ایرانی کسب و کارتندرستی

از کجا بفهمم زایمانم نزدیک است؟

زایمان چیست؟

زایمان فرآیند تولد نوزاد است که با انقباض رحم شروع می شود و با تولد نوزاد به پایان می رسد. اگر شما هم مانند بسیاری از مادران آینده هستید و نمی دانید چگونه از شروع زایمان مطمئن شوید، این 10 علامت زایمان را که به شما می گوید نوزاد در راه است را بررسی کنید:

همچنین اگر قصد بارداری و یا زایمان را دارید حتما با متخصص زنان شیراز مشوت کنید.

ریزش جنین به داخل لگن

باز شدن دهانه رحم

گرفتگی و افزایش کمردرد

احساس شل شدن مفاصل

اسهال

افزایش وزن را متوقف کنید

خستگی و غریزه لانه سازی

تغییر در غلظت و رنگ ترشحات واژن

انقباضات قوی تر و قوی تر می شوند

پارگی کیسه آب

مراحل زایمان

به طور کلی، روند زایمان به 3 مرحله تقسیم می شود:

مرحله اول: کار شامل سه مرحله نهفته، فعال و گذرا است. فاز نهفته طولانی ترین فازی است که شدت کمتری دارد. در این مرحله انقباضات افزایش می یابد و به گشاد شدن دهانه رحم کمک می کند تا جنین بتواند از کانال زایمان عبور کند. همچنین در این مرحله دهانه رحم شروع به کوچک شدن می کند. اگر انقباضات منظم باشد، خانم باردار در بیمارستان بستری می شود و ناحیه لگن برای تعیین باز شدن دهانه رحم معاینه می شود. در فاز فعال، سرعت اتساع دهانه رحم افزایش می یابد. در حین انقباضات ممکن است درد یا فشار شدیدی را در کمر و شکم خود احساس کنید. در این مرحله پزشک توصیه می کند مدتی صبر کنید تا دهانه رحم کاملا باز شود. در مرحله انتقال، کل دهانه رحم تا 10 سانتی متر باز می شود. علاوه بر این، انقباضات قوی تر می شوند و هر 3 تا 4 دقیقه تکرار می شوند.

مرحله دوم: در این مرحله از زایمان، دهانه رحم به طور کامل گشاد می شود و متخصص زنان به زن باردار اجازه فشار می دهد. این فشارها باعث ایجاد نیروهای انقباضی می شود که به جنین اجازه می دهد از کانال باریک زایمان از قسمت نرم بیضه عبور کند. هنگامی که سر جنین بیرون می آید، پزشک از ساکشن برای خارج کردن سریع خون و مخاط از بینی و دهان جنین استفاده می کند. علاوه بر این، پزشک به زن باردار گفت که برای کمک به زایمان و برداشتن شانه ها و بدن جنین به زایمان خود ادامه دهد.

مرحله سوم: بعد از زایمان، مرحله مهم دیگری وجود دارد که جفت از بدن مادر خارج می شود.

توجه: مدت زمان زایمان در بین خانم ها متفاوت است و معمولا بین 12 تا 14 ساعت است.

شروع زایمان علائمی دارد که به راحتی قابل تشخیص است. از زمان شروع علائم زایمان تا بیرون آمدن نوزاد ممکن است 20 ساعت طول بکشد. این علائم معمولا با انقباضات شدید و منظم رحم شروع می شود. اگر فکر می کنید علائم اولیه زایمان را دارید، بهتر است به بیمارستان مورد نظر خود بروید. مقاله زیر به شما کمک می کند تا علائم زایمان را بشناسید.

علائم زایمان

غیرقابل پیش بینی بودن زایمان، مادران باردار، به ویژه مادران بار اول را نگران می کند.

در بیشتر موارد، زنان باردار اولین علائم زایمان را مشاهده می کنند و به بیمارستان می روند. درک بهتر علائم شروع زایمان می تواند نقش مهمی در کاهش اضطراب مرتبط با زایمان داشته باشد. علائم زایمان برای برخی از مادران شناخته شده است، در حالی که برخی دیگر از علائم زایمان آگاه نیستند.

به طور کلی علائم زایمان شامل انقباضات منظم رحم، افزایش مخاط دهانه رحم، پارگی کیسه آب، درد لگن و کمر است که در ادامه به تفصیل به هر یک از این علائم می پردازیم. برای آشنایی بیشتر با این علائم این مقاله را از دست ندهید.

زنانی که برای اولین بار باردار می شوند معمولاً نگران شروع زایمان هستند. آنها می توانند هر انقباضی را به عنوان شروع زایمان در نظر بگیرند و به سرعت به بیمارستان بروند. دانستن علائم اولیه زایمان که در کلاس های قبل از زایمان در مورد آنها آموخته اید یا توسط پزشک برای شما توضیح داده شده است، می تواند به کاهش اضطراب زایمان کمک کند. مادر باید بداند که معمولاً از شروع زایمان تا زایمان تقریباً 20 ساعت طول می کشد. برخی از علائمی که نشان دهنده شروع روند زایمان است در زیر ذکر شده است:

انقباضات

انقباضات رحمی اولین و بارزترین علائم زایمان است. این انقباضات مانند دردهای شدید قاعدگی است. ممکن است در دوران بارداری انقباضاتی داشته باشید، به خصوص در اواخر بارداری، انقباضات بدون درد در دوران بارداری، انقباضات براکستون هیکس. این برکستون هیکس نام دارد و در واقع نشانه زایمان نیست. هنگامی که این انقباضات ثابت هستند، شدت آنها افزایش می یابد و بیش از 30 ثانیه طول می کشد، می تواند شروع مرحله اول زایمان را نشان دهد.

با پیشرفت درد، انقباضات مکرر، طولانی تر و قوی تر می شوند. تا زمانی که هر انقباض 30 تا 90 ثانیه طول بکشد و بین هر انقباض حدود 5 دقیقه فاصله باشد، شما در مرحله اول زایمان هستید و بهتر است به بیمارستان بروید. لازم نیست نگران باشید، زیرا هنوز چند ساعت تا بیرون آمدن نوزاد فرصت دارید.

سقط جنین نشانه زایمان است

در دوران بارداری، مخاط دهانه رحم یا پلاگ مخاطی روی دهانه رحم ایجاد می شود. این عفونت قبل یا در ابتدای زایمان شروع به ظاهر شدن می کند و شما آن را به صورت ترشحات صورتی، براق و ژله ای خواهید دید. رنگ صورتی ترشحات به دلیل خونی بودن آن است و آغشته شدن بینی به خون طبیعی است.

اگر خونریزی شدید باشد، ممکن است مشکلی وجود داشته باشد و باید بلافاصله با پزشک یا بیمارستان تماس بگیرید. این ترشحات نشان می دهد که دهانه رحم در حال باز شدن است و زایمان در حال شروع یا پیشرفت است. در برخی موارد، هنگام شروع انقباضات زایمان، ممکن است چنین رهایی در زنان باردار وجود نداشته باشد.

پارگی کیسه آب

ممکن است کیسه آبی که از جنین محافظت می کند قبل یا در حین تولد ترکیده شود. شکستن آب به معنای آغاز زایمان است; اگر چه پاره شدن آب در اواسط بارداری می تواند ناشی از مشکل دیگری باشد، اما در هفته های آخر بارداری، ترشح هر گونه مایعی از رحم می تواند به معنای پاره شدن آب باشد که یکی از علائم آن است. . از ابتدای زایمان

کیسه آمنیوتیک معمولاً با پیشرفت زایمان پاره می شود، اما در برخی موارد که هنوز کیسه آب پاره نشده است، پزشک برای پیشرفت زایمان، کیسه آب را پاره می کند. اگر کیسه آب قبل از شروع دردهای زایمانی ترکید، بهتر است به بیمارستان مراجعه کنید.

درد لگن و کمر درد

ممکن است قبل یا با شروع اولین مراحل زایمان، فشار و درد در ناحیه کمر، لگن و مقعد احساس کنید. شروع این درد و فشار ممکن است نشان دهنده نزدیک شدن یا شروع مرحله اول زایمان باشد.

زمان رفتن به بیمارستان برای زایمان

پزشک معمولاً در مورد علائم بارداری با شما صحبت می کند و تعیین می کند که چه زمانی به بیمارستان بروید یا هنگام معاینه در هفته های آخر بارداری با اورژانس تماس بگیرید. معمولاً زمانی باید با پزشک خود تماس بگیرید که انقباضات شما منظم است و هر پنج دقیقه یک بار انقباضات قوی دارید که 30 تا 90 ثانیه طول می کشد. در صورت نشت مایع کمی که ممکن است چند قطره باشد بهتر است با پزشک تماس بگیرید و به بیمارستان بروید زیرا احتمال گرد و غبار آب وجود دارد. پزشک شما را معاینه می کند و اگر انقباضات شروع نشده و مشکلی برای سلامتی شما و جنین وجود ندارد، می تواند از شما بخواهد که به خانه بروید و منتظر بمانید تا انقباضات شروع شود.

در برخی موارد، بسته به میزان مایع آمنیوتیک و وضعیت جنین، ممکن است در بیمارستان تحت نظر باشید. به همین دلیل بهتر است در صورت پاره شدن کیسه آب به بیمارستان مراجعه کنید، حتی اگر انقباضات هنوز شروع نشده باشد. از آنجایی که پارگی کیسه آب در هر سن حاملگی به معنای پایان بارداری است، اگر بارداری در عرض 24 ساعت تمام نشود، جان مادر و جنین در خطر است. همچنین، اگر خون زیادی در واژن خود دارید، این می تواند نشانه یک مشکل باشد. ترشحات نشانه صورتی زایمان است، مقدار کمی خون در آن وجود دارد که طبیعی است، اما اگر خونریزی خفیف یا شدید باشد، نشانه آن است که باید سریعا به بیمارستان مراجعه کنید.

داروهای زایمان

مسکن های زایمان به دو دسته تقسیم می شوند:

مسکن‌هایی که درد را بدون از بین بردن کامل احساس یا حرکت عضلانی تسکین می‌دهند، معمولاً به عضله یا ورید در قسمت پایین کمر تزریق می‌شوند.

داروهای بیهوشی تمام احساسات از جمله درد را به طور کامل مسدود می کنند و از حرکت عضلات جلوگیری می کنند. برای سزارین می توان از بی حسی نخاعی، عمومی یا اپیدورال استفاده کرد. انتخاب نوع بیهوشی بستگی به وضعیت سلامت مادر و جنین دارد.

دکمه بازگشت به بالا