ایرانی کسب و کارجامعه و خانواده

کاربردهای تابلو ترافیکی چیست؟

تابلوهای ترافیکی چیست؟

احتمالا برای شما هم پیش آمده است که با خودروی شخصی تان به عبور و مرور از محله ای که در آن زندگی می کنید بپردازید و هیچ توجهی به تابلوهای ترافیک و کله قندی ترافیکی آن منطقه نداشته باشید و همچنین بدون هیچ مشکل و سردرگمی به مقصد و یا خانه تان برسید. اما وقتی که گذرتان به ناحیه ای از شهر می رسد که به خوبی آنجا را بلد نیستید به اهمیت و کمکی که تابلوهای راهنمایی و رانندگی برای رسیدن سریعتر تان به مقصد می کند، پی خواهید برد. با گذشت زمان و ساخته شدن سامانه موقعیت یاب جهانی GPS نیز حتی تصور عدم وجود تابلوهای ترافیکی سخت و یا غیر ممکن است به این دلیل که در حال حاضر بیش از میلیون ها خودرو و میلیون ها مایل بزرگراه و جاده در سطح جهان وجود دارد و هر ساله بر تعداد خوردها و مسافت جاده ها افزوده می شود.

هر یک از دسته های اصلی تابلو ترافیکی یعنی تابلو های انتظامی و بازدارنده، تابلوهای خطر و تابلوهای ترافیکی خبر دهنده و آگاهی بخش، بخشی از مفهوم و نقش تابلوهای ترافیک را بیان می کند. تقریبا تمام تابلو های راهنمایی و رانندگی با استفاده لوله ای از جنس آهن و فولاد در کنار جادها و معابر شهری نصب می شوند و از کیفیت ساخت و نصب قابل قبولی برخوردار هستند به این دلیل که تابلوهای ترافیک شهری باید بتوانند حتی در شرایط جوی و نوری نامناسب نیز جان افراد را حفظ کنند و از طول عمر بالایی برخوردار باشند.

مزایای استفاده از تابلوهای راهنمایی و رانندگی

هدف اصلی نصب تابلوهای ترافیکی در کنار جاده ها و معابر بیان دستورالعمل های راهنمایی و رانندگی و دادن اطلاعاتی در خصوص عبور و مرور جاده ای است که با وجود آن مزایای بسیاری برای سرنشینانان وسایل نقلیه به وجود می آید. مزایای اصلی نصب تابلوهای جاده ای به شرح زیر می باشد:

  • سرنشینان خودروها سریعتر و آسانتر می توانند به آدرس مورد نظرشان برسند
  • یادآوری رعایت قوانین و مقررات راهنمایی و رانندگی
  • ایجاد ممنوعیت برای انجام کار مشخصی و آگاهی رسانی در خصوص وجود خطر و یا موارد مشابه
  • ایجاد دستور راهنمایی برای جلوگیری از به وجود آمدن ترافیک و عبور و مرور روان تر

تابلوهای ترافیکی باید چه ویژگی هایی داشته باشند؟

برای نصب تابلوها و استوانه ترافیکی به شکل اصولی و استاندارد باید برخی ویژگی ها رعایت و در نظر گرفته شود تا بتواند جلوی حوادث و ایجاد ترافیک را بگیرد، همچنین نصب این تابلو ها همانند نصب سایر تجهیزات ترافیکی مثل  میباشد و کافی است پایه را بر روی زمین ثابت نگه داشت،  این ویژگی ها به شرح زیر می باشد:

  • در حین ساخت و طراحی تابلوهای ترافیکی باید به شرایط جوی و محیطی محلی که قرار است تابلو نصب شود توجه داشت. به طور مثال تابلویی که قرار است در محیط شرجی و بارانی نصب شود باید از جنس آلیاژ ضد زنگ ساخته شود تا دچار خوردگی به مرور زمان نشود و یا در محیط آفتابی و گرم که رنگ تابلوهای راهنمایی و رانندگی به راحتی کمرنگ و نامعلوم می شود باید از رنگ خاصی استفاده کرد.
  • اندازه و ابعاد تابلوهای ترافیکی باید به گونه ای باشد تا همه رانندگان خودروها بتوانند به راحتی آن را ببینند.
  • بهره گیری از زبان بین المللی انگلیسی در کنار زبان فارسی باعث می شود تا اگر توریستی و یا شخصی که به زبان فارسی مسلط نیست، متوجه هشدارهای تابلوها بشود.
  • کلمات و متن نوشته شده بر روی تابلوهای راهنمایی و رانندگی باید درشت و خوانا باشد تا افراد در خوانش آن با مشکل روبرو نشوند و تصاویر و علائم نقشه بسته شده بر روی تابلو ها نیز باید طراحی ساده و مفهومی واضح داشته باشد.
  • استفاده از هر دو نام قدیم و جدید جاده ها و مسیرها باعث می شود تا افرادی که با اسم قدیمی جاده آشنا هستند گم نشوند.
  • استفاده از لامپ LED و شبرنگ باعث می شود تا افراد در هوای تاریک نیز بتوانند متوجه تابلوهای ترافیکی شوند.
  • از مهم ترین عواملی که در کیفیت و مقاومت هر تابلو از اهمیت بسیار زیادی برخوردار میباشد، استفاده از  با کیفیت میباشد.

مشکلات تابلو راهنمایی و رانندگی معیوب

همانطور که گفته شد، دارای کاربردها و مزیت های متعددی و فراوانی است اما نصب بی مورد و نادرست آن می تواند مشکل ساز باشد و خسارت جانی و مالی به بار آورد، مهمترین مشکلات نصب نادرست تابلوهای راهنمایی و رانندگی به شرح زیر می باشد:

  • رساندن مفهوم برعکس به راننده
  • اشتباه رفتن مسیر و به تبع آن دیر رسیدن و گم شدن افراد
  • پرت کردن حواس اشخاص و ایجاد شک و تردید
  • عدم امکان دید نامناسب تابلو های ترافیکی باعث می شود تا رانندگان نتوانند به درستی متوجه مفهوم تابلوها بشوند و یا اشتباه متوجه شوند
  •  عدم استفاده از شبرنگ و لامپ LED باعث می شود تا وجود تابلوهای راهنمایی و رانندگی در شب بلا استفاده شود

انواع تابلوهای ترافیکی

تابلوها بر اساس مفهومی که به اشخاص انتقال می دهند دارای سه دسته کلی هستند، ابعاد و مشخصات هر یک از انواع تابلوهای ترافیکی و یا تابلوهای شهری به صورت زیر می باشد:

  • تابلو های انتظامی و بازدارنده: این نوع از تابلوهای ترافیکی برای نشان دادن مفهوم ممنوع بدون توقف کردن و… استفاده می شود. در تابلوهای انتظامی و بازدارنده عموما از رنگ قرمز برای جلب توجه استفاده می شود و دارای شکل دایره ای هستند.
  • تابلو های خطر: شکل ظاهری تابلوهای خطر به شکل مثلثی با نوارهای قرمز رنگ بوده و نمایانگر  وجود خطر و بیان هشدار می باشد.
  • تابلو های ترافیکی خبر دهنده و آگاهی بخش: در این نوع از تابلوهای ترافیکی از رنگ های زرد، آبی، سبز و سفید برای رساندن خبری نه چندان مهم استفاده می شود. شکل ظاهری تابلوهای ترافیکی خبر دهنده و آگاهی بخش به صورت مثلث، مربع و مستطیل می باشد.

محل نصب علائم و تابلو های راهنمایی و رانندگی

نحوه نصب تابلو های راهنمایی و رانندگی به دو صورت موقت و همیشگی با یکدیگر فرق می کند اما در هر دو صورت می توان دوربین های کنترل سرعت، تابلو های مسیر و تابلوهای راهنمایی و رانندگی را در بر روی آن نصب کرد. عموما محلی که علائم و تابلوها در آنجا نصب می شوند اطراف جاده ها و خیابان های درون شهری و برون شهری می باشد. در دیدرس بودن تابلو یکی از نکاتی است که در حین نصب باید به آن توجه کرد.

دکمه بازگشت به بالا