ایرانی کسب و کارتندرستی

طرز تهیه ی حلوا ارده اردکان

طرز تهیه حلوا ارده خانگی به سبک اردکان یزد با طعمی بی نظیر و خاص

امروزه بسیاری از ما از رژیم های خاصی پیروی می کنیم و نمی توانیم هر غذایی را بخوریم و به خرید حلوا ارده روی می آوریم.

ایزومالت: میزان قند تولید شده از چغندر قند به جای ایزومالت 99.8 درصد است. محتوای کالری ایزومالت حدود نیمی از قند است که چاقی را کنترل می کند. بنابراین برای افرادی که رژیم لاغری دارند مناسب است و سطح گلوکز و انسولین خون را بالا نمی برد و برای افراد دیابتی مناسب است و همچنین از پوسیدگی دندان جلوگیری می کند و حلوا ارده تجار برای کودکان بسیار مناسب است. یکی دیگر از خواص این ماده بهبود عملکرد روده به دلیل فیبریلاسیون و در نتیجه ملین بودن آن است.

طرز تهیه حلوا ارده خانگی

بسیاری از ما در وعده صبحانه از ارده استفاده می کنیم شاید در مورد خواص آن حرفی برای گفتن نداشته باشیم در اینجا در مورد فواید و خواص ارده صحبت می کنیم.

ارده: خمیر تهیه شده از دانه های کنجد منبع بسیار غنی منگنز و مس است. کنجد منبع بسیار غنی منگنز و مس به دلیل داشتن مس، کاهش کلسترول خون در انسان و به دلیل داشتن منیزیم باعث سلامت رگ های خونی و مجاری تنفسی می شود. همچنین به دلیل داشتن کلسیم از سرطان روده بزرگ، پوکی استخوان و میگرن جلوگیری می‌کند، از سلول‌ها در برابر مواد شیمیایی سرطان‌زا محافظت می‌کند و به دلیل داشتن روی به حفظ سلامت استخوان‌ها و افزایش تراکم مواد معدنی آن‌ها کمک می‌کند، کنجد دارای 50 درصد روغن و 70 درصد اسید چرب غیر اشباع است. اسیدهای چرب غیر اشباع که برای سلامت بدن بسیار مفید است. زیرا این روغن نه تنها کلسترول خون را افزایش نمی دهد بلکه باعث کاهش آن نیز می شود.

ارزش غذایی در ارده برای هر 100 گرم به شرح زیر است: مواد مغذی در هر 100 گرم انرژی 595 کیلو گرم کربوهیدرات 2193 گرم 7676170 گرم آب 3005 گرم 605 گرم IU603636363 میلی گرم ویتامین B1220 میلی گرم (94440 میلی گرم ویتامین B1220 میلی گرم (94440 میلی گرم) 39 ویتامین B49 تانیک A ویتامین B 6049 میلی گرم ( 11٪ اسید فولیک B 9) 98 ( 25٪ ویتامین B 1200) (25٪ ویتامین B0) 0 کلسیم 0004462 میلی گرم (46 میلی گرم 34 میلی گرم 39 میلی گرم آهن (29992 میلی گرم) 16616 میلی گرم سدیم (19٪ منگنز) (19٪ Mn) 1 در 42 میلی گرم (46٪).

کنجد ارده بهترین غذا برای کودکان است ارده برای کودکان بسیار توصیه می شود زیرا به دلیل تحرک زیاد، انرژی کافی برای حمایت از حافظه آنها را فراهم می کند.

نرم شدن جای جوش یکی از خواص ارده کنجد است که سفتی داخلی و ورم و سفتی جوش را نرم می‌کند مصرف ارده باعث ایجاد جوش در افراد سرد مزاج می شود مصرف زیاد آن باعث جوش‌های پوستی شود.

در دانه های کنجد یک آنتی اکسیدان ارزشمند برای پیشگیری از سرطان و محصولات غذایی است این آنتی اکسیدان از بدن در برابر سرطان محافظت می کند.

ارده مسهل و ( ملین )است و یکی از موضوعات مورد بحث این است که استفاده از ارده باعث نرم شدن و تسهیل عملکرد روده و در نتیجه جلوگیری از یبوست می شود.

استفاده از کنجاله کنجد به عنوان یک ماده خوب برای زنان از نظر باروری و مفید بودن آن قاعدتا باعث رفع بیماری های رحمی می شود.بنابراین برای خانم ها بسیار مفید است و استفاده از آن توصیه می شود.

سایر خواص: مصرف ارده در تقویت قوای جنسی بسیار موثر است. استفاده از ارده  برای رفع بیماری های رحم بسیار مفید است.

حلوا ارده اردکان یزد

مصرف ارده از بیماری های قلبی عروقی جلوگیری می کند. کنجد ارده و خواص باورنکردنی آن برای کاهش وزن نام برده می شود.

خوردن یک تا دو قاشق ارده قبل از غذا اشتها را کم می کند و باعث می شود کمتر غذا بخورند و لاغرتر شوند. مراقب اضافه وزن نیز باشید! خوردن کنجد معمولاً اضافه وزن و چاقی به همراه دارد زیرا حاوی چربی بالا و کالری زیادی است، بنابراین اگر فردی کم تحرک هستید و به طور منظم ورزش نمی کنید یا پیاده روی نمی کنید، با خوردن بیش از حد این غذا چاق خواهید شد.

توصیه می شود افرادی که لاغر هستند و تمایل زیادی به چاق شدن دارند از ترکیب ارده و شیره استفاده کنند.

به آن کنجد خمیری می گویند برای تهیه خمیر، کنجد را ابتدا خیس می کنند و با پوسته ای سیاه یا قهوه ای از هم جدا می کنند و سپس با دستگاه آسیاب کنجد را آسیاب می کنند تا خمیری به نام ارده به دست آید.

نحوه نگهداری روغن ارده و کنجد در محیط خشک، خنک و دور از آفتاب از آنجایی که روغن ارده و کنجد حاوی اسیدهای چرب غیراشباع هستند، در صورت قرار گرفتن در معرض هوای گرم و نور، چربی های آنها اکسید می شوند.

روغن ارده را فقط برای پخت و پز و استفاده می توان استفاده کرد و نباید برای سرخ کردن استفاده شود. رب کنجد برای سرماخوردگی مفید است، اما نباید آن را هم مصرف کرد و با سایر غذاها مصرف کرد زیرا در هضم غذا اختلال ایجاد می کند. ارده برای دیابتی ها مضر است و حتما باید از ارده رژیمی استفاده کرد.

زیاده روی در خوردن ارده منجر به تنگی عروق می شود برای رفع عوارض می توان از سرکه، ترشی، آبلیمو و نوشابه استفاده کرد ما در اینجا مواد مورد استفاده در ارده را به شما معرفی می کنیم تا با خواص بی نظیر حلوا ارده آشنا شوید.

ریشه چوبک: اما نه آنقدر که در این محصول استفاده می شود، عطسه و بلغم است و در درمان آنفولانزا موثر است.

هل که از خانواده زنجبیل است و به تنهایی دارای خواص بی شماری است، تقویت کننده قلب، معده و اعصاب و همچنین ضد یخ است.

بدن علاوه بر هضم، تقویت کننده بدن، ادرار و خوشبو کننده های دهان است و به عنوان دارویی برای درمان سرفه، سرماخوردگی، تب، استفراغ، تهوع، سردرد، کاهش حملات صرع، زخم های دهان، تسکین درد استفاده می شود. روماتیسم، ضد مسمومیت و ترشی معده.

یکی دیگر از محصولات مورد استفاده در تهیه حلوا ارده وانیل است: وانیل ماده ای قوی به نام وانیلین است که 1.2 تا 5 درصد از یک ماده سفید کریستالی را تشکیل می دهد. آباتاها از وانیل به عنوان یک گیاه دارویی استفاده می کردند که معده و روده را تحریک و تقویت می کند برای قاعدگی نامنظم نیز مفید است.

وقتی در مورد دیابتی ها و محصولات رژیمی صحبت می شود، آنها در مورد محصولاتی با ویژگی هایی هستند که فقط به جایگزین های قند با محتوای کالری محدود نمی شوند.

سایر ویژگی ها نیز با محصولات معمولی مانند محصولات بدون گلوتن یا بدون گلوتن متفاوت است برای کسانی که به این ماده غذایی حساسیت دارند، به طور کلی با مواد غذایی یا محصولات فرآوری شده تهیه شده است که برای تغذیه گروه خاصی از افراد یا برای رعایت یک رژیم غذایی خاص استفاده می شود.

یکی دیگر از این محصولات رژیم حلوا ارده  است که برای این افراد کاربرد زیادی دارد.

کنجد یک فرآورده غذایی خوب است و غذای خوبی برای بدن است.

این مایعی است که از کنجد با پوست نرم ساخته شده است به سختی می توان از روغن فرآوری نشده آن را جدا کرد آنها از ارده بیشتری برای وعده صبحانه استفاده می کنند تا انرژی مورد نیاز خود را برای کل روز دریافت کنند و آنها می توانند به کارهای روزمره خود برسند، هیچ افزودنی شیمیایی یا غیرشیمیایی ندارد و قطعا طبیعی است ارده فواید زیادی برای سلامتی به خصوص برای کاهش وزن.

طرز تهیه حلوا ارده سنتی در منزل

شاید در نگاه اول کمی سخت به‌نظر برسد، ولی طرز تهیه حلوا ارده سنتی در منزل بسیار آسان است و می‌توانید به سادگی و سرعت حلوا ارده درست کنید. حتی می‌تواند خیالتان راحت باشد که اگر طرز تهیه حلوا ارده سنتی را یاد گرفتید، به راحتی می‌توانید طرز تهیه حلوا ارده بروجرد، حلوا ارده با شیره انگور، حلوا ارده با شیر خشک و در یک کلام طرز تهیه حلوا شکری را یاد بگیرید، چون قاعده همه آن‌ها یکی است و تنها در مواد اولیه تغییرات جزیی وجود دارد.

حتما می‌دانید که حلوا ارده در دسته دسر‌های ایرانی قرار دارد و معمولا به عنوان صبحانه مصرف می‌شود. از آنجایی که در حلوا ارده از کنجد بو داده (ارده) استفاده می‌شود به آن حلوا ارده گفته می‌شود. پس خود را آماده کنید تا طرز تهیه حلوا ارده سنتی خانگی در منزل را یاد بگیرید.

مواد لازم برای ۶ نفر

آرد گندم: ۲۱۰گرم

شکر: ۵۰۰ گرم

ارده: ۱۲۰گرم

آب: ۱ لیوان دسته‌دار فرانسوی

پودر گردو: ۱۰۰ گرم

پودر نارگیل: ۱۰۰ گرم

گلاب: ۳ قاشق غذا خوری

زعفران دم کرده: ۲ قاشق غذا خوری

کره: به میزان لازم

پودر و خلال پسته: به میزان لازم

پودر هل: ۱ قاشق چای خوری

طرز تهیه

در اولین مرحله آرد را در تابه‌ای مناسب بریزید و روی شعله آرام تفت دهید، در حدی که طعم خامی آن گرفته شود، ولی رنگش تغییر نکند. سپس به آرد، ارده را اضافه کنید و به مدت پنج دقیقه با شعله آرام، تفت دهید. پودر نارگیل و پودر گردو را به مواد درون ماهیتابه، اضافه و با هم مخلوط کنید. وقتی مواد داخل ماهیتابه به خوبی یکدست شدند، شعله را خاموش کنید.

در یک ظرف جدا، شربت مخصوص حلوا ارده را درست کنید. ابتدا آب و شکر را مخلوط کنید و روی شعله بگذارید و به هم بزنید تا با هم حل شوند. بعد از اینکه حرارت آب و شکر بالا رفت، گلاب، زعفران دم کرده و هل را اضافه و زیر ظرف را خاموش کنید.

در صورتی که مواد درون ماهیتابه و شربت به دمای همسان رسیدند، آن‌ها را با هم مخلوط کنید. نگران میزان غلظت حلوا ارده خود نباشید. اگر بیش از حد انتظارتان غلیظ بود، به آن مقداری کره اضافه کنید و در صورتی که رقیق‌تر از آنچه می‌خواهید شد، مطمئن باشید که اگر آن را در یخچال بگذارید، خودش را می‌گیرد و سفت می‌شود. حلوا ارده تهیه شده را به مدت ۱۲ ساعت در یخچال قرار دهید و سپس به قطعات با اندازه دلخواه برش دهید.

فوت و فن‌های طرز تهیه حلوا ارده

*در تهیه حلوا ارده می‌توانید به‌جای شکر از شیره خرما، شیره انگور یا عسل استفاده کنید.

*در حلوا ارده خانگی می‌توان از شکلات، قهوه، وانیل و گلاب هم استفاده کرد. در صورتی‌که به آن پسته، بادام، فندق یا دانه کنجد اضافه کنید، حلوا ارده‌ای که درست کرده‌اید، تردتر و خوش‌طعم‌تر خواهد بود.

*حلوا ارده را در محلی خنک و به دور از نور مستقیم خورشید نگه دارید.

خواص مفید و مضرات حلوا ارده

*حلوا ارده سرشار از پروتئین، چربی‌های اشباع نشده، کلسیم، آهن، منیزیم و استرول‌های گیاهی است.

*طبع ارده کنجد گرم و‌تر است و برای افراد سردمزاج مناسب خواهد بود و از آنجایی که خاصیت انرژی‌زایی بالایی دارد، غذای بسیار خوبی برای فصل زمستان است. همچنین ارده سرشار از کلسیم بوده و سبب استحکام و سلامت استخوان‌ها و دندان‌ها می‌شود.

*مصرف بیش از حد ارده و حلوا ارده برای افرادی که مزاج گرم دارند زیاد توصیه نمی‌شود، اما ارده و حلوا ارده برای سردمزاجان یک غذای عالی است.

نکته

ارده و حلوا جزو فرآورده‌های کنجدی معروف شهر اردکان و یزد است و تاریخچه حلواسازی در ایران به دوره سلطنت شاه عباس صفویه می‌رسد. طرز تهیه حلوا ارده اردکان نیز با مدل سنتی که در بالا دستور آن آورده شد، یکسان است. البته طرز تهیه ارده شهر‌های شوشتر، ذزفول، بهبهان و قم هم بسیار مشهور است و یک پیشه‌ی قدیمی و خانوادگی در این شهر‌ها محسوب می‌شود.

منبع: صنایع غذایی کشاورز

کیانا اکرامیان

از زمانی که یادم می‌آید می‌نوشتم و سر‌وصداهای ذهنم را با نوشتن آرام می‌کردم. انگار زمانی که دستم به دکمه‌های کیبرد می‌خورد یا به قلم می‌رفت، دکمه خاموش صداهای مغزم روشن می‌شود و دیگر هیچ صدایی نمی‌آید. فقط نجوای آرام کلمه‌هایی را می‌شنوم که قرار است روی صفحه سفید، لک بیندازند. زمانی که نویسندگی را به عنوان شغل اصلی شروع کردم، به نوشتن چند موضوع علاقه وافری داشتم. اولین‌ آن‌ها، نوشتن درباره کتاب‌ها و به‌خصوص سفرنامه‌ها بود. دوم نوشتن درباره دنیاهای فانتزی و چیزهای این چنینی. سومی، از زمین تا آسمان به این موضوعات فرق دارد، می‌دانم. سومین چیزی که دوست دارم درباره آن‌ها بنویسم سالم‌خوری است! سالم‌خوری برای من یک آیین به حساب می‌آید. این که تو چطور همه مواد غذایی تازه را کنار هم بنشانی تا سالم بمانند، مواد مغذی خود را از دست ندهند و طعم خوبی هم داشته باشند، برای من جذاب و شگفت‌انگیز است.
دکمه بازگشت به بالا