جامعه و خانواده

ارائه لایحه بودجه۱۴۰۳شهرداری تهران به شورای شهر تا پایان دی/حمل و نقل و محیط زیست اولویت بودجه

معاون برنامه ریزی، توسعه منابع انسانی و امور شورای شهرداری تهران از تقدیم لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران به شورای شهر تا سه هفته آینده و حداکثر تا پایان ماه جاری خبر داد.

مجید باقری در گفت‌وگو با مجله روز در تشریح روند تدوین بودجه سال آینده شهرداری تهران گفت: در فصل بودجه قرار داریم و در نخستین گام با بخش بودجه مشارکتی کار را آغاز کردیم یعنی علاوه بر آنچه که از طریق طرح «من شهردارم» برای ۸.۸ همت با اخذ نظرات شهروندان محقق می شود، برای مابقی بخش ها نیز تدوین و به شورای شهر تهران در قالب پیشنهاد بودجه تقدیم خواهد شد.

وی افزود: در سال جاری ۶۹ هزار میلیارد تومان بودجه تصویب شده بود و برای سال آینده ابتدا میزان درآمدها تعیین و پس از آن اولویت‌ها مشخص خواهد شد. در مسیر تعیین اولویت‌ها، ۵ مأموریت مهم شهرداری تهران مدنظر قرار می‌گیرد؛ لذا در حال حاضر در مرحله برگزاری جلسه با معاونین و مدیران کل و مسئولین در شهرداری تهران هستیم تا نظرات و همه پیشنهادات اخذ شود.

معاون شهردار تهران ادامه داد: بودجه دو فصل اساسی مستمر و غیرمستمر دارد که در فصل مستمر همانند رفت و روب شهر برآوردها مشخص است، ولی در غیرمستمر هنوز جمع بندی انجام نشده است و لایحه پیشنهادی بودجه سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران حداکثر تا پایان دی آماده و تقدیم شورای اسلامی شهر تهران خواهد شد.

باقری با تأکید بر روند خوب درآمدی شهرداری تهران در سال جاری، افزود: امسال از تبصره ۲۰ بودجه که اجازه می دهد تا سقف ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان در برخی بخش ها استفاده کنیم، بهره خواهیم گرفت؛ در حقیقت روند خوب درآمدی شهرداری تهران باعث خواهد شد تا احتمالا وارد استفاده از تبصره ۲۰ بودجه شویم.

به گفته معاون شهردار تهران، در شهرداری بین ثبت صورت وضعیت ها و درآمد فاصله ای زمانی وجود دارد. با این وجود در سال جاری روندی که مشاهده می کنیم به گونه ای است که بودجه تعهدی به شورا محقق می شود و وارد استفاده از تبصره ۲۰ بودجه خواهیم شد که تا سقف ۱۹.۵ هزار میلیارد تومان می‌توانیم استفاده کنیم.

معاون برنامه ریزی، توسعه منابع انسانی و امور شورا شهرداری تهران در بخش دیگری از صحبت های خود با اشاره به اینکه اولویت بودجه شهرداری تهران در سال ۱۴۰۲ حمل و نقل عمومی بوده است، گفت: در بودجه سال آینده نیز استنباط این است که با اقداماتی که در سفر شهردار تهران به چین انجام شد، طبیعتاً رنگ و بوی بودجه سال آینده شهرداری تهران نیز با اولویت حمل و نقل و محیط زیست خواهد بود.

وی افزود: در گزارش حسابرسی ۶ ماهه شهرداری تهران که توسط خزانه دار شورای اسلامی شهر تهران ارائه شد، میزان درآمدهای محقق شده بودجه در بخش درآمدهای پایدار نسبت به دوره قبل بهبود پیدا کرده است و در حقیقت با تعاملاتی که در حوزه دریافت عوارض داشتیم، موجب بهبود این بخش شد.

پیشرفت فیزیکی  ۵۱ درصدی پروژه های سرمایه ای پایتخت 

باقری به صدور ۱۰ هزار و ۸۰۰ پروانه ساختمانی از ابتدای سال جاری اشاره کرد و افزود: صدور پروانه در بخش درآمدهای شهرداری تهران محقق شده است. در بخش هزینه ای نیز تولید آسفالت در سال جاری به بیش از یک میلیون و ۴۰۰ هزار تن رسیده است و پیشرفت فیزیکی پروژه های سرمایه ای نیز به ۵۱ درصد رسیده است.

وی تأکید کرد: در هنگام تدوین لایحه بودجه پیشنهادی سال ۱۴۰۳ شهرداری تهران ابتدا باید فکر کنیم که رقم بودجه قابل تحقق است و چه میزان در بافت فرسوده و دیگر بخش ها خواهد بود و پیش بینی صدور پروانه های جدید که همه این موارد در نهایت پیشنهاد بودجه را محقق می کند، اما قطعا نسبت به سال گذشته افزایشی خواهد بود.

سیاست راهبردی شهردار تهران اداره ارزان پایتخت است 

به گفته معاون شهردار تهران، سیاست راهبردی شهردار تهران این است که شهر تهران ارزان اداره شود، اما اینکه به عنوان شهرداری ساخت و ساز را در جای خاصی رونق دهیم موضوعی است که طرح تفصیلی مشخص می‌کند و ما تلاش می‌کنیم تولید مسکن توسعه پیدا کند.

باقری با اشاره به اینکه ۱۵ درصد بودجه سرمایه‌ای شهرداری تهران برای سال آینده در طرح «من شهردارم» اختصاص پیدا می‌کند، افزود: تصور می‌کنم همانند سال جاری بودجه سال آینده رویکرد حمل و نقلی دارد؛ البته این پیش بینی‌ها منوط به تصمیم شورای شهر تهران است. در حوزه بدهی ها نیز با تعاملی که صورت گرفت و با توجه به اینکه می توانستیم به میزانی که از دیون کاسته می شود، تسهیلات دریافت کنیم جهش خوبی برای تسویه دیون و بدهی ها شکل گرفت.

وی ادامه داد: در حوزه حمل و نقل عقب ماندگی بسیاری از سنوات گذشته در تهران شکل گرفته است که ما را در نقطه ای قرار داده است که از هر راهی که می توانیم در مسیر خدمت رسانی به شهروندان تهرانی برای توسعه ناوگان حمل و نقل عمومی اقدام می‌کنیم. بر همین اساس ناوگان مترو باید توسعه پیدا کند و فراگیرتر شود لذا شهرداری تهران به سمت برقی سازی در مسیر توسعه حرکت کرده است و روند نوسازی تاکسی های شهر تهران به سمت برقی سازی سوق پیدا کرده است.

باقری با تأکید بر اینکه در حوزه اتوبوس‌ها نیز مقرر شده است تا از برقی سازی بهره گرفته شود، اظهار کرد: در حال حاضر حمایت خوبی از سمت دولت برای شهرداری تهران شکل گرفته که اگر نبود تحقق ۷۹۰ واگن امکان پذیر نبود. فرصتی که با حضور شهردار تهران در هیات دولت ایجاد شده است؛ لذا مطالبات شهرداری از دولت نیز وارد کانالی شده که پیگیری می‌شود و این اقدام از مسیرهای مختلف از جمله استفاده از سهام قابل پیگیری است که در کارگروه‌هایی با دستور رییس جمهور در حال بررسی است.

انتهای پیام

نویسنده تحریریه مقالات اجتماعی

تحقیقگر جامعه‌شناسی با تجربه در مطالعه تمدن‌ها و ارتباطات بین فرهنگ‌ها.
دکمه بازگشت به بالا