اقتصادیایرانی کسب و کار

گریس خور چیست

گریس خور چیست؟

گریس‌‌ خور یکی از مهم ترین تجهیزاتی است که برای انتقال گریس به داخل دستگاه  مورد استفاده قرار می گیرد. ما در این مقاله قصد داریم که درمورد گریس خور، انواع و کاربرد های آن برای شما توضیح دهیم.گریس خور یک‌ تجهیز می باشد که برای منتقل نمودن گریس به داخل تجهیز دیگر در اتصال گریس پمپ به هوزینگ یاتاقان و یا اتصالات کشوئی و یا سایر مکانیزم های مکانیکی بسیار کاربردی است. گریس خور ها دارای ابعاد و سایز های مختلف هستند و  شکل های هندسی متفاوتی نیز دارند. برای ساخت انواع مدل گریس خور ها، با توجه به این که پر فشار باشند یا کم فشار؛ از متریال های متفاوتی استفاده می شود. به عنوان مثال برای بدنه گریس خور های کم فشار، از فولاد استنیتی و برای بدنه گریس خور های پر فشار از انواع استلنس استیل و یا پولاد آلیاژ، طبق شرایط کار و تجهیزات استفاده می شود. جهت اطلاعات بیشتر از نوع و کیفیت بست پلاستیک کلیک کنید.

 

تاریخچه گریس خور ها:

مختلف اقدام به تولید آن کرده اند.

ساختار و کاربرد گریس خور:

امروزه گریس خورها کاربرد فراوانی در انواع دستگاه‌ های صنعتی همچنین ماشین‌آلات و بسیاری دیگر از محصولات مانند بلبرینگ ها و یاتاقان ها دارند و به علت کارایی بالا و مناسب این محصول است که از آن برای روانکاری و گریس‌کاری ابزار‌ ها استفاده می‌شود.

گریس خورها از دسته قطعاتی هستند که در صنایع انتقال گاز و به عنوان یک تجهیز برای روانکاری انواع شیرهای انتقال گاز استفاده می‌شوند.

یکی از کاربردهای گریس خور این است که برای اتصال گریس پمپ به هوزینگ یاتاقان و یا اتصالات کشوئی و یا سایر مکانیزم‌های مکانیکی برای انتقال دادن گریس به داخل تجهیز استفاده می‌شود.

برای ساخت انواع گریس خور، باتوجه به نوع و پرفشار بودن یا کم فشار بودن، از متریال مختلفی استفاده می‌شود. به عنوان مثال فولاد‌های استنیتی در بدنه گریس خورهای کم فشار کاربرد دارند.

انواع گریس خور:

انواع گریس‌‌ خور ها با توجه به نوع کاربرد و استفاده در تجهیزات مختلف در صنایع، در سایزها و ابعاد مختلف و همچنین با شکل‌های متنوع تولید می‌شوند. این قطعات که برای بهبود فرآیند گریس‌کاری در تجهیزات صنایع استفاده می‌شوند، همانطور که گفته‌ شد،

دارای فرم‌های مختلف در بازار بوده و بسته به میزان گریس انتقال، دارای قطر و کلگی متفاوت هستند. همچنین گریس خور در زوایای مستقیم، ۴۵ درجه و ۹۰ درجه گریس خور تولید می‌شوند، که باعث سهولت کار اتصال به گریس پمپ، در محیط‌های کاری مختلف

و محدود امکان می‌شود.

انواع گریس خورها به شش دسته تقسیم می‌شوند که در ادامه معرفی می‌کنیم.

  •     گریس صاف که صفر درجه و مستقیم است.
  •     گریس خورهای کج، نود درجه است.
  •     گریس خورهای نیم کج که دارای زاویه چهل و پنج درجه هستند.
  •     گریس خور لیلاندی
  •     گریس خور گاردن یک طرفه
  •     گریس خور گاردن دو طرفه

این گریس خورها بسته به نوع کاربرد و صنایع در ابعاد، شکل و سایز متنوع تولید شده و در تجهیزات و ابزارهای صنایع مختلف به کار برده می شوند.

نکات مهم در خرید گریس خور:

  1. سایز رزوه گریس خور
  2. گام رزوه گریس خور
  3. زاویه  مناسب گریس خور
  4. نوع کلگی گریس خور که متناسب با میزان گریس عبوری در نظر گرفته می شود

گریس‌‌ خور ها از چه متریالی تولید می شوند؟

این ابزار بسته به نوع مصرف و محل مصرفی که دارند معمولا از دو نوع آلیاژ کربن استیل و استنلس استیل طراحی و تولید می شوند. نکته مهم قابل توجه درباره جنس گریس خور ها  آلیاژ ساچمه های گردی هستند که در این ابزار مورد استفاده قرار می گیرد. در

واقع جنس ساچمه های توپی شکل یا ساچمه بلبرینگ بسته به نوع روانکار و میزان فشار وارده بر آن متغییر می باشد.

قیمت گریس خور:

قیمت گریس‌‌ خور ها به مدل، نوع و کاربرد آن ها بستگی دارد و متفاوت است. و بسته به نوع مصرف در سایز های مختلف خرید فروش می شوند. سایز گریس خور نیز باید درست انتخاب شود تا از هدر رفتن گریس جلوگیری شود. و مواد آب بندی را کاملا به داخل هدایت کند.

ابزارآلات برقی :

، دریل شارژی ، اره برقی ، فرز ، میخکوب ، بکس برقی ، سشوار صنعتی ،مینی فرز و … در انواع برند های مختلف مانند متابو ،‌آروا ، بوش ، رونیکس و

ابزارآلات هیدرولیک :

جک هیدرولیک انرپک ،  پ ، جک هیدرولیک رن ، پمپ هیدرولیک رن ، آچار هیدرولیک انرپک و

تامین تجهیزات بادی : گریسخور از مهم ترین ابزارها و  لوازم برای انتقال گریس به درون دستگاه و قسمت های مختلف سیستم  می‌باشد. در واقع گریس خورها اتصالات فلزی هستند که برای تغذیه روان کننده ها در سیستم های صنعتی و مکانیکی کاربرد دارند. گریس خورها از نظر هندسی وشکل ظاهری متفاوت هستند. گریس خور انواع مختلفی داشته و در سایز و ابعاد متفاوتی تولید می‌شوند. این تجهیزات با فشاری که دستگاه وارد می‌کند به راحتی گریس را انتقال می‌دهند.

انواع گریس خور

انواع از نظر مدل، سایزو شکل ظاهری مختلف بوده و در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرند.  کاربرد این قطعات بهبود عملکرد گریس کاری در صنایع مختلف است.

انواع گریس خور شامل موارد زیر می‌شود:

گریس صاف که صفر درجه

گریس خور صاف یا مستقیم از ساده ترین شکل گریس خور است. این گریس خور از نظر ظاهری بدون زوایه و کاملا صاف می‌باشد. با استفاده از گریس صاف، انتقال گریس و روانکاو خیلی سریع و به راحتی صورت می‌گیرد.

گریس کج که 90 درجه

گریس کج 90 درجه یکی از انواع گریس خور است که با توجه به نوع روانکاو و مقدار انتقال گریس در صنایع گوناگون مورد استفاده قرار می‌گیرد.

گریس نیم کج که 45 درجه

گریس نیم کج 45 درجه از کاربردترین نوع گریس خور می‌باشد. به خصوص در مواقعی که  گریس خور صاف و 90 درجه قابل استفاده نباشد.

گریس خور لیلاندی

گریسخور لیلاندی یا کشویی برای گریس کاری با خروجی بالا مورد استفاده قرار می‌گیرد. کاربرد آن در یاتاقان ها و شفت هایی است که میزان مصرف گریس در آن ها بالا باشد. در نتیجه سرعت عملیات روانکاوی و گریس کاری در یاتاقان ها بالا می‌رود. گریس خور کشویی انواع مختلفی دارد.

گریس خور فشار قوی

گریس خور فشار قوی در صنایع سنگین مانند صنعت سیمان، فولاد، ذوب فلزات و… مورد استفاده قرار می‌گیرد. این گریس خور مقاومت بالایی در برابر ضربه و دفورمگی حین انجام گریس کاری دارد.

گریس خور بلند

جنس گریس خور بلند از آهن کششی اکستروژن می‌باشد. بیشترین کاربرد آن در  چهار شاخ گاردان، میل قامه و … است.

گریس خور سوزنی

گریس خور سوزنی جنسی از استیل دارد و در ابعاد و اندازه های ساخته می‌شود. کاربرد این گریس خور اتصال به شیلنگ هیدرولیکی فشار قوی است.

فیتینگ گریس زنی

فیتینگ گریس از فولاد ضد زنگ ساخته می‌شود. اغلب برای روغنکاری، تعمیر و تجهیزات خطوط لوله شیر و … استفاده می‌شود.

گریس خور مستقیم ساچمه ای

گریس خور مستقیم ساچمه ای از برنج یا آهن تولید می‌شود.  سایز، اندازه و ابعاد مختلفی دارد.برای گریس کاری یاتاقان، بلبرینگ و …مورد استفاده قرار می‌گیرد.

در کنار این گریس خورها انوع دیگری نیز وجود دارند که شامل موارد زیر می‌شود:

  • گریس خور شیر توپی
  • گریس خور ساقه شیر
  • گریس خور شیر سماور
  • تقسیم کننده گریس خور
  • گریس خور گاردن یک طرفه
  • گریس خور گاردن دو طرفه
  • گریس خور فشاری

سایز بندی گریس خور

تا کنون با انواع گریس خور آشنا شدید. در این بخش از مقاله ابعاد گریس خورها را معرفی می‌کنیم که شامل موارد زیر می‌شود:

  • گریس خور 10 کوتاه
  • گریسخور 6 کج
  • گریس خور 8 کج
  • گریس خور 10 کج
  • گریس خور 12 کج
  • گریس خور 6 نیم کج
  • گریس خور 8 نیم کج
  • گریس خور 10 نیم کج
  • گریس خور 12 نیم کج
  • گریس خور 10 گاردان دوسره
  • گریس خور 8 بلند
  • گریس خور 10 بلند
  • گریس خور 10 گاردان یک سره
  • گریس خور 8 گاردان یک سره
  • گریس خور 12 لیلاندی
  • و …

مقایسه انواع گریس خورها

همان طور که  ذکر شد گریس خورها انواع مختلف دارند. با زاویه 90 و 45 درجه با قطرهای مختلف تولید می‌شوند. برای سهولت انجام عملیات گریس کاری از نظر ابعاد، اندازه و شکل هندسی تفاوت دارند. با توجه به حجم گریس قابل انتقال شکل کلگی آن ها متنوع است. بدنه گریس خور فشار قوی از استنس استیل یا آلیاژ اینکونل، مونل، نیمونیک و… بدنه گریس خور کم فشار از فولاد استنیتی ساخته می‌شود.

شرایط کارکرد گریس خور با توجه به نوع فشار کاری و میزان خورندگی سیال متفاوت است.

متریال سازنده گریس خورها

در ساخت گریس خور از آلیاژ استنلس استیل، استیل و کربن استفاده می‌کنند که باتوجه به نوع مصرف و محل مصرف متفاوت است. همچنین در تولید این تجهیزات از آلیاژ ساچمه گرد استفاده می‌کنند که جنس آن ها با توجه به مقدار فشار وارد شده و نوع روان کاوه متفاوت است. به این ساچمه های توپی ساچمه بلبرینگ هم می‌گویند.

آیدا چم سورکی

آیدا چم سورکی هستم متولد 1381 تحصیل کرده در رشته علوم تربیتی و علاقمند به نویسندگی و فعال در شبکه های اجتماعی
دکمه بازگشت به بالا