری، تمرکز زدایی، تسهیلگری و ایجاد یک فضای رقابتی بین کاریابی های استان در ارائه خدمات به جامعه هدف شده است.

وی گفت: همچنین تعداد مراکز خدمات مشاوره و کارآفرینی استان از 5 مرکز به 9 مرکز ارتقاء یافته و این مراکز در قالب مراکز مشاوره، شتاب دهنده و خدمات سرمایه گذاری فعالیت کرده و خدمت رسانی می کنند.

13990722000554_Test_PhotoN

کشاورز در خصوص اعتبارات مشاغل خانگی تصریح کرد: در سال گذشته بالغ بر 95 درصد از اعتبارات توسط بانکهای عامل پرداخت شد و مابقی نیز در دست اقدام است.

تعهد 20 هزار شغل در سال جاری

این مسئول حوزه کار و تعاون اظهارداشت: در سال جاری نیز میزان تعهد اشتغال استان قزوین 20 هزار نفر است که با عزم جدی مسئولان استان این کار شدنی است.

وی با اشاره به ضرورت اصلاح برخی قوانین کار گفت: قانون کار، مشاغل سخت و زیان آور، نیازمند اصلاح است تا شرایط بهتری در این عرصه شکل بگیرد که امیدواریم نمایندگان مجلس در این زمینه اقدام کنند.

کشاورز ترک در مورد تسهیلات اشتغالزایی هم گفت: در سال گذشته از محل تبصره هجده، یک هزار میلیارد تومان و در مشاغل خانگی 88 میلیارد تومان پرداخت شد.

وی بیان کرد: از محل اعتبارات تبصره 16 نیز تعداد شش هزار فقره پرونده به بانکها معرفی شد و میزان اعتبارات استان نیز 1480  میلیارد تومان بود که 20 درصد آن پرداخت شده است.

n00456491-b

آماده همکاری در حل مشکل مسکن خبرنگاران هستیم

کشاورز تامین مسکن برای گروههای مختلف جامعه را رسالتی مهم دانست و گفت: توجه به مسکن کارکنان اداره کار، تعاون و رفاه اجتماعی را در اولویت داریم و در این زمینه اقداماتی را انجام داده ایم که به سرانجام خواهیم رساند.

وی با اشاره به اهمیت شغل خبرنگاری و مشکلات این گروه اظهار داشت: آمادگی داریم برای خانه دار شدن خبرنگاران واجد شرایط همکاری همه جانبه و جدی داشته باشیم و در صورت تشکیل تعاونی مسکن خبرنگاران از هیچ کمکی دریغ نخواهیم کرد.

نظام مهندسی برای سند دار شدن مسکن آنلاین همکاری نمی کند

کشاورز ترک در خصوص سند دار شدن مسکن آنلاین گفت: در عرصه مسکن آنلاین بیش از 10 هزار واحد با جمعیتی بالغ بر 50 هزار نفر منتظر صدور سند برای خانه های خود هستند که متاسفانه سازمان نظام مهندسی ساختمان در این زمینه همکاری نمی کند در حالی که مسئولیت اجتماعی دارند و بایستی به فکر رفع مشکل مردم باشند.

وی گفت: اگر سازمان نظام مهندسی همچنان به منافع مردم بی تفاوت باشد و برای صدور سند مسکن آنلاین اقدامی نکند از مسیر قانونی احقاق حق خواهیم کرد تا مردم متضرر نشوند.

photo_2023-04-19_02-20-48

30 عنوان برنامه در هفته کار و کارگر

کشاورز در این نشست در خصوص برنامه های هفته کار و کارگر نیز بیان کرد: در این هفته که از پنجم تا 11 اردیبهشت تعیین شده بیش از 30 عنوان برنامه متنوع تدارک دیده شده که اجرا می شود.

وی اضافه کرد: گردهمایی کارگران، تجلیل از کارگران برتر، برگزاری مسابقات ورزشی، پیاده روی خانوادگی، تقدیر از فرزندان ممتاز از جمله برنامه های هفته کار و کارگر است.

انتهای پیام






آیا این خبر مفید بود؟

نتیجه بر اساس رای موافق و رای مخالف

دکمه بازگشت به بالا