استان ها

باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی تهدید سلامت و خسارت به تجارت بین المللی است

یک مقام سازمان غذا و دارو گفت:

باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی تهدید سلامت و خسارت به تجارت بین المللی است

سرپرست اداره کل امور فرآورده‌های غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی را تهدید سلامت و خسارت به تجارت بین المللی برشمرد.

به گزارش خبرگزاری علم و فناوری آنا، محمود آل بویه با اشاره به اینکه بخش مهمی از سلامت غذایی به تولیدات سالم در محصولات کشاورزی وابسته است اظهار کرد: یکی از راه‌های تأمین سلامت محصولات کشاورزی، کنترل و مدیریت سموم مورد استفاده است که طی مراحل مختلف باید پایش و بررسی شود.
وی باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی را از جمله مخاطرات سلامت غذایی برشمرد و عنوان کرد: برداشت زودهنگام و قبل از اتمام دوره کارنس یا مدت ماندگاری (مدت زمان لازم از پایان سم پاشی تا تجزیه سم) موجب باقی ماندن میزان زیادی از آفت کش در محصول کشاورزی می‌گردد.
سرپرست اداره کل امور فراورده‌های غذایی و آشامیدنی ادامه داد: کنترل میزان بقایای آفت‌کش‌ها باید توسط کشاورز انجام شود چرا که کاهش میزان سموم یا حذف آن پس از برداشت به راحتی امکان پذیر نبوده و اثرات مخربی بر سلامت انسان دارد. از جمله اینکه ممکن است موجب بروز عوارض حاد مانند اسهال، استفراغ، سردرد … و در صورت مصرف طولانی مدت، عوارض مزمن مانند انواع سرطان، بیماری‌های کبد و سیستم عصبی، منجر به کاهش باروری و … شود همچنین بالابودن میزان باقیمانده سموم در محصولات کشاورزی، موجب خسارت به تجارت بین المللی محصولات کشاورزی و زیان کشاورزان می‌شود.
او همچنین در توصیه به کشاورزان محترم برای کاهش باقیمانده آفت‌کش‌ها و سموم کشاورزی توصیه کرد: سموم مصرفی خود را از مراکز مجازو با راهنمایی گیاه پزشکان تهیه نمایند و از مصرف سموم قاچاق و غیر مجاز پرهیز کنند و به نوع سم آفت کش مورد استفاده توجه نموده و دوز مجاز سموم مصرفی و زمان صحیح سم پاشی را رعایت نمایند.

وی با بیان اینکه درصورت اقدام برای برداشت محصولات، باید از سم پاشی خودداری نمود یا دوره کارنس سم طی شده باشد اشاره کرد و گفت: کشاورزان قبل از طی دوره کارنس از برداشت و عرضه محصول به بازار مصرف اکیداً خودداری نمایند.

دکمه بازگشت به بالا