اقتصادی

اجرای ۲۲ پروژه معدنی و صنایع معدنی به ارزش ۲ میلیارد دلار

مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی ایران با بیان اینکه ۲۲ طرح بزرگ فولادی با سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری به امضا رسیده که در حال اجراست، گفت: این طرح‌ها جزو ۴٨ پروژه پیشران دولت است.

به گزارش مجله روز، محمد علی عزیزمحمدی در نشست صبح امروز خود (شنبه) در محل این شرکت، ضمن معرفی شرکت ایریتک که از شرکت‌های زیرمجموعه سازمان توسعه و نوسازی معادن و صنایع معدنی ایران است و در زمینه اجرای پروژه‌های معدنی، صنایع معدنی نفت، گاز و پتروشیمی فعالیت دارد، اظهار کرد: شرکت بین‌المللی مهندسی ایران طی قریب به نیم قرن فعالیت خود بالغ بر ۴۰ میلیارد دلار به‌ویژه در حوزه صنایع فولاد، صنایع معدنی، نفت و گاز سرمایه‌گذاری و فعالیت داشته است.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی ایران (ایریتک) ادامه داد: بخش اعظمی از پروژه‌ها طی دو سال اخیر اجرایی شده و فعالیت‌ها توسعه پیدا کرده است. در حال حاضر ۲۲ پروژه به ارزش دو میلیارد دلار در دست اجرا است که از این تعداد پروژه بزرگ ملی، ۲۰ پروژه جزو ۴۸ پروژه‌ پیشران دولت است. ارزش این پروژه‌ها معادل دو میلیارد یورو است که ۷۰۰ میلیون یورو از آن‌ها باقی مانده است؛ و بیش از ۱۰۰ هزار میلیارد ریال در حال حاضر در دست اجرا داریم.

وی تاکید کرد: به طور مثال در پروژه‌های فولاد کشور که در توافق و همکاری با شرکت ملی فولاد ایران، کار صورت می‌پذیرد، پروژه‌های بزرگ و ملی نظیر واحد فولادسازی قائنات (که از سال ۱۳۸۶ آغاز شده است)، واحد فرآوری سنگ آهن سنگاه (که از سال ۱۳۹۴ کلید خورده)، واحد آهن اسفنجی در جنوب کشور و… در دست اجراست. پروژه‌ها و قراردادهایی طی دو سال سال‌ اخیر منعقد و آغاز شده است. ضمن اینکه طی هشت ماه گذشته، پیشرفت فیزیکی طرح‌ها به میزان سه برابر دولت‌های گذشته رسیده است.

عزیزمحمدی اعلام کرد: همچنین در چهار ماه نخست امسال ۱۹۰۰ میلیارد تومان درآمد مالی از طرح‌ها به دست آمده که نسبت به سال‌های ١۴٠٠ و ١۴٠١ رشد چشمگیری را ثبت کرده است.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی ایران ضمن اشاره به اینکه در این میان تحریم‌های ظالمانه مشکلاتی را پیش روی اجرای پروژه‌ها قرار داده است؛ تاکید کرد: علیرغم این مشکلات اما همواره در تلاش هستیم تا با دور زدن تحریم‌ها و استفاده از شرکت‌های تابعه در خارج از کشور، بتوانیم تجهیزات و قطعات مورد نیاز خود را تامین کنیم.  

عزیزمحمدی یادآور شد: در سال‌های ابتدایی پس از انقلاب، ظرفیت تولید فولاد ایران ۵۰۰ هزار تن بوده که در حال حاضر به حدود ۵۰ میلیون تن رسیده‌ است و طبق برآوردها تا افق ۱۴۰۴ نیز به بیش از ۵۵ میلیون تن هم خواهد رسید.

وی ضمن اشاره به تمرکز و تاکید شرکت بر بومی‌سازی ساخت و تولید قطعات و تجهیزات مورد نیاز در اجرای پروژه‌ها، تصریح کرد: در راستای سیاست‌های دولت سیزدهم در راستای تکیه بر توان داخلی، هر کدام از قطعات و تجهیزات مورد نیاز در این پروژه‌های ملی که توان داخلی‌سازی داشته باشد، از طریق شرکت‌های دانش‌بنیان داخلی تولید و در پروژه‌ها مورد استفاده قرار می‌گیرد. از جمله این موارد استفاده از تجهیزاتی نظیر  جرثقیل‌های سنگین، کاتالیست‌ها و کمپرسورها است.

مدیرعامل شرکت بین‌المللی مهندسی ایران به اجرای طرح‌ها در خارج از کشور اشاره کرده و گفت: در حال حاضر دو پروژه صنعتی نیز در خارج از کشور در حال اجراست که این امر در راستای ارتباط با کشورهای همسایه و دیپلماسی اقتصادی در توسعه صادرات انجام می‌شود. دو پروژه زیر نظر این شرکت در خارج از کشور در حوزه آلومینیوم و تامین سنگ آهن اجرایی می‌شود؛ همانگونه که مقام معظم رهبری در فرمایشات خود، بر استفاده از توان داخلی و صادرات به همسایگان تاکید داشته‌اند، باید گفت که کشورهای همسایه در زمینه پروژه‌های فولادی علاقه بسیاری برای استفاده از توان ایران از خود نشان دادند؛ بنابراین درصدد هستیم که بتوانیم در برخی از کشورها به صورت مشترک پروژه‌هایی را اجرا کنیم.

عزیزمحمدی خاطرنشان کرد: شرکت بین‌المللی مهندسی ایران در حال حاضر به صورت مستقیم، بسیاری از طرح‌های توسعه‌ای و تولیدی را پیگیری می‌کند؛ به گونه‌ای که بیابان را تحویل می‌گیرم و یک کارخانه به مرحله اجرا و بهره‌برداری کامل می‌رسانیم.

وی در رابطه با دو پروژه بزرگ فولادسازی قائنات و سنگ آهن سنگاه توضیح داد: حمایت دولت از پروژه‌های مهم صنعتی در کشور و افزایش سرعت تامین مالی، اجرای پروژه‌های مختلف به ویژه پروژه‌های فولادی افزایش قابل توجهی طی ماه‌ها و سال گذشته داشته است و از سوی دیگر، اجرای پروژه‌های نیمه‌تمام در کشور نیز سرعت گرفته است؛ ‌ به عنوان مثال پروژه فولادسازی قائنات که همانطور که اشاره شد، از سال ۱۳۸۶ آغاز شده بود، در ماه‌های گذشته اجرای آن سرعت گرفته است؛ به گونه‌ای که پس از احیا این پروژه، واحد آهن اسفنجی آن را با ظرفیت ۱.۵ میلیون تن راه اندازی شده و درصدد راه اندازی واحد ذوب در این پروژه به ظرفیت یک میلیون تن هستیم که امسال به نتیجه خواهد رسید. در این پروژه سالانه یک میلیون تن شمش تولید خواهد شد که با توجه به ارزش ۵۰۰ یورویی آن سالانه این واحد بیش از ۵۰۰ میلیون یورو فولاد تولید خواهد کرد.

این مقام صنعتی ادامه داد: همچنین با توجه به تولید یک میلیون تنی در فولادسازی قائنات و وارد شدن حدود یک میلیون تن مواداولیه به این واحد، می‌توان گفت روزانه حدود ۴۰۰ تریلی به این مجموعه فولادسازی وارد و از آن خارج می‌شود که ضمن افزایش اشتغال‌زایی و گردش مالی، چهره اقتصادی منطقه را نیز متحول کرده اسو ضمن اینکه صنایع پایین دستی و جانبی آن نیز راه‌اندازی شده و توسعه پیدا خواهند کرد.

عزیزمحمدی در تشریح دیگر پروژه‌های امیدبخش در صنعت کشور، اظهار کرد: از جمله دیگر این پروژه‌های ملی، پروژه فولاد قروه در استان کردستان است که تکنولوژی جدیدی در زمینه تولید ورق گرم فولادی به شمار می‌رود؛ در این زمینه با طرف خارجی به توافق رسیده‌ایم؛ البته بخش قابل توجهی از میان تجهیزات و قطعات مورد نیاز این پروژه را از طریق تولید داخلی تامین خواهیم شد که حدود ۴۰ میلیون یورو صرفه‌جویی ارزی برای کشور در برخواهد داشت. همچنین در قرارداد ۱۵۰ میلیون یوانی که با شرکای خارجی داشتیم، توانستیم ۳۵ میلیون یوان را از قرارداد خارج کرده تا از ظرفیت تولید داخلی و شرکت‌های دانش بنیان استفاده کنیم که می‌خواهیم برخی تجهیزات را به جای واردات در داخل بومی‌سازی کنیم و از توان اساتید دانشگاه و شرکت‌های دانش بنیان بهره بگیریم مصداق بارز اجرای این سیاست است.

وی با اشاره به قرار داشتن ایران در میان ۱۰ کشور برتر از نظر برخورداری از ذخایر معدنی در جهان، اعلام کرد: به عنوان مثال در حوزه ذخایر طلا ایران بیش از چهار درصد ذخایر جهان را در اختیار دارد و در این راستا در حال راه‌اندازی واحدهای فرآوری طلا در کشور هستیم؛ البته تعدادی از این واحدها راه‌اندازی شده است.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به پوشش اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد می‌پردازم. با داشتن دانش عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در حوزه اقتصاد، تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا