اقتصادی

رشد تولید و افزایش بهره‌وری لازمه رشد اقتصادی کشور است

مجله روز/فارس رئیس‌جمهور با بیان این‌که برای رشد اقتصادی کشور باید رشد تولید و افزایش بهره‌وری داشته باشیم، گفت: باید بهره‌وری را بررسی کنیم که چه میزان کار و چه میزان روزآمد بودن کار وجود دارد و از تمام جهات این موارد را بررسی کنیم.

به گزارش خبرنگار مجله روز، سید ابراهیم رئیسی امشب، (جمعه ۲۱ آنلاین) در جلسه شورای برنامه‌ریزی استان فارس که در راستای سفر هیأت دولت به این استان برگزار شد، ضمن تکریم یاد شهدای استان فارس، گفت: امیدواریم ۱۵ هزار شهید استان فارس که در آسمان دلدادگی به انقلاب و نظام و دفاع از وطن، ناموس و قرآن می‌درخشند و هماره پیام و خواسته‌شان در فضا طنین‌افکن است، باید آنچه را که آنها می‌خواهند، شنید.

وی افزود: آنچه شهدا می‌خواهند، عمل به وظیفه است نه فقط به شکل تکلیف اداری و سازمانی؛ بلکه حضور، فعالیت و تلاش عاشقانه، مجاهدانه، باانگیزه و اندیشه و اثربخش و تحولی.

رئیسی بیان کرد: آنچه که شهدا از ما می‌خواهند همان راهی است که خودشان رفته‌اند. چهره‌های با اراده و اخلاص و مصمم و تحول‌آفرین رفتند و حماسه آفریدند. انتظار خانواده‌های آنان و مردم فارس و کشور از دولتمردان و همه مدیران، یک کار جهادی، انقلابی و با توکل به خداست.

رئیس جمهور کشورمان با بیان این‌که باید تلاش را ادامه دهیم، گفت: هم میزان زمان و عمری که صرف می‌کنیم و وقتی که می‌گذاریم و تلاشی که برای باز کردن گره‌ها انجام می دهیم، نزد خداوند متعال محفوظ است.

وی با تصریح این‌که دو نوع تلاش وجود دارد، به آیات قرآن کریم در این رابطه اشاره کرد و افزود: یکی تلاشی است که انسان با همه وجودش انجام می‌دهد ولی برای این‌که نام او مطرح و بلندآوازه شود و از او تشکر کنند؛ اما نوع دوم آن تلاشی که هم کمیت و کیفیت و هم نتیجه آن تضمین شده است، تلاش بااخلاص است.

رئیسی خطاب به مسئولان بیان کرد: در کیفیت کاری که برای رفع مشکل کشاورزان، رونق تولید، اجرای عدالت در توزیع امکانات و… انجام می‌شود، خداوند متعال این را یک کار کامل از شما می‌پذیرد. گاهی اوقات نمی‌دانیم نتیجه همکاری، قرارداد و فعل چیست چون از آینده خبر نداریم، درست است تلاش می‌کنیم مقدماتی مهیا کنیم ولی خداوند هر آنچه برای او انجام شود هم کمیت، هم کیفیت و هم نتیجه آن را تضمین کرده است.

وی با بیان این‌که بسیار می‌توانیم جایگاه مدیریتی را زمینه ارتقای واقعی روح و جان قرار دهیم، افزود: خداوند این را زمینه قرار داده است و جلب رضایت خدا هم در رفع گرفتاری مردم است. شهید مطهری هم فرمودند، راه خدا از میان رفع گره خلق می‌گذرد.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر این‌که باید کارها اعم از جاده‌سازی‌ها، پل‌سازی‌ها، کار در صنعت و معدن و… را باید محکم و با توکل به خداوند و دقیق انجام داد، گفت: باید کارها دقیق و سریع صورت گیرند. در نظام اداری الزاماتی وجود دارد مثل نظر کارشناسی؛ اما این هم یک نظر است و باید هم باشد.

رئیسی با بیان این‌که طبق اذعان بزرگان، بروکراسی و دموکراسی‌ها دوقلوهایی هستند که با هم به وجود آمده‌اند، افزود: افراد زیادی تلاش کرده‌اند که در نظامات مدیریتی و اداری که این مسئله را حل کنند که خود یک بحث پیچیده است که چه کنیم هم نظریه کاملاً متقن و با دانش باشد هم پیچیده نباشد.

تحولی بیندیشیم

وی بیان کرد: باید راه را کوتاه کنیم و تحولی بیندیشیم و عمل کنیم. نمی‌توانیم بگوییم نامه نوشتیم و گزارش به مرکز داده‌ایم، مگر مرکز چه کسانی هستند، وقتی شما در میدان هستید کار را خوب بلد هستید و باید آن را انجام داد.

رئیس‌جمهور کشورمان با بیان این‌که شیراز قطب سلامت است، اما یعنی این‌که تجهیزات و ساختمان دارد؟ این‌ها خوب است اما قطب سلامت به نیروهاست و کارشناسی و دقتی است که در میان نیروهای سلامت آن وجود دارد، گفت: بسیاری از مردم به متخصصان شیراز اعتماد کرده‌اند و ما هم باید ضمن نظرات کارشناسی به این‌ها اعتماد کنیم.

رئیسی با طرح این سئوال که آیا اصل بر اعتماد است یا کنترل؟، افزود: یعنی کسی که می‌خواهیم بگذاریم به او اعتماد کنیم یا این‌که نه او را کنترل و نظارت کنیم. در نگاه حضرت علی(ع) هر دو اصل است یعنی وقتی کسی را می‌خواهیم به عنوان همکار انتخاب کنیم سعی کنیم شایسته‌سالاری داشته باشیم و بهترین‌ها را گزینش کنیم.

وی با تأکید بر اصل احترام به همه و اعتماد به خواص، اظهار کرد: البته باید با کسی هم که کار می‌کنیم کنترل کرده و نظارت کنیم و اجازه ندهیم خوبان ما دچار لغزش شوند. کنترل برای تداوم اعتماد است و این یک اصل است. لذا باید از مجموعه حساب‌کشی کرد که چرا یک کار زمین مانده است یا یک پروژه و طرح بر روی زمین مانده است.

رئیس جمهور کشورمان با قدردانی از تمام مسئولان و نیروهای زیرمجموعه آنان در استان فارس، گفت: وقتی استاندار می‌گوید بیش از ۸۵ درصد مصوبات سفر اول عملیاتی و اجرایی شده است، باید قدردانی کرد.

وی با تأکید بر این‌که باید نگاه تحولی به آنچه که باید داشته باشیم، افزود: نگاه کنیم کشورهای دیگر چگونه عمل کرده‌اند. ما ظرفیت‌های زیادی داریم چه در کشور چه در استان فارس که همه بالاست اما آیا با همین میزان سقف کار است و بیشتر از این نمی‌توان کار کرد لذا باید بهره‌وری را بالا برد.

رئیسی با بیان این‌که برای رشد اقتصادی کشور باید رشد تولید و افزایش بهره‌وری داشته باشیم، گفت: باید بهره‌وری را بررسی کنیم که چه میزان کار و چه میزان روزآمد بودن کار وجود دارد و از تمام جهات این موارد را بررسی کنیم.

رئیس‌جمهور کشورمان با تصریح این‌که ۱۰۰ هزار استاد دانشگاه داریم، این تعداد که امروز عضو هیأت علمی هستند، در تمام شئون کشور این جمع علمی چقدر می‌توانند فعالیت کنند، آنان را پشتوانه علمی پژوهشی کشور دانست و افزود: اساتید دانشگاه به عنوان سرمایه بزرگ کشور برای حل نظام و مسائل کشور هستند.

وی اظهار کرد: آبرسانی زیرسطحی می‌تواند کشاورزی استان فارس را تحول کند یعنی مصرف آب یک‌چهارم ولی محصول ۴ برابر می‌شود. صنعت و کشاورزی که مثل یک مجموعه کار می‌کنند مثل صنعت نیشکر می‌توانند وارد این کار شوند.

رئیسی با بیان این‌که می‌توانیم با کار دانش‌بنیان در کنار هر بخشی کاری کنیم که استفاده بهینه از همه امکانات شود، گفت: بهترین استفاده از آب، خاک، صنعت و … را می‌توانیم انجام دهیم و این کار با دست مدیران انجام می‌شود.

رئیس جمهور کشورمان با تأکید بر این‌که باید بهترین را در تمام حوزه ها انجام دهیم، گفت: دانشگاه‌ها می‌توانند پشتوانه علمی همه دستگاه‌ها و صنعت‌ها باشند. در برخی استان‌ها در خط تولید، رئیس بخش دانشگاهی حضور دارد و توضیح می‌دهد و این همان چیزی است که ما دنبال آن هستیم و رهبری هم بر روی آن تأکید دارند. چنین کارهایی در کشور قابل انجام هستند.

وی با بیان این‌که انتظار است که طرحی نو دراندازیم، افزود: یکی از مشکلات اینجا بحث تأمین زمین مسکن در شیراز است که مشکل محیط زیست دارد اما گفته‌ایم باید این مشکل با کارهای کارشناسی حل شود.

رئیسی با تأکید بر این‌که کارشناسان دانش و سابقه دارند و باید با کمک آنها حل مسئله کرد، گفت: حتماً محیط زیست، منابع طبیعی و انرژی اتمی مهم است اما باید به نظرات کارشناسی دقت کنیم البته باید طوری باشند که موجب توقف در امور نشوند. باید کارها را حل کنیم.

رئیس جمهور کشورمان با بیان این‌که باید برای مشکلات چاره اندیشید و نباید از روی آنها عبور کرد، افزود: باید مسائل را پیگیری کرد تا حل شوند زیرا مردم انتظار حل مسئله دارند.

وی با یادآوری این‌که دانشگاه مدرسه است اما ما در اجرا و مجری هستیم، گفت: در مدرسه فرضیه مطرح کردن خیلی خوب است اما در عالم اجرا نمی‌توان با تردید حرکت کرد باید متقن بود و قانونگذاری متقن باشد.

رئیسی با بیان این‌که باید متقن نظر داد و در عالم اجرا باید متقن نظر داد و عمل کرد، افزود: تردید در اجرا درست نمی‌شود. مهم آن است که وقتی آب‌رسانی حل شد یا بیمارستان احداث شد، در سبد نظام اسلامی بگنجد.

وی با تصریح این‌که کارهای نیمه‌تمام جلوی چشم مردم، آنها را رنج می دهد لذا باید برای اتمام آنها سریع اقدام کرد، گفت: انتظار مردم از این دولت انتظار متفاوتی است که باید مسائل حل شود. اعتماد ما به خدا و اساتید دانشگاه و نیروهاست که سرمایه‌های ما هستند و ما می‌توانیم کارها را با ظرفیت اینها پیش ببریم.

رئیسی با تأکید بر این‌که قدرت کشور را شهدا، راهپیمایی‌ها و هدایت‌های رهبری ایجاد کرده‌اند، افزود: جمعیتی که استقبال باشکوه کردند قدرت کشور هستند و به پشتوانه این‌ها می‌توان کارهای بزرگی انجام داد که حق اینان هم همین است.

رئیس جمهور کشورمان با بیان این‌که به دست توانای نیروهای متخصص و مسئولان می‌توان خیلی از کارها را انجام داد، افزود: در زمان جنگ بسیاری از کارهای نشد، انجام شد. شهید سلیمانی در اوج ناامنی‌ها رفت و امنیت ایجاد کرد.

ضرورت حرکت جدی برای اتمام پروژه‌های نیمه‌تمام

وی تصریح کرد: ما باید در این رابطه حرکت جدی برای کارهای مانده و پروژه‌های نیمه‌تمام انجام دهیم. گفتند ۳۰۰ کارگاه نیمه‌تعطیل و تعطیل در استان راه‌اندازی شده است و گردشگری فارس ۵ برابر شده است خیلی خوب هستند اما استان فارس ظرفیت زیادی دارد و اشتغال زیادی می‌تواند ایجاد کند.

رئیسی با بیان این‌که باید برای اقدامات مختلف اتاق فکر تشکیل دهیم تا بتوانیم تحول ایجاد کنیم، افزود: استاندار فارس گفتند که اتاق فکر تشکیل داده است که اول تصمیم‌سازی کرده بعد با استفاده از ظرفیت اساتید و نخبگان تصمیم‌گیری و اجرا کرد که کار بسیار خوبی است.

وی با تصریح این‌که آنچه برایش نگران هستیم نسخه‌نویسی برای کشور است نه استفاده از تجربیات دیگران، گفت: اگر برای صنعت و کشاورزی و سایر ظرفیت‌های ما بیگانگان نسخه نوشتند، اشتباه است. اما می‌توان از تجربیات آنان استفاده کرد. باید برای نسخه‌ها دقت کرد اما برای تجربه آموختن باید از همه یاد بگیریم.

رئیسی با تأکید بر این‌که در کشور نیازمند افزایش سرمایه‌گذاری هستیم، افزود: باید سرمایه‌گذاران را برای افزایش سرمایه‌گذاری تشویق کرد که این کار هم با رفع موانع پیش روی آنها محقق خواهد شد. باید با تولیدکننده صحبت کرد تا بدانیم مشکلاتش چیست.

رئیس جمهور کشورمان اظهار کرد: از مهم‌ترین تحول‌ها، تحول در فرایندهاست. مدیران باید در سازمان متبوع خود تحول ایجاد کنند. می‌توان فرایندها را بازنگری کرد و ببینیم آیا لازم است که تولیدکننده ۱۰ مرحله طی کند یا این‌که این مراحل کمتر شود. این مسئله دست ماست.

وی با اشاره به تولیدات دانش‌بنیان، گفت: با برخی از شرکت‌های دانش‌بنیان صحبت می‌کردم، محصول آنها موردنیاز وزارتخانه‌ها و صنایع ما هستند که باید استفاده شوند و باید بخش‌های فعال اقتصادی را در آغوش گرفت و موانع آنها را برطرف کرد تا با دلگرمی کار کنند.

رئیسی در ادامه به افتتاح خط دوم آبرسانی به شیراز از سد درودزن و احداث آزادراه برای کوتاه کردن زمان سفر اشاره کرد و افزود: این‌ها اتفاقات خوبی است که مردم تأثیر آن را می‌بینند.

رئیس جمهور کشورمان در ادامه با اشاره به درخواست نماینده مردم شیراز در خصوص اتصال استان فارس به دریای خلیج فارس، گفت: این مسئله قبلا در شورای عالی امنیت ملی مطرح شده است، نظر این است که ارجاع داده به دبیرخانه شورا و این مصوبه را با حضور استانداران دو استان، مطرح کنند تا ببینیم مسئله این قضیه چیست و چه مشکلی بر سر راه آن است لذا ابهامات آن بررسی خواهد شد.

ساماندهی اتباع بیگانه ضرورت دارد

وی همچنین با اشاره به مسئله اتباع بیگانه، گفت: ساماندهی اتباع بیگانه ضرورت دارد. این‌که یک شناسه داشته باشند نه شناسنامه و در آن فرد، خانواده، شغل و ازدواج، مکان اسکانش و… مشخص باشد، یعنی ساماندهی اتباع بیگانه یک ضرورت قطعی در کشور است و نباید حرف‌های متفاوتی برای آن زد. این مسئله به نفع کشور و منافع ملی است تا مسئولان در حوزه‌های مختلف امنیتی، اقتصادی، اطلاعاتی و… از این مسئله اطلاع داشته باشند.

رئیسی در ادامه به اقدامات انجام شده در استان فارس اشاره و از استاندار فارس قدردانی و ابراز امیدواری کرد تا بتوانیم انتظارات مردم را برآورده کنیم.

وی همچنین گفت: نسبت به ۳۶۰ هکتار بافت تاریخی شیراز کارهایی انجام شد اما باز هم در وزارت میراث فرهنگی آن را دنبال خواهیم کرد تا این مسئله به نقطه مطلوب خوب برسد.

رئیس جمهور کشورمان با بیان این‌که یکی دیگر از درخواست‌ها اداره‌ی مراکز میراثی به صورت هیأت‌امنایی است، گفت: تأکید ما بر روی همین است که امین‌ها و کارشناس‌ها دور هم جمع شوند. به عنوان مثال اگر بخواهیم حافظیه را بگردانیم، عده‌ای از کارشناسان این امر دور هم جمع شوند تا هم‌اندیشی کنند که چه کنیم تا هویت حافظ در مدرسه و دانشگاه و هر کوی و برزنی رواج یابد.

رئیسی همچنین با اشاره به مقوله مبارزه با قاچاق کالا تصریح کرد: کار در این زمینه انجام می‌شود اما هنوز می‌بینیم چنین معضل وجود دارد. لذا باید کاری انجام دهیم که به صورت ریشه‌ای مشکل حل شود.

وی با بیان این‌که امروز نظام جمهوری اسلامی مورد اعتماد ملت‌هاست و دولت هم مورد اعتماد کشورهای منطقه است و این موضوع را به صورت صریح به ما می‌گویند، گفت: ما کشوری هستیم که از ابتدای انقلاب شعارش عوض نشده است و اگر گفته نه شرقی، نه غربی؛ پای حرفش ایستاده است. این کشور مبنا دارد که داعش و دشمنان نتوانسته‌اند آن را شکست دهند.

رئیس‌جمهور کشورمان همچنین درباره وقایع فلسطین گفت: مردم دنیا از سازمان ملل انتظار دارند و نباید تحت تأثیر قدرت‌های بزرگ قرار گیرند. امروز ظلم بزرگی به مردم غزه می‌شود. کدام وجدان بیدار قبول می‌کند که مردمی در خانه خودشان باشند و بگویند باید سرزمین‌تان را ترک کنید.

وی ادامه داد: امروز انتظار از سازمان ملل این است که از حقوق مردم فلسطین دفاع کرده و جنایت علیه آنها را متوقف کند و توقف آنی نسبت به این جنایاتی که رخ می‌دهد اتفاق افتد. مسئولان کشورهای اسلامی بدانند که امروز اعتقاد به خدا ایجاب می‌کند که انسان در مقابل خدا پاسخگو باشد.

رئیسی با بیان این‌که امسال مسئولان کشورهای اسلامی و عربی بدانند در مقابل خدا، وجدان، تاریخ و قانون مسئولیت دارند، گفت: باید بدانند که قضاوت این کارها را تاریخ انجام خواهد داد که زن و بچه‌ای این‌گونه آواره شوند برای این‌که رژیم صهیونیستی می‌خواهد برای خود امنیت ایجاد کند، لذا خواست ملت‌ها توقف جنایات صهیونیستهاست.

رئیس‌جمهور کشورمان تصریح کرد: بارها گفته‌ایم که حامی مردم فلسطین هستیم و علت آن را هم بیان کرده‌ایم و در دنیا هم این را از ما می‌پذیرند.

وی در پایان خطاب به مسئولان استان فارس گفت: در این دوره با نگاه تحولی مصوبات سفر را دنبال کنید. ما می‌توانیم وضعیت را متفاوت کنیم. شما می‌توانید شرایط را به نفع مردم فارس متحول کنید تا مردم بیش از پیش احساس رضایت کرده و سرمایه اجتماعی برای نظام روز به روز افزون شود.

انتهای پیام

کارگروه تحریریه اقتصادی

درود بر شما! من یک خبرنگار اقتصادی با تجربه هستم و به پوشش اخبار و تحلیل‌های مرتبط با اقتصاد می‌پردازم. با داشتن دانش عمیقی از پیچیدگی‌ها و رویدادهای مختلف در حوزه اقتصاد، تمام تلاشم را می‌کنم تا بهترین اخبار و تحلیل‌های قابل اعتماد را به شما ارائه دهم.
دکمه بازگشت به بالا