ایرانی کسب و کارعمومی

کاربرد محصولات ارتوپدی در فوم صنایع پزشکی

فوم پزشکی چیست ؟

فوم های EVA کاربرد های فراوانی در صنعت کیف و کفش، بسته بندی، خودروسازی و به خصوص پزشکی دارند. فوم پزشکی ساخته شده از فوم های درجه 1 و با کیفیت ای وی اِی می باشد که تراکم و چگالی بالایی دارد. همچنین این فوم باید دارای استاندارد های جهانی و تاییدیه وزارت بهداشت نیز باشد.

از فوم EVA که به فوم های پزشکی نیز معروف هستند برای ساخت گردنبند، زانوبند و مچ بند طبی، کفی کفش های طبی، تجهیزات ارتوپدی، فوم بسته بندی وسایل و تجهیزات پزشکی و آزمایشگاهی، فوم صندل های طبی، فوم درب داروها، ماسک جراحی، پد روی بخیه، استفاده در ساخت ویلچر و تخت بیمارستان و … استفاده می شود. تولید فوم ارتوپدی در رنگ بندی، سایز یا ابعاد و ضخامت های مختلف صورت می گیرد. همچنین با توجه به شدت جراحت از وسایل ارتوپدی ضخیم یا نازک تر با سختی بالا یا پایین استفاده می شود.

ویژگی های فوم پزشکی :

فوم مورد استفاده برای مصارف پزشکی باید ویژگی های مخصوصی داشته باشد که از جمله آنها می توان به سختی پایین فوم، نرمی ، فشرده و متراکم بودن ذرات فوم، بدون بو و بدون سطح تیز و زبر اشاره داشت. میزان سختی فوم های مورد استفاده در پزشکی باید دقیقا حساب شده و استاندارد باشد. چرا که محصولات پزشکی و ارتوپدی برای درمان بیماران طراحی و ساخته شده است و نباید استفاده از آن سخت و آزاردهنده باشد. بیمار یا مصدوم باید در حین استفاده از تجهیزات پزشکی احساس راحتی کند و در عین حال میزان سختی فوم پزشکی باید به اندازه ای باشد که از عضلات ، ستون فقرات و استخوان های فرد محافظت کاملی داشته باشد.

به دلیل استفاده از  فوم های پزشکی در محیط های بیمارستانی و درمانی باید در ساخت آنها تمام پروتکل های بهداشتی رعایت گردد.  همچنین محصولات تولید شده از فوم پزشکی به طور مستقیم با پوست و بدن انسان در ارتباط خواهند بود، بنابراین نباید در ماده اولیه فوم های پزشکی، مواد شیمیایی و حساسیت زا بکار رفته باشد.

بروز نشانه هایی از قبیل خارش، سوزش و قرمزی در محل استفاده از فوم های پزشکی، حاکی از بی کیفیت و فاقد استاندارد بودن محصول پزشکی دارد و نباید از آن محصول استفاده کرد. می توان گفت در میان انواع مختلف فوم تنها فومی که بدون بو میباشد فوم های پزشکی هستند. بستگی به میزان جراحت و آسیب دیدگی ممکن است به توصیه پزشک معالج از یک تا چند ماه از محصولات طبی و ارتوپدی که ساخته شده از فوم پزشکی هستند استفاده نمایید. بنابراین احتمال کثیفی و چرک آلود شدن آنها بسیار بالا می باشد.

در نتیجه یکی از ویژگی های مهم محصولات پزشکی قابل شستشو بودن آنها می باشد. همینطور وزن محصولات پزشکی که ساخته شده از فوم های پزشکی هستند نیز باید سبک باشند تا فشار زیادی بر بیمار وارد نکنند. این محصولات باید ضد آب بوده و مقاومت کافی در برابر شستشو توسط مواد شوینده را داشته باشند و در عین حال استحکام و ظاهر خود را از دست ندهند. فوم های پزشکی باید خاصیت ضد قارچ داشته باشند و زمینه را برای رشد باکتری و ایجاد عفونت فراهم نکنند.

فوم ارتوپدی و طبی

فوم ارتوپدی و طبی فومیران یکی از محصولات پر مصرف برای ساخت کفی کفش طبی، محصولات ارتوپدی و توانبخشی می باشد. فوم ارتوپدی محصولی مرغوب و با کیفیت می باشد و در ساخت آن جنبه های فنی و بهداشتی در نظر گرفته شده است. این محصول از مشتقات فوم ای وی آ می باشد. در تولید این محصول مرغوب ترین مواد اولیه و تخصص و دانش فنی بالا به کار گرفته شده است.

فوم ارتوپدی فومیران برای ساخت انواع گردن بند طبی، زانو بند و کمربند طبی و محصولات آتل بندی و سایر محصولاب پزشکی به کار گرفته می شود. همچنین این فوم در ساخت کفش طبی و صندل های طبی نیز کاربرد فراوانی دارد. تولید کنندگان محصولات ارتوپدی و پزشکی با استفاده فوم طبی فومیران محصولات ارتوپدی را با درجه کیفیت بالا و به صورت بهداشتی تولید و عرضه می کنند.

فوم ارتوپدی در مدل های تکرنگ و چند رنگ تولید میشوذ. از خصوصیات مثبت فوم های ارتوپدی EVA می توان به استحکام بسیار بالا در مقابل نرمی زیاد اشاره کرد که سبب می شود در عین فیکس شدن استخوان بندی، فشار زیادی به استخوان ها وارد نگردد. این محصول به دلیل قابلیت شستشو و ضد عفونی شدن  و سازگاری با پوست  مشکلات عفونی برای بیمار و فرد آسیب دیده ایجاد نمی کند.

خصوصیات فوم ارتوپدی

  • تراکم بالای فوم ارتوپدی
  • رنگبندی متنوع و زیبا
  • فوم برگشت پذیر و ارتجاعی
  • خصوصیات ضربه گیری و نگه دارندگی

کاربرد ورق فوم ارتوپدی

  • فوم قابل استفاده در کفی کفش طبی
  • فوم آتل و فوم ضربه گیر زانو و گردن
  • زانوبند و ساق بندهای طبی

در زیر به توضیح مختصری از دو نمونه موارداستفاده فوم های ارتوپدی می پردازیم:

از این فوم در ساخت تشک طبی نیز استفاده میشود که از لحاظ میانگین مردم از تشک های طبی نسبت به انواع تشک های طبی نسبت به انواع تشک های فنری رضایت بیشتری دارند. این تشک فومی شکل دقیق بدن را به خود می گیرد  و راحتی زیادی ایجاد می کند. واکنش پذیری در مقابل فشار بالا این تشک فومی را از دیگر مواد مانند فنرها و فیبرها متمایز می کند. این نوع تشک به طور ویژه برای جذب فشاربالا طراحی شده و این امر به وسیله شکل پذیری به شکل جسم شخص و توزیع وزن بر روی سطح اتفاق می افتد.

از دیگر مشخصات متمایزکننده این فوم عدم انتقال حرکت می باشد. این تشک نیروی وارد شده را توسط ماده فوم جذب میکند و به هیچ وجه حرکت را منتقل نمی کند و در صورت تکان خوردن شما هیچ حرکتی احساس نخواهید کرد. این در حالی است که تشک های لاتکس به علت خاصیت الاستیسیته طبیعی که دارد تا حدی این حرکت را منتقل می کند.

 آتِل‌بندی نوعی روش موقت در مواقع اورژانسی جهت ثابت نمودن عضو صدمه دیده‌است. با توجه به اینکه در مواردی مانند شکستگی استخوان، دررفتگی یا ضرب دیدگی، حرکت عضو آسیب دیده موجب افزایش احتمالی آسیب‌ها می‌گردد بی‌حرکت نمودن آن ضروری است. در بیمارستان برای بی حرکت نمودن اغلب از روش گچ‌گیری یا جراحیو تثبیت قطعات شکسته استخوان با گذاشتن فیکساتور یا پلاتین استفاده می‌کنند ولی در موارد فوریت‌های پزشکی می‌توان با قراردادن دو جسم ثابت مانند دو قطعه چوب یا لوازم مشابه در اطراف بافت آسیب دیده و پیچیدن باند یا پارچه به دور آن اینکار را انجام داد، به این روش آتل بندی می‌گویند.

آتل بندی برای قسمت ها مختلف بدن همچون دست، پا، گردن، انگشت و… مورد استفاده قرار می گیرد. یکی از دلایل آتل بندی جلوگیری از صدمه استخوان شکسته به بافت های زنده اطراف محل آسیب است. ممکن است با تکان خوردن عضو آسیب دیده رگ های خونی نازک اطراف آن پاره شوند. در واقع با یک آتل بندی صحیح می توان سلامتی را به یک فرد بازگرداند و نیز با انجام یک حرکت ناشینه سلامتی را از او گرفت.

مواردی که قبل از آتل بندی باید انجام شوند:

  1. اشیای اضافه ای که مانع گردش خون است باید از شخص آسیب دیده جدا شود. مثل دستبند، انگشتر و…
  2. آتل باید به اندازه کافی بلند باشد تا علاوه بر قسمت آسیب دیده اطراف آن را نیز بپوشاند.
  3. اگر از آتل سخت استفاده می شود باید حتما فضای خالی داخل آن با پنبه، فوم و یا هر چیز نرم دیگری پر شود.
  4. باید نبض قسمت های آسیب دیده سنجیده شود و در صورتیکه قسمتی نبض ندارد باند آن قسمت شل شود.
  5. قسمت داخلی آتل نباید دارای مواد زاید یا سطوح خراشنده باشد تا آسیب دیدگی را بیشتر کند.
  6. پیش از حرکت دادن بیمار باید عمل آتل بندی انجام شود.
  7. تمام زخم های باز از جمله شکستگی های باز باید پیش از آتل بندی، پانسمان شود و روی زخم فشار وارد نشود.
  8. لباس های روی قسمت آسیب دیده با قیچی بریده و از بدن جدا شود.

انواع آتِل عبارتند از: آتل خشک (مثل یک تکه چوب یا صفحه فلزی)، آتل نرم مثل بالش،  ملحفه چندلا شده یا فوم، آتل کششی و آتل بادی یا پلاستیکی.

آنچه میخواهیم در اینجا راجع به آن صحبت کنیم آتل فومی می باشد.

ویژگی آتل فومی

    این آتل ها کاملا بهداشتی و سازگار با پوست بوده و حساسیتی برای پوست بدن ایجاد نمی کنند.

    انعطاف پذیری مناسبی برای جلوگیری از ضربه دارند.

    این نوع آتل فاقد مواد زائد و خراشنده بوده و آسیبی به عضو صدمه دیده وارد نمی نماید.

    آتل های فومی به دلیل ضد آب بودن قابل شستشو می باشند

منبع: بازار تجهیزات پزشکی و ارتوپدی

دکمه بازگشت به بالا