برق آسانسور چند فاز است

سیستم برق آسانسورها یا به صورت تک فاز است و یا سه فاز. پس وقتی از آسانسور تک فاز صحبت می‌کنیم، منظورمان آسانسورهایی است که با برق تک فاز کار می‌کنند. از ویژگی‌هالی آسانسور تک فاز این است که حتی در هنگام قطعی برق هم کار می‌کنند. این آسانسورها از آن‌جا که با برق تک فاز کار می‌کنند برای انواع آسانسور خانگی، مثل ، مناسب هستند. در ادامه‌ی مقاله به توضیح بیشتر در مورد این آسانسورها خواهیم پرداخت.

آسانسور تک فاز را می‌توان نسل جدیدی از آسانسورها دانست که به جای برق سه فاز با برق تک فاز کار می‌کنند. این آسانسورها می‌توانند با همان برق معمولی ساختمان کار کنند و برای ساختمان‌های مسکونی مناسب هستند. اما در سایت‌های صنعتی استفاده از این آسانسورها کمتر است.

استفاده از برق تک فاز در این آسانسورها، آن‌ها را قادر ساخته است که حتی در هنگام قطعی برق از کار نیفتند و از حرکت نایستند. علاوه بر آن استفاده از برق تک فاز تا حد زیادی باعث کاهش مصرف برق می‌شود. به صورتی که میزان استفاده برق در آن‌ها تنها به اندازه یک سشوار رسیده است. آسانسور تک فاز می‌تواند تا 200 بار بدون استفاده از برق استارت بزند. یعنی حتی اگر برق هم قطع باشد، این آسانسورها قادر به کار کردن هستند.

یکی دیگر از قابلیت‌هایی که آسانسورهای تک فاز دارند، فناوری حرکت سبز است. براساس این فناوری، آسانسور تک فاز می‌تواند برنامه‌ریزی شود تا در زمان اوج مصرف، برق کمتری مصرف کند. در زمان اوج مصرف، کنتورهای برق، برق مصرفی را به صورت پلکانی حساب می‌کنند، اما با استفاده از این فناوری، در زمان‌های اوج مصرف به جای این‌که آسانسور تک فاز از برق استفاده کند، از برق ذخیره شده در باتری خود استفاده می‌کند.

مزایای آسانسور تک فاز

برخی از مزایای آسانسور تک فاز را می‌توان به صورت زیر خلاصه کرد:

  • آسانسورهای تک فاز می‌توانند حتی در هنگام قطعی برق نیز با استفاده از باتری خود کار کنند
  • موتور آسانسور تک فاز هم گردش به راست را دارد و هم گردش به چپ
  • آسانسورهای تک فاز قابلیت استفاده از انرژی خورشیدی دارند
  • حرکت این آسانسورها نرم و روان و بدون سر و صدا است
  • از آسانسورهای تک فاز برای حمل بار تا یک تن می‌توان استفاده کرد
  • ایمنی آسانسورهای تک فاز بالا است

در کنار مزایای عنوان شده، آسانسورهای تک فاز چند عیب هم دارند که می توان از میان آن‌ها به قیمت بالای قطعات آسانسور تک فاز، هزینه زیاد سرویس و نگهداری و اتلاف فضا اشاره کرد.

تفاوت آسانسور تک فاز و سه فاز

از آن‌جا که ساختمان‌های مسکونی دارای برق سه فاز نیستند، استفاده از آسانسور سه فاز در آن‌ها در قدم اول نیازمند تامین برق سه فاز بود. آسانسورهای سه فاز در کل دارای چهار سیم هستند که سه سیم از آن‌ها فاز و یک سیم نول است. 3 سیم فاز 380 ولت هستند اما دارای اختلاف پتانسیل هستند. اما آسانسورهای تک فاز تنها یک سیم فاز و یک سیم نول دارند. که سیم فاز آن 220 ولت است.

از دلایلی که از ابتدا از آسانسور سه فاز استفاده می‌شد، این بود که برای اینکه موتور هم به سمت راست بچرخد و هم به سمت چپ، نیاز بود که موتور آن‌ها سه فاز باشد. اما امروزه موتورهای تک فاز نیز قابلیت چرخش به هر دو سمت چپ و راست را دارند. البته روی دادن چنین اتفاقی سخت و پیچیده است و باید برای تامین نیروی اولیه حرکت، از روتر استفاده کرد. اگر از روتر استفاده نشود، موتور کار نمی‌کند و تنها در سر جای خود درجا می‌زند.

از دیگر مواردی که آسانسور تک فاز و سه فاز در آن با هم تفاوت دارند، کنتاکتور آن‌هاست. با این که کنتاکتور هر دو نوع آسانسور از نظر عملکرد یکسان هستند، اما کنتاکتوری که در آسانسورهای تک فاز استفاده می‌شود، تنها یک تیغه دارند. تفاوت بعدی آسانسور تک فاز و سه فاز را می‌توان در نوع کنتور آن‌ها دانست.

از کار افتادن آسانسور تک فاز

آسانسور تک فاز ممکن است به دلایل متعددی از کار بیفتد. در حالت کلی دلایل از کار افتادن این آسانسور را می‌توان در دو دسته قرار داد. دسته اول قطع ریان برق ورودی و دسته‌ی دوم استفاده نادرست از آسانسور است.

قطع جریان برق ورودی

  • یک فاز یا دوفاز شدن
  • قطع کامل جریان برق
  • نوسان زیاد برق ورودی

استفاده نادرست از آسانسور 

  • سوار شدن بیش از ظرفیت کابین
  • مانع شدن در بسته شدن درب‌ها
  • استفاده از کلید اضطراری در زمان حرکت آسانسور

آسانسور تک فاز گیرلس

از ویژگی‌های که استفاده از موتور گیرلس در آسانسور تک فاز به ارمغان می آورد، می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • عملکرد موتورهای گیرلس به نحوی است که ترکیب آن با برق تک فاز حرکتی روان ایجاد می‌کند
  • ترمز مکانیکی آسانسور تک فاز گیرلس نرم و آهسته است
  • گشتاور موتور گیرلس تک فاز بالا است
  • از آن می‌توان برای آسنسورهایی با ظرفیت 6، 8 و 12 نفر استفاده کرد
  • سرعت این آسانسورها تا 5.2 متر بر ثانیه است

نتیجه گیری

آسانسور تک فاز به آن دسته از آسانسورهایی اطلاق می‌شود که با برق تک فاز کار می‌کنند. از همین رو این آسانسورها گزینه بسیار مناسبی برای آسانسور مناطق مسکونی هستند، خواه باشد یا نفربر. استفاده از برق تک فاز باعث شده است که مصرف انرژی الکتریکی این آسانسورها تا حد نسبتا زیادی کاسته شبرق آسانسور معمولاً سه فاز است؛ اما برخی از آسانسورها هستند که با برق تک فاز هم کار می‌کنند. عوامل متعددی هستند که بر میزان برق مصرفی یک آسانسور تأثیر دارند. به‌ طورکلی، توان مصرفی یک آسانسور دارای ارتباط مستقیم با برق آسانسور می‌باشد.

از جمله مواردی که بر مصرف برق آسانسور تأثیر دارند، می‌توان به تعداد طبقات، نوع ساختمان (اعم از مسکونی یا اداری)، تعداد سفرها در یک روز، اندازه گروه آسانسور، مشخصات الکتریکی آسانسور، مشخصات مکانیکی، نوع کاربری برای جابجایی انسان یا ماشین، قدرت موتور اشاره کرد.

با توجه به مواردی که عنوان شد، می‌توان میزان برق مصرفی آسانسور را محاسبه کرد. یکی از نکات مهمی که هنگام خرید و اجرای آسانسور به آن توجه ویژه‌ای می‌شود، مصرف برق است. این نکته باید در زمان طراحی آسانسور مورد توجه قرار بگیرد.

چراکه ممکن است بر کیفیت آسانسور تأثیر داشته باشد. دارای کارایی بالایی می باشد و میزان استفاده آن‌ها از جریان برق، بر کارکرد هر چه بهتر آن تأثیر دارد.

به‌عنوان نمونه آسانسورهای هیدرولیکی در ساختمان‌ های اداری سه طبقه در سال، ۳۸۰۰ کیلو وات ساعت برق مصرف می‌کنند. این میزان ممکن است برای در ساختمان‌های ۱۰ طبقه ۵ و نیم برابر باشد. نوع آسانسور هم بر میزان مصرف برق تأثیر دارد.

به‌عنوان نمونه آسانسورهای هیدرولیکی برای پایین آمدن نیاز چندانی به برق ندارند و برای رفتن به قسمت لابی میزان کمی انرژی مصرف می‌کنند؛ اما آسانسورهای کششی موقع بالا رفتن به انرژی قابل توجهی نیازمند هستند. در این مقاله از وب سایت به صورت تخصصی به برق آسانسور پرداختیم با ما همراه شوید.

برق آسانسور سه فاز است؛ اما در طراحی‌ های جدید آسانسورهای مدرن، امکان کار کردن آسانسورها با برق تک فاز نیز فراهم شده است. معمولاً آسانسور دارای یک تابلوی سه فاز کوچک هستند که مربوط به برق کل سیستم آسانسور به‌ غیراز روشنایی‌ ها و پریزهای قطع می‌شود. جریان برق سیستم آسانسور شامل چراغ‌ ها، چاله آسانسور، پریزهای موتور آن و … می‌شود که همگی از طریق یک کابل ۵ رشته‌ای تأمین می‌شوند.

برق آسانسور چند آمپر است؟

یکی از موارد مهم که ممکن است به ذهن خطور کند این است که برق آسانسور چند آمپر است. همان طور که می دانیم از آسانسور برای حمل و نقل و جابجایی افراد و حتی بار استفاده می شود. این وسیله با یک سیستم برقی کار می کند که به یک منبع تغذیه برقی متصل می باشد. در واقع برای حرکت آسانسور به جریان برق از طریق این سیستم برقی نیاز داریم.

در اکثر مواقع برق آسانسور 20 تا 30 آمپر می باشد، اما دقت کنید که این میزان توسط مواردی هم چون نوع آسانسور و ویژگی های فنی آن می تواند تغییر کند. به طور مثال، اگر آسانسور صنعتی بوده و سرعت بالا و ابعاد بزرگی داشته باشد، مطمئنا برق مصرفی آن نیز بیشتر است.

چرا که موتورهای این دست از آسانسورهای بزرگ و صنعتی، پیچیده تر و بزرگتر می باشند و برای این که کارکرد و عملکرد مناسب و بهینه ای داشته باشند، به جریان و مصرف برق بیشتری نیاز دارند. این موضوع در مورد آسانسور های سریع السیر و با سرعت بالا نیز به همین ترتیب است.

ویژگی های فنی روی این که برق اسانسور چند امپر است نیز تاثیر می گذارد. به طور مثال، یک آسانسور در یک ساختمان مسکونی که بار سبکی را حمل می کند و سرعت پایینی دارد، نسبت به یک آسانسور صنعتی که بار سنگینی را حمل می کند و معمولا هم سرعت بالایی دارد (مانند آسانسورهای بیمارستانی و فرودگاهی) جریان برق کمتری مصرف می کند.

میزان مصرف برق آسانسور در انواع آسانسورهای مختلف متفاوت است. در ادامه به برخی از این آسانسورها و میزان برق مصرفی آن‌ ها اشاره می‌کنیم.

  • آسانسورهای  هیدرولیک فاقد وزنه متقابل هستند. به همین خاطر آسانسور هنگام بالا رفتن به برق بیشتری نیاز دارد. سیستم آسانسورهای هیدرولیکی بیشتر در ساختمان‌های ۷ طبقه و کمتر از آن کاربرد دارد و اگر آسانسور قرار باشد به قسمت لابی برود مصرف آن کمتر است؛ اما کاملاً بدون مصرف هم نیست.
  • آسانسورهای کششی از آسانسورهای دارای وزنه هستند که کابین را بالا و پایین می‌برند. در این نوع آسانسور وزن وزنه‌ها به کابین اعمال می‌شود. هنگامی‌که گنجایش کابین آسانسور کامل باشد و بخواهد از طبقه همکف به طرف طبقات بالا حرکت کند، نیازمند انرژی بسیار زیادی است.

چراکه وزن آن از وزن نیروی مخالف خود بیشتر است و هنگامی‌ که با همین ظرفیت کامل بخواهد به طرف پایین حرکت کند، باز هم از وزن آسانسور وزن بیشتری دارد و بدون احتیاج به کمک می‌تواند به سمت پایین حرکت کند. معمولاً در ساختمان‌ های اداری که دارای طبقات زیادی هستند، هنگامی‌ که کابین با ظرفیت پر به طرف بالا حرکت می‌کند، نسبت به اینکه کابین خالی به سمت بالا حرکت کند، انرژی بیشتری مصرف می‌کند.

وقتی‌ که کابین خالی است و به سمت پایین حرکت می‌کند، در برابر کابین خالی که به طرف بالا حرکت می‌کند انرژی بیشتری مصرف می‌کند؛ بنابراین متوجه شدیم که ظرفیت کامل کابین و کابین خالی، ممکن است به صورت مستقیم بر میزان برق مصرفی آسانسور تأثیر داشته باشند.

تعیین میزان دقیق مصرف انرژی یک آسانسور به صورت روزانه کار بسیار دشواری است و ممکن است هر روز مصرف آسانسور تغییر کند؛ اما یک راه برای به دست آوردن یک عدد تقریبی وجود دارد. باید کل انرژی که توسط آسانسورهای ساختمان در یک روز مصرف شده را به تعداد مسافرانی که از آسانسور استفاده می‌کنند تقسیم کنید.

به این صورت می‌توان میزان برق مصرفی آسانسور را به صورت تقریبی به دست آورد. به‌ طورکلی تعداد لامپ‌ های موجود در چاهک آسانسور، لامپ‌های موجود در کابین آسانسور، برق مصرفی دکمه‌ های آسانسور و پنل، حجم جابجایی و سوار شدن مسافران و … بر میزان برق مصرفی تأثیر زیادی دارد.

مصرف برق آسانسور 4 نفره

این موضوع تحت تاثیر مواردی هم چون برند، تعداد طبقات و نوع آسانسور می باشد.به طور مثال یک آسانسور اداری سه طبقه از برند Kone به 3800 کیلو وات بر ساعت برق نیاز دارد. از این رو برای این که متوجه شویم که مصرف برق آسانسور 4 نفره چقدر است باید به موارد بسیاری دقت کنیم:

  • تعداد طبقات (هر چه تعداد باید بیشتر باشد، برق بیشتری مصرف می شود)
  • وزن درون آسانسور در هر بار حرکت کابین
  • تعداد رفت و برگشت های روزانه آسانسور
  • اندازه کابین آسانسور
  • سرعت اسمی، فناوری و تکنولوژی، قدرت آماده به کار و غیره که جزو ویژگی های الکتریکی و مکانیکی یک آسانسور به شمار می روند
  • مدت زمان توقف در طبقات میانی (هر چه بیشتر باشد، مصرف برق هم بالاتر می رود)
  • تعداد پریز و لامپ چاله آسانسور
  • سیستم خنک کننده
  • سستم هشدار

اشاره به این نکته الزامی است که مهم ترین و پرمصرف ترین بخش آسانسور به موتور آن باز می گردد. موتور آسانسور در واقع یک درایو موتور سه فازه یا دو سرعته می باشد و قدرت آن از 3.5 کیلو وات نیز تجاوز می کند.

پیوند های اشتراک گذاری پست

ود و هم‌چنین از دیگر مزایای آسانسور تک فاز این است که مصرف برق آسانسور چقدر است, شاید یکی از سوالاتی که هنگام استفاده از آسانسور به ذهن شما برسد در رابطه با مصرف برق و انرژی باشد. این که میزان مصرف برق آسانسور چقدر است نکته ای است که هنگام خرید آسانسور نیز باید به آن دقت شود و درباره اش تحقیق شود.

آگاهی از اینکه میزان مصرف برق آسانسور چقدر است، می تواند در انتخاب آسانسور با توان مصرفی مناسب و جریان برق کافی کمک کند.

همچنین موجب کارکرد بهتر آسانسور در دراز مدت نیز باشد، علاوه بر همه ی این موارد می تواند از آسیب رسیدن به آسانسور هم جلوگیری کند.‌ اینکه میزان مصرف برق آسانسور چقدر است، بستگی به نوع و عملکرد آسانسور دارد.

فاکتور های بسیاری بر پاسخ به این سوال که در نهایت میزان مصرف برق آسانسور چقدر است اثر گذار خواهد بود. اگر بخواهیم مقدار معینی را برای اینکه میزان مصرف برق آسانسور چقدر است تعیین کنیم، این امکان وجود نخواهد داشت. میزان صرف انرژی یک آسانسور به واسطه عوامل زیر ممکن است تغییر کند :

نوع آسانسور
اصطکاک
صدا
گرما
مقاومت هوا
نور
حجم جا به جایی مسافران

برحسب تغییر هر یک از فاکتورهای ذکر شده، میزان برق مصرفی آسانسور ممکن است که افزایش یا کاهش داشته باشد در ادامه، قبل از هر چیزی در مورد انواع آسانسور اطلاعاتی کلی آمده است، چرا که یک عامل تعیین کننده و مهم در مورد میزان مصرف برق آسانسور به حساب می آید.

مصرف برق آسانسور چقدر است؟

آسانسورها بیش از 1 درصد از مصرف برق سالانه‌ی برق را در شهر مصرف می‌کنند، در حالی که نسبت توان ساعتی تقریباً بین 0.5 تا 3 درصد متغیر است. علاوه بر این، نتایج نشان می‌دهد که آسانسورهای مسکونی و اداری حدود 70 درصد از کل مصرف برق آسانسور را پوشش می‌دهند که در روزهای هفته ( 120-140 مگاوات در ساعات اوج ترافیک) به طور قابل توجهی بیشتر از آخر هفته 90 (-110 مگاوات در ساعات اوج ترافیک) است.

آسانسورهای مدرن و با کارایی بالا تقریباً همیشه به درایو کنترل فرکانس مجهز هستند، در حالی که در گذشته، آسانسورها کم و بیش مستقیماً به هم متصل شده بودند. به عنوان مثال، از نظر تاریخی، آسانسورهای هیدرولیک به یک موتور الکتریکی تک سرعته مجهز به پمپ هیدرولیک مجهز شده‌اند و آسانسورهای کششی با کنترل‌کننده‌های ابتدایی سرعت به عبارتی رله طراحی شده‌اند.

مصرف برق آسانسورها بسیار متناوبی هست. هنگام انتقال مسافران، مصرف برق لحظه‌ای می‌تواند هزار برابر بیشتر از حالت آماده به کار باشد.

علاوه بر این، هر سفر به دلیل تفاوت در بارگیری، جهت و مدت زمان دارای مشخصات قدرت نسبتاً منحصر به فردی است. این ویژگی از تجزیه و تحلیل مستقیم تقاضای لحظه‌ای برق در آسانسورها جلوگیری می‌کند، در نتیجه، مصرف طولانی مدت انرژی این وسایل حمل و نقل مبهم است و به عنوان مثال، اثربخشی بهبود بهره وری انرژی در تاسیسات فردی، چه برسد به کل موجودی آسانسور، نامشخص است.

سیستم برق آسانسور

برق آسانسور از کابل 5‌ رشته‌ای که از کنتور 3 فاز ساختمان می‌آید، تامین می‌شود. در محل‌هایی که این کنتور 3 فاز مشترک است مثل ساختمان‌های مسکونی، مصرف برق آسانسور و هزینه آن بین همه واحد‌ها تقسیم می‌شود. تابلوی برق آسانسور که برق قسمت های مختلف از آن تامین می‌شود نیروی لازم برای سه قسمت مختلف را تامین می‌کند:

برق آسانسور چند فاز است؟

برق آسانسور سه فاز است؛ اما در طراحی‌ های جدید آسانسورهای مدرن، امکان کار کردن آسانسورها با برق تک فاز نیز فراهم شده است. معمولاً آسانسور دارای یک تابلوی سه فاز کوچک هستند که مربوط به برق کل سیستم آسانسور به‌ غیراز روشنایی‌ ها و پریزهای قطع می‌شود.

جریان برق سیستم آسانسور شامل چراغ‌ ها، چاله آسانسور، پریزهای موتور آن و … می‌شود که همگی از طریق یک کابل ۵ رشته‌ای تأمین می‌شوند.

برق آسانسور چند آمپر است؟

یکی از موارد مهم که ممکن است به ذهن خطور کند این است که برق آسانسور چند آمپر است. همان طور که می دانیم از آسانسور برای حمل و نقل و جابجایی افراد و حتی بار استفاده می شود.

جهت تعمیر خرابی آسانسور کلیک کنید

این وسیله با یک سیستم برقی کار می کند که به یک منبع تغذیه برقی متصل می باشد. در واقع برای حرکت آسانسور به جریان برق از طریق این سیستم برقی نیاز داریم.

در اکثر مواقع برق آسانسور ۲۰ تا ۳۰ آمپر می باشد، اما دقت کنید که این میزان توسط مواردی هم چون نوع آسانسور و ویژگی های فنی آن می تواند تغییر کند. به طور مثال، اگر آسانسور صنعتی بوده و سرعت بالا و ابعاد بزرگی داشته باشد، مطمئنا برق مصرفی آن نیز بیشتر است.

چرا که موتورهای این دست از آسانسورهای بزرگ و صنعتی، پیچیده تر و بزرگتر می باشند و برای این که کارکرد و عملکرد مناسب و بهینه ای داشته باشند، به جریان و مصرف برق بیشتری نیاز دارند. این موضوع در مورد آسانسور های سریع السیر و با سرعت بالا نیز به همین ترتیب است.

ویژگی های فنی روی این که برق آسانسور چند آمپر است نیز تاثیر می گذارد. به طور مثال، یک آسانسور در یک ساختمان مسکونی که بار سبکی را حمل می کند و سرعت پایینی دارد، نسبت به یک آسانسور صنعتی که بار سنگینی را حمل می کند و معمولا هم سرعت بالایی دارد (مانند آسانسورهای بیمارستانی و فرودگاهی) جریان برق کمتری مصرف می کند.

 

دکمه بازگشت به بالا