ایرانی کسب و کارتندرستی

آیا زایمان طبیعی بهتر است یا سزارین؟

بسیاری از مادران در دوران بارداری به نوع زایمان توجه ویژه ای دارند. زایمان طبیعی یا سزارین؛ کدامیک بهتر است؟ این سوال همه مادران باردار را نگران می کند.

اکثر خانم های باردار گیج هستند، زایمان طبیعی یا سزارین برای آنها بهتر است؟ هر کدام مزایا و معایبی دارند که می تواند شرایط انتخاب را برای هر فرد متفاوت کند. مهم ترین نکته ای که برای زایمان و در نهایت انتخاب درست باید در نظر گرفت، سلامت و امنیت مادر و نوزاد است.

برای انتخاب هر یک از والدین ذکر شده ابتدا باید هر کدام را بشناسید تا بتوانید بر اساس شرایط خود نوع مناسب را انتخاب کنید. در این مقاله تمام جنبه های سزارین و زایمان را به شما می گوییم تا در نهایت خودتان و با کمک بهترین دکتر زنان در شیراز پی جو تصمیم بگیرید که زایمان کنید یا اینکه مطالعه جراحی بهتری است.

زایمان طبیعی

زایمان طبیعی معمولا یک فرآیند فیزیولوژیکی است. اگرچه این روند با درد زیادی همراه است، اما وقتی روند طبیعی خود را طی کند، درد قابل تحمل است. اگر مادری روند طبیعی زایمان را بشناسد و علل زایمان را به درستی مدیریت کند، روند زایمان روان و یکی از لذت‌بخش‌ترین تجربه‌ها برای مادر خواهد بود.

شاید اولین دلیل تمایل مادران به سزارین این باشد که به دلیل کمبود امکانات به صورت ترس از درد و نگرانی ظاهر می شود. مادر باید مطمئن باشد که هر لحظه زمان زایمان فرا می رسد، مانند سزارین، شرایط بیمارستان مهیا است و می تواند در شرایط مناسب زایمان طبیعی داشته باشد. از طرفی شرایطی برای زایمان طبیعی بدون درد در شبانه روز وجود دارد.

زایمان جراحی

سزارین یک عمل پیچیده است که می تواند باعث خونریزی، عفونت، نیاز به تزریق خون و عفونت شود. از طرفی بستری مادر بعد از سزارین بیشتر است. معمولاً کسانی که زایمان می کنند بهتر است با شیر مادر تغذیه شوند زیرا درد کمتری دارند.

همچنین این افراد با ورزش صحیح از مادران غذاخور به سرعت به زندگی عادی و روزمره خود باز می گردند.

زایمان طبیعی یا سزارین

روش طبیعی از نظر مالی برای خانواده و جامعه مفید است، از طرفی سزارین آسیب مالی به خانواده و نظام سلامت وارد می کند.

زنان باردار باید با ورزش های مناسب و مناسب ترس و وحشت بی مورد را از بین ببرند و برای اطمینان از روند طبیعی بارداری، برای اطمینان از سلامت خود و نوزادشان، همیشه باید با متخصص زنان تماس بگیرند و به توصیه های آنها عمل کنند.

این افراد باید به طور 24 ساعته و 7 ساعته به متخصصان زنان و زایمان، روش های بیهوشی و بی دردی و سزارین اورژانسی دسترسی داشته باشند.

زایمان طبیعی همیشه مورد نظر است، اما اگر خانم باردار مشکل پزشکی داشته باشد، متخصص زنان و زایمان توصیه می‌کند که در این صورت، مادر تحت یک بخش انتخابی قرار می‌گیرد.

مادران و خانواده ها باید خطرات و فواید هر دو نوع زایمان را بدانند. هر زایمان طبیعی می تواند به صلاحدید متخصص زنان و زایمان منجر به سزارین شود.

متخصصان زنان چه نوع زایمانی را توصیه می کنند؟

یکی از سوالات رایج زنان باردار از متخصصان این است که چه نوع زایمانی را توصیه می کنند. به طور کلی، نمی توان گفت که کدام نوع تحویل برای شما بهترین است. زیرا باید تمام جوانب مربوط به مادر و نوزاد را در نظر گرفت.

اگر نوزاد و مادر در شرایط طبیعی و مناسب هستند، زایمان طبیعی پیشنهاد می شود. اما این بدان معنا نیست که سزارین هیچ فایده ای برای مادر نخواهد داشت.

این پیشنهاد آسان است زیرا عوارض بعد از زایمان کمتر است. با این حال، به طور کلی، بهتر است ابتدا سابقه پزشکی فعلی خود را با یک متخصص زنان در میان بگذارید و سپس نوع مناسب خود را پیشنهاد دهید.

به عنوان مثال، به مادرانی که وضعیت طبیعی ندارند و بیماری هایی مانند دیابت یا فشار خون دارند، توصیه می شود که به روش سزارین زایمان کنند.

همچنین بسیاری از شرایط دیگر وجود دارد که فرد را مجبور به سزارین می کند. در ادامه بیشتر در این مورد توضیح خواهیم داد.

با فواید زایمان طبیعی آشنا شوید

یکی از مزایای اصلی که اکثر مردم می دانند روند بهبودی سریع پس از آن است. پس از این زایمان، مادران 24 تا 48 ساعت در بیمارستان می مانند. با این حال، سزارین گاهی اوقات نیاز به بستری در بیمارستان تا چهار روز دارد.

مادر پس از زایمان طبیعی حال عمومی خوبی دارد و بدون هیچ مشکلی می تواند از نوزاد خود مراقبت کند. همچنین شیردهی می تواند زودتر از مادرانی که به روش سزارین به دنیا آمده اند شروع شود.

اثرات زایمان طبیعی بر کودکان

یکی دیگر از عواملی که در انتخاب نوع کنترل بارداری باید در نظر گرفت تأثیر زایمان است. در زیر، اثرات آن را بر روی نوزاد به طور مفصل بررسی خواهیم کرد:

یکی از مهمترین فواید برای مادر و نوزاد تماس پوست به پوست مادر و نوزاد پس از تولد است.

ارتباط بین مادر و کودک و شیردهی سریعتر از نوع سزارین است و همین امر باعث شده افراد زیادی به این روش زایمان علاقه مند شوند.

زایمان طبیعی یا فیزیولوژیکی منجر به ریختن مایع در ریه های نوزاد می شود و عملکرد تنفسی بهتر از نوزادان سزارین است.

در بدو تولد، باکتری های مفیدی دریافت می کنید که روده و سیستم ایمنی بدن شما را بهبود می بخشد.

اما یکی از مشکلات نادری که ممکن است برای نوزاد تازه متولد شده رخ دهد، کبودی روی سر نوزاد است. این در کودکان بزرگتر شایع تر است. کبودی های سر به طور موقت بهبود می یابند و پس از مدت کوتاهی بهبود می یابند.

سزارین مانند نوع طبیعی آن مزایا و معایبی دارد. در ادامه هر کدام را به تفصیل توضیح خواهیم داد:

فواید سزارین

پیش بینی تاریخ تحویل یکی از مهم ترین مزیت هایی است که می توان برای این نوع تحویل در نظر گرفت. در واقع می توانید با دانستن تاریخ تحویل برنامه ریزی کنید. جایی که در نوع طبیعی تاریخ خاصی در نظر گرفته نشده است.

علاوه بر این، در حین زایمان سزارین، درد در هنگام زایمان وجود ندارد، به همین دلیل است که بسیاری از افراد سزارین را انتخاب می کنند.

عوارض حین سزارین

پس از سزارین، ممکن است لازم باشد مادر برای مراقبت های بعد از عمل مدتی در بیمارستان بماند. همچنین دوره نقاهت و بستری پس از سزارین بیشتر از حد معمول است. ماه ها طول می کشد تا برش برای زایمان بهبود یابد.

در برخی موارد خطر پارگی مجدد در محل برش در حاملگی های بعدی وجود دارد همچنین احتمال عفونت در محل برش وجود دارد. عوارض مثانه و روده در برخی افراد گزارش شده است.به طور کلی سزارین سه برابر بیشتر از زایمان طبیعی باعث ایجاد عوارض می شود.

تاثیرات سزارین بر جنین

سزارین خطر مرگ را در کودکان افزایش می دهد، اما نادر است و در افراد کمی اتفاق می افتد.

نوزادانی که به روش سزارین به دنیا می آیند بیشتر از سایر نوزادان دچار مشکلات تنفسی می شوند.

بر اساس تحقیقات انجام شده در این زمینه، کودکانی که به روش سزارین متولد می شوند، در سنین کودکی و بزرگسالی در معرض خطر بالایی برای چاقی هستند. این ممکن است به چاقی مادر یا دیابت مربوط باشد.

در نتیجه باید دانش خود را در زمینه زایمان طبیعی و سزارین افزایش دهید تا بتوانید بسته به شرایط خود انتخاب خوبی داشته باشید. متخصصین زنان و زایمان کرج در بیمارستان مریم می توانند شما را در این زمینه راهنمایی کنند و اطلاعات لازم را در اختیار شما قرار دهند.

همه جوانب از جمله سلامت کودک و مادر در نظر گرفته شده و بهترین روش زایمان پیشنهاد می شود.

دکمه بازگشت به بالا